reklama

ŠRF - Účtovníctvo

Pridal/a georgina dňa 19. 09. 2012 - 14:24

reklama

Každý podnikateľ je povinný viesť účtovníctvo (minimálne evidenciu), aby bol schopný za daný rok správne vypočítať daň z príjmov, prípadne výšku odvodov na ďalší rok.

Vedenie evidencie

Ak podnikateľ nie je platiteľom dane z pridanej hodnoty (DPH), prípadne je platiteľom dane len časť roka, a pri výpočte dane z príjmov si nebude uplatňovať preukázateľné daňové výdavky, nemusí si viesť klasické účtovníctvo.

Podnikateľ počas roka je povinný viesť v časovom slede ale evidenciu o príjmoch, zásobách a pohľadávkach.
Forma takejto evidencie nie je predpísaná. V podstate na to stačí papier a pero, prípadne excelovská tabuľka. Treba však myslieť na trvanlivosť záznamov, pretože aj na takúto evidenciu sa vzťahuje povinnosť archivácie.

Jednoduché účtovníctvo

V sústave jednoduchého účtovníctva môže účtovať:
- podnikateľ, ktorý nie je zapísaný v obchodnom registri
- fyzická osoba, SZČO, ak preukazuje svoje výdavky na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie príjmov na účely zistenia základu dane z príjmov

Podnikateľ účtujúci v systéme jednoduchého účtovníctva účtuje v týchto knihách:
- peňažný denník
- kniha pohľadávok
- kniha záväzkov
- pomocné knihy (kniha zásob, inventárna kniha dlhodobého majetku, kniha mzdovej evidencie a pod.)

Podvojné účtovníctvo

Všetky ostatné, vyššie nespomenuté subjekty sú povinné účtovať v sústave podvojného účtovníctva. Aj podnikateľ, ktorý nie je povinný účtovať v sústave podvojného účtovníctva, si túto sústavu môže zvoliť a účtovať v nej, musí tak však robiť po celé účtovné obdobie, teda v priebehu roka spôsob účtovania nemôže meniť.

V sústave podvojného účtovníctva sa účtuje v týchto knihách:
- denník (obsahuje všetky uskutočnené zápisy chronologicky)
- hlavná kniha (účtovné zápisy sa usporadúvajú vecne a preukazuje sa tu zaúčtovanie všetkých príslušných účtovných prípadov na účty majetku, záväzkov, nákladov a výnosov)

Podnikateľ sa môže rozhodnúť, či si bude viesť účtovníctvo sám, alebo tým poverí niekoho (účtovníka, účtovnícku firmu). Podľa zákona sa však týmto nezbavuje zodpovednosti za vedenie účtovníctva, zostavenia a predloženia účtovnej závierky a za preukázateľnosť účtovníctva. Táto zodpovednosť za správnosť vedenia účtovníctva sa dá ošetriť dobrou zmluvou medzi podnikateľom a účtovníkom.

Začínajúci podnikatelia si zväčša vedú účtovníctvo sami, čo v podstate až také náročné nie je. No len samotné rozbehnutie vlastného podnikania zaberie pomerne veľa času a otázkou je, či vám zvýši čas (prípadne či sa vám bude chcieť) neustále sledovať ešte aj zmeny v legislatíve, ktoré sa týkajú účtovníctva, výšky odvodov či ostatnej administratívy a nebude pre vás pohodlnejšie tieto starosti prenechať iným.

Na vedenie účtovníctva je dostupný celý rad programov. Niektoré sú voľne stiahnuteľné z internetu a v rámci istých obmedzení je možné ich využívať zdarma. Dá sa s nimi rýchlo naučiť pracovať a jednoznačne uľahčia prácu. Aj keď sa rozhodnete, že si účtovníctvo nebudete viesť sami, tieto programy môžete využiť pri vystavovaní faktúr, objednávok, vedení skladovej evidencie a pod.

Účtovné doklady

Najdôležitejším daňovým dokladom, s ktorým sa každý podnikateľ stretáva najčastejšie, je faktúra. Pri každom dodaní tovaru alebo služby v tuzemsku, alebo do iného členského štátu je podnikateľ povinný vyhotoviť faktúru. Faktúru je povinný vystaviť aj vtedy, ak prijal platbu (zálohu, preddavok) pred dodaním tovaru alebo služby a to do 15 dní od jej prijatia.
Faktúra musí obsahovať:
- meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne podnikateľa a jeho IČO, DIČ, IČ DPH
- meno a adresu sídla, miesta podnikania, prípadne prevádzkarne príjemcu tovaru alebo služby a jeho IČO, DIČ, IČ DPH (ak mu je pridelené)
- poradové číslo faktúry (číslovanie faktúr musí ísť chronologicky podľa dátumu vystavenia)
- dátum dodania tovaru alebo služby, resp. dátum kedy bola prijatá záloha (preddavok)
- dátum vyhotovenia faktúry
- množstvo a druh dodaného tovaru alebo rozsah a druh dodanej služby
- základ dane, jednotkovú cenu bez dane a zľavy a rabaty, ak nie sú obsiahnuté v jednotkovej cene
- sadzbu dane resp. údaj o oslobodení od dane
- výšku dane spolu
- číslo bankového účtu podnikateľa, na ktorý chce uhradiť faktúru
- dátum splatnosti faktúry
- kto vystavil faktúru, prípadne aj telefonický kontakt na neho
- podpis a pečiatka

Ďalšími dokladmi, s ktorými prichádza podnikateľ do styku sú (napr.) objednávka, dodací list, inventárne karty, mzdové listy, atď.

Tieto doklady musia tiež spĺňať potrebné náležitosti:
- označenie, o aký doklad ide (ak to z jeho obsahu nevyplýva)
- opis účtovného prípadu, jeho účastníkov (ak to z jeho obsahu nevyplýva)
- peňažnú sumu alebo údaj o množstve a cene
- dátum vyhotovenia dokladu
- dátum uskutočnenia účtovného prípadu (ak je odlišný od dátumu vyhotovenia)
- podpis zodpovednej osoby

Každý doklad (kópiu z neho), ktorý podnikateľ či už vystavil alebo prijal, je potrebné zaevidovať a uschovať. Minimálne uschovávacie lehoty pre jednotlivé druhy dokladov sú stanovené Zákonom o účtovníctve č. 431/2002 Zz.

zdroj: www.szco.sk


reklama

reklama

babunbabun, Pi, 21. 09. 2012 - 00:21

georgínka, (flower)

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama