reklama

Prevratný vynález na zvýšenie bezpečnosti chodcov či neriadená strela čakajúca na prvé obete?

Pridal/a balalajka dňa 17. 02. 2023 - 08:14
Prevratný vynález na zvýšenie bezpečnosti chodcov či neriadená strela čakajúca na prvé obete?

pixabay.com


reklama

Včera sa v našom aute rozpútala debata na tému predných brzdových svetiel, ktoré zaručujú podľa slov médií vyššiu bezpečnosť chodcov. Trenčianska MHDčka už veselo s nimi vysvecuje na každých semafóroch. Na prechode pre chodcov som si to nevšimla, lebo som si nejak ani nevšimla, žeby nejaký autobusár dával prednosť chodcom - zväčša majú tí ľudia zdravý rozum a čakajú, že sa autobus cez zebru presunie. Predsa len brzdná dráha autobusu je iná ako auta.

Ako som už spomenula, internetové články hlásajú, že touto svetovou novinkou zo Slovenska sa spustí revolúciu na cestách a prinesie zníženie úmrtí chodcov, ktorí prechádzajú na označenom prechode. Princíp fungovania je jednoduchý. Zelený pásik sa napojí na zadné brzdové svetlá a tie fungujú na princípe - stláčaš brzdu = svietime. Chodec teda dostane informáciu, že šofér brzdí.

Stále mi nejak uniká pointa tohoto vynálezu.

Nie kieho andela vznikol?

Koho chce a ako chce chrániť?

Komu má pridať na pokojnom spaní?

Chodcom?

Ukážme si príklad. Som chodec a potrebujem na druhú stranu cesty, kde som zbadala susedu a potrebujem jej povedať, že doviezli do obchodu tie pomaranče, čo včera nemali. Alebo maslo v akcií. Tak čo spravím. Podídem k prechodu pre chodcov a vidím auto zľava. Nevalí jak hovado, isto ide pod 50km/hod.

Situácia A: Nejak som si neni istá, či ma šofér vidí. Tak stojím a hulákam na susedu nech dočká.

Situácia B:Auto furt valí, ale tuším ma ten šofér aj vidí a spomaľuje. Ale DOBRZDÍ? Je brzdná dráha idúceho auta taká, že zabrzdí pred prechodom? Furt teda stojím na kraji a čakám, že ZASTANE.

Nemôžem sa predsa spoliehať, že zo základky z fyziky si viem vypočítať brzdnú dráhu auta, ktoré ani neviem koľko váži, kedy začalo brzdiť, akou ide rýchlosťou a koľko metrov ho ešte odo mňa delí.

Príliš veľa rizika a príliš veľa neznámych.

Pridanie zeleného pásika mi oznamuje LEN použitie bŕzd. Žiadne záruky bezpečnosti nedaj Bože ISTOTY ako chodcovi, že môžem bezpečne vstúpiť na vozovku mi nedáva.

Za mňa riadna blbosť a to sa miernim vo výraze.

Z osobných skúseností si môžeme povedať, že najbezpečnejšie je, nechať to auto prejsť.

Hneď za tým je počkať na 100% že STOJÍ - a aj tam je ešte riziko, že ten lajdák za ním nedobrzdí alebo ho bude obiehať cez protismer a sejme ma v druhej polke cesty.

A ešte je jedno riešenie, ktoré v súčasnosti praktizuje hádam 70% chodcov. Stojí - nestojí IDEM. A majú v paži, či bude svietiť zelený pásik na maske auta či nie. Pohoda

No - tak už len čakám, kedy prídu nové titulky v štýle - " Zelené pásiky majú prvé obete. Auto nedobrzdilo."

A čo - zariaďme sa každý po svojom. Hlavne, že niekto zas zarobí na ľudskej blbosti. Mrkám


reklama

reklama

dasa_, Pi, 17. 02. 2023 - 09:23

Hmm, vidíš a mne sa to zdá užitočné. Lebo stojím na prechode a nie je mi úplne jasné, či to auto brzdí, aby ma pustilo. V 50% prípadov ma totižto fakt púšťa. Nemusím čakať na pokyn rukou, že môžem ísť. Vidím sama a čítam jeho úmysly. Šetrí to čas. Môj aj šoférov

balalajka, Pi, 17. 02. 2023 - 10:10

Úmysel brzdiť nie je ešte skutok dobrzdiť.

Zraniteľná som ja - chodec.

A najviac času sa ušetrí mne, aj šoférovi, aj zdravotníkom (v lepšom prípade) ak počkám.

dasa_, Pi, 17. 02. 2023 - 10:23

to je jasné. Ale ja napríklad veľmi často zažívam situácie, keď sa zdá, že vodič pred prechodom brzdí. Aj naozaj brzdí, ako sa ukáže. Ale ja nejdem, lebo som si nie istá. A potom sa rozčuľuje - no tak už konečne choď, keď ti dávam prednosť. Pre tieto situácie to je. A tiež aby som sa ja ako vodič nerozčuľovala, že dávam prednosť a oni nejdú a nejdú. Z môjho pohľadu

 

balalajka, Pi, 17. 02. 2023 - 10:35

Teda ak by som podľa toho čo píšeš brala v aplikáciu slogan "zvyšuje bezpečnosť chodcov", tak sa jedná o zvýšenie bezpečnosti chodcov pred infarktom z rozčúlenia. Úsmev

No - môže zlepšovať plynulosť premávky, ale rozhodne nie zvyšovanie bezpečnosti.

A že sa niekto rozčuľuje za volantom? No nech si tam nesadá, ak má pocukané nervy. Urobí tak lepšie pre mnoho ľudí, vrátane seba. Úsmev

lastovička, St, 22. 02. 2023 - 12:08

presne tak. Ja tiež keď vidím že auto už brzdí a chce ma pustiť, hlavne na kopci, radšej počkám kým úplne spomalí alebo zastane. Aj brzdy môžu zlyhať a aj iné faktory. Istota je istota a auto je predsa len silnejšie ako ja. Takže ja keď vidím, že niekto už brzdí na 100% by som sa na to nespomliehala a radšej čakala ďalej. Ale poznám ľudí, ktorí keď sú na prechode a majú zelenú ani sa nepozrú, či niečo náhodou nejde. Predsa majú zelenú, lenže ani to nezaručí, že ma zraziť auto nemôže. Veď stali sa také prípady. Takže pre mňa je to aj zbytočné. Radšej počkám, zelená, nezelená

dulka, Pi, 17. 02. 2023 - 14:06

Osobne sa mi to zdá užitočné a hlavne v dvojprúdovkách. V jednom pruhu auto zastane, chodec ide, ale v druhom pruhu auto zastať nemusí a dôjde k zrážke. Takto si to chodec vie pozrieť, či brzdí auto aj v druhom pruhu a či je bezpečné prejsť. Za mňa áno.

balalajka, Pi, 17. 02. 2023 - 14:25

Jeeeeejda Dulka! PrekvapenieÚsmev Rada ťa tu vidím.

No - ak si správne pamätám, tak ak raz vlezie už chodec do tej cesty, tak ho nesmieš ohroziť. Teda zákonite by mal ten druhý brzdiť, ak "prvé" auto stojí. Ne?

balalajka, So, 18. 02. 2023 - 05:57

No to netusim. Celkovo prechody cez 2 prudovku su velmi nestastna vec.

Auto blizsie k chodniku zacloni absolutne vyhlad obom. Aj chodcovi, aj soferovi v lavom pruhu. A prave tu je pre mna ten pasik este vacsie zlo. Lebo moze pribrzdit - znizit rychlost a ty si myslis ze ta vidi.

dulka, Ne, 19. 02. 2023 - 11:30

Ďakujem Balalajka Úsmev

dulka, Ne, 19. 02. 2023 - 11:30

Ďakujem Balalajka Úsmev

dan-cula, Pi, 17. 02. 2023 - 19:09

beriem to presne ako dasa a dulka.

mňa osobne takmer zrámoval druhý vodič-jeden zastal ukázal že môžem(za ním zastalo aj druhé auto) tak som išla ako prvá cez prechod,kde však zobral ten debil v druhom pruhu  toho som vôbec nevidela  no obtrel sa mi len o zadok -ako mi povedali ludia(inak výskali poriadne) čo šli za mnou on obišiel tie dve autá cez prázdny druhý pruh a prefrčal..a ja som už bola v strede prechodu..

inak jazdenie v Norsku a pod.tam nehodu spôsobí len poliak alebo slovák-ešte len idete ku prechodu a auto stojí.Pre mňa doslova nepochopitené lebo ja predsa možem pokračovaž po chodníku ďalej-nemusím ist cez prechod na druhú stranu a auto jednoducho zastane lebo som blízko zebry.

značky na úzkych cestách uporozňujúce že cesta je spoločná pre všetkých...

Dánsko sen pre cyklistov a chodcov...

Ale ja poviem,že na oboch stranách sú špecialisti-debili.Aj chodci,cyklisti,vodiči..

Ale celkovo si myslím,že ak sa nevie chovať ako chodec nevie sa správať ani ako cyklista a už vôbec nie ako šofér.

 

balalajka, So, 18. 02. 2023 - 06:00

Hmmmm, zaujimava skusenost. Esteze to dopadlo dobre. 

Ale znovu situacia, ktoru podla mna,  predne brzdne svetlo nevyriesi.

dulka, Ne, 19. 02. 2023 - 11:34

Ja si myslím, že áno. Mnohí chodci to berú tak, že keď im zastaví auto v jednom pruhu, ani ich nenapadne, že v druhom zastať nemusí, automaticky sú spoľahnutí, že brzdí aj to auto v druhom pruhu. Takto uvidí či naozaj auto brzdí, alebo nie.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama