reklama

Rodicovsky prispevok

Pridal/a denisa123 dňa 13. 01. 2009 - 12:26

reklama

Nie davno sa niektore maminy pytali, ze ako to je s rodicovskym prispevkom. Uvedeny clanok som nasla na tvnoviny.sk. Dufam, ze som nic neporusila.

Nie každý rodič, ktorý má dieťa do troch rokov a pracuje musí automaticky prísť o rodičovský príspevok. Zisťovali sme to za vás:

Rodič, ktorý pracoval v roku 2008 a mal dieťa v jasliach – a rovnaký status bude aj v roku 2009 - nemusí nikomu nič hlásiť, ostáva mu rodičovský príspevok.

Rodič, ktorý v roku 2008 pracoval, a dieťa nemal v jasliach, ale v roku 2009 sa rozhodne, že ho do jasiel dá – má tiež stále nárok na rodičovský príspevok.

Ak sa pred dovŕšením troch rokov dieťaťa rozhodnete dať do škôlky, nárok na rodičovský sa stráca, ale má nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa.

Musíte oň požiadať. Zároveň ste od tohto roku povinný oznámiť úradu, ktorý vám rodičovský príspevok vyplácal, že ste začali pracovať.

Ak idete pracovať v roku 2009 – a dieťa dáš kamkoľvek, musíš oznámiť úradu práce – strácaš nárok na rodičovský a môžeš požiadať o príspevok na starostlivosť.

"Ak dá rodič dieťa do predškolského zariadenia má právo požiadať o príspevok na starostlivosť o dieťa," povedala riaditeľka odboru štátnych sociálnych dávok Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny SR Jarmila Feketová..

Ak však podľa nej ide o rodičov, ktorí pred 1. januárom tohto roka dostávali rodičovský príspevok, zarábajú a nedajú dieťa do predškolského zariadenia (do tejto kategórie patria aj jasle, alebo babka), tak týmto osobám sa bude rodičovský príspevok vyplácať aj naďalej.

Príspevok na starostlivosť o dieťa sa zaviedol od začiatku tohto roka. Takýto príspevok štát vypláca rodičom, ktorí sa rozhodnú vykonávať zárobkovú činnosť a zabezpečia starostlivosť o svoje dieťa do troch rokov inou právnickou alebo fyzickou osobou.

Príspevok je v sume preukázaných výdavkov vynaložených na starostlivosť o dieťa, najviac však v sume rodičovského príspevku v prípade, ak starostlivosť o dieťa zabezpečuje materská škola či jasle.

Rodič, ktorý bude vykonávať zárobkovú činnosť, zverí starostlivosť o dieťa príbuznej osobe a tá nebude mať na túto činnosť živnostenské oprávnenie, bude mať nárok na príspevok vo výške 25 % zo sumy rodičovského príspevku, čo je aktuálne 39,67 eura (1 195 Sk). Rodičovský príspevok totiž v súčasnosti dosahuje 158,7 eura (4 780 Sk).

Príspevok na starostlivosť o dieťa pre pracujúcich rodičov detí do troch rokov sa vypláca na každé dieťa do troch rokov. Na príspevok získavajú nárok aj tí rodičia, ktorí v súčasnosti nedostávali rodičovský príspevok. Ide o rodičov, ktorí dieťa umiestnili do predškolského zariadenia v zriaďovacej pôsobnosti obce a táto obec poberá na zariadenie dotácie od štátu.

Rodič, ktorý sa stará o dieťa do troch rokov jeho veku, od začiatku tohto roka nestráca nárok na rodičovský príspevok v prípade zamestnania sa na dohodu o vykonaní práce alebo na dohodu o pracovnej činnosti.


reklama

reklama

balalajka, Ut, 13. 01. 2009 - 12:42

Je toho na mňa veľa. Ale toto je fakt?:
Citujem:...Ak však podľa nej ide o rodičov, ktorí pred 1. januárom tohto roka dostávali rodičovský príspevok, zarábajú a nedajú dieťa do predškolského zariadenia (do tejto kategórie patria aj jasle, alebo babka), tak týmto osobám sa bude rodičovský príspevok vyplácať aj naďalej.
Aj babky tam spadajú? Lebo ja som pochopila, že ak dám dieťa do opatery osobe, ktorá na to nemá živnosť, tak mi rodičovský príspevok neprislúcha.

A ešte jedna otázka do plééééna - taká "básnická".
Nehovoril tu nedávno ktosy z pánov politikov, že rodičovský príspevok je na dieťa, nie pre rodiča??? A čo deti, o ktoré sa stará niekto kto na to nemá "živnosť". Tie nepotrebujú korunky na plienky, lieky, oblečenie???

Natinka, Pi, 16. 01. 2009 - 09:59

ale vies kolko sa usetri zo statneho rozpoctu ak to nevyplatia? Za co budu robit pochybne tendre, tunelovanie, vyplacanie fiktivnym obchodnym partnerom a nadaciam, ked to daju ludom, ktorym to patri? HM?

petusa, Ut, 13. 01. 2009 - 12:51

áááááááááááááále...celé je to na hlavu postavené...:-| :-| :-|

crystall, Ut, 13. 01. 2009 - 14:40

...blbci su to... nejdem dalej komentovat...

maju jedine stastie, ze matky nemaju cas behat s transparentmi pred ministerstvo a po uradoch a domahat sa nejakeho uznania...co sa statu tyka, tak aspon financneho...

denisa123, Ut, 13. 01. 2009 - 14:42

Ja tiez nechapem, citala som k tomu komentare a pisatelky tam pisali, ze ani na zivnostenskom urade im nevedeli poradit, ci nieco vysvetlit...Tak teda sila...
Aaaale stat "podporuje" mlade rodiny a "snazi" sa zvysit nasu populaciu... Tymto systemom sa im to "podari"...

Natinka, Pi, 16. 01. 2009 - 10:01

to su kecy. Tak ako je nasa vlada socialna, tak som ja kralovna krasy. Pride cas, ked nebude mat kto robit, posunu dochodkovy vek a zvysia dane. A potom sa mozme odstahovat, kto bude odchadzat posledny, ten nech zhasne...

dadena, Ut, 13. 01. 2009 - 19:40

mne z toho vychádza, že podporia len rodičov, čo šupnú čím skôr deti do jasiel alebo škôlky a pohrnú sa do roboty. Viem, že každý musí sám zvážiť, či si môže dovoliť zostať doma alebo musí ísť do zamestnania, mnohí ani nemajú na výber. Ale ako podpora rodiny mi to nepríde. Deťom je určite najlepšie pri mame, nikto ich nepozná tak dobre a len maminá náruč dokáže ukľudniť a dať pocit bezpečia.

adus, Ut, 13. 01. 2009 - 20:25

Dievcata nechcem tu robit politicku agitaciu, ale spomente si na toto, ked pride den najblizsich volieb!

Aja1, Ut, 13. 01. 2009 - 20:49

A žienky,nezdá sa vám že dôchodky sa zvyšujú častejšie ako prídavky na deti?

adus, Ut, 13. 01. 2009 - 20:58

Hej, lebo tam su si isti, ze ich nebudu musiet dlho platit - nech to znie akokolvek kruto - ved stale zvysuju dochodkovy vek - aby sa ho dozilo co najmenej ludi!
Dochodok je pre mna citliva tema (teda, presnejsie dochodkovy vek) - keby platili stare pravidla, tak by som o 4 roky mohla ist do dochodku - podla terajsich si musim odmakat este 12 - to je sila. Naviac, nikto mi neda zaruku, ze dovtedy to o nejaky dalsi rocik nezdvihnu.
Mladi ludia, co maju 1 dieta asi budu chciet aj druhe, tretie,.... to by ich moc stalo, keby pridavali im.
Kedysi za "komancov" sa hovoril taky for:
Zasadal UV KSC, generalny tajomnik hovori, sudruhovia, mame dobre hospodarske vysledky, mohli by sme nieco spravit pre ludi, tak chcem pocut vase navrhy, komu pridame. Jeden radil, ze studentov, lebo ved to je nasa buducnost, druhy ze vojakom, lebo ti nas brania pred zlymi kapitalistami - nakoniec generalny tajomnik rozhodol, ze pridaju basistom. Ked sa vsetci zhrozene pytali, preco chce prilepsit odpadu spolocnosti, tak povedal: sudruhovia, studenti uz nebudeme urcite, vojaci asi tiez nie, ale v base - tam mozeme lahko skoncit vsetci ;-)
Ti dnesni mocipani asi nerozmyslaju odlisne

Lusky, Ut, 13. 01. 2009 - 22:00

Ja sa chcem opýtať dievčatá, či mám nárok na celý rodičovský príspevok, ak nastupujem v lete do zamestnania a malý bude mať v októbri 3 roky, alebo len príspevok na starostlivosť o dieťa /a čo to vlastne je?/ . Nejak z toho nemôžem vyjsť.

balalajka, St, 14. 01. 2009 - 07:30

Dievčence, aby sme sa rozumeli.
Jasle stoja - aspoň v Trenčíne niečo cez 30 euro na mesiac viac ako je rodičovský príspevok.
Trochu sa ma to dotklo, lebo niektoré tu zareagovali tak, že dám dieťa do jaslí a budem ešte profitovať. Figu borovú. Ešte priplatím. To sa nebojte, to oni skalkuluvali dobreeee.
Takže z toho vychádza, že vlastne peniažky dostane mesto - štát(?) späť.

petusa, St, 14. 01. 2009 - 07:56

tak tak dobre vravíš čo vravíš- či píšeš:-D

Lusky, St, 14. 01. 2009 - 09:27

Mamatata, nikto tu nereagoval, že na tom ešte zarobí, ja viem o tom už pol roka, že musím nastúpiť o 3 mesiace skôr ako malý bude mať tri roky, iba som chcela vedieť, či ako to bude s tým rodičovským.:-O :-O :-O

balalajka, St, 14. 01. 2009 - 09:35

Lusky to nebola reakcia na teba. A vraj by si mala mať nárok na príspevok na starostlivosť do veku 3 rokov - ak umiestniš dieťa či do jasli, škôlky, či sa u opatrovateľky. Len do 3 rokov, alebo do 6 - pri zlom zdravotnom stave. A som z toho debil, lebo čítam, že by ti mali preplatiť, len výšku nákladov v škôlke.
No hotový hlavolam.
Idem to ešte prečítať.
Fuuuhaaa - to nebolo na teba, ale na tú novelizáciu.

Lusky, St, 14. 01. 2009 - 12:24

Mamatata, toto mi presne hovorila aj švagriná, robí na sociálke, boli teraz na školení, že ak dieťa umiestniš do škôlky alebo jaslí do troch rokov jeho veku a ty budeš pracovať, dostaneš preplatený iba poplatok za škôlku /u nás je to cca 30 euro/, ale nie rodičovský príspevok.Ja som len preto chcela vedieť ako to je, lebo v televízii denne hlásia, že dostaneš v takom prípade rodičovský /158,70 euro/.A tá novelizácia je tak šalamúnsky napísaná, či to niektorá z Vás neovláda lepšie ako ja. Je mi ľúto, že malého musím dať tri mesiace skôr do škôlky ako bude mať tri roky, ale v robote som už dvakrát odmietla nástup a teraz už nemôžem, lebo mi vyšli dosť v ústrety a tá čo je namiesto mňa, tiež otehotnela.Aspoň som myslela, že finančne si trocha polepším,ale asi ťažko.;-(

balalajka, St, 14. 01. 2009 - 12:28

Lusky, ono to je pomotkané, veru veru.
Výšku rodičovského môžeš dostať, len v prípade, že výška tvojich výdavkov je tak veľká ako výška rodičovského. Teeedaaa - asi ak by súkromné jasle toľko stáli, tak ti to "preplatia". No fuuuhaaaa. To je kuca paca.
Neboj drobotina bude OK. Aj my sme išli o 2 mesiace skôr - Aďko. A Maťko je už 5. mesiac v jasliach.
Pobačal ale už je lepšie - troooolilinku.
Ale ráno občas pospomína všetky babky, dedkov, kde bol do septembra :-(.

dadena, Št, 15. 01. 2009 - 12:11

mamamata,nemyslím,že na tom sa dá zarobiť, ale predtým než schválili príspevok,keď si dala dieťa do škôlky,tak sa platila plnú výšku z vlastného.Chvalabohu ich osvietilo a aspoň rodičom čo dajú deti predčasne do škôlky prispeje štát.Tak to bolo myslené.Keď si zoberiem,že u nás baby vo výrobe zarábajú okolo 11.000,- v čistom a mali by dať z toho 5.000,- za škôlku ... tak ozaj vďaka aspoň za ten príspevok.Pretože každá, čo začne robiť skôr ako po 3 rokoch má k tomu vážne dôvody.A osobne poznám veľa takých mamín, ktoré by aj radi dali deti kôli zlej finančnej situácii do škôlky, ale nechcú ím deti zobrať.Takže úradníci by sa mali ozaj zamyslieť ako pomôcť rodinám, keď tak o tom rozprávajú !!!

balalajka, Št, 15. 01. 2009 - 13:34

Dadena, som rada, že si zareagovala a pochopili sme sa. Presne na tvoj príspevok som reagovala :-) . Tak OK. Ale predtým boli hradené LEN jasle, teda ak si mala dieťa v jasliach, tak ti šiel rodičovský príspevok. Ale ak si dala dieťatko do škôlky - tiež u nás problém pred dovršením 3 rokov zobrať, ale napr. na dedine kľudne ak je bez plienky - tak bohužiaľ si došla aj o príspevok.

nielen žienka domáca, St, 14. 01. 2009 - 08:12

Mamamata, tak to je sila, u nás stoja jasle 160 EUR. Takže so stravou celý rodičovský. 30 EUR to je super, veď to ste si mali doteraz sveta žiť.
Podotýkam, že štátne. Súkromné stoja ešte o dosť viac. Ako to, že sú v tomto také veľké rozdiely? A viete niekto, ako je to vo zvyšku Európy?

balalajka, St, 14. 01. 2009 - 08:38

Zle čítaš Konvalinka: +30Euro nad rodičovský!!! Tak inak - minulý rok to bolo cca 5 500Sk! Predelííííme a máme 182,5666 - tak si nejak zaokruhli :-).
A ešte podotýkam, že sme radi, že ich máme, lebo pokiaľ viem, tak súkromné stáli nejak okolo 8-8,5tis. Sk. A dostať tu miesto v jasliach a škôlke - hmmm no hotový zázrak. Teda ak chcem škôlku v mieste bydliska a nie s deťuchom cez pol mesta chodiť.

nielen žienka domáca, St, 14. 01. 2009 - 11:13

Aha :-O Tak potom nič ;-) Aj u nás súkromné tak. Uf. Môžeme si gratulovať, že nie sme slobodné matky. Teda ja som (giggle)

bettty, St, 14. 01. 2009 - 12:24

A ešte by ma zaujímalo, ktorá babka si spraví živnosť na opatrovanie vnúčaťa??(giggle)

balalajka, St, 14. 01. 2009 - 12:30

Hihihihihihi, no tá čo neni na dôchodku a bude brať aj susedovie, Bettty. Však ono je to premyslené, aby sme znížili nezamestnanosť, nie?
Opatruješ deti? Si nezamestnaná/ý? OK. Budeš živnostník, platiť odvpdy a hneď si zamestnaný. A nezamestnanosť kráááásne klesaaaa.

bettty, St, 14. 01. 2009 - 12:34

Celý systém je postavený na hlavu. Čo na hlavu na vlasoch.;-)

denisa123, St, 14. 01. 2009 - 12:35

Presne tak, mamamata. Umele znizovanie stavu a v konecnom dosledku mame pekne statistiky, nie??;-) Co na tom ze realita je na figu....

crystall, St, 14. 01. 2009 - 13:30

...mna vcera vytocila....pani ministerka, ze pokial pokial rodic pracuje a o dieta sa stara tretia osoba a dieta nie je umiestnené v predskolskom zariadeni, tak prispevok klesa na tie percenta z RP. NEviem, teraz ziadnu presnu sumu...necham to na tych 1200,- asi.... odpoved na to bola, ze ZOHLADNILI VYDAVKY, napriklad starych rodicov pri opatrovani, a ZE TO PLNE KOMPENZUJU V TEJTO VYSKE!!!!

...az som spadla z gauca!

...a kto mi vynahradi vydavky napriklad na babku u mna doma? ja nemam naklady na babku???..........spadli z mesiaca, ci co? vsak to nie je sranda....mozno vykompenzovali nejake cestovne, stravu. Mne mama opatrovala prvorodeneho syna a to slo strasne do penazi....len ked pocitate splachovanie, varenie stravy, ktoru si ona praje, nakup takej stravy, len aby k nam chodila....znasobi sa vam plyn, elektrina, benzin....ved akoze, bozechran, ved mama nezobrala ani korunu, som neskonale vdacna, ale bola to zataz na domacnost, ze az!....

...ach skoda slov...nie som vypocitava, len ten kto to vymyslel skutocne nevie o com je realita....

crystall, St, 14. 01. 2009 - 13:32

...potom je lepsie, ak si babka zalozi zivnost na opatrovanie a stat bude musiet posielat RP v plnej vyske!.....

renka, St, 14. 01. 2009 - 13:50

len aby tie odvody zo živnosti neboli vyššie ako RP:-|

Lusky, St, 14. 01. 2009 - 13:47

Ďakujem za povzbudenie Mamatata(y) (sun)

nielen žienka domáca, St, 14. 01. 2009 - 13:49

A čo môžeme proti tomu urobiť? Mňa sa to už netýka. Len ma zaujíma sila jednotlivca, resp. skupiny jednotlivcov, čo sa týka ... teraz asi trepnem... práva -veta- na nezmyselný zákon. Iba nejaká petícia? Štrajk?

adus, St, 14. 01. 2009 - 14:33

bohužiaľ, asi len toľko - a to ešte treba rátať s tým, že psí hlas do neba nedôjde
sila jednotlivca a skupín jednotlivcov sa prejaví len a len vo voľbách
ved aj v minulosti - nenasľubovali - učiteľom, zdravotníkom,.... atď. keď hrozili štrajkom, resp. boli v štrajku - aj hory doly, že im zvýšia platy a pod. (A) - a potom keď sa vzbúrenci ukľudnili a vrátili sa "na panské", tak povedali aj (B) - ale až budeme mať na to peniaze v štátnom rozpočte - a tie sa nenašli, ako inak, keď treba zvyšovať platy pánom poslancom a podobným "vyžírkam"

vyvyka, St, 14. 01. 2009 - 14:33

baby,nič si nepomôžeme a že sociálna vláda,len neviem,pre koho,deti voliť nechodia,treba podporovať dôchodcov a tých je viac,ako rodičov,nie?Len si pozrite také Čechy,tam to majú tak,že keď si vyberieš dvojročnú materskú,dostanú 11000,-ČK,ak trojročnú,tak 7.500,-Čk.Podotýkam také veci,že mlieko tam stojí polotučné 9,90 v akcii,aj 8,90 a napr.kurča sme kúpili v metre po 27,ČK.Tak sociálna vláda u nás podporuje rodiny s deťmi,ani jedni to nerobili,vždy pchali len tam,kde mali voličov.A tých 25 000 pri narodení ďalšieho dieťaťa?To je len záplata na oko,aby sa nepovedalo,nech si ich nechajú a skúsia žiť z materského príspevku.A potom,že väčšina žien ide do práce......... :-( :-( :-(

balalajka, Št, 15. 01. 2009 - 06:11

Jo baby, poďme na nich. Ja beriem pokakanú plienku. Kto je váááác???:-P
Nie, vážne - vraj sa pripravuje peticia proti tomu to zákonu, či novele, či čo to za zdrap papiera... mali by sa k tomu pripojiť aj Materské centrá. Skúste, ak máte chuť sa poinformovať v mieste vášho bydliska. A potom možno ani nebude treba plienky do Blavy nosiť.

dadena, Št, 15. 01. 2009 - 12:03

Keď bude tá petícia, mohli by tam zahrnúť aj sumu za škôlky a jasle.Veď to je zlodejčina pýtať také peniaze od rodičov! Keď chcú podporiť rodiny,nech to skutočne robia!!!!Keby bol rodičovský príspevok aspoň ako minimálna mzda,dalo by sa to považovať za krok smerom k rodinám,ale nech sa riadne hanbia,rodinný príspevok zvýšiť o 100,-SK; veď za ten sa dá kúpiť tak jeden Nutrilón a čo ostatné ???

vyvyka, Pi, 16. 01. 2009 - 07:43

dadena,kúpiš nutrilón za sto korún??????????????:-O :-O :-O :-O :-O Alebo si to myslela tak,že za celý príspevok víjde dieťaťu aspoň nutrilon........Nuž ak tak,tak potom asi naša vláda myslí,že dieťaťu stačí aj odtučnené mlieko a cikať sa maá naučiť ako trojmesačné do nočníka,aby sme toľko nemíňali.Je kríza,treba šetriť.:-( :-( :-( Len škoda,že šetria na nepravých.

dadena, Pi, 16. 01. 2009 - 12:16

no keby bol za 100,- to by bolo super !:-)

denisa123, Št, 15. 01. 2009 - 13:54

Mna by zaujimalo, z coho vypocitali vysku rodicovskeho prispevku.... To neviem pochopit vôbec, kde k tejto ubohej sume prisli... Velmi dobre vedia, ze je tak strasne nizka, ze clovek si velmi dobre zvazi to, ci bude mat dieta, ci nie... A mat viacej deti v dnesnej dobe??? Mladi uvazuju, ci si dovolia mat jedno... Je to velmi smutne...

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama