Dobrý deň! Mám podozrenie na cudzí odber el. energie v rod.dome mojej mamy. A neviem ako mám postupovať. Takže v skratke. Mojej mame prišiel veľmi vysoký nedoplatok za spotrebu el. energie. Mama býva v dome len počas leta a na zimu pravidelne odchádza k bratovi do čiech.Musím podotknúť, že nepoužíva žiadne elekt. spotrebiče okrem televízora a svietenia. Bola z toho v šoku. V čase keď je mimo domu platím jej inkaso ja. A teraz k tomu vyúčtovaniu. Keďže prišiel taký vysoký nedoplatok a ona to určite nespotrebovala, mám podozrenie či jej niekto neodoberá elektriku. Kontaktovala som pracovníčku SEZ a ona mi poradila zapnúť ističe, či sa netočí elektromer.Mama pri odchode vypla ističe aj všetko v dome. Stav na faktúre sedel s odpisom pri jej odchode, takže tam sa chyba nestala. Takto som aj vykonala, pri zapnutí sa elektromer netočil ale na moje veľké prekvapenie po týždni zapnutých ističov som to išla skontrolovať a bolo na eloktromery natočené o 34kw viac. Prosím Vás ak mi viete poradiť budem veľmi vďačná, neviem ako mám postupovať a zistiť, kto jej spotrebováva el. energiu, elektromer je v poriadku a napriek tomu že dom je prázdny, stav na elektromery stúpa. Neviem kedy,nemám to ako odsledovať, lebo ja bývam mimo, dom má riadne uzamknutý a určite tam nikto nechodí. Keď sú ističe vypnuté stav sa nepohne, keď ističe zapnem, stav sa dvíha, ale v tom čase keď som tam akurát bola, hodiny sa netočili. Ďakujem krásne za každú radu a pekný deň.
Dobrý deň,
vo Vašom prípade by som Vám poradil, aby ste ešte raz skúsili kontaktovať elektrárne, buď emailom, alebo písomne, pričom list pošlite doporučene, aby ste mali od toho nejaký doklad, kde by ste ich požiadali, že napriek tomu, že ste urobili, čo Vám poradila ich pracovníčka telefonicky, stále dochádza k odberu elektrickej energie napriek tomu, že dom momentálne nikto neobýva, a aby to vyriešili nejakým spôsobom k spokojnosti oboch strán, napr. tak že pošlú nejakého kompetentného pracovníka, ktorý to prekontroluje. Túto svoju žiadosť môžete nazvať aj reklamáciou. Môžete tam uviesť nejakú lehotu, napr. 10-14 dní, v ktorej očakávate prešetrenie Vašej žiadosti s tým, že tam uvediete aj to, že ak v tejto lehote nepodniknú žiadne kroky, budete nútená podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu a Úrad pre reguláciu sieťových odvetví.
Ešte by som Vám poradil, že v prípade akéhokoľvek zistenia nelegálneho odberu elektrickej energie, aby ste podali aj trestné oznámenie na príslušnom oddelení policajného zboru, s tým že ho nazvete Oznámenie o skutočnostiach nasvedčujúcich spáchanie trestného činu, a podáte ho na neznámeho páchateľa, pričom tam uvediete že máte podozrenie na spáchanie prečinu krádeže, podľa §212 ods.2 písm.e (aj keď je pravdepodobné, že trestné oznámenie podá aj dodávateľ elektriky).
Pekný deň prajem.
Mgr. Róbert Bános, advokátska kancelária
Dobrý večer,
v prvom rade sa Vám chcem poďakovať za odpoveď. Vykonala som tak ako Ste mi poradili-poslala som im písomnú reklamáciu a konečne boli ochotní to riešiť. Hneď na druhý deň, poslali ich pracovníka a prišiel pozrieť čo sa vlastne deje. A teraz čo vlastne zistil. Stalo sa to, že odpojilo tretiu fázu a preto elektromer zle meral spotrebu el. energie. A teraz opäť by som potrebovala poradiť. Porucha vlastne nastala v ich zariadení a mama nemala ako zistiť, čo sa stalo. Je to zariadenie chránené plombami a bežný užívateľ k tomu nemá prístup. Ona ani netušila, že je tam porucha. Nemohla to vedieť. Zistilo sa to vlastne až pri vyúčtovaní. Má právo na reklamáciu? Aká je šanca, že sa jej vrátia fin. prostriedky, ktoré vlastne zaplatila nie za spotrebovanú el. energiu ale za zle nameraný stav?
Ďakujem krásne za odpoveď a pekný zvyšok večera.