reklama

George Orwell a jeho najznámejšie diela

Pridal/a georgina dňa 28. 09. 2008 - 10:28

reklama

Vo svojej knižnici mám knihy, ktoré som prečítala už x-krát a stále mi majú čo povedať.

Dve z nich sú od anglického spisovateľa Georga Orwella: http://sk.wikipedia.org/wiki/George_Orwell

Prvá z nich je bájka "Farma zvierat." Knižka je to útla, dej sa odohráva v neurčitom čase v Anglicku a hlavné postavy sú zvieratá. Napriek tejto dosť nezvyčajnej forme autor popisuje tienisté stránky totalitných režimov. Úžasne vystihol povahy, myslenie a postupy vodcov v takýchto systémoch.

Druhá kniha "1984" je už rozsiahlejší antiutopistický román. Je to skutočne fascinujúce dielo, ktoré obsahuje morálne, kultúrne, ideologické, ale i generačné posolstvo. Pri jeho čítaní sa človeku, ktorý zažil vládu komunistov, tají dych. Nemôže sa zbaviť myšlienky, ako toto všetko mohol autor predvídať - presne popisuje reálie, pocity a myšlienky obyčajných ľudí, uzavretých v totalitnom systéme. Pritom autor knihu dokončil v roku 1949!

Pojmy z tejto knihy prešli aj do bežnej reči - Veľký brat, newspeak, doublethink, ideopolícia, ideozločin...

V mojej knihe je aj doslov od Milana Šimečka (patrí k najvýznamnejším filozofom, spisovateľom, publicistom a disidentom posledného dvadsaťročia v bývalom Československu). Doslov napísal v roku 1984 pre samizdatové vydanie (v tom čase bola kniha, samozrejme, zakázaná) a tiež skutočne stojí za prečítanie.

Túto knihu nemôžem čítať mojim zvyčajným štýlom - zhltnúť na posedenie. Aj keď ju poznám takmer naspamäť, čítam ju po troškách, premýšľam, pripomínam si, aké to vtedy bolo... Rozhodne to nie je kniha na oddychové čítanie. Každopádne ju však odporúčam prečítať tým z vás, ktorý hľadajú v knihách aj nové myšlienky a podnety na zamyslenie.

http://sk.wikipedia.org/wiki/1984_(rom%C3%A1n)


reklama

reklama

svetlana (bez overenia), Ne, 28. 09. 2008 - 10:36

Georgi, ja furt mylsim na to, ci nie je pri citani takych knih momentalne na SK aj ziaduce sa zamyslat nad momenatalnou politickou situaciou Pohoda Chichocem sa uz pri tej diskusii o 68' ma to stale napadalo ....

inak knihy poznam Áno , citala som ich kedysi davno ... na gympli po 89'-tom.

georgina, Ne, 28. 09. 2008 - 10:43

Svetlanka, to je na knihe 1984 také neuveriteľné - je napísaná tak, že myšlienky a názory v nej sú prakticky univerzálne použiteľné na vysvetlenie akéhokoľvek spôsobu manipulácie s verejnou mienkou...

svetlana (bez overenia), Ne, 28. 09. 2008 - 10:52

hej, hej, suhlasim Úsmev

elin, Ne, 28. 09. 2008 - 17:31

dievcata,
priznavam (a cervenam sa a cudne klopim zrak) - necitala som... ked som chodila na gympel, tak medzi dostupnu ci nebodaj doporucenu literaturu nepatrilMrkám a v 89om som uz bola druhykrat tehotna...Chichocem sa co uz, stale vravim, ze som sa na tento svet akosi privelmi ponahlala...Chichocem sa

...myslim, ze knih s podobnou tematikou je hodne, (lenze ja a nazvy ci mena...Hambím sa ), len nie som si ista, ci by som tak jednoznacne spajala totalitu iba so socializmom, resp. komunizmom (k tomu sme sa vsak vlastne ani nestihli dopracovat). Ako aktivna zvazacka som sa v davnej mladosti zucastnila prednasok o ideovo-politickej vychove mladeze a tak som mala moznost dost podrobne sa oboznamit s jej formami a metodami. V principe to iste, len znacne rafinovanejsie, vidim okolo seba aj v sucasnosti, no nielen na SK, povazujem to za jav rozsireny v celom "technologicky vyspelom svete". Hodne som nad tym premyslala nedavno, v suvislosti s filipkinym blogom o vymyvani mozgov. Skusila som sondovat, ako to vnimaju ludia okolo mna (nie najblizsi) a zas som raz zistila, ze v antike osvedcene "dat ludom chlieb a hry" je stale platne - ak maju co jest a na com sa "zabavit" (resp. emocne sa vybit)...

georgina, Ne, 28. 09. 2008 - 17:58

Veď to, Elin, veď to... Preto tie knihy čítam znova a znova - bohužiaľ, sú stále aktuálne.

Minulý režim bol bez pochyby totalitný a Orwelove knihy sedia naň ako povestná "riť na šerbel." Ale mnohé veci z tých kníh sa prejavujú aj v dnešnom demokratickom svete, hlavne z knihy 1984 - vyššie spomínaný newspeak a doublethink vidno vo verejnom živote prakticky na každom kroku. A praktiky mocných... A vymývanie mozgov... A nikdy nekončiace vojny, vedené len pre vojnu samú...

Paralely s dneškom prakticky na každej strane. Prosím vás, skutočne - ako to ten chlap mohol pred vyše polstoročím vedieť?

elin, Ne, 28. 09. 2008 - 18:07

nemyslim si, ze rezimy v poslenych dvoch tisicrociach su principialne odlisne... no dobre, k dispozicii su ine "technicke vymozenosti", samozrejme sa pouziva ina terminologia, ... a to asi tak vsetko... ten zaklad je stale rovnaky :my mame peniaze a teda moc (lebo vieme nieco, co vy ostatni neviete)a aj ked nas je malo a vas vela, budete nam sluzit a budete nas posluchat, lebo vieme ako vas k tomu prinutit...

... takze vlastne nemusel opisovat buducnost, toto vsetko sa dialo uz mnohokrat v minulosti... to samozrejme nijako neznizuje hodnotu a vyznam jeho diela, skor mi pride o to obdivuhodnejsie...

georgina, Ne, 28. 09. 2008 - 20:04

Áno, Elin, rozloženie spoločnosti sa v podstate nemení. Píše o tom aj Orwell ako o "tých dole, tých v strede a tých hore." Toto ma neprekvapuje. Mňa udivuje, ako a kde prišiel na myšlienku, kam až sa môže zvrhnúť diktatúra mocných (a aj sa zvrhla).

A ešte viac ma privádza do úžasu, že tieto "úspešné praktiky zmagorovania verejnosti" nezmizli zároveň s totalitnými režimami. Niekedy mám dojem, že dnešní mocní si podrobne v príručkách rôznych "...izmov" naštudovali, čo "funguje" - a smelo to používajú naďalej....

elin, Ne, 28. 09. 2008 - 23:27

mne sa zda, ze rezim iny nez totalitny nebol v tejto casti historie (teda za posl. dve tisicrocia) zaznamenany. Samotny fakt, ze jeden z nich nazveme vojenskou diktaturou, iny diktaturou proletariatu, dalsi totalitou a este iny demokraciou, vobec nic nemeni na principe fungovania. Pride mi to, akoby sme uz najmenej 2000 rokov chodili do divadla na stale tu istu hru od nejakeho neprilis vynyliezaveho dramatika. Tym, ze sa jej ujme zakazdym iny reziser s vlastnou interpretaciou hry,sledujeme inych hercov v inych kostymoch na inak ponatej scene, sa ale scenar hry prilis nemeni... stale je to o tom istom... nadsene zvrhneme jednu vladu, nastolime moc opozicie, chvilu zurivo borime vsetko stare a budujeme nove, potom zistujeme, ze to vlastne nie je take, ako sme si predstavovali, chvilu sa formuje opozicia, presvedci nas, zvrhneme vladu, ... dokolecka dokola...
no som optimista, zda sa, ze viacerych to uz prestava bavit, zit ako poslusna ovecka v stade, denne sa nechat podojit (nakupit), raz rocne ostrihat(zaplatit dane) a byt rada, ze sa mozes aspon napast... mozno si uz coskoro ludia vsimnu, ze davno prestali byt ludmi - ved osobne oddelenia firiem uz su oddeleniami ludskych zdrojov. Mohlo by sa zdat, ze na nazve predsa nezalezi, ale dokazes sa citit ako Clovek, ked sa o tebe rozhoduje a pise ako o zdroji, prip. pracovnej sile?

georgina, Po, 29. 09. 2008 - 17:40

Nuž, Elin - to že som "ľudský zdroj" vadí aj mne. Vadí mi aj veľa iných vecí v tomto svete. Vadia mi napr. praktiky našich mocných, ktorí už zjavne nevedia, ako sa nám čo najlepšie vysmiať do ksichtu. Vadí mi ich "politická kultúra." Vadí mi, že zhŕňanie peňazí malou skupinkou "tých rovnejších" je častokrát dôležitejšie, ako záujmy masy obyčajných, rovných ľudí.... No nič, nejdem to tu všetko vypisovať.

Ale napriek tomu by som nedávala rovnítko medzi "demokratický systém" a "totalitný systém." Predsa len totiž vidím medzi nimi rozdiel.

V demokracii môžem proti všetkým tým vyššie popísaným veciam (a aj iným), ktoré mi vadia nejakým spôsobom protestovať. Môžem niečo podniknúť. Môžem si slobodne povedať svoj názor, môžem si čítať, čo chcem, môžem cestovať a študovať kde chcem a čo chcem. Nikto mi to nezakáže.

V totalitnom režime už vlastníctvo knihy 1984 (ani by som ju nemusela čítať - stačilo by ju vlastniť) bolo chápané ako "protištátna činnosť." Niektoré výroky, ktoré tu prezentujeme na Naničmame, by boli dôvodom na (minimálne) predvolanie na výsluch Štátnou bezpečnosťou... A tak ďalej, a tak ďalej - nejdem sa opakovať, písala som o tom vo Filipkinom blogu o rádiu...

Ale spolu s tebou zdieľam optimistický pohľad na budúcnosť. Tiež sa mi zdá, že začínam vidieť svetlo na konci tunela - čím ďalej, tým viac ľudí skutočne prestáva baviť táto čudná hra na "rovných a rovnejších"...

Martus, Po, 29. 09. 2008 - 11:51

Elin, klobúk dolu pred Tvojím komentárom. Najhoršie na tom je, že človek sa dá strhnúť davom. Často sama proti niečomu brojím, chcem zostať človekom a po čase zistím, že som sa nechala strhnúť okolím a robím presne to, čo sa mi nepáčilo. Nechcem sa zaradiť do stáda a zrazu zistím, že bežím niekde na čele s nadšením a zástavou v ruke.

danajka, St, 16. 12. 2009 - 19:51

Milá Georgína,
mám pre Teba darček pod stromček, ak prevda oň stojíš. Originálny samizdat "1984". Prešiel možno desiarkami rúk a čas na ňom zanechal stopy, ale dnes je to poklad. Ozvi sa , či máš záujem. Knihy sa majú čítať.

georgina, Št, 17. 12. 2009 - 21:24

Danajka, ďakujem veľmi pekne a posielam ti mail Úsmev Slnko Slnko Slnko

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama