citujem:
Šestky končia
Netradičné známkovanie zvolila učiteľka základnej školy v Terchovej Miriam Klimová. Najhorším žiakom písala do žiackej knižky šestky! „Ale iba tým, ktorí mali stále päťky a rodičia sa nezaujímali o ich prospech,“ priznala. Šestky sa v Terchovej objavili iba tento školský rok. „A už končia,“ potvrdila Katarína Peknušová, poradkyňa riaditeľky školy. Ale hodnotenie žiakov by predsa trochu inovovala. „Najlepšia je kombinácia známky a slovného komentára. Tak ohodnotíme žiaka výstižnejšie.“
zdroj: www.pluska.sk/vysvedcenie
No neviem ako vam, ale mne sa toto nezda ani pedagogicke, ani vychovne....
a uz vobec nie obdivuhodne.....skor na zamyslenie, kde to spejeme......
Nie su nahodou tie sestky vizitkou aj ucitela a nesvedcia aj o jeho ne/schopnosti aj "hlupe" dieta bez zaujmu rodicov nieco naucit? Proste si slabsi, hlupy, rodicia na Teba kaslu, tak Ta este viac zadupeme.....si debil, tak nim aj ostanes......
Neviem, asi som na tej materskej uz fakt nejako precitlivena, alebo sa az prilis viem vcitit do detskej duse a uz to prehanam....ale do tejto skoly by som dieta urcite vzdelavat nedala ......
Dnes moja pubertalna cast rodiny donesie vysvedcenia....asi bude aj stvorka, ale idem im upiect kolac za odmenu, ze polrok prezili asi aj s takymito ucitelmi......
...takze nie som sama......to mi padol kamen zo srdca! a presne to takto vnimam aj ja.....skore uzdravenie Ti prajem, nech Ti ta chripka prejde....na tom plese si ochorela, ci to este len ides?
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ples bol našťastie už pred dvoma týždňami a chripajzňa ma zlomila v útorok večer...princiatko je doma sopľavé už vyše týždňa a keďže sme spolu stále doma a stále sa mojkáme, tak má asi aj to svoj podiel
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...no a foto z plesu su kdeeeeee???? Tak sa len pekne mojkajte.... ...aj so starsimi.....len nech bacile neskacu!
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
foto je vo fotogalérii...názov plesová
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
jeeeeeeeeeeeej ozaj-uz som kukla- boli ste kraaaaasne!
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
súhlasím s Tebou ivet36, moja dcéra je teraz piatačka a do štvrtej triedy mama skoro samé jednotky a teraz na polroka zrazu tri 3 a predstav si, že od jedného učiteľa. tak som bola po rodičku za ním, ale asi som nič nevyriešila. Začal mi hovoriť, že je málo aktívna, že keď vysvetlí učivo, podotýkam vysokoškolským systémom/ a tie poznámky no hrôza/ ona sa nehlási. Ja pevne dúfam, že je to len prechod, kým si "zvykne" na učiteľov, ale čo je veľa to je dosť. Keby som vedela, že sa neučí. Musím ju síce nútiť, ale pripravuje sa pravidelne. Takto toto sú tí mladí "skúsení" učitelia. Keď som prišla zo združenia nevedela som to tri dni predýchať. Tak som jej povedala, že sa má hlásiť a dokážeme učiteľovi, že aj tie jeho predmety sa vie naučiť na 2. Urobila som dobre? Nechcel zase dcéru zbytočne stresovať, ale ťažko to znášam, napíš svoj názor.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Radina- ze to Ty tazko znasas- ja to sice viem pochopit, ale na dceru rozhodne netlac....piatacka uz ma dost sebadiscipliny, aby na sebe zapracovala aj sama a urcite aj ona chce, aby bolo vsetko fajn....nechaj to na nu a upokoj ju skor na dusi.
U nas to bolo napr. tak, ze ja som tiez na moju tlacila, ale nakoniec to k nicomu neviedlo,a zacala klamat, skryvat ziacku a zabudat atd....nakoniec sme skoncili v psychologicko-pedagogickej poradni u kolegyni a ta mi potvrdila dyskalkuliu - pani matikarka dostala papier a dnes je individualne hodnotena....a mame hlavne pokoj.Aj teraz v utorok ideme na sedenie napr.
Absolutne ma to netrapi, pretoze ratat vie a zvysok -polozme si ruku na srdce- nikto v zivote nepotreboval, pokial nestuduje dalej matematicke a technicke smery....ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Cez vianočné sviatky som čítala veľmi zaujímavý pokec o známkovaní z pohľadu učiteľa: http://bur.blog.sme.sk/c/212522/O-skolstve-a-o-vselicom-1.htm
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Geo- ja nerozumiem ucitelskym metodikam, ani ich predpisom.... ja som socialna pracovnicka a mama deti.....
Predpokladam vsak, ze kazdy ucitel je clovek so zdravim rozumom a zdravim citenim....aspon ja som mala kedysi na takych stastie? neviem...ale nepamatam sa, ze v nasej triede- ci zakladnej, strednej, vysokej- by so ziakom - aj socialne - po vsetkych strankach- slabsich rodin takto zachadzali....
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Každý/a učiteľ/ka nie je človek so zdravým rozumom a zdravým cítením. Žiaľ...
Viliama však poznám osobne a veľmi by som si priala, aby takých učiteľov ako je on, boli plné školy.
Ten link som sem dala, pretože je tam podrobne rozpísané, že učiteľ má tiež nadriadených (a neraz všelijakých) a musí sa riadiť predpismi a nariadeniami (tiež všelijakými).
Pravdaže, môže sa vy...toto aj na nadriadených, aj na predpisy - a známkovať žiakov podľa zdravého rozumu a zdravého cítenia. Otázka však potom je, ako dlho zostane učiteľom. Nepredpokladám totiž, že by to nadriadení nechali dlho bez povšimnutia.
Učiteľku z článku, ktorý si sem dala, nepoznám. Je možné, že je to osoba, ktorá by učiteľkou nemala byť za žiadnych okolností.
Ale možné je aj to, že vyskúšala všetko možné aj nemožné, aby priviedla svojich žiakov k poznaniu, že sa učia pre seba, a ich rodičov k tomu, aby sa svojim deťom venovali. A keď všetko zlyhalo, siahla aj po takomto čine.
Netvrdím, že šestky v žiackych knižkách boli pedagogické, výchovné, citlivé, rozumné, alebo niečo riešiace...
Ale učitelia sú tiež len ľudia, majú všelijaké myšlienkové pochody a v našom zúfalom školskom systéme neraz podliehajú aj syndrómu vyhorenia.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Tak tieto dve pani ucitelky su vyhorene poriadne....vyplyvajuc z napisaneho a navyse sa dali menovat....len co dalej... Co tie "debilne" deti s neschopnymi rodicmi....pretoze je to totalne na hovno(prepacte mi vyraz na hovno- ale nic vystiznejsie ma nenapadlo ),ked sa na teba vykasle rodic a ucitel zaroven.....
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ivet, v tom, čo je napísané v Pluske, je príliš málo informácií. A práve fakt, že tie dve učiteľky súhlasili so zverejnením ich mien, je pre mňa skôr podnetom k tomu, aby som tie učiteľky nepovažovala za vyhoreté. Možno zverejnením ich počinu chcú prispieť k tomu, aby konečne začala verejná diskusia o stave nášho školstva.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ano- suhlasim....mozno je to tak. Este by ma zaujimalo, co konkretne myslis pod verejnou diskusiou.... ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Napríklad tento tvoj blog
.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Geo, super článok...aj Tvoj komentár
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Môj syn-piatak včera doma vravel,že má spolužiaka,ktorý dostane najlepšiu známku trojku,aj to bude zo správania,ináč len štvorky a päťky...
Mne ho je ľúto,lebo poznám celú rodinu,chlapec hlúpy nie je,len sa im doma rodičia nevenujú.Sleduje ich sociálka,sú tam veľké problémy a tie deti jedného dňa čaká určite kriminál,pomaly k tomu spejú...a viem si predstaviť ten krik a možno aj bitku,čo chlapca dnes doma čaká...
Naši chlapci nosia domov krásne vysvedčenia,ale zažila som v živote všeličo a verím,že keby mi aj tú spomínanú šestku doniesli,svet sa bude točiť rovnako,nezbláznim sa.Veď je to vizitka aj nás rodičov,aj učiteľov,nie len detí.A zase,tie jednotky od hora dolu nemusí mať každý.Hlavne nech ich máme zdravých a smelých,aby sa nám nestratili v tom veľkom svete.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ved je to vizitka aj nás rodičov
,ak rodič sleduje celý rok svoje dieťa a venuje sa mu nie je možné aby donieslo vysvedčenie ktoré nás prekvapí...Nechcem sa chváliť
ale dnes som "doniesla" samé jednotky
...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
no to je teda sila... normálne nechápem niektoré učiteľky.. ja osobne som zo školy nie tak dávno, ale niečo také sa mi teda nestalo. Podľa mňa to najlepšie známkovanie bolo v prvej triede, keď sme namiesto známok dostávali pečiatky ako včeličky, slniečka, kvetinky a komu to v škole nešlo, dostal tak maximálne kocúra- za škrabopis
Inak aj môj otec je učiteľ, a on keď majú žiaci zlé známky, tak sa s nimi najprv porozpráva, a keď to nepomôže, tak si zavolá rodičov. Žiadne päťky alebo šestky do bezvedomia. Skôr sa silou mocou snaží, aby tí "horší" žiaci prešli, aby mali na učenie nejakú motiváciu, namiesto toho aby ich ešte viac udupoval a nechal ich prepadnúť. Ale koniec koncov, je to práve na tých žiakoch, či sa na to vykašlú, alebo sa začnú snažiť. Ja som mala v škole tiež také typy učiteľov, ktorí si na tých slabších radšej "zasadli", než aby sa im snažili pomôcť. Som rada že už do školy nemusím
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
jej ozaj dnes je vysvedcko!Nas to caka o tyzden!Okrem matiky vsetko dobre bude gufam a potom to oslavime!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Takze vela oslavy vam zelam dnes
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Deti z tried pre intelektuálne nadaných žiakov nemajú byť hodnotené známkami do 5-teho ročníka. Sú testovaní, hodnotenie je v percentách, čo je presnejšie ako známky od 1 do 5. V triede je ich zopár a idú každé svojim tempom. Učiteľky sú špeciálne školené, vyberané na základe psychologických testov. Rovnako ako žiaci. Takéto vyučovanie by som priala všetkým, najmä na 1 stupni.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Uhm....na pováženie...ale poviem Vám, že som mala žiaka, ktorý doma rodičom povedal, že im dokáže, koľko pätiek sa dá doniesť za jeden deň...aj dokázal...je to iný prípad, lebo toto je základná škola, ale niečo v školstve a samozrejme aj v rodičovstve (v niektorých prípadoch) treba zmeniť
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ja som raz dostala na jednej hodine 4 patorky. 2 neopravnene, neuveril mi vyucujuci pretoze ho par spoluziakov na tej hodine podviedlo a dalsie dve preto, ze som potom odmietla spolupracovat a zatala som sa. bolo to na gympli, takze mama to vobec neriesila. ale mala som co robit aby som nedostala stvorku alebo trojku na vysvecko. to klamstvo sa uz nikdy nedoresilo, ucitelke na tom nezalezalo, to ma asi stve najviac.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
moja mama mala profesora, ktory dal najvyssiu 32.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
pockaj ale teraz nepiseme o rozmeroch ...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
no, ved znamku 32, a to mama spominala, ze to normalne zapisal do triednej knihy a ked sa triedna pytala, co to ma znamenat, tak jej povedali, ze pan profesor zabudol dat lomitko medzi dve znamky, ale vraj fakt dal jej spoluziacke za odpoved 32-ku. to musel byt iny expert, chvalabohu, ze som ho nezazila, on vraj normalne znamkovaj kludne aj do sto.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
a som napisala, ze dal 32, nie ze mal 32...a bol to asi riadny vtak teda...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
co?....alebo aj co hodnotil presne?
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
tak to sme sa nedozvedeli, to nevedela ani mama so spoluziackami. skoda.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Je vela ucitelov a malo pedagogov - povedala by som, aj ked nemam v rukach ziadne tabulky a statisticke grafy. Ono ludi s ozajstnym citom a empatiou pre deti je ako safranu v beznom zivote - nieto este v skolach.
Ved aj nad nami zije ucitelka.
Isla som zo Sarou von. Chystala som seba, pesika a Matka. No srandy kopec. Ona ticho stoji na schodoch a cela roztrpcena, ze som ju nezbadala nieco vykoktala. Tak som odomkla dvere, nacpala tam pesika a povedala, nech sa paci. Mila pani ucitelka zdrhla po schodoch dole a tam si ma pockala
. Ked som zisla, zastavila ma, a povedala - Ani ste ma nepozdravili !!!
No mila moja ked si zletela nadzvukovou rychlostou ani som nestihla - myslela som si. No ale co sa s nou byudem vybavovat ?
Zadelila som, ze ma pravdu - ved som nepozdravila a dodatocne som pozdravila . Tusim tam stala este 5 min. s otvorenymi ustami
Co tym chcem povedat ? Sprava sa ku kazdemu, vratane svojej rodiny, ako ku ziakom - ja tu velim, a vy tu pocuvate. A ked je to vedene cisto takymto stylom aj to za tolko stoji. Mozno by bolo na case absolutne zmenit skolsky system vzdelavania. Ved je tu uz od Marie Terezie, ktora vlastne potrebovala pocuvajucich vojakov a nie vzdelanych, kriticky a samostatne uvazujucich ludi.
K ucitelkam a 6tkam sa vyjadrovat nebudem. Nepoznam tu situaciu, nepoznam tie ucitelky a nerada by som im krivdila.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Moje staršie deti neboli do piatej triedy známkované, a podľa mňa to bolo super. Ja som si síce vždy prerátala, akú známku by dostali, za tie a tie percentá, alebo chyby, deti si však vždy viacej všímali, slovné hodnotenia, ktoré im učiteľky dávali a tie boli podľa mňa viac inšpirujúce. A učiteľky mali naozaj aj perfektné, aj tie druhé. Maťko, keď nastúpil do školy, jeho učiteľka hneď vedela, že pokiaľ mu nedá zopár minút, aby sa predviedol = vyrozprával, bude vyrušovať. A ona ho pekne vyrozprávať sa nechala. Nechýbali jej tie minúty, aby prebrali učivo. V tretej triede, druhá pani učiteľka, ho označila za agustového, problémového, a dostával samé poznámky. Učiteľky sú takisto ľudia s rôznymi povahami. A ešte pikoška z minulého týždňa zo sauny. Kamoška tam hrešila syna doniesol dve päťky z jednej básničky. Pýtam sa prečo dve? No jednu, lebo nevedel ani ceknúť, a druhú za výslovnosť.
Kriste, ako mohla tá učeľka zhodnotiť vyslovnosť?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
dcéra pred tromi týždňami písala písomku z dejepisu dostala trojku. minulý týždeň sa učiteľka pravdepodobne pomýlila a dala im tú istú písomku ešte raz. celá trieda čušali a písali. dcéra za tie isté odpovede dostala jednotku
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...ja som písala kamarátke sloh a dostala za 1...ten istý sloh som odovzdala o pár rokov ja a dostala som za 3,vraj odo mňa očakávala viac...???
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, koľko rokov si mala, keď si ten sloh napísala pre kamarátku - a koľko rokov si mala, keď si ho odovzdala ako svoj?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
18,keď som písala kamarátke a 20 pre seba...ale to bolo vždy tak so všetkým,na vysvedčenie mi dala 2(bo som nechodila často do školy-pre malého zdravotný stav),no na mature som učiteľku v dobrom rozplakala a mala za 1...keď som sa jej po čase spýtala,či som ju nesklamala,tak povedala,že ja nikdy,proste tlmila môj temperament
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
V tom prípade mi to nepripadá ako chyba učiteľky. Sloh, ktorý odovzdala tvoja kamarátka, ohodnotila učiteľka vzhľadom na jej "úroveň" jednotkou. A ten istý sloh, vzhľadom na tvoju "úroveň" považovala za slabý. Proste mala na teba "vyššiu latku", lebo vedela, že dokážeš viac.
To, že si ten sloh po dvoch rokoch nepamätala, je druhá vec...
Myslím, že je veľké umenie vedieť deťom správne "nastaviť latku". Dostatočne vysoko, aby sme ich povzbudili k vyšším výkonom, ale pritom nie privysoko, aby sme ich neodradili.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...no preto si myslím,že známky by mali byť pre všetkých jednotné,a v slovnom ohodnotení,by malo byť vytknuté v čom sa dané dieťa má zlepšiť...
bo známky sa berú do ďalšieho štúdia,kde nás cudzí učiteľ nevie ohodnotiť,ako ten čo nás pozná-napr.som sa hlásila na VŠ slovenský jazyk a literatúra,ale neprijali ma,bo nemám dobrý prospech,je jedno či píšem básne,každý mesiac som v knižnici a neustále čítam...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, čítala si ten článok od Viliama, čo som linkla vyššie?
Podľa mňa učiteľ, ktorý hodnotí len a len znalosti, bez ohľadu na to, čo dieťa dokáže, nie je veľmi dobrý učiteľ...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...práve som dočítala...no a myslím,že i ja som sa vyjadrila podobne ako autor-každé dieťa motivuje a demotivuje iný prístup,či už známka,trest,pochvala atď(a deti sa ľúbia medzi sebou porovnávať-a keď slabší žiak dostane lepšiu známku než ten čo sa snaží,len zato,že od neho očakávala viac-nie vždy to toho prinúti sa zlepšovať-deti nemajú zmýšľanie ako dospelí a ani všetci dospelí nemajú rovnaké názory)...takže u mňa vyhráva objektívna známka(voči celej triede a budúcemu vzdelaniu)+motivačné slovné ohodnotenie...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Nuž a ja si myslím, že tu nastupuje úloha rodiča - komunikovať aj s učiteľom aj s dieťaťom.
Príklad: traja žiaci - A "nemá bunky" na matematiku a pre B a C je matematika hračka.
Žiak A sa snaží, chodí na doučovanie, počíta denne príklady a po naozaj usilovnej práci zvládne učivo príslušného ročníka a dostane na konci školského roka na vysvedčenie jednotku.
Žiakovi B stačí dávať na vyučovaní pozor na pol ucha a na pol oka a učivo ovláda. Na hodine teda z nudy vyrušuje a úlohy naviac, ktoré od učiteľa dostane, nevypracuje. Odmieta sa zúčastniť na matematickej olympiáde. Na konci školského roka dostane na vysvedčení dvojku.
Žiak C na hodine vypracuje úlohy naviac a chodí na matematické olympiády. Na vysvedčení dostane jednotku.
Hoci žiaci A a B ovládajú to isté učivo, majú rozdielne známky. A hoci žiak C ovláda viac učiva, ako žiak A, majú rovnaké známky.
Ak rodičia žiaka B komunikujú s učiteľom, a ak sú tiež presvedčení, že ich dieťa proste lajdačí - tak dvojku pochopia presne tak, ako bola daná: "Žiak má viacej pracovať!" A presne tak budú hovoriť aj doma s dieťaťom. A potom sa dieťa nebude porovnávať s matematicky slabším spolužiakom A, a sťažovať sa, že veď vedia na rovnako a nemajú obaja jednotku. Bude sa porovnávať so žiakom C, ktorý je matematicky na jeho "úrovni", dostal jednotku a B sa bude sa zaujímať, prečo C dostal lepšiu známku.
Ak by učiteľ dal žiakovi B jednotku s motivačným hodnotením: "Pridaj, pracuj, zlepši sa!" - tak si dieťa (práve preto, že nepremýšľa dopredu ako dospelý) povie: "A načo mám pridávať a zlepšovať sa? Veď mám jednotku!"
Práve s ohľadom na budúce vzdelanie je správne, ak učiteľ zohľadňuje pri hodnotení hlavne možnosti dieťaťa.
Žiak C má veľké predpoklady na to, aby zvládol štúdium na matematicko-fyzikálnej fakulte. Náročne získaná jednotka na nižšom stupni školy ho motivovala k práci na zlešovaní svojich schopností.
Ak učiteľ dá jednotku žiakovi B len preto, že ovláda učivo a nechá ho lajdačiť - na vysokej škole to žiak zvládne iba veľmi ťažko (alebo vôbec) len preto, že sa včas nenaučil, ako sa matematiku učiť.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...ak zvládnu danú úlohu mali by dostať rovnakú známku...motivujúca poznámka pre žiaka,by nemala byť:"Pridaj, pracuj, zlepši sa!"-ale konkrétne,na čom majú zapracovať,alebo čo sa na danej práci učiteľovi páčilo...rodičia "možno"pochopia známku,ale deťom treba povedať...a dieťa sa mení a vyvíja,učením,situáciami a podobne-napr.na základke som mala väčšinou 4ky,no na strednej som bola skoro každý rok vyznamenaná...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, veď som napísala, že rodičia (ak komunikujú s učiteľom a známku pochopia tak, ako bola daná), ďalej hovoria s dieťaťom doma (učiteľ hovorí s dieťaťom v škole a okrem toho "hovorí" cez známku). T.j. - rodičia podporia snahu učiteľa.
Učiteľ "proti" rodičom nespraví nič. Ak totiž rodič známku nepochopí tak, ako bola daná (lebo s učiteľom nekomunikuje, a/alebo je presvedčený, že stačí ovládať učivo daného ročníka bez ohľadu na možnosti žiaka), pôjde sa sťažovať riaditeľovi, a/alebo inšpektorke, a/alebo dieťa preloží na inú školu... A snaha učiteľa o zlepšenie schopností žiaka je fuč.
Ak bude motivujúca poznámka k jednotke formulovaná akokoľvek, stráca zmysel práve pre tú jednotku: "Načo pridať, načo pracovať viac? Veď učiteľovi sa moja práca páčila - dal mi jednotku!"
A práve preto, že dieťa sa mení a vyvíja, treba "dvíhať latku" citlivo. Znižovanie nárokov na dieťa veľmi ťažko prinesie zlepšenie jeho výkonu.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
jasne pochopili sme sa a zas máme všetci traja pravdu...
1.vláda školstva,by mala učiteľom prácu uľahčovať nie komplikovať...
2.stretnutie by sa malo konať:učiteľ,rodič,žiak-problémy riešiť už v zárodku...
3.známka objektívna + motivačná konkrétna poznámka...
4.latky sa dajú zvyšovať v podobe olympiády,súťaže,krúžku,alebo hviezdička,plus alebo v opačnom prípade mínus
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, s prvými dvoma bodmi súhlasím, s druhými dvoma nie.
Vychádzam pritom z osobnej skúsenosti - nielen z mojich školských čias (a teda z pohľadu dieťaťa), ale aj ako matka 13-ročného puberťáka. Chalanovi to v hlave frčí - a keby som mu my, rodičia, a učitelia "nešliapali na krk", tak by veselo lajdačil.
Objektívne by mal samé jednotky s motivačnými poznámkami, ktoré by si strčil za klobúk a "váľal by si šunky".
So "šliapaním na krk" má dvojky a jednotky, chodí na (nepovinné) olympiády, súťaže, krúžky a doma sa sám učí aj učivo, ktoré vôbec nie je v osnovách.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...no to už je uhol pohľadu a názoru, o povahe dieťaťa a rodičovskej výchove...
...aj tak je to na ramenách každého učiteľa, ja keby som bola učiteľka riešila by som to tak,a ty inak ...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, myslím, že to ani tak nie je o povahe dieťaťa, ako o ľudskej prirodzenosti. Devať z desiatich ľudí latku radšej podlezie, ako preskočí.
Samozrejme, za predpokladu, že sa nik nepozerá
.
To "šliapanie na krk" z komentára vyššie nie je myslené tak, že syna posadím do izby k učebnicam a vyhrozím sa mu všetkým možným, ak sa niečo nenaučí. To by sme sa ďaleko nedostali...
Synovi stále dokola hovoríme (samozrejme, nie celý deň a nie každý deň), že sa treba snažiť všetko robiť najlepšie, ako v danom momente človek vie a dokáže. A nestačí o tom len hovoriť - dieťa hlavne musí vidieť, že rodičia sa tým riadia tiež.
Napríklad, keď som sa pred rokom učila pliesť košíčky, rozpletala som jeden a ten istý košík niekoľkokrát, kým som ho uplietla najlepšie, ako som v danom momente dokázala. A syn to videl. Nijako to nekomentoval - ale videl.
Okrem toho synovi doma neprejdú výhovorky typu: "Učiteľka na mne sedí, preto mám zlú známku z testu!" Okamžite sa ho pýtam: "A koľko si sa učil na ten test?" Syn poctivo prizná:"Desať minút ráno v autobuse." "Tak to sa vôbec nečudujem, že je známka zlá. Dúfam, že si ju mieniš opraviť. Vieš veľmi dobre, že sa učíš pre seba a že všetko, čo máš v hlave, môžeš niekedy potrebovať!"
A keď na druhý deň príde syn so sťažnosťou, že učiteľka po ňom chce ako opravu testu trojstranový referát, tak mu poviem: "Kamarát, urobil si chybu, zalajdačil si - teraz treba zapracovať dvakrát toľko, aby si učiteľku presvedčil, že učivo naozaj ovládaš!"
Ak sa deti naučia, že čo si zasejú, to budú žať - je im to v živote len na prospech.
Ale ak sa naučia, že sa vždy môžu na niečo/niekoho vyhovoriť, tak to budú robiť aj v dospelosti. A to im v živote na prospech rozhodne nebude...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Súhlasím s Tebou Geo, so všetkými Tvojimi príspevkami v tejto diskusii...aj metodický pokyn pre hodnotenie žiakov stanovuje, že výsledná známka nie je aritmetickým priemerom známok, ale je ovplyvnená aj ďalšími činiteľmi napr. práca na hodine, záujem o predmet, aktivita...to všetko je priestor pre správne motivovanie žiakov. I keď povedzme si úprimne, žiadne hodnotenie nie je objektívne, je tam vždy prvok subjektivity najmä zo strany učiteľa
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Iste, veď aj učiteľ je len človek - takže aj pri tej najúprimnejšej snahe o objektivitu je (aspoň čiastočne) aj subjektívny.
A práve preto som taká "prívrženkyňa" vzájomnej komunikácie - nielen učiteľ-dieťa, učiteľ-rodič a rodič-dieťa, a aj učiteľ-rodič-dieťa. Takou cestou sa dajú "vychytať" aj drobné nedorozumenia a nepochopenia.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Absolútny súhlas
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...lenze to musi byt naozaj ucitel s U.....a hlavne mat svoju pracu rad a rad aj deti....ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
takze tu u nas, neznamkuju deti, len slovne ohodnotenie-velmi dobre, dobre atd., ak je diktat, tak je napisane napr. 17/20 cize, 20 bodov plny pocet, ziskanych 17 bodov, vo vyssich rocnikoch je tiez polrok hodnoteny v bodoch - napriklad 15/20 ziskanych 15 bodov z moznych dvatsiatich, ale lisi sa to, na kazdej skole je to individualne, ale hodnotenie 1 az 5 tu neexistuje...
bigmama
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
rodičia by sa mali venovať svojim deťom,tí ktorí sa nechcú venovať,alebo nemôžu,pre tie deti by mala byť možnosť robiť si domáce úlohy v škole,alebo doučovanie...
som za za známkovanie a slovné ohodnotenie-známka bežné ohodnotenie,plus napísať rodičom, na čom by dieťa malo ešte popracovať...
jednoznačne každý sebemenší problém riešiť už v zárodku,posedenie v trojici-učiteľ,rodič,dieťa...
ja ani neviem,či sa ešte deti odmeňujú,za výborný prospech alebo reprezentovanie školy-kniha...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...ja ani neviem,či sa ešte deti odmeňujú,za výborný prospech alebo reprezentovanie školy-kniha...
V synovej škole áno - každý školský rok domov donesie knihy, ktoré dostal ako ocenenie za prospech, a/alebo reprezentovanie školy... A doma dostane ako odmenu za vysvedčenie ďalšie
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
...to je super,šikulko ...ja som dostávala za súťaže,aj keď sme sa asi6krát sťahovali,knihy si strážim
...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Knihy sú považované za poklad aj u nás
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
aj u nás je to tak...dokonca minulý školský rok Filipko pre chorobu už ku koncu šk. roka nechodil do školy, ale jeho triedna pani učiteľka prišla 3x Matúška- poprosiť aby Filipko prišiel do školy aspoň v posledný deň školského roka.Vyberala mu totižto knihy za odmenu a chcela vedieť či sa Filipkovi páčili
bolo to veľmi milé a dala najavo ako jej na tom záležalo...A knihy vybrala naozaj krásne
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Georgina, ja ťa chápem,si múdra a mamina s veľkým srdcom...
len ja to beriem tiež z druhej strany-a to je povaha,ty si sebavedomá a ja precitlivelá-a také povahy sú aj deti...
ja sa pokúsim skĺbiť všetky tie naše stanoviská
máš v triede tri deti s rovnakým známkovým priemerom: A-zdravo sebavedomé B-precitlivelé C-arogantné, a dáš im "motivujúcu" horšiu známku,lebo vieš,že majú na viac:
dieťa A-ju môže prijať ako konštruktívnu kritiku
dieťa B-sa rozplače,považuje to za svoje zlyhanie
dieťa C-si môže povedať, a či jedna horšia známka,vyžehlím si to inak
...prípadne môže byť dieťa hodné tej známky aké si dala tým lepším
preto si myslím,že ak by učiteľka dala objektívnu známku voči celej triede,a do kolonky poznámka by napísala,s čím nebola spokojná,na čom sa má dieťa poučiť-riešilo by sa to iba medzi rodič-dieťa-učiteľ,a nie podceňovať pred celou triedou...
...
riešenie problémov v trojuholníku učiteľ-rodič-dieťa,som spomínala už v exblogu "vynadala som učiteľke",a myslím že to nie je ani tvoja ani moja prvotná myšlienka,že takých mamičiek už bolo viac
...
ale ako vravím,pokiaľ my nie sme učitelia alebo pracovníci ministerstva školstva, to nevyriešime a nezmeníme...
...
a tak pomimo,vždy ako zapnem nanicmama, hneď snorím, či nie je nejaký článok o budovaní si sebavedomia, no ak ty začneš oponovať môjmu presvedčeniu(ktoré dúfam,že je správne,možno neutrálne,ale určite nie nesprávne),tak to malé sebavedomie ešte väčšmi podlamuje...raz si mi napísala,že keby sme boli slovne konfrontované osobne,brala by som to inak,ale bohužiaľ nie sme,a netiketu si poskytla,tak sa ňou riaďme tak,aby bolo čo najmenej nesprávneho domýšľania,ostrých debát
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
apple,ver mi,georgina je veľmi milá žena a vôbec nemá v úmysle ti podkopávať tvoje sebavedomie.Ona s tebou len diskutuje,ukazuje ti pohľad na vec svojimi očami.Keď mala 25 rokov ako máš ty,tiež mala iné životné skúsenosti ako má teraz.Aj iné sebavedomie.Za 20 rokov aj ty budeš túto istú situáciu hodnotiť úplne ináč,pretože budeš mať doma dospelého syna,možno aj viac detí a budeš vedieť porovnávať.Učiteľov,svoje deti,ich prístup k povinnostiam a všetko čo k tomu patrí.
Ja mám napríklad syna,ktorý vyhráva jednu matematickú olympiádu za druhou.Nikdy nedostal na vysvedčení ešte ani jednu dvojku.On je ten najmúdrejší,on je ten najlepší,on nič nemusí,lebo on všetko vie- to je jeho postoj.Až teraz na pol roka prišla prvá dvojka-z matematiky.Mám sa ja teraz hnevať na učiteľku,že na ňom sedí?Prečo?Pretože nepodporuje lajdákov?Môj syn si nenosil do školy pravítka,kružidlo,nerobil si občas domáce úlohy,lebo on"nemusí",veď on to vie,nech si to robia tí druhí,ktorí sa to potrebujú naučiť-to bola jeho odpoveď.Podľa mňa si tú dvojku zaslúžil.A vieš čo?Včera prišiel taký odutý domov,lebo to samozrejme nečakal,vraj on im všetkým ukáže,na konci roka žiadna dvojka nebude...takže,učiteľka dosiahla čo chcela.A náš synátor sa naučí už v detstve,že pracovať na plný výkon sa mu oplatí.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Apple, ako ti napísala už Fidorka (a ja tiež), nemám ani najmenej v úmysle ti podkopávať sebavedomie. Sebavedomie je podľa mňa uvedomenie si, že nech urobím/poviem/napíšem čokoľvek, vždy sa nájde niekto, kto to bude považovať za nerozumné/nesprávne/necitlivé... a ja neviem, aké ešte. A aj keď sa na kocôčky pokrájam, nevyhoviem všetkým a nikdy nebude so mňou súhlasiť každý. Takže robím/hovorím/píšem tak, ako to v danom momente považujem za najlepšie a najsprávnejšie - a čo si o tom myslia druhí, je ich vec.
Keď ma niekto za niečo kritizuje (alebo má na niečo iný názor, ako ja), neberiem to ako znižovanie mojej hodnoty, ale vnímam to ako sväté právo dotyčného vidieť veci inak.
Dala som tu raz citát od Voltaira: Nesúhlasím s vaším názorom, ale do posledného dychu budem brániť vaše právo naň.
V netikete sa nepíše nič o tom, že nemožno v debate vysloviť vlastný názor, alebo že je nutné dať druhému za pravdu. Veď o tom je debata, že si navzájom porovnávame svoje pohľady na svet okolo seba. Tak, ako tu napíšeš svoj názor ty, tak ho tu napíšem aj ja, alebo ktokoľvek iný. V niečom sa v debate zhodnú viaceré (napríklad dialóg rodič-dieťa-učiteľ), v niečom zase nie. Nevidím na tom nič zvláštne.
Čo sa týka pováh detí - rodič môže dieťa naučiť len to, čo sám vie. Môže síce rozprávať od rána do večera, ako má čo dieťa robiť - ale ak sa tak nespráva aj sám, dieťa sa tým riadiť nebude. Takže ak chce rodič, aby dieťa bolo zdravo sebavedomé, empatické a slušné, musí byť zdravo sebavedomý, empatický a slušný v prvom rade sám.
Ak z akéhokoľvek dôvodu rodič toto dieťa naučiť nevie (alebo nedokáže), je možnosť vhodne ovplyvniť dieťa v škole a v kolektíve. Dobrý učiteľ by nemal len učiť, ale aj vychovávať. Napríklad tým, že si povie:"Tento žiak je arogantný, tento citlivý, takže je to o dôvod viac, aby boli hodnotený podľa ich schopností. Arogantnému to dá "lekciu", že ani arogantnosť mu nezaručí "beztrestnosť", citlivému zase "lekciu", že by bolo viac ako vhodné, aby na sebe popracoval."
Samozrejme, nestačí zapísať známku do žiackej knižky (alebo na vysvedčenie) - s dieťaťom treba aj hovoriť. A nie je nutné riešiť to pred celou triedou. V škole je veľa príležitostí si s dieťaťom pohovoriť súkromne.
Apple, rozumiem tomu, že sa ti zdá objektívne hodnotenie správne. Ale taký systém každému rovnako sme tu mali vyše 40 rokov. A nefungovalo to. Ľudia totiž nie sú rovnakí - a deti už vonkoncom nie. Takže je lepšie pristupovať ku každému individuálne - podľa jeho schopností a možností.
Pre jedného žiaka sú školské osnovy daného ročníka ľahké, pre druhého takmer neprekonateľné. Ak budeš k obom pristupovať rovnako, tak prvého unudíš k smrti a druhého znechutíš k smrti.
A my dve síce nie sme ani učiteľky, ani pracovníčky ministerstva školstva, ale sme mamy. A v takýchto verejných debatách vidím veľký zmysel v tom, že si navzájom ujasňujeme, ako by tie naše školy mali vyzerať. A keď sa veľká väčšina rodičov zhodne, potom môže od učiteľov, riaditeľov, inšpektorov a pracovníkov ministerstva žiadať, aby podľa toho aj konali.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ako vás tu tak dievčence čítam tak napíšem niečo možno od veci, možno k veci- neviem...Podľa mňa je hodnotenie učiteľom vždy viac - menej subjektívne...s Filipom sme kedysi mali v škole obrovské problémy a tak sme sa postupne naučili, prešli sme na spôsob sebahodnotenia.Jasné, že známky od učiteľov sú dôležité, ale nie až tak aby si dieťa nechalo vziať chuť do práce...u nás je to hlavne o vnútornom pocite zo školy, z učenia sa, z učiteľov o tom vnútornom prežívaní z toho čo chcem v živote dosiahnuť, ako chcem aby sa ľudia ku mne správali...a myslím, že to sa potom dosť odráža aj na hodnotení žiaka učiteľom...Chlapcom sa snažím vždy prízvukovať to aký majú oni pocit z odpovede, písomky, z hodnotenia a pod.Aby dokázali ohodnotiť samých seba, motivovať samých seba...a napríklad si aj utvoriť názor na hodnotenie ktoré vyjadrí učiteľ...Filip si vie aj sám otvorene priznať, že dostal horšiu známku lebo to, alebo ono neurobil správne a pod.Matúško má viac sklony hľadať vinníka v učiteľovi ak dostane horšiu známku, ale u mňa s tým moc nepochodí...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Fidorka,Georgina ja vás chápem, to len mňa je ťažšie pochopiť
Ja som sa väčšinou v škole stretávala s tým riešením, dám horšiu známku,veď má naviac-preto som navrhla iný spôsob-mne osobne nepomohol,ale naopak
Vy a vaše deti máte šťastie, ste múdri,sebavedomí,a trávite spolu čas...no bohužiaľ,nie všetky deti majú také šťastie...
preto by som ja osobne uvítala v žiackej okrem kolóniek:dátum,predmet,známka,podpis vyučujúceho,rodičia,aj kolónku poznámka,kde by učiteľ najmä pri odpovedi napísal,toto treba napraviť(vám šikovným neuškodí,nám slabším pomôže)...
ale taktiež chápem učiteľov,že nie je v ich možnostiach byť študentom,právnikom,učiteľom,psychológom v jednom tele-profesii
preto si myslím,že nie všetci učitelia vedia,odhaliť povahu dieťaťa a dajú motivačnú horšiu známku iba tím deťom,ktoré to zvládnu a iný prístup zvolia precitlivelejším deťom,a že inak sa zachovajú arogantnejším deťom...taktiež pochybujem,že si dokážu do rodičovského združenia zapamätať detaily problematiky všetkých detí,alebo že hneď volajú rodičom,napr,keď dieťa nedokáže danú látku pochopiť,je pomalšie a podobne.
Dúfam,že posledný krát zhrniem nás všetkých poznatky a spoločné či nespoločné názory
1.uľahčiť učiteľom orientovanie sa v učebných osnovách a zákonoch
2.jednotné knižné výtlačky(s malou obmenou národnostnom jazyku-duálne názvy)pred začatím školského roku
3.stretnutie by sa malo konať:učiteľ,rodič,žiak-problémy riešiť už v zárodku...
3.kolónky v žiackej knihe:dátum,predmet,známka,poznámka,podpis...
4.pre šikovných žiakov,latky sa dajú zvyšovať v podobe olympiády,súťaže,krúžku,alebo hviezdička,plus alebo v opačnom prípade mínus
5.pre menej šikovných žiakov alebo ktorým sa rodičia nevenujú:povinné doučovanie,možnosť robenia si domácich úloh v škole pod dozorom pedagóga(možno by sa tu uplatnili absolventi)
6.na každej škole by mal byť detský psychológ
...
no toť asi vše odomňa
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
apple- velmi pekne si to zhrnula.....
ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ivet u nás taky tak
ale koláč nepečiem, som rada, že urobím aspoň obed pri mojej hnusnej chrípke
a dieťa, ktoré ma ozaj problém to určite neposunie tým správnym smerom
a k tomu hodnoteniu...pokiaľ rodičia nemajú záujem, tak decká môžu doniesť domov aj osmičky a bude im to jedno, tak neviem aký to malo "pedagogický" význam