reklama

Prirodzený normálny pôrod, pôrodný dom a iné čudá ..

janana , 05. 11. 2010 - 14:16

reklama

Konečne prišiel deň D. Deň, keď prišla do Košíc prednášať na celý deň pani Zuzana Štromerová, samostatná pôrodná asistentka (PA), zakladateľka a riaditeľka prvého a jediného pôrodného domu v ČR http://www.pdcap.cz/. Podľa ohlasov som očakávala davy ľudí z celej SR, rozmýšľala som ako to zvládne kapacita sály v čajovni... haha.

Je to príjemná pani, ktorá má za sebou dlhoročnú prax v klasickej pôrodnici, fungovala tak ako nemocničné PA dnes v SR, potom však prišla stáž vo Švédsku, Holandsku a v iných západných krajinách a tam videla, že sa to dá aj ináč, získala bohaté medzinárodné kontakty s PA na celom svete.
„Tam jsem na vlastní oči viděla, že porody jdou "dělat" i jinak: v příjemném, vlídném prostředí, přirozeněji, svobodněji a šetrněji pro rodičku, s individuální péčí (u nás neexistující), bez povinné přítomnosti lékaře, s vyššími kompetencemi porodních asistentek.“ Videla tam, že rodička je pri pôrode aktívna, nie podriadená, že lekár nie je prítomný, len pôrodná asistentka, ktorá do pôrodu nezasahuje, dieťatko je hneď po pôrode s mamkou, nikto ho neodnáša, rodička je po pôrode schopná vstať a ísť na záchod, osprchovať sa. Úplne fascinujúce bolo pre ňu chovanie personálu, ktorý sa vždy predstaví, pred vstupom do miestnosti vždy zaklope a platí, že "je to její porod a ona tedy bude určovat jeho podmínky. My jsme tu jen proto, abychom jí pomohli v případě, že nás o to požádá nebo sama nebude moci."
Pokúšala sa tieto skúsenosti zaviesť do praxe, ale bohužiaľ, rutina bola silnejšia.. Tak prišla myšlienka vybudovať Centrum aktivního porodu, taký "porodní byteček" v rámci fungujúcej pôrodnice. Podporu našla u primára v pôrodnici na Bulovke a tam sa za pomoci sponzorov, podporovateľov podarilo v r.1998 centrum otvoriť . Hlavnou myšlienkou bol iný vzťah a prístup k ženám, a pravdou je že tam chodili „iné“ rodičky. „Dovedly totiž říci nahlas, co si přejí, a jejich přání byla vyhraněná. Věděly, že je příroda obdařila schopností přivádět na svět nový život, porodit miminko, a ony si věřily, že to dokáží samy. Mají na to dostatek síly, sebedůvěry a vědomostí.“ Myslíte, že by sa nenašlo dosť takýchto žien v Bratislave, Košiciach, inde na Slovensku?
Zo začiatku bol problém s pochopením lekárov „Později lékař, poté co byl přivolán k závěru porodu, usedl na schůdek vany, dětská lékařka na rehabilitační balón a čekali. Nedělali však nic. Jen si potichu povídali, ale už jsme se nesetkávali s nervózními pohledy na hodinky nebo s uštěpačnými poznámkami. Nastal klid a porozumění.“ Po dvoch rokoch úspešného fungovania a po nezhodách s vedením pôrodnice centrum zaniklo. PA sa rozpŕchli a založili si väčšinou súkromné praxe. Aj pani Štromerová sa stala privátnou, súkromnou pôrodnou asistentkou a začala chodiť ku domácim pôrodom. Bohužiaľ pražské pôrodnice nie sú naklonené myšlienkam prirodzených pôrodov a ženy chcú rodiť v domácom prostredí.

Ale dala si za cieľ vybudovať pôrodný dom (v Európe sú ich desiatky, len v Nemecku ich je cca 70), v r. 2003 vypracovala projekt a podarilo sa jej získať budovu v Prahe, po mnohých peripetiách ju rekonštruovali, nepodarilo sa ho však dokončiť, presťahovali sa do ďalšieho objektu v Krči a potom ešte dvakrát. Momentálne po priestoroch kočikárne sa sťahuje do krásnych priestorov rodinného centra.
Je to obdivuhodné, stále nanovo začínať, neustále bojovať s byrokraciou, legislatívou, nepochopením, finančnými problémami.

Vypočuli sme si jej príbeh, rozprávala s úsmevom o sťahovaniach, sklamaniach, neustálych problémoch s úradmi. Sedela na zemi (ako aj väčšina z nás), vedľa seba čajík, atmosféra bola príjemná, uvoľnená. Potom sme sa my rozhovorili, predstavili, boli tam tehotné žienky s partnermi, duly z Popradu, Zvolena, Zaježovej, Trenčína, Košíc, pôrodné asistentky z Levoče, Prešova, Spišskej Novej Vsi, bývalé pôrodné asistentky, laktačné poradkyne, lekárky pediatričky, sestričky, ženy , ktoré sa o túto tému zaujímali. Chvíľu tam s nami bol i gynekológ, pôrodník z Humenného. Pôrodníci a pôrodné asistentky z Košíc nedorazili. Stretli sa tam zaujímavé ženy, spriaznené duše, ktorým nie je ľahostajné ako sa rodia deti, každá priekopníčka na svojom poli.
Doobedie bolo zamerané pre tehotné žienky, poobede skôr pre zdravotníkov. Účasť hovorila za všetko, dopoludnia bolo cca 55 ľudí, poobede maximálne 35.
Rozprávala nám o domácich pôrodoch, o tom že ešte nikto na svete nedokázal, že domáce pôrody ( s doprovodom PA) sú nebezpečnejšie ako v nemocnici, naopak, je množstvo štúdií, ktoré dokazujú opak. Samostatné PA si dôkladne vyberajú ženy, ktoré rodia doma, v Holandsku majú na to vypracovaný systém, o zdravé ženy s fyziologickým tehotenstvom sa starajú PA, ostatné spadajú pod starostlivosť lekárov. Mimochodom tento systém je menej finančne nákladný ako ten náš. Rozprávala o príprave na pôrod, o prístupe k rodičke, odpovedala na otázky možných komplikácií, ktoré sú bohužiaľ možné skôr v nemocnici, o vedľajších účinkoch používania magnézia, tehotenských potravinových doplnkoch. O tom ako rastie maternica, v skokoch. O tom ako dokáže poškodiť použitie oxytocínu na vyvolanie, urýchlenie pôrodu, ako môže zafungovať opačne, na to hneď reagovala mamina, ktorá s tým mala vlastnú skúsenosť. Ako nepriaznivo vplývajú na matku i dieťa utlmujúce prostriedky, epidurál. Pred našimi očami vyšetrila dve tehotné žienky s krajčírskym metrom a dopplerom (všetci sme počuli buchot srdiečka v brušku :). Jedno dieťatko dokonca reagovalo na komunikáciu a vystrčilo jasne nôžku:). Pohmatom určila vek dieťatka, jeho polohu, predpokladaný termín pôrodu podľa postavenia dieťatka v panvi. Rozprávala nám o epiziotómii, tzn.nástrih hrádze, o tom ako sa „nestrihá“ pri domácich pôrodoch, aké má ďalšie dôsledky, o úkaze „plačící vulva“ pred pôrodom a ešte množstvo ďalších zaujímavých informácií z praxe.

Bolo vidieť že počúvajúcich jej rozprávanie naozaj zaujalo, nedovolila som si ani navrhnúť prestávku, informácie boli natoľko zaujímavé a „vzácne“, keďže v SR ešte nie sú skúsené samostatné PA, takto fungujúce.
Chvíľami ženy živo diskutovali, pýtali sa, rozprávali svoje pôrodné príbehy, pýtali sa na vysvetlenia toho, čo sa im udialo počas pôrodov. Chvíľami len ticho sedeli a bolo očividné ich hlboké zamyslenie.
Celý seminár sme nahrali a budeme ho šíriť na cd, so súhlasom pani Štromerovej.

Čo na záver dodať? Bol to hlboký zážitok, dúfam sa tieto myšlienky budú šíriť ďalej, že je to ďalší krok na ceste k prirodzeným pôrodom , pôrodom priateľským ženám a deťom, nielen zdravotníkom.
Na záver sme si vzdychli, škoda, že na Slovensku zatiaľ nemáme také pôrodné asistentky - priekopníčky ako je Zuzana Štromerová ...

Seminár sa konal 23.10.2010 v Košiciach v rámci projektu Pre košické ženy, ktorý podporil Slovensko-český ženský fond, www.zenskyfond.sk, organizuje ho o.z. A centrum Košice, aktívna a vedomá príprava na materstvo a rodičovstvo.
Jana Ivanecká
certifikovaná dula
www.cestazeny.sk


reklama


reklama

mandy, Pi, 05. 11. 2010 - 15:39

Ja mam za sebou 2 porody, obidva bez komplikacii. Viem, ze je to vec nazoru, ale ja osobne by som sa NIKDY neodhodlala rodit v domacom prostredi len s porodnou asistentkou. Proste si to bez lekara neviem predstavit. Co ak nastanu pocas porodu nejake komplikacie? Neviem si to ani len predstavit. Pocas porodu potrebuje zena mat pocit bezpecia a istoty - a to mne osobne dal fantasticky tim lekarov v Martinskej nemocnici a aj to, ze som vedela, ze keby sa nieco stalo, hned vedla je operacka, pristroje, lieky....
Epidural som nemala ani pri jednom porode, ale poznam dost zien, ktore rodili s epi a nevedeli si to vynachvalit. Niektore zeny neznesu tu bolest. A ze epiduralka skodi? Vsetky lieky svojim sposobom skodia, ale to neznamena, ze ked ma priserne boli napr. zub, nedam si liek, lebo skodi. Asi si budete mysliet, ze nie som otvorena novym veciam, ale ja som zasadne proti takymto alternativam.

Polárka (bez overenia), Pi, 05. 11. 2010 - 22:39

Mandy
než si napísala svoj príspevok, koľko informácií máš o medicínsky vedených pôrodoch /okrem svojich 2 skúseností/, a koľko informácií máš o pôrodoch v domácom prostredí ?
Koľko informácií máš o bezpečnosti umelých hormónov a ich vplyve na proces pôrodu, organizmus matky, a organizmus dieťaťa ?

mandy, So, 06. 11. 2010 - 07:03

nechcela som to sem pisat, ale dobre: Kamaratka zijuca v zahranici sa rozhodla pre porod v domacom prostredi s porodnou asistentkou. Prisiel den D. Porod pekne rozbehnuty. Narodilo sa jej dievcatko. Vsetko vyzeralo OK, lenze potom zacala nekontrolovatelne krvacat. Jej manzel musel zavolat zachranku a porodna asistentka utiekla. Tych samozrejme nehadzem vsetky do jedneho vreca, ale pytala si sa kolko mam informacii...
A o tom vplyve hormonov - ja nie som lekar, ale s mojim doktorom som sa o tom rozpravala. On je zastanca bezbolestneho porodu. A vzdy sa najde niekto, kto nesuhlasi... jeho vec.
Este z mojich skusenosti: V nemocnici mi nikto nerozkazoval. Lekar prisiel, predstavil sa, skontroloval ma, pohladil po vlasoch a povedal: Tak mamicka za chvilu sa nam to rozbehne. Bol pri mne, komunikovali sme spolu, kazdu chvilu sa ma pytal, ci nieco nepotrebujem. Sestricky mi ochotne podali vodu, ked som bola smadna. o tom, kedy budem rodit som rozhodla ja. Proste som len zakricala: Uz mam tlaky, podme na to a personal sa okolo mna nahrnul. Miminko som mala okamzite po porode pri sebe. Na moje poziadanie ho ukazali aj manzelovi. Po prevoze na izbu som isla na WC aj do sprchy. Tak nechapem, preco tato kampan proti nemocniciam. Ja som sa tam citila ako princezna. Lekari, sestry, sanitarky - vsetci nam vychadzali v ustrety. Poradili, povzbudili, usmiali sa. Kiez by v kazdej nemocnici bol takyto pristup a skvely personal. Áno Áno Áno

Polárka (bez overenia), So, 06. 11. 2010 - 11:40

To sú tri skúsenosti. 2 tvoje a jedna kamarátkyna. Myslíš, že to stačí na objektívne porovnanie/posúdenie ?

Vždy budú ženy, ktoré sa bezpečnejšie budú cítiť pod kontrolou lekárov, v nemocnici, s infúziuo v žile. Osobne mi to neprekáža. Prekáža mi len to, že ako žena zatiaľ nemám možnosť voľby sa slobodne a v medziach zákona rozhodnúť o tak osobnej veci, ako je pôrod.

Ja som mala prvý pôrod iný. O veľa inakší, ako ty / a dodnes mám problém sa vyrovnať s touto nemilou skúsenosťou/. A na základe tejto skúsenosti si myslím, že by bolo správne, aby žena, ktorá chce mať na výber - na výber aj mala. A podľa možnosti, aby to bolo v medziach zákona. Porodiť trebárs doma, ako napr. v Nórsku /tam je zdravotníctvo na vyššej úrovni, ako u nás/ a iných krajinách. Alebo, aby žena mala možnosť aj akejsi strednej cesty - pôrodný dom. V Nemecku sú bežné. V ČR je jeden. U nás žiaden.

Inak - podaním oxytocínu sa bolesť nezmierni, skôr naopak. Podaním "vyvolávačky" má žena omnoho bolestivejšie kontrkcie. Bezbolestný lekársky vedený pôrod je len pod vplyvom anestetik - epidural. Myslíš, že je to úplne bezpečná látka pre dieťa aj matku ?

Inak 2 - rodiť sa dá aj bezbolestne a dokonca aj orgazmicky, bez použitia akýchkoľvek liekov Mrkám... Stačí sa začať informovať. To by jeden nepovedal, ako dokáže byť realita lekárskej obce zamotaná, a ako je ten celý mechanizmus v rukách prírody dokonalý. Chce to len chuť začať žiť informovane a vedome Úsmev Zlomené srdce

mandy, Ne, 07. 11. 2010 - 09:39

Ano Polarka, mas pravdu, ze cerpam na zaklade svojich skusenosti - robim to tak cely zivot.
Ak by sa niektora buduca mamina rozhodla pre porod v domacom prostredi, poviem si, ze je to jej vec, jej rozhodnutie. Urcite je pre maminu pohodlnejsie rodit doma. Ja to ale vidim ako velky KROK SPAT. Ked nase babicky rodili doma, bez lekarov, s porodnimi babicami. Urcite to bolo pohodlne, pekne, porodit doma a nie v sterilnej nemocnici. Ale druha stranka veci je, aka bola vtedy umrtnost novorodencov a nezrietka aj matky. A stale sa pytam: Ked budu zeny rodit doma s porodnymi aistentkami a nastanu komplikacie, kto prevezme zodpovednost????? A co city tej matky, ktora pride o dieta preto, ze nemal k dispozicii CTG, ktore by jej povedalo, ze sa s dirtatom nieco deje? Kto jej pomoze, ked bude trpiet vycitkami, ze keby rodila v nemocnici, mohlo jej dieta zit?

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 14:52

To, ako to vidíš ty, bez hlbších informácií a na základe iba troch skúseností je pre mňa žalostne málo na otvorenie zmysluplnej debaty.

Umrtnosť novorodencov a rodičiek Veľký úsmev. Tohoto sa snáď každý chytí. Je to absolútne neporovnateľné - pôrod doma/ v pôrodnom dome vtedy a dnes Mrkám. Ženy častokrát neboli zdravé, trpeli aj podvýživou, alebo nesprávnou životosprávou /nedostaok mnohých vitamínou a minerálov/. Čo sa týka čistoty prostredia vtedy a dnes - v tom je tiež zásadný rozdiel. Ale to by chcelo, aby si mala trošku viac informácií a potom by sme sa mohli rozprávať.

CTG ? hm zaujímavá téma. Vieš aké percnto spoľahlivosti má toto vyšetrenie, a koľko matiek na základe týchto výsledkov prišlo o zdravý, životaschopný plod ? A čo tieto matky a ich lekáry ? Ehm, ale na mňa prosím nechoď s podobným citovým vydieraním. Vždy je možnosť pochybiť či už zodpovednosť preberáš sama za seba, alebo ju za teba preberá lekár. Lekár má tiež obmedzené možnosti, a nie je všemocný. Toto si uvedomil aj Michel Odent - jeden z prednýcha prevratných pôrodníkov vo Francúzsku. Napísal zaujímavé dielo, skús si ho prečítať, pouvažovať či predsa len na tom niečo nebude Úsmev

A keď už sme pri tých rizikách v tehotenstve a pri pôrode. Vieš čo všetko ti hrozí keď ideš cestou do práce ? Ako si chceš poistiť toto ? Máš pri sebe neustále ochranku ? A čo deti ? Tiež chodia stále s ochrankou ? Lebo im sa tiež môže kedykoľvek niečo stať. Tých rizík je tam neúrekom. Rozmýšľaš nad nimi každý boží deň, keď vídeš na ulicu ? Keď deti idú niekam bez tvojho dozoru ?

mandy, Ne, 07. 11. 2010 - 16:39

Myslim si, ze obidve mame svoju pravdu, svoje pre a proti. Zaujimalo by ma kolko informacii mas ty? Cerpas len z kniziek a prednasiek? Ja si myslim, ze osobna skusenost je viac. Si porodna asistentka, lekarka alebo si rodila doma? A skus sa na tuto temu porozpravat napr. so svojim gynekologom. Ja uz som pisala - nie som lekar, ale pred nedavnom som citala, ako sa na domace porody pozera lekarska obec, slovenska gynekologicka spicka. Toto si citala? O rizikach, ktore matke a dietatu hrozia? A uz som sa pytala, co urobi porodna asistentka v pripade komplikacii. Preco mi na toto neodpovies, ked vies k danej teme tak vela?

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 17:22

Mandy - tých osobných skúseností môžeš mať len obmedzené množstvo Mrkám . A som si istá, že nestojíš o tých XY skúseností z toho neuveriteľného množstva rodičiek. Ďalšie skúsenosti, ktoré máš sú sprostredkované - presne tak, ako tie moje. Líši sa len zdroj informácií. Teda ty máš zdroj svoju kamarátku, poprípade jednu lekárku a iné. Ja čerpám zo svojej vlastnej skúsenosti a potom zo sporstredkovaných skúseností - a teda : od žien, ktoré rodili doma, od žien, ktoré rodili klasickým spôsobom, ďalej odborné články, knihy, worksopy a iné.

Slovenská gynekologická špička - nemáš náhodou na mysli článok z časopisu Dieťa, presnejšie májové vydanie ? I keď tieto časopisi nečítam, toto som si so zaujímavosti prečítala. A celkom slušne som sa bavila na tých pár dezinformáciách, ktoré tam odzneli.
Ak sa ti chce čítať - tu sa o tom píše detailnejšie :
http://vnimavetehotenstvo.sk/clanok-o-domacom-porode-z-majoveho-vydania-
mesacnika-dieta/

""Preco mi na toto neodpovies, ked vies k danej teme tak vela?""
K tomuto sa čiastočne vyjadruje link. Ak sa mi bude chcieť, pohľadám aj iné linky. Dôležité je pre mňa poznamenať, že nie som tvorca týchto názorov - ja ich len zdieľam, lebo mi dávajú zmysel a vidím v nich určité súvislosti.

lenka80, Ne, 07. 11. 2010 - 19:18

Podľa toho, čo čítam, tak v Holandsku pred 40 rokmi rodilo doma 60% žien a teraz je to 30%. Tomu sa povie poriadny pokles. Tak prečo sa zástancovia domácich pôrodov oháňajú práve Holandskom? Nechápem...
Polárka, podľa tohto nám nepodávaš práve najlepšie informácie. Hm?

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 19:31

Dávala som sem JA konkrétne nejaké čísla ? Ak áno, budem rada ak mi to sem skopíruješ Mrkám

Nie len Holandsko, ale aj Nórsko, UK a iné.
Len pre zaujímavosť kopírujem spoločné vyhlásenia PA a gynekológov z UK :
he Royal College of Midwives (Kráľovský Zväz Pôrodných Asistentiek) a The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (Kráľovský Zväz Pôrodníkov a Gynekológov) vydali spoločné vyhlásenie[3]:„Neexistuje dôvod na to, aby sa ženám s nízkym rizikom komplikácií domáci pôrod neodporúčal, naopak, môže byť pre ne a pre ich rodiny veľmi prospešný. Existuje množstvo dôkazov o tom, že domáci pôrod je bezpečnejší a že žene prinesie pozitívnu skúsenosť, čo má priaznivý vplyv na zdravie jej dieťaťa aj jej samotnej.“

zdroj : http://vnimavetehotenstvo.sk/clanok-o-domacom-porode-z-majoveho-vydania…

Ešte by som rada dodala, že vás nechcem presvedčiť na domáci pôrod. Mne osobne je jedno, kde sa rozhodnete rodiť. Ja len pokladám za dôležité dosiahnuť métu, kedy ženy, ktoré s rutinami typu Ocytocín, infúzie, a iné nesúhlasia, mali na výber a mohli mať vedľa seba kvalifikovaného zdravotníka. To je celé Úsmev

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 19:25

Minimálne toto :
"Ako príklad možno uviesť Holandsko, kde až 30 % žien rodí doma. Nie je pravda, že v tesnej blízkosti domu, kde rodí žena, je sanitka, ktorá čaká na prípadný prevoz, ako to vo svojom článku uviedla docentka Chovancová. V prípade prevozu ide rodička buď vlastnou dopravou, alebo, ak volá sanitku, tá je pri nej do 15 minút. To, že pôrod doma je bezpečný, dokazuje aj štúdia z roku 2009[2], publikovaná v BJOG (An International Journal of Obstetrics & Gynaecology), kde sledovali viac než pol milióna nízkorizikových žien, ktoré mali možnosť vybrať si, kde budú rodiť – doma alebo v nemocnici. Viac než 60% z týchto nízkorizikových žien si vybralo rodiť doma. Záver štúdie je jednoznačný – plánovaný pôrod doma je pre nízkorizikové ženy, za predpokladu, že sú v prítomnosti skúseného zdravotníka (zväčša pôrodnej asistentky) a v prípade komplikácii sú v dostupnej vzdialenosti vybavenej nemocnice, rovnako bezpečný ako pôrod v nemocnici."
Zdroj :
http://vnimavetehotenstvo.sk/clanok-o-domacom-porode-z-majoveho-vydania…

Z toho je hádam jasné, že PA je človek fundovaný, vzdelaný a kompetetný a v prípade komplikácií zaistí pacientku, kým príde po ňu sanitka. Ja neviem. Mne to jasné bolo. A to čo sa tu snažíš naznačiť - situácia, ktorá vyžaduje okamžitý chirurgický zákrok - tých je naozaj mizivé percento. Pôrod totiž nie je šprint. A ak má možnosť ísť svojím tempom bez rutinných medikamentóznych urýchľovačov, nedá sa ani hovoriť o tak akútnych situáciách. To však chce, aby široká verejnosť bola viac informovaná a nenechala sa strašiť od lekárskej obce, ktorá je zameraná na nenormálne rizikové pôrody.

A linky okomentujem takto - kto chce, nájde si názory, ktoré potvrdzujú jeho tézu - aj bez toho, aby si skúsil zistiť viac, a utvoriť si vlastný názor. Zvlášť podobné výroku monopolu na prevádzkovanie pôrodov sú prinajmenšom zábavné.
Faktom, ale zostáva, že :
AD 1 krajiny s vyspelejšou zdravotnou infraštruktúrou, a ich dlhodobá prax preukazujú jasné výsledky, ktoré sa niektorým naším pôrodníkom nepáčia. Možno sa boja konkurencie. Kto vie.
AD 2 ešte stále u nás cítiť pozostatky socializmu, čo povedal doktor, akoby povedal sám Boh a netreba nad tým vôbec uvažovať, preverovať, diskutovať o tom a iné...

Len dodám, že mi je jasné - že domáci pôrod, alebo pôrod v pôrodnom dome NIKDY nebude pre všetky ženy. Avšak žena, ktorá to cíti inak, by mala mať právo o tejto udalosti rozhodovať. Dúfam, že je nám všetkým diskutujúcim jasné, že nehovorím o rizikových pacientkách, ale o zdravých ženách schopných prirodzene porodiť - či mi chce snáď niekto nahovoriť, že taká žena ani neexistuje ? Že infúzie, oxytocín, a iné medikamnty sú už trvalou nutnou rutinou ?
To snáď nemyslí nikto vážne.

lenka80, Ne, 07. 11. 2010 - 19:36

Nenechajme sa strašiť od lekárskej obce - to si nemyslela vážne, že? čiže lekári nás strašia, klamú, prieskumi sú na figu, lieky sú škodlivé. Máš pravdu v tom, že lekár nie je Boh, ale mnohí z nich zachránili životy, ja si ich vážim, aj ich odborný pohľad na vec je podľa mňa pravdivejší ako tvoje naštudované názory.

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 19:50

Lekár nie je Boh a mnohokrát nemusí mať pravdu. Nevravím, že všetci tu a teraz sú len ľudia v bielych plášťoch, ktorí potrebujú strašiť a klamať.
Napr. mne tvrdil jeden lekár, že musím jesť mäso, aby som nebola anemická. Tak som zháňala informácie. Dokonca som išla na prednášku jedného predného odborníka /tiež lekára/ na výživu. A tam som sa dozvedela zase úplne niečo iné.

Mimo to, Michel Odent je lekár, a skončil, ako pôrodník - takže vonkoncom nehádžem všetkých do jedného vreca. Zdieľam tie informácie, ktoré mi dávajú zmysel.
A lieky naozaj škodia ľudskému telu - hlavne syntetické zložky. Tie totiž majú väčšinou reziduálne účinky. A o liekoch všeobecne a chorobách som sa tu už niekde rozpísala.

Zásadný problém v dorozumení vidím v tom, že ja vidím svet úplne inak. Preto sa my dve tu a teraz iste nedohodneme a nemôžeme dohodnút ani na kompromise. To nič svet sa preto nezrúti Úsmev Nevnímam to, ako slovný boj. Myslím, že je v poriadku, ako sa diskusia vyvinula a nevidím na nej nič zlé Kvietok

Martina79, Pi, 05. 11. 2010 - 17:59

No mňa to zaujalo... Teraz som v 34 týždni. Tiež neviem, či by som sa odhodlala rodiť doma, ale keď si predstavím, čo ma čaká v nemocnici.... Naozaj už by mohli tie skostnatené názory zmeniť....

Polárka (bez overenia), Pi, 05. 11. 2010 - 22:41

Martina79
22.11. bude workshop v BA na tému - "Pôrod, ako ho poznáme"
Budú tam aj ženy, ktoré rodili doma Mrkám Úsmev

Martina79, So, 06. 11. 2010 - 09:18

no keď Ba je tak od ruky....Mrkám alebo že ja by som bývala tak ďaleko? A cestovať sa mi už nechce. Ale čítala som o tom. Mňa osobne to zaujalo, aj keď si myslím, že nemocnica je nemocnica, ale už by mohli ísť trochu s dobou...

Polárka (bez overenia), So, 06. 11. 2010 - 11:27

Ja len posúvam informáciu ďalej Úsmev. Nič viac.
Nemocnica by nebola zlá, keby... A veď načo to sem písať. Michel Odent je povolanejšia osoba, ako ja Mrkám. Jeho knih sú voľne dosupné Zlomené srdce

Polárka (bez overenia), Pi, 05. 11. 2010 - 23:47

Možno sa raz prelomia ľady aj na Slovensku. Čoraz častejšie sa stretávam s aktívnym, vedomím záujmom o rôzne aspekty života, a teda aj v oblasti tehotenstva a pôrodu. Tieto životné okamihy prechádzajú zo stereotypov a programov do vedomého bytia. Takže verím, že to má celé zmysel, a bude to k niečomu dobré Úsmev
Ivanka krásny článok Zlomené srdce Je ich tu treba, ako soli Zlomené srdce Zlomené srdce Zlomené srdce Objímam

nielen žienka domáca, So, 06. 11. 2010 - 12:50

Slnko super článok Mrkám

Zuzana1978, So, 06. 11. 2010 - 21:31

Janka, zelam vela stastia a uspechov. Z

ivusa, So, 06. 11. 2010 - 21:54

Ja verim, ze to svoje tretie o niekolko rokov porodim uz doma, alebo v porodnom dome Mrkám. aj ked aj tie porody v nemocnici neboli zle, mam vsak nejake namietky. Mrkám Slnko

mnnaaauuu, So, 06. 11. 2010 - 22:03

NIkdy by som neriskovala pôrod bez lekára a bez nemocnice... skrátka by som si netrúfla.. myslím,ž e v nemocnici mi vždy vedia pomôcť omnoho viac lekári, sestričky a zariadenie, ako jedna pôrodná asistentka doma... čo robí taká asistentka v prípade komplikácií? nutný cisársky rez? a podobne?

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 00:22

Nikto nechce nutit vsetky zeny rodit v porodnom dome, alebo doma. Ale bolo by vhodne nechat na vyber tym, co rozmyslaju trebars inak, ako ty.
Btw. vo vyspelejsich krajinach s vyspelejsimi inrastrukturami, ako skoltvo, zdravotnictvo a ine sa rodi doma. A predstav si, ze mortalita rodiciek a novorodencov je nizsia, ako v krajinach kde sa vylucne rodi doma. Kto chce, najde si o tom dostatok info. Je ich plny net.

ps : myslis si, zemedicinsky vedeny porod nema svoje rizika a nasledky ?

Zuzana1978, Ne, 07. 11. 2010 - 11:27

Pozrela som si celu web straku u capu a ak este niekedy budem rodit, toto by som chcela!!!Polarka Zlato, pokracuj v osvete, mne si otvorila oci

Polárka (bez overenia), Ne, 07. 11. 2010 - 14:55

Ďakujem Zuzka a zároveň sa veľmi teším Objímam Zlomené srdce

PS :A mám tam preklep v pôvodnom príspevku pre Mnau, nevadí Hambím sa

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama