reklama

Nároky na budúcich prvákov

Kamila , 20. 09. 2011 - 19:01

reklama

Nedávno tu Ludmila rozoberala aj tému, materská škôlka a jej prínos pre deti, čo sa deti "učia"... Bola som v tom, že deti majú v škôlkach na Slovensku veľmi bohatý program. Aj tak som dnes na rodičovskom združení prípravkarov žasla.

Upozorňujem, je to moje štvrté dieťa, alebo možno práve preto ... Ostala som zaskočená, čo všetko musia deti v škôlke zvládnuť do januára, kým pôjdu na zápis do školy. Nie dovtedy kým do tej školy skutočne pôjdu, lebo polrok k dobru je podľa mňa pre dieťa dlhá doma.

Pri starších deťoch pri záise,sa len učiteľka zľahka porozprávala s deťmi a bolo vymaľováno. (akurát ak chceli ísť do jazykovej triedy, tak v júni už mali vstupný testík) Ostatné bolo na rodičoch, či si dali poradiť od učiteľky v škôlke, alebo dali na vlastný názor, prípadne konzultáciu psychológa a zvážili prípadny odklad školskej dochádzky.

Teraz vraj deti pri zápise robia vstupný test, pozostávajúci z priradenia čísloviek k príslušným obrázkom, jasné základné tvary, napodobňovaniu vlnoviek a iné ... ale v závere mali prepísať písaný tst podľa prílohy. Tieto testy vraj vypracováva psychológ, pre každú školu asi iný. Jasné, môže podať a asi aj podáva inlustračnú informáciu o zručnostiach budúceho prváka. Len, škôlkár ma odchádzať zo škôlky s tým, že pozná číslovky, nie že vie rátať, že vie rozlížiť nielen plošné, ale aj priestorové útvary ... Mne sa to zdá kus veľa.Veď poniektoré letné dietky mali len teraz 5 rokov. Ešteže moja je januárová a nemusím nič riešiť

Obdivujem učiteľky v škôlke, že formou hier sa budú snažiť vtesnať do detských hlávok, všetky potrebé vedomosti a zručnosti ..., len Zdá sa mi toho moca už vôbec nemieniť trénovať doma také s mojim dietkom. Všetky moje deti boli samorosty, ešte aj na škole.

Devy krásne, aké sú vaše skúsenosti s náplňou práce s deťmi v prípravke, aké sú vaše zážitky zo zápisu budúcich školákov, ozaj je takéto testovanie detí úplne bežné všade? Rada si prečítam zázor aj učiteliek v materskej škôlke, aj učiteliek na prvom stupni, prípadne psychológa.


reklama


reklama

vyvyka, Ut, 20. 09. 2011 - 19:25

No, akurát dnes som hovorila s učiteľkami a tiež žasnem. Naše dieťa je hravé a nechce sa mu pracovať, nuž, vraj ho mám motivovať. Áno, snažím sa, ale mám pocit že skoro prichádzajú o detstvo a už teraz mi hovorí, že on sa do školy vôbec neteší....So starším som vôbec žiadny problém nemala, ten bol vyspelejší a hlavne ho to bavilo. Mladší je aj múdry, ale jednoducho je ešte dieťa, ktoré sa chce hrať. A hlavne o tom by to malo v škôlke byť, aj keď chápem, že ich musia do školy nejako pripraviť. Celkovo si však myslím, že na deti kladú privysoké nároky.

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:29

Presne to, ved su este deti, kam sa maju ponahlad. Zakladnu skolsku dochadzku natiahli na 9 rokov a uz sa salia aj v skolke. Aj ked p. ucitelka vysvetlovala, ze predovsetkym sa vsetko "ucia" hrou. Ale deti kym pojdu do skoly maju este rok, ak su zrele na odklad, letne dietky aj dva roky.

georgina, Ut, 20. 09. 2011 - 19:28

Kami, v našej škôlke občas ponúkajú na predaj knižky. Zväčša sú to rozprávky a detské encyklopédie. Teraz je však v ponuke aj poriadne hrubý zošit s názvom Tešíme sa do školy. Naša bambuľka mi vysvetľovala, že ho nutne potlebuje, tak som nakukla. Nuž, zdalo sa mi to dosť náročné aj pre prvákov...

Bambuľka má štyri roky, času dosť, a na školu sa vyslovene trasie, ale ak to pôjde takto ďalej, tak neviem, neviem...

margesimpson, Ut, 20. 09. 2011 - 19:31

no, moj syn ked isiel na zakladku, chceli sme ho dat na jednu ZS pri nasej praci. Prisli sme na testy. Junior vedel scitat, odcitat, pisat, citat, uz zo skolky chodil na recitacne a spevacke sutaze. Jednoducho ho to bavilo, tak sme ho nebrzdili ked sa takymto sposobom realizoval - sport odmietal a trva mu to dodnes Váľam sa od smiechu po podlahe . Aka som bola hrda ze mam "mudre" dieta. Sok nastal ked ho nezobrali, ze nie je dostatocne "vzdelany". Tak som sa nasrala a isla za riaditelkou, ze co teda za deti chcu, ze co ich chcu ucit v 1. a 2. rocniku. Odpovedou mi bolo, ze ved ked sme chceli ist ku nim, mali sme dat SPONZORSKY DAR, ale ze teda ak dame teraz a nejaky vyssi, tak uz ho niekde umiestni. No skoro som ju oplula. A teraz zhanaj narychlo ZS, ked vsetky uz samozrejme mali po zapise a my sme mali trvaly pobyt 300km daleko, cize spadova oblast sa nas akosi netykala...
Tak toto bol moj zapisovy zazitok.

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:30

Veruze uzasny zazitok, test so sponzorkym ...Prekvapenie

tedy, Ut, 20. 09. 2011 - 19:37

Kamilka, tiež som si zažila toto porovnávanie - 2 starší a pred rokom zápis do prvej s posledným. Ja som zostala viac prekvapená už v samotnej prvej triede. Čo sa týka zápisu - orientačne asi toto
http://www.hmsx.sk/rodina/kriteria-skolskej-zrelosti/
To prepisovanie podľa prílohy - moc po ňom nechceli- dostal niečo napísané a mal napodobniť ťahy. Nešlo o tom vedieť ČO píše,len ktorým smerom ide čiara.
Mňa zaskočila rýchlosť,akou sa učili jednotlivé písmenká. Starší išli pomaly, postupne, najskor ťahy, čiary. Títo sice tiež začali čiarami, ale velmi skoro prešli na písmenká a hlavne šli dosť rýchlo - aspon podľa mňa. Rozhodne boli v nevýhode deti, ktoré dopredu nepoznali písmenká, čo bol náš prípad. Starší chalani, tí sa sami naučili písmenká pred nástupom do školy a bolo im to nanič, posledný to nevedel a chýbalo mu to , asi tak. Našťastie mali skusenú pani učitelku, ktorá ich zvládala ľavou zadnou, takže nejak sa to uhrkalo. A ďalšia vec známkované hodnotenie prvákov podľa prísnych kritérií- hmmmm, no.....Ale o tom tu bola vlani už siahodlhá debata....

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:34

Tiez beriem s nadhladom, ze maju podla predlohy opisat nejaky pisany text. Ale take hlaskovanie, co dnes spominala ucitelka. Vraj su v rozpore osnovy skolky a skol na prijmanie prvakov. V osnovah skolok nemaju deti ovladat cislice, v skole to pri vstupnom testiku vyzaduju.

eva m, Ut, 20. 09. 2011 - 19:43

nuz, neviem teda, ale moje deti taketo "prijimacky" do 1. triedy nerobili.Prekvapenie Prekvapenie
Pani ucitelka sa s nimi trosku porozpravala, nieco nakreslili, pomenovali nejake obrazky a bolo.
Evicka je osmacka, ale Samko je druhak, tak neviem, ci sa za dva roky nejak zasadne zmenili podmienky zapisu...
Eva Slnko

tedy, Ut, 20. 09. 2011 - 19:54

Dúfam, že sa časom nedočkáme "prijímačiek" aj do škôlky a jasielMrkám Mrkám Mrkám

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:35

Presne takto si aj ja pamatam zapisy mojich troch starsich deti.

val, Ut, 20. 09. 2011 - 20:32

Nasa Tamarka je prvacka, takze info viac menej cerstve. Co sa tyka pripravky, pani ucitelky v skolke zvladli svoju pracu na jednicku. Viem, ze mali nejake pracovne zosity, deti sli na zapis do skoly pripravene na 100%. Samotny zapis sme sledovali len od dveri, Tamarka nieco nakreslila, porozpravala sa s ucitelkou. Potom este kratka debata s ucitelkou AJ (chodime do skoly kde sa AJ uci od 1. triedy). Tusim to boli len nejake zakladne otazky, ktore podla mna zvladne kazde dieta. Este bola na debatu so skolskou psychologickou, cele to trvalo max 20 min. Nakoniec sme sa porozpravali s pani ucitelkou, ktora nam odporucila cvicit cez leto pisanie, ale to sme nerobili, pretoze moj nazor je, ze dieta nie je potrebne cez prazdniny zatazovat. Zatial mi to vychadza Chichocem sa. Tamarka je sice hravy vetroplach a saso v jednom, ale v skole sa jej paci, ulohy pise celkom v pohode, dokonca uz ma 6 peciatok Úsmev
Ked sme zapis absolvovali s Emmkou, pri nej nam psychologicka odporucila odklad (emmka je letne dieta) v podstate nam potvrdila nase rozhodnutie. Musim povedat, ze sme sa rozhodli spravne, Emmka sla do skoly o rok neskor ale vysledky dosiahla vynikajuce, dokonca sa bez hanby pochvalim, ze skoncila s pochvalou od riaditelky skoly Slnko.

Diky za kazde nove rano...

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:40

Asi nie je az tak vela mamiciek, ktore nechaju svoje letne deti,o rok dlhsie v skolke. Poznam aspon tri, ktore si mohli usetrit trapenie a presne ako pises, o rok neskor si vychutnat sikovne dieta, ktore vsetko zvladne hravo. Rok je ozaj velmi dlha doba pre 5 -6 rocne dieta aj rozdiel medzi julovym a oktobrovym dietata musi byt velky, cest vynimkam, len take dieta musi byt zrele aj po meocionalnej stranke.
S prazdninovym "ucenim" uplne suhlasim

Iwa, St, 21. 09. 2011 - 09:25

Val, potešila si ma, lebo tiež rozmýšľam, že mladšieho dám o rok neskôr. Je taký strašne hravý, neobsedí... Ale do školy by aj chcel ísť, páčia sa mu Maťkove učebnice. Stále neviem. Ešte ho v zime "odvlečiem" k psychologičke, nech poradí. KEď to spomeniem niekomu z rodiny, tak na mňa pozerajú, že prečo podceňujem vlastné dieťa. Akoby som ho vyhlasovala za mentálne retardovaného. Asi väčšina mamičiek cítila ten tlak okolia a preto dali dieťa skôr do školy, aj keď na ňu ešte nebolo zrelé.

vyvyka, St, 21. 09. 2011 - 18:12

No, aj na mňa sa pozreli, že prečo premýšľam o odklade už teraz, veď je taký múdry a že čo bude za rok.....Ale ja mám pocit, že nútiť ho teraz, aby sa snažil a robil, ešte aj doma, to dieťa sa má hlavne hrať a keď je hravý, tak nie je o čom.Za rok sa môže na školu už vyslovene tešiť a hlavne môže vyrásť.Moja kolegyňa to spravila, mala júlové dieťa a aj tak ho dala o rok neskôr a povedala, že to veľmi, ale veľmi chváli.

SYLVUSH, Ut, 20. 09. 2011 - 21:05

ja si pamätám presne ako to bolo pred 15 - timi rokmi, keď išla do školy moja Zuzka, dostala do rúk plastové geometrické predmety, ktoré musela správne pomenovať (trojuholník, štvorec a pod.) napočítala správne do desať, musela vedieť rozoznávať farby aj odtiene a musela už vedieť písať tlačenými písmenami, našťastie bola šikovná a podotýkam, že to bola dedinská štvorročka a bolo to pred 15 rokmi. Už vtedy sa mi to zdalo príliš pritiahnuté za vlasy, nakoniec aj bolo, lebo nie všetky deti to dokázali a tie, čo to musela pani učiteľka doúčať nakoniec boli vo výhode, lebo Zuzka sa nudila a vymýšľala, keďže jej nebolo treba pomáhať a napísané alebo prečítané už mala, tak čo iné budem vymýšľať a potom sme museli na pokyn triednej pani učiteľky navštevovať psychológa, že prečo sa Zuzka na p. učiteľku mračí ... asi tak moja skúsenosť.

Iwa, Ut, 20. 09. 2011 - 21:51

Kamilka, mám práve jedného prváčika a druhého predškoláka (v auguste mal 5 rokov).
V škôlke, kde obaja chodia sa snažia, aby deti vedeli:
1. počítať do 10, šikovnejšie do 20 (starší vedel do 100, mladší zatiaľ ani do 10 nezvláda)
2. poznali farby a základné tvary (kruh, štvorec, obdĺžnik, trojuholník, guľa, kocka, ihlan, kváder)
3. aby správne vedeli držať ceruzku a vedeli nakresliť tie základné tvary (obyčajnú ceruzku u staršieho volali grafomotorická Mrkám )
4. aby sa vedeli samé obliecť, vyliecť, najesť, použiť wc.
Na tie prvé 3 body majú pracovné zošity/omaľovánky.
Žiadny test pri zápise nebol. Mladého muža sa opýtali ako sa volá, či má brata alebo sestru a či má doma nejaké zvieratko a potom mal kresliť, kým som ja vyplnila papiere. Potom ešte dostal darčeky: pastelky (tie mal spočítať) a peňaženku (opýtal sa, prečo je prázdna, bez peňazí Chichocem sa )
A teraz ešte, čo sa učí taký čerstvý prváčik. Čiary, oblúky, vlnovky na písaní. Na čítaní rozprávajú, čo vidia na obrázkoch a dopĺňajú, čo kde chýba. Dnes skúšali rozoznať, ktorým písmenkom začínajú nejaké slová. Na matematike sa za prvé 2 týždne dopracovali k číslu 3. Doma sa učíme tak maximálne polhodinku - podľa toho, či trénuje písanie na papier alebo píše rovno do písanky.
Takže žiadne strachy. Pokiaľ slečna vie obsedieť pri jednej činnosti aspoň 15 minút, tak je to v pohode.

Kamila, Ut, 20. 09. 2011 - 22:25

Dakujem za info. O svoju slecnu obavy nemam, aj ked sa mi zda trosku menej sikovna ako jej starsi surodenci, ale neriesim. Doma je zdiveta, ale v skolke andel. Pocita do 100, vie spravit papierovu maketu kocky ale ... nevieme este povedat r., viazat snurky ... citanie ju nelaka vsak na co, bude sa ucit v skole. Mna len zaraza, ake sa kladu poziadavky na deti. Vraj by mali vediet hlaskovat slovo, ale ako to ma dieta vediet ked nepozna pismenka. Este tak zacinajuce pismenko to je relativne jasne.

Iwa, St, 21. 09. 2011 - 09:11

V triede, kde chodil starsi do skolky, nevedela R povedat polovica deti. Ani náš ho doteraz nevie (ale chodime od malicka na logopediu, tak snad sa to nauci). O viazanie snurok je u nas takmer vojna... Dusi ma rodina, ze preco to este nevie a maly zuri, ked sa k nemu blizim s akymkolvek kuskom spagatu. Teraz sijem pre celu triedu vrecka na vytarnu a dohodli sme sa s ucitelkou, ze tam dam snurky na uvazovanie, aby sa naucili viazat, lebo je len par deti, ktore vedia uviazat maslicku Slnko
Tie naroky a testy (takmer prijimacky) su fakt zarazajuce. Ved podla zakona Ti dieta musia v mieste bydliska do skoly zobrat a Ty si povinna ho tam zapisat. Tak nechapem, k comu je to dobre. Maju ucitelky malo roboty? Ak im pride dieta, ktore ani farby nepozna alebo nevie po slovensky, tak co? Nezoberu ho? Musia ho zobrat. Mozno si chcu ulahcit, ale potom sa budu deti v skole nudit a vymyslat certoviny Vyplazený jazyk

fidorka, St, 21. 09. 2011 - 11:26

Ja si myslím,že to učitelia potrebujú vedieť preto,aby mali prehľad,ktoré dieťa čo ovláda,keď si ich zaraďujú do tried.Aby mali rovnaký počet žiakov ktorí vedia čítať,ktorí vedia niečo jednoduché napísať,niektorí vedia zrátať jednoduché príklady,aby mali približne rovnaký počet detí v každej triede,ktorí nevedia nič prečítať,vedia narátať iba do desať.Potrebujú vedieť aj ako zručné sú deti,nejde len o to,že nevie zaviazať mašličku,čo je praktická vec stránky,ale tieto deti väčšinou nevedia ani pekne strihať,len trhajú nožnicami papier a nemajú vzťah k ručným prácam-samozrejme nie všetky.naši chalani napr.traja nevedeli vôbec mašličku zaviazať pri zápise,ani jedna učiteľka mi nepovedala,že je to nejaká vada,pre ktorú by nemohol nastúpiť do školy,len ona má prehľad,aké to dieťa je.Dokonca viem od psychologičky,že pozná aj dospelých ľudí,ktorí s tým majú problém.Tá mi poradila,že treba deti učiť skladať drobné puzzle,navliekať korálky,naučiť ich dokonca vyšívať,cvičiť jemnú motoriku,veľa kresliť a vyfarbovať.....

adus, Ut, 20. 09. 2011 - 23:21

Dámy, toto ma privádza k úúúžasu. Som rada, že už mám veľké deti.
Ale inšô som chcela - nie je náááhodičkou - náhodou POVINNÁ školská dochádzka - tak aké tam testy?????
Rozmýšľam aj, či si toto všetko nespôsobujú rodičia sami - všetci chcú mať deti na "elitných" školách, radšej ich budú rozvážať každý deň aj zopár kilometrov - školy dostávajú peniaze "od hlavy", tak sa potom nedivím, že sa snažia robiť rodičom "pomyšlení", len aby o ich školu bol záujem - a dnes sa čoraz viac za dobrú považuje taká škola, ktorá má čo najvyššie nároky. Ja plne chápem cenu a dôležitosť vzdelania - situácia, ktorú tu dnes máme (že si dospelí ľudia nechajú nabulíkať čokoľvek, že sú ľahko manipulovateľní) je vo veľkej miere aj vďaka tomu, ako je tento národ "vzdelaný". Moje deti tiež chodili na výberovú školu - s rozšíreným vyučovaním cudzieho jazyka, ale veru aj keď dievky javili záujem o 8 ročné gymnázium, tak som ich nedala a ani trochu neľutujem (ani ony). Ono asi aj tu platí - všetkého s mierou. Oveľa lepšie, než vtesnávať deti do nejakých "kritérií" (napr. tu školskej zrelosti) by bol individuálny prístup, ale samozrejme, to by sme nesmeli mať v triedach po 30 detí.
No, ešte raz milé mamičky nádejných prváčikov, nezávidím a držím palce. A ešte raz si dovolím pripomenúť že zobrať do školy ich snáď musia, ak už raz je tá dochádzka povinná, či? Mrkám

margesimpson, St, 21. 09. 2011 - 09:14

no musia, ale v mieste tvojho trvaleho bydliska. A nie kazda skola je v spadovej oblasti, niektore maju aj vynimku Mrkám .
Takze ja som toho svojho mohla dat 300km daleko od nas, na to mal podla zakona narok (byvali sme v podnajme v BA, TP sme mali na Orave).

Iwa, St, 21. 09. 2011 - 09:17

Áno Áno Áno
Tiež sme rozmýšľali, že staršieho dáme do školy pre nadané deti. Veď IQ na to má... No a jedna múdra pani psychologička mi povedala: "Porozmýšľajte, čo bude pre syna lepšie. To, keď bude medzi poslednými na výberovej škole a doma bude celé poobedie sedieť nad knihami, alebo či bude hviezda na normálnej škole a poobede bude mať dostatok času chodiť na nejaký krúžok alebo sa hrať s deťmi."

Kamila, St, 21. 09. 2011 - 15:47

Plne s tebou suhlasim deti si maju uzivat detsvo, ved preto ma to dojalo. Rovnako ako ty sm ani jedno z troch sikonych deti nedala na osemrocne gymnazium, vsak cely zivot sa budu z aneicim salit, nic im neutecie. Ja som z celeho rodicosvkeho mala pocit, ze ucitelky su pod tlaok, aby deti splnali poziadavaky, ktore na nich kladie zakladna skola pocas zapisu. Pritom su ozaj zlate, hovorim zebys i metal zasluzili.

tedy, St, 21. 09. 2011 - 18:00

Mám podobný názor na osmeročné gymnázium. Najstarší syn bol velmi šikovný, ale nechcela som mu skracovať detstvo a urobiť z neho stredoškoláka príliš skoro. Tč je tretiak na strednej a ani minútu toto rozhodnutie neľutujem, s druhým pokračujem presne tak isto. Nieto sa kam ponáhľať.Pohoda

margesimpson, St, 21. 09. 2011 - 20:22

a tak ja som zase s 8rocnym gymplom zatial spokojna. A hlavne aj syn si pochvaluje. Vela novych veci sa uci a viac mu vyhovuje aj "vyrovnany" kolektiv.

klička, St, 21. 09. 2011 - 09:56

My mame doma prvaka, takze zapis sme absolvovali tento rok. Kym som vyplnala papiere, zobrala si ho p. vychovavatelka a chodila s nim asi po 5 stanovistiach, kde mali nieco nakreslit, pomenovat,.. nic narocne. Hlavne to bolo robene hravou formou. Nakoniec ho vychvalila a synator isiel domov cely spokojny. Úsmev
Test pisali este v skolke a to som bola veru prekvapena, ked mi ho p. ucitelka ukazovala. Bol dost dlhy, bol tam aj nejaky chytak, na poslednej strane mali odpisat "text" - bolo to nieco ako Evi. S velkym pisanym E by som mala veru problem aj ja. Chichocem sa Myslim si, ze prave pri pisani tohto testu vela urobi aj p. ucitelka - ako im jednotlive ulohy vysvetli, ako upozorni na chytak, ci do akej miery im pomoze.
V nasej skolke boli dve triedy predskolakov a tak sme mohli porovnavat. V nasej triede ochorela jedna pani ucitelka, tak mali na zastup takmer cely rok jednu milu p. uc. na dochodku. Ta sa s nimi viac hrala, spievala, tancovala.
Nedostavali sme takmer ziadne domace ulohy ako v druhej predskolskej triede. Ja som s tym bola spokojna, stale si myslim, ze skolkari sa maju skor hrat ("ucit" hrou). Ale niektore mamicky s tym mali problem, ze nase deti "nic nerobia".
Velke prekvapenie bolo na konci roka, ked mali deti rozlucku so skolkou. Prebiehalo to ako maturita - kazdy si vytiahol otazku a musel ju zodpovedat (pomenovat listnate a ihlicnate stromy, poznat rozpravkove postavy,...) A videli sme, ze aj tym volnejsim pristupom bez domacich uloh sa p. ucitelky venovali detvakom a vela ich naucili.
Teraz pozorujem, ako zacinaju prvacikovia a porovnavam to s tym, co sme robili my. Cakala som hlavne obluciky, lastovicky, ciary a oni sa ucia pisat tlacene M, A, O... zaujimave. Úsmev

Kamila, St, 21. 09. 2011 - 15:50

Nesranduj, ze predkolaci mali domace ulohy a na konci kvazi skusky, ve je to na hlavu padnute.

klička, St, 21. 09. 2011 - 20:08

Veru tak, ciary sme robili hned v septembri. To bol u nas "cirkus"... Ale Eifelovka mi dala jeden dobry tip: zobrala som si aj ja papier a ceruzku a robili sme ciary obaja. Áno
Ale zase aby som nezavadzala, tie ulohy neboli ani kazdy den, ani kazdy tyzden - len tak priebezne. :)

tedy, St, 21. 09. 2011 - 18:04

Prekvapenie Prekvapenie Prekvapenie tak toto som fakt ešte nepočula
Ja nechápem na čo menili prváčikom postup učiva a tak strašne sa ponáhľajú s tými písmenami. Ved prvák je prvák či je koniec 20 storočia, rozvitý kapitalizmus, kríza a neviem čo ešte . Tá detská hlavička je furt rovnaká. na "kieho čerta" im treba reformu?

Iwa, Pi, 23. 09. 2011 - 10:29

Asi by som pani učiteľky niekam poslala, keby začali dávať v škôlke domáce úlohy. Ešte také, že nakresliť obrázok alebo si pripraviť básničku, ale tiež stačí raz za mesiac.

murinova1, St, 21. 09. 2011 - 11:23

Zápis do 1. ročníka mám už dávno za sebou. To čo sa deje v školstve je pre mňa až niečo zaražajúce. Niekedy si myslím, že deti neučia , ale im vymyvajú mozog. Môj 14 syn je taky stredný priemer, pretože sa mu nechce. Je tecnický zdatný, šikovný, ovláda spustu veci, ale vie ma doraziť obyčajnými vecami, ktoré mu nič nehovoria, a moja reakcia je " čo vás v tej škole učia"
Chýba mi u deti ta ich hravosť, logocké myslenie, ich pracovná, remeselná zručnosť,niečo čo ich láka,s čim sa vedia popasovať , ich dravosť niečo dokázať ......
Zo svojej skusenosti viem, že to čo vyrastá s dnešných deti je smutné, myslim aj na môjho syna ....
Hľadať chybu len vo vychove doma som už prestala, lebo to čo robí školstvo je úplne niekde úplne mimo .....neviem a nerozumiem tomu ...

georgina, St, 21. 09. 2011 - 11:28

Hľadať chybu len vo vychove doma som už prestala, lebo to čo robí školstvo je úplne niekde úplne mimo .....neviem a nerozumiem tomu ...

No ja neviem, ale zase všetko nakydať na hnusné školstvo mi tiež nepríde práve fér.
Minule tu na NM bola zaujímavá debata na túto tému, skús trebárs kuk: http://www.nanicmama.sk/ja-mama/slovenske-skolstvo

murinova1, St, 21. 09. 2011 - 12:08

Možno to vyznelo, že chcem všetku vinu hodiť na školstvo to nie je pravda, len mám pocit, že deti všetko robia tak automaticky, tie ulohy sú postavené tak to musiš a to si vyhľadaj na internete... žiadne logicke myslenie, kde by použivali deti svoj mozog, svoju šikovnosť, svoj potencial ...

georgina, St, 21. 09. 2011 - 12:20

Ono nie je škola ako škola. Alternatívne školstvo je u nás na pomerne vysokej úrovni a sú dokonca školy, kde chodia "na diváky" z celej Európy a aj zo zámoria.

Je fakt, že taká škola nie je na každom rohu... Ale to tiež záleží aj na rodičoch. A netreba ani tak veľa, stačí sa trochu zaujímať - napr. tu: http://www.slideshare.net/martin.zrubec/podporte-skuton-zmeny-v-slovens…

lua, St, 21. 09. 2011 - 12:12

mi sme boli na zápise pred 4-mi rokmi, dcérka musela nakresliť obrázok, pomenovať farby, narátať do 20, pomenovať nejaké zvieratká ktoré jej pani učitelka ukázala a zarecitovať básničku ale to odmietla-hambila sa, tak to zobrali s rezervou,
ja mám taký pocit, ako by sme chceli z tých našich detí mať Ing., PhDr, MUDr. už na druhom stupni ZŠ, berieme im detstvo a zaťažujeme veľkými nárokmi čo sa odzrkadlí na psychike, učíme sa celý život a keď budú ,,nútení,, sedieť za knihami od prvej triedy tak sa z toho zbláznia,

lille, St, 21. 09. 2011 - 15:02

Moja dcera (tiez v pripravnom rocniku MS ale nie na Slovensku) mi v pondelok po skolke referovala : Mama dnes sme mali celu jednu vyucovaciu hodinu. Kazdy sme dostali papier . Do stredu , presne do stredu sme museli napisat svoje meno. Potom kazdy musel odratat tretie pismenko v mene a podciarknut ho. Nad toto pismenko nakreslit stvorec, pred prve pismenko nakreslit trojuholnik a za meno kruh. A potom najst dvoch kamaratov ktory maju v mene aspon jedno spolocne pismenko Prekvapenie Váľam sa od smiechu po podlahe . Pytam sa a zvladli ste to ? Odpoved: uhm ved o rok ideme vsetci do skoly !!!
Myslim , ze tieto nase pokladiky maju vacsi potencial ako si my mami vobec uvedomujeme .

Kamila, St, 21. 09. 2011 - 15:52

Niektore ano, niektore nie.Váľam sa od smiechu po podlahe Aspon, z eto v skolke beru vsetko hravou formou.

sadlonka, St, 21. 09. 2011 - 18:24

Kamilka, pár týždňov dozadu tu bola podobná debata, pre časovú zaneprázdnenosť si dovolím skopírovať môj komentár v spomínanom blogu. Verím, že sa vám mnohým zdá, že sa kladú na školákov väčšie nároky, ale verte aj vy nám učiteľom, že to nie je žiaden náš rozmar, a že tiež niekedy neveriacky krútime hlavami nad obsahovými a výkonovými štandardami, ktoré nám predpisuje Ministrerstvo školstva , do minulého roka pre jednotlivé ročníky, po novom pre jednotlivé stupne vzdelávania. Ak niektorá nemáte po večeroch čo robiť, vyhľadajte si na nete ISCED 1, našu vzdelávaciu "bibliu"a myslím, že zostanete prekvapené.Takže pridávam spomínaný komentár:
Už druhým rokom na našej malotriednej ZŠ robím zápis prvákov, chápem , že je to pre rodiča aj dieťa dôležitá udalosť , ale pripadá mi to, že mnohí z toho robia zbytočnú vedu .Veď predsa zo zápisu nedostáva dieťa žiadne vysvedčenie,a ani iné hodnotenie jeho schopností, slúži predovšetkým na zistenie školskej zrelosti a odhalenie prípadných porúch učenia . Samozrejme, že výkony detí pri zápise sú rôzne ale ak sú postavené úlohy na zápise naozaj tak, ako majú, nemala byť mať väčšina predškolákov akékoľvek problémy, aj bez domácej prípravy . Moje deti pri zápise počítali do desať, skladali číslicové puzzle-priraďovali počet predmetov k číslici, farby spájame najmä s geometrickými tvarmi-ukáž malý červený štvorec, veľký žltý kruh, mám kocky so základnými písmenami-samohlásky,pár spoluhlások,a deti skúsia prečítať a priradiť obrázok alebo povedať slovo, ktoré na danú hlásku začína. Niekedy sa robí aj sluchová analýza-čo počuje na začiatku, na konci slova, sleduje sa držanie ceruzky, na Pracovnom liste mali úlohy na vyfarbovanie a označovanie-najväčší, najmenší, vpravo, vľavo, vyfarbiť cestičku k domčeku, ak sa vedeli podpísať, tak sa podpísali a mali odkresliť nejaké tvary-písmeno, obláčik a zloženú čiaru.Etše mali z papiera vystrihnúť predtlačený štvorec a trojuholník.Všetko sa robí formou hry, dieťa nemá pocit, že je nejako skúšané. Popritom sa pýtame, ako sa volá, niečo o rodine, s čím sa rád hrá-sleduje sa slovná zásoba, čistota reči, prípadné rečové problémy-to, že ešte nehovorí r nie je dôvod na neprijatie do prvej triedy.Deti dostanú priestor aj na básničku, prípadne pesničku. Nie som zástanca nejakej osobitnej prípravy na zápis,vnímavý učiteľ si všimne, či je dieťa uvoľnené , alebo má obavy z prípadného zlyhania / a to o niečom svedčí/. Ak sa zistí, že dieťa nie je zrelé na zaškolenie a jeho problémy by sa nepodarilo odstrániť ani počas nasledujúcich mesiacov, kým začne šk. rok, doporučí učiteľ rodičovi odklad povinnej školskej dochádzky, dnes k nemu už treba aj potvrdenie Centra pedag.-psych.prevencie /bývalé pedag.poradne/a vyjadrenie detského lekára.
Na záver len toľko, dcérka má do zápisu viac ako pol roka času, a v tomto veku je to veľmi dlhá doba, počas ktorej ešte určite nadobudne rôzne nové zručnosti a schopnosti. Netreba si tým teraz zaťažovať hlavu, ak je dieťa zdravé, v prípade akýkoľvek problémov v psych.motorickom vývine sa treba včas obrátiť na odborníkov.
Posledný odsek patril autorke spomínaného blogu, nie Tebe KamilkaMrkám Slnko

Kamila, St, 21. 09. 2011 - 22:17

Sadlonka, dakujem za vycerpavajuce info. Len zopakujem tento prispevok som nepisala z obavy, ze moje dieta do skoly nevezmu (ked bola este v brusku na rodicovskom som sa dozvedela, ze ja mozem smelo rodit dalej, takych deti by potrebovali viac, po skusenostiach s mojimi troma starsimi, aj ked Tinka je trosku ina)
Mne sa len zdaju poziadavky na predskolaka velmi vysoke. Neobvinujem ani ucitelky v skolke, tie robia co mozu, aby slo vsetko hrou, zrejme ani ucitelky v skole si to nevycucali z prsta. Mne sa len zda vela, aby uplne bezne, priemerne nadane dieta, pol roka pred nastupom do skoly ovladalo cislovky a nedajboze aj pismenka. Jasne, ze su deti, ktore to zvladnu, ale to je podla mna uloha skoly a nnie aby ucitelky v skolke mali pol roka stres, co vsetko musia deti v januari vediet.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama