reklama

Rodinný podnik,alebo ilúzia?

Pridal/a Tominkalka dňa 06. 08. 2013 - 23:29

reklama

Ahojte,potrebujem sa vyrozprávať a počuť možno aj cudzie názory.
Môj manžel začal pred viac ako 10timi rokmi podnikať.Začal úplne od nuly,najprv to bolo len hranie,alebo jeho záľuba.Vymyslel si to sám,aj zrealizoval.Bol rád,že nemusí chodiť do bývalej práce,tam sa stále prepúšťalo,nemalo to perspektívu.Sám odišiel,začal najprv robiť v lese s kúpeným koňom,aby si našetril na ďalšie podnikanie,tiež v poľnohospodárstve.Bolo to o jeho zdravie,ťažká robota ,ale našťastie sa mu nič nestalo a po čase predal koňa a začal pestovať rastlinky.Bol spokojný,ale už na to sám nastačil.Najprv som mu pomáhala ja,lebo nikto iný ani nechcel.Jeho syn povedal,že on mu tam robiť nebude,keď si to sám vymyslel,že tam nebude otročiť.Pre mňa to tiež bolo dosť namáhavé,musela som robiť aj s fúrikmi zo zeminou,a aj kríže mi haprovali.Zaučila som sa okolo toho,aj nám bolo spolu veselo.Potom mi muž kúpil keramickú pec,lebo vždy ma k tomu ťahalo,som tak trochu umelecká duša.Začala som aj dačo vyrábať.Pomaly som prešla na túto činnosť a keď aj syn sa umúdril a začal mužovi pomáhať,pracovala som už samostatne vo svojom.Teraz pracujú spolu už pár rokov,ale v poslednom čase si nerozumejú.Syn má svoje predstavy a môj muž akceptuje len svoje zaužívané spôsoby.Vyzerá to tak,že sa už úplne rozídu a syn odíde a bude začínať na svojom a od začiatku.Ani jeden neustúpi,lebo majú rovnaké povahy.Mne každý povie svoje stanovisko,nedržím stranu nikomu,lebo im rozumiem.Muž sa cíti strašne ukrivdený,že to založil pre našu rodinu a mali by sme tam všetci makať,lebo sám už tiež nevládze.Syn zase chce začať niečo podobné,ale sám podľa seba a už aj robí prvé kroky k osamostatneniu.Muž si nemôže dovoliť nikoho cudzieho zamestnať,lebo na to nemá financie.Ja som mu vďačná,že mi pomohol naštartovať moje podnikanie,ale vyzerá to,že budem zase jemu pomáhať.Mám toho veľa,aj domácnosť,aj záhradu,ani už tak nevládzem ako kedysi.Muž chodí z práce úplne vyčerpaný a robí až do večera.Nemá ani kontakty s priateľmi,čo mu podľa mňa neprospieva.Nemá na to čas,aj teraz je sám pri vode a svojich rybách.Ja by som mu chcela dať nejakú nádej,ale vidím,že ostane asi sám ako na začiatku.Ja mu pomôžem len v rámci mojich možností.Neviem,ako budeme fungovať,dúfam,že muža pri tých rybách voľačo napadne.


reklama

reklama

crystall, St, 07. 08. 2013 - 11:13

Ahoj.

Z toho, čo čítam, vezmem to tak prakticky asi z opačnej strany, že syn má právo zariadiť si život podľa vlastných predstáv. Všetko si myslím, by bolo v poriadku, keby rodinný podnik vynášal k spokojnosti všetkých, ale nevynáša. Tvoj mm si nemôže dovoliť platiť inú silu, tak pracuje syn a ten si má z čoho zariadiť život? Je lacná sila, má zrejme iný pohľad na dané podnikanie a iný pohľad na to, ako si zabezpečiť príjem. Chápem toho chlapca, zrejme upísať sa niečomu a mrhať svojou energiou a zdravím, čo pre neho nemá perspektívu k ničomu nevedie.

Vy ste rodičia, zabezpečovali ste príjem rodiny z dvoch súbežných podnikaní. Ja si myslím, že čísla nepustia. Čo tak si sadnúť, prepočítať príjmy a výdaje, vrátane času, ktorý sa musí na danú prácu vynaložiť, pretože aj čas má svoju hodnotu a zamerať sa na tú živnosť, ktorá vynáša viac. Z druhej spraviť skôr hobby. Akože sadnúť si, prejsť si to všetko môžeš aj sama, keď budeš vedieť ako to celé globálne vychádza, ľahšie sa ti bude diskutovať a argumentovať s manželom. Raz to príde, že on tomu porozumie, keď bude chcieť, lebo sa ďalej nepohne.

Mladého, ak má iné priority by som už z toho vyňala. A samozrejme, by som na to pripravila mm, resp. by sme to riešili, u mňa aj do aleluja. Iné je, keby chcel inovovať rodinný podnik, aby fungoval.
Ono logické je, načo mať vo firme deco, ktoré to vidí einak a kvázi odsabotuje požiadavky rodiča. Aké pracovné prostredie by tam vzniklo...veď uvažujme, riešili by sa iba názory na vec a nie vec samotná. A celá tá energia a čas by sa dala na niečo iné.

dasa_, St, 07. 08. 2013 - 11:14

Hmm, a nedal by sa ten rodinny podnik rozdelit na dve relativne samostatne, ale na seba nadväzujúce časti. jeden sa napriklad bude starať o výrobu. Druhý o predaj. Samozrejme si budú vypomáhať. Keď bude treba. S presne stanovenymi pravidlami. Kompetenciami.

púpavienka, St, 07. 08. 2013 - 11:32

No teraz poväčšine rodinné podniky sú iba ilúziou.
No poznám mnohé farmy alebo inú výrobu a narobí sa celá rodina, ale ja by som synovi dala možnosť sa zamestnať niekde inde kým je ešte mladý ak podnik zatiaľ nie je tak ziskový.
Možno aj ty by si mala pomôcť preklenúť svojmu manželovi ťažké obdobie, či už fyzickou pomocou alebo iným.
Ved aj pec a ostatné ti kúpil, zrejme v čase ked mu to ešte išlo.
Aj ty by si inač začínala, ak by si musela mať úver na tieto veci a teraz ho splacala.
Možno si treba pomôcť navzájom a snad bude aj lepšie. (hug)

katy2 (bez overenia), St, 07. 08. 2013 - 11:56

Ahoj, trochu som sa pozastavila nad formulaciou "ked sa syn umudril" - ved moze mat ine predstavy a priority a nepokladam za uplnu samozrejmost, ze otec vymysli a syn by sa mal podla toho zariadit, rovnako ako niejem celkom ok to -moj osobny nazor a skusenost - zacat nieco robit a potom ocakavt od ostatnych plnu podporu a zanechanie vlastnych veci, lebo " ja to robim pre rodinu". Asi by nebolo na skodu si sadut, prepocotat finacnie, ako hovorili, aj cas tomu venovany - a skoordinovala aj predstavy vseetkych zucastnenych, nielen otca.

Tominkalka, St, 07. 08. 2013 - 15:38

Ďakujem za komenty,s nimi súhlasím,každá máte pravdu.Syn má právo na vlastný život,aj keď pôjde svojou cestou,bude to v poriadku.Nemôže sa nikto na to hnevať.To,že si podnikanie vymyslel muž a teraz chce aj pomoc ,je aj samozrejmé,aj trochu sebecké.Možno si to predstavoval kus ináč,ja ho aj tak podporím,veď naozaj aj mne tým podnikaním pomohol v raste.Budem si to musieť rozdeliť,aby som mala aj čas na hobby,čiže aj radosť zo života.Pretože v poľnohospodárstve robiť je ozaj drina a ešte aj teraz v tých horúčavách :(Myslím,že to dáko spoločne potiahneme :)

akalenkak67, St, 07. 08. 2013 - 16:30

Po prečítaní príspevku som sa nevedomky vrátila cca 20 rokov dozadu,kedy otec MM podnikal a MM mu vypomáhal.Tržby neboli až také,aby sme mohli žiť z nich my s našou rodinou.Ked sa MM osamostatnil boli to strašné časy.My sme mali síce už svoj príjem,ale tesť stratil lacné pracovné sily a príjem sa mu už znížil úplne.Zapovedala som sa,že ja toto vlastným deťom nezrobím.Ak chcú ísť vlastnou cestou jednoducho im to umožním.
Ani jedno z našich detí nie je povinné viesť niečo čo robíme my dospelý a pokračovať v tom čo sme založili.

Tominkalka, St, 07. 08. 2013 - 23:02

ešte je tu možnosť všetko spoločne prehodnotiť a povedať si každý svoj názor a plány do budúcna.Nech to dopadne akokoľvek,bude sa to rešpektovať a nebudú výčitky.Bude dáke posedenie a držte nám palce.
Je to super,že to na tejto stránke takto funguje :)

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama