reklama

Je to prípad pre logopéda?

ivanocenka , 16. 11. 2016 - 14:35

reklama

Žienky, ako ste to mali s deťmi - kedy začali rozprávať a kedy rozprávali už pekne/čisto a gramaticky správne?
Kým som nemala vlastné deti, tak som s malými deťmi neprichádzala do blízkeho kontaktu, aby som si všímala takéto veci. A keď mi švagriná povie, že jej chalani rozprávali v 2 rokoch pekne, čisto, tak ja sippod tým predstavím, že v tom veku rozprávali už ako dospelí :-D.
Neviem, či mám môjho syna riešiť u logopéda. Má 3,5 roka. Prvé "slová" (mama, baba, papa) začal hovoriť asi v 8. mes. Postupne sa učil nové, ale keď mal vyše roka, tak som si všimla, že keď sa naučí nové slovo, tak niektoré staré prestane používať. Postupne si vytvoril vlastný slovník, niektoré slová hovoril pekne, pre iné mal vlastný výraz (lele = lietadlo alebo motýľ, keke = kvet, lili = slnko a pod). Pritom si hovoril stále, aj sám pre seba, keď sa sám hral. Dala som na radu švagrinej, ktorá hovorila, že u jej detí a detí jej kolegýň to zabralo a stále som mu dokolečka čítala a spievala a všetko komentovala a opakovala 100x. Malý však opakovať nechcel a stále si používal tú svoju hatlaninu. Až keď mal pred 3.rokom, tak konečne začal opakovať. Opýtal sa na nejakú vec: "Čo je to?", ja som mu to povedala a on zopakoval a potom si to už pamätal. Teraz má 3,5r, už je to lepšie, ale aj tak sa mi zdá, že to napreduje veľmi pomaly. Vie už veľa slov, používa jednoduché vety, ale aj tak ešte veľa slov strašne komolí, niektoré písmená (r, č, š) vynecháva, nepoužíva zvratné zámená, vo všetko používa len mužský rod a ešte zopár takýchto gramatických detailov.
Na druhej strane je veľmi vnímavý. Keď mal 2,5 roka naučil sa čítať všetky čísla a písmená, slovensky aj anglicky, z rôznych tých rozprávajúcich a hrajúcich hračiek. Ovláda farby v sj/aj. A teraz nedávno si začal namiesto kreslenia sám písať písmená. Síce kostrbaté haky-baky, ale niektoré jednoduchšie sa naozaj podobajú :-D. Skrátka, všetko v pohode, len tie pokroky v reči sa mi zdajú veľmi, veľmi pomalé. 
Riešiť to s logopédom alebo už som tam dávno mala byť, či ako? Či myslíte, že sa to dá "rozchodiť" aj svojpomocne doma? Aké máte skúsenosti so svojími deťmi?
Jedna známa, ktorá má 4r syna a tiež dosť málo rozprával, chodí s ním k logop. a tá ho objednáva na sedenia každé 3 mes., čo sa mi zdá málo, tak neviem, že do akej miery logoped. riešia takéto menšie deti.
Ďakujem.


reklama


reklama

Aanička, St, 16. 11. 2016 - 16:50

Vy ste doma bilingválni? Lebo píšeš, že vie niektoré veci aj slovensky aj anglicky. Vtedy zvyskne trošku dlhšie trvať rozbeh, asi preto, lebo je to dvojmo. Neskôr sa to vyrovná.

ivanocenka, St, 16. 11. 2016 - 19:57

Nie sme bilingválni. On sa naučil niektoré veci v angličtine, lebo pozerá také kreslené pesničky v aj a z toho sa to sám naučil. Tiež mám pocit, že som ho tým pomýlila.

Kamila, St, 16. 11. 2016 - 17:03

Ešte by som dala tomu čas, každé dieťa má svoje temto, v dvojazyčných rodinách je to vraj bežný jav: Neviem ci je to tvoj pripad, nedavno som citala clanok, ze dieta potrebuje mat istotu v jednom jazyku, to znamena ze mama by s nim mala rozpravat svojim jazykom, to len na okraj. Tvoj syncek vyzera, ze je sikovny, daj mu podla mna este cas...

ivanocenka, St, 16. 11. 2016 - 19:59

Nie sme bilingválni, hovoríme iba po slovensky. On sa naučil niektoré veci v angličtine, lebo pozerá také kreslené pesničky v aj a z toho sa to sám naučil. Mám pocit, že som ho tým asi pomýlila.

Martina79, Št, 17. 11. 2016 - 13:14

Náš mladší nastúpil do škôlky 4 mesiace pred 3-tími narodeninami. Hovoril ako váš svojou rečou, sem-tam niečo normálne. Prvý rok mu nikto nerozumel. Druhý rok to bolo oveľa lepšie a tretí rok ho mali učiteľky, ktoré ho sem-tam mali aj v prvom roku. Tie ho nespoznávali. Teraz je predškolák, chodí 4 rok do škôlky, je decembrový. Už asi rok chodíme na logopédiu, 2x do mesiaca. Pokrok je teraz úžasný. Naše dieťa tvorí vety, nevymýšľa si slová. Dokonce už vie povedať s, z, c - doteraz len s mäkčeňom. Úsmev Vie povedať, teraz sa učíme používať ich aj v hovore. Veľký úsmev. Pracujeme na r, pomalinky. 

Ako som písala na logopédiu chodíme rok, prvého polroka, to bolo ako hrach na stenu hádzať. On nespolupracoval, ak áno, tak minimálne. Pokiaľ dieťa nechce spolupracovať, je to o ničom. Zrazu z ničoho nič, tam prišiel a spustil.

Takže možno mu pomôže škôlka, a ak je dostatočne zrelý, že bude spolupracovať - kľudne logopédia. Odporúčam, pozrieť si referencie. Poznám aj s okolia, že niektorí logopédovia idú, tak ako musia. Nepozerajú sa na dieťa. My chodím súkromne. Takže to funguje tak, že keď mu niečo nejde, netlačíme na pílu, ale pôjdeme iné. Dokonca naša logopedička hovorí, že keby ju vidia jej pedagógovia, tak skolabujú. Lebo zistila, že náš Maťo má lenivý jazýček. Jemu nestačí len pri s a z sa "usmievať". Jemu ten jazyk tam ostane. Normálne si vymyslela spôsob, ktorým sa to nemá robiť, ale naneho to funguje.Úsmev

Inak pri staršom som ani nevedela, ako a kedy sa naučil rozprávať.

Iwa, Št, 17. 11. 2016 - 22:38

Pokiaľ rozpráva, tvorí vety, pochopí, čo mu ľudia hovoria, tak ho treba len podporovať v rozprávaní. nechať ho rozprávať čo zažil, recitovať básničky, pomenúvať veci okolo seba. Až keď bude mať okolo 5 rokov, treba sledovať, či jasne vyslovuje jednotlivé hlásky - č, š, ž, r, l, ľ, v, b... a až potom riešiť logopédiu. My sme chodili od 2,5 roka, ale náš nerozprával vôbec, jeho repertoár bol 12 slov a zvyšok bola pantomíma Veľký úsmev Čo nám hovorila logopedička, tak treba u takého dieťaťa rozvíjať aj jemnú motoriku - kreslenie, skladačky, puzzle, korálky, vystrihovanie... že rozvojom jemnej motoriky sa stimuluje v mozgu aj centrum reči. Aj škôlka pomôže, lebo tam sa môže dieťa porovnať  s rovesníkmi a väčšinou sa snaží dosiahnuť to, čo ostatní.

lenka_samorin, Št, 29. 12. 2016 - 11:55

náš 5r syn nemal problémy s rozprávaním, so slovnou zásobou, len s vyslovovaním mäkkých slabík, sykaviek a písmena R. Tak sme pred pol rokom začali chodiť k logopedičke a rýchlo to pomohlo. Ale to je už veľký chalan. Napríklad synovec 2r9m používa len základné slová, žiadne vety, žiadne skloňovanie, nastúpil teraz pred Vianocami do škôlky a učiteľky švagrinej povedali, že sa nemá báť, že sa to rozbehne. A ako písala predo mnou Iwa, treba rozvíjať aj jemnú motoriku. Keď bol Tomáš prvý krát u logopedičky, tak testovala nielen to, ako rozpráva, ale aj ako kreslí, akú má pamäť,... A všetko bolo na úrovni starších detí ako je on, len tá jemná motorika je oveľa slabšia ako u rovnako starých detí a že to môže mať súvis aj s horším ovládaním jazyka a vyslovovaním ťažších hlások, slabík, slov.

gabona1, Pi, 13. 01. 2017 - 15:02

Ahoj, aj ja som chodila so synom na logopédiu, jeden nevedel Š, namiesto šašo hovoril saso...atď. Behom dvoch poctivého trénovania sa to naučil. Druhý zase nevedel R, to nám trvalo polroka, tiež sme ale poctivo trénovali, čo nám kázala logopedička. Keď sa chce, všetko ide.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama