reklama

Súrodenecké vojny


reklama

Ako sa dá sa zabrániť večnému haštereniu detí a ako riešiť ich konflikty bez kriku? Opýtala som sa detskej psychologičky, pani doktorky Evy Reichelovej.

Pri takýchto problémoch, odporúčam malý pokus. Každý rodič by si mal vyskúšať, ako dlho jeho deti vydržia bez neho, keď sa majú sami zahrať, alebo písať úlohy. Zákonite a určite aj neúmyselne, deti po čase vyvolajú medzi sebou konflikt. Prečo?

Aby si privolali rodiča. Kontakt s rodičom je pre dieťa dôležitejší a úžasnejší ako kontakt so súrodencom. A keď im rodič chýba, vyvolajú medzi sebou hádku, alebo bitku a ten musí prísť a robiť diplomata. Ale už je tam, už je s nimi fyzicky, už je pri nich blízko. A to tie deti chceli dosiahnúť. Lenže tu by mal byť rodič chytrejší a reagovať na skutočný motív správania sa detí a nie, že sa začali naťahovať o vec ktorá pre nich vôbec nemala význam.

Ak sú v izbe dve či tri deti, to už je malá sociálna skupina, kde začnú same od seba fungovať nepísané zákonitosti, na pozadí ktorých je boj o pozornosť rodiča, snaha byť lepší, múdrejší, snaha o presadenie svojich požiadaviek, napríklad sladkostí. Toto je potom súčasťou vzájomných stretov medzi deťmi.

Rodičia by nemali vstupovať do konfliktu tak, že na deti kričia, že ich potrestajú, niečo im zakážu, alebo ich vydierajú. Takto dávajú deťom do rúk úžasnú zbraň, keď im svojiím správaním ukazujú ako vydierať rodiča, ako si presadiť svoje. Deti sa učia veľmi rýchlo sociálnemu správaniu, ktoré odpozorujú od svojich najbližších. Spôsob výchovnej bezmocnosti tak dáva deťom návod, ako sa k sebe správať navzájom.
Nesmieme deťom povedať “ Ja teraz oddídem” alebo “Nechcem ťa teraz vidieť, choď preč, choď mi z očí”. Toto je trest, ktorý veľmi bolí, ktorý nikdy nie je účinný a dosiahneme pravý opak. Nechtiac tak svojim deťom ubližujeme.

Na druhej strane ako psychológ si myslím, že konflikty medzi deťmi sú potrebné. Je to taká malá škola života. Deti sa takto učia dávať najavo svoje potreby, očakávania, učia sa brániť a reagovať na ostatných. Vďaka svojím rodičom by sa mali naučiť reagovať zrelšie a múdrejšie, aj na takéto, niekedy banálne konflikty. Pre správny vývin dieťaťa je dôležité naučiť sa niesť zodpovednosť za svoje správanie a tolerovať toho druhého. Veď ako sa naučím tolerovať toho druhého, keď neviem, že ho to zlosí alebo trápi. Je však potrebné dať tomu zrelší zmysel a naučiť deti prispôsobovať sa ostatným.

Veľakrát sa ma rodičia pýtajú, či tie deti netreba nechať tak, nech si to vyriešia sami, „Nech sa aj „zabijú“, ja sa nestarám, nech si robia čo chcú.“ Keď si rodičia dlho nevšímajú čo sa medzi deťmi deje, keď ignorujú počuteľné a viditeľné konflikty alebo bitky, nie je to dobré. Deti si ich predsa chcú takýmto spôsobom privolať, a ak rodič nepríde, spôsobuje im väčšiu bolesť, než bolia facky, čo si niekedy medzi sebou uštedria. To nie je žiadne riešenie, aj keď po chvíľke by hádka utíchla, o chvíľu vznikne nová a možno vážnejšia. Keď už je medzi deťmi veľa kriku je dôležité do toho vstúpiť. Rodič musí reagovať tak, aby sa deti na základe jeho správania učili byť k sebe tolerantnejšie, vnímať toho druhého taký aký je, aj s jeho záujmami aj s tým ako si on chráni svoje teritórium.

Ďalšia príčina, ktorá môže spôsobovať konflikty medzi deťmi je závisť. Často sa rodičov pýtam: „A čo vlastne jeden druhému závidí?“ Deti by si nemali závidieť, pretože každý má spravodlivo všetkého dosť. Oni si však závidia spôsob akceptácie od rodiča, spôsob prejavov lásky. Rodič si často ani neuvedomuje, že svojim deťom neprejavuje pozornosť rovnako. Dieťa to však citlivo vníma. Vzniká v ňom napätie, taká malá nespokojná postavička, ktorá chce to isté, čo sa dostáva súrodencovi. Deti o tom nevedia hovoriť, nevedia to pomenovať. Ale ich pocitená závisť často vyprovokuje hádku, či bitku, ktorú môže vyvolať aj úplna maličkosť. Deti potrebujú lásku, kontakt, a dotyky spravodlivo rozdelené pre všetky.

Sú však rodiny, kde je málo citov, kde sa velmi veľa hodnotových vecí orientuje okolo peňazí a vecí, ktoré sú hmatateľné, to znamená, čo mám v ruke, to je moje. Moja tenisová raketa, moje hračky, moje lego, môj počítač. Práve „To moje“, môže vyprovokovať škaredé súrodenecké konflikty. Ak to rodičia dopustia, tak potom je ich výchovná diplomaca už častokrát veľmi neúčinná. Potrebujú sa vrátiť späť, aby sa znova učili vnímať svet plný luxusu cez svoje pocity a pocity toho druhého. Je to veľmi náročná vec a nemusí sa podariť. Rodič nesmie reagovať na konfliky typu: “Ja mám len 20 autíčok a on má 23“, tak, že mu povie „Neplač, zajtra ti kúpim nové.“ Takýto prístup napácha ešte väčšie škody.

Deti do určitej miery kopírujú aj vzájomný vzťah medzi mamou a otcom. Identifikujú sa s tým čo vidia a počujú, ako sa rodičia k sebe chovajú, ako sa navzájom tolerujú. Deti si toto správanie privlastnia a správajú sa tak aj k svojmu súrodencovi. Deti kopírujú aj to správne aj to zlé, čo vidia u rodičov. Často sa ma rodičia pýtajú, či je to dobré. Je to dobré. Dokonca aj kopírovanie nevhodného správania rodičov, tým, že sa dieťaťu uľaví a zbaví sa psychického napätia, aj keď formou hádky so súrodencom. Rodič však musí byť vnímavý k tomu, ako sa deti k sebe správajú, aby takýto spôsob správania nebol trvalý, aby to bola len chvíľková úľava. Toto je veľmi dôležité.

Každé z detí je iné, každé má svoju dynamiku, svoju vlastnú energiu, svoju vlastnú výdrž, ako trvá na svojom, a to ovplyvňuje aj ich vzájomné konflikty. Nie je to však až také dôležité ako samotný dôvod hádok. Deti chcú byť akceptované a milované. Nerozumejú týmto pocitom. Ale potrebujú lásku, dotyky, vzájomný kontakt a potvrdenie vlastnéj identity, predovšetkým od svojich rodičov. To je často prapôvodná príčina súrodeneckých konfliktov a zároveň aj návod na ich riešenie.


reklama


reklama

majas, St, 19. 04. 2006 - 11:39

Dobre sa to číta, je na tom kus pravdy, len sakra v skutočnosti je to dosť ťažké. Je to problém, keď tá najmladšia je najtvrdohlavejšia, najstaršia pozorujem už aj rozmýšľa a sem tam aj ustúpi, ale tiež si nenechá skákať po hlave a prostredný je chlapec tak sa tiež nedá.
Príklad, bývame 20 km od Košíc, ráno a večer veziem deti domov, ja nalepená na prednom skle, oči na stopkách, sneží, šmýka sa márne sa snažím sústrediť na jazdu, keď mladšia kuše staršiu, prekrikujú sa navzájom a ja sa snažím vypočuť a zachytiť zážitky a problémy všetkých naraz. Darmo hovorím teraz nech rozpráva ten a ten, prekrikujem ich vravu, že počujem, keď to syn opakuje už tretí krát.
Už som tak nacvičená, že som schopná registrovať troch naraz, len odpovedať sa naraz nedá Smútok.
Niekde som čítala a snažím sa to dodržať, keď po príchode domov s každým osobitne aspoň chvíľku preberiem čo robil cez deň a čo ho trápi.
Je ale zaujímavé ich pozorovať, väčšinou sa naozaj správajú zle a berú si veci o ktorých vedia, že tomu druhému na nich záleží a už je oheň na streche, niekedy (zatiaľ sa mi nepodarilo prísť na to akým kľúčom to funguje Smútok)milo poprosia, či môžem... a vtedy oveľa skôr dosiahnu to čo by tým prvým spôsobom určite nedosiahli.
Dobrý náhľad majú na tieto situácie babky a dedkovia, aj keď im to tiež vadí, vždy nám pripomenú, že my sme neboli iní.
Jednoduchšie by bolo mať len jedno dieťa, sem tam sme si to skúsili niekedy cez prázdniny, bol totálny kľud a pokoj, ale súrodenca rodič nenahradí ani v detstve, ani v dospelosti....

simona, Ne, 12. 08. 2007 - 19:47

Hasterenie tak to je pohroma na moje nervy , zvlast ked ten starsi on je strasne tvrohlavy a zataty , neda povedat a to ma 6 rokov , zatial co mladsi ,,kovboj" ma 1,7mesiacov ako to mam uhrat a vysvetlit aj jemu ked ten starsi hned na neho no ano napluje nakrici a ,ze je maly prcek a ze je zly a on ho nechce ,.Takze len dufam ze sa to zmeni a snazim sa byt pozitivne naladena pokial sa zas neozve z izby to zname mami a on .....:-/

drahuška, Po, 13. 08. 2007 - 09:02

U nas je tiež tá menšia 5 "lišiacka povaha " a vie staršiu 7 využiť pri upratovaní, zapárať do nej a potom to zvaliť na ňu. Až moja sestra mi musela nenápadne otvoriť oči, že ten menší nemusí byť vždy ten svätý. Horšie je, že keď ju akože po práve chcem teda spravodlivo potrestať, staršia si ju zastáva a to stačí, keď spustí slzy. Tak porazený som nakoniec ja - mama. oni držia spolu. Pani psychologička to pekne napísala, len ako to zaviesť do reality. Bola som v pokušení hrať rolu mŕtveho chrobáka a nechať ich riešiť si to samé, ale keď vraví, že našu prítomnosť potrebujú? Mám pocit ani nie tak vyriešiť problém, ako byť pri tom, aby sa mohli požalovať. Veď tie mamy to aj tak počujú okamnžite ako sa zvada strhne, to sa ani nedá nepočuť. Ale pekne sa točítaloMrkám , pokúsim sa to zaviesť do praxe. Možno pohľad ako sa vadia ma potom tak nerozčúli a usmejem sa nad tým...aj to je od momentálnej nálady, mám pravdu?:-} :-}

siza, Po, 13. 08. 2007 - 14:53

Ano, pekne sa to cita - ale v praxi? Tak ako sa naozaj zachovat - ked obaja maju tu svoju pravdu a nepolavi ani jeden? Akokolvek rozhodnem, cokolvek poviem alebo urobim, nikdy nie su spokojni obaja, lebo sa vzdy citi ukrivdeny aspon jeden. A vacsinou sa tak citia obaja.
Ale ja niekedy naozaj neviem, co mam urobit, ked sa hadaju a navzajom sa obvinuju... A potom - mama, ries!

Zuzana, Po, 13. 08. 2007 - 18:01

Ja sa vam priznam, ze tieto prazdniny su pre mna ako pre ucitelku take uzasne, lebo starsi syn ma 15 a pubertu ako vysitu a cely skolsky rok je mimo domu a mladsi ma 12 a snazi sa uchovat pokoj doma, len keby ten starsi pri navale hormonov nebol taky echt ...protiva...az ma k slzam dovedie...Niekedy som unavena ako kon, hoci v skole mam tiez pubisov, ale...tito su moji a stale hladam v sebe chabu a vtedy mi mladsi povie, ze aby som sa nebala, ze to je puberta a urcite to prejdeVeľký úsmev ...Este ze ho mamMrkám

siza, Ut, 14. 08. 2007 - 11:05

To mu treba pripomenut, ked to aj s nim bude raz "trieskat" Mrkám
Pekny den

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama