reklama

Taký je život a tvrdá realita

Pridal/a babka Betka dňa 24. 06. 2010 - 22:08

reklama

Záplavy a realita

Clanok som kvoli autorskym pravam vymazala, disksuia je aktualna vzdy.Kamila


reklama

reklama

babka Betka, Št, 24. 06. 2010 - 22:10

Toto, som dnes dostala od známej... a je to čistá pravda. Žiaľ...

Kamila, Št, 24. 06. 2010 - 23:27

Betka autorkou tohto listu je tvoja znama? Autorske prava su stale dolezite. Mas jej suhlas na zverejnenie clanku, ak je od nej ak nie tak od skutocneho autora.
K obsahu sa nevyjadrujem, viem ze v Niznej Mysli, to bol aj je ťažké, keď ľudia zo dňa na deň prídu o domovy. Len chcem napisat, ze prave do Niznej Mysle bude smerovat nasa pomoc. Za vyzbierane peniaze cez 800€, ktore poslali na ucet Oz nase dievcata, kupime starvne listky a venujeme rodinam, ktore prisli o domy. Plus dalsie stravne listky dievcata poslali postou. Viem je to malo, oproti tomu, ze nemaju strechu nad hlavou, pomahame ako vieme.

babka Betka, Pi, 25. 06. 2010 - 20:11

Kamilka, poslala mi to známa lekárka, s tým, aby som to poslala ďalej...Objímam Objímam Objímam

lydusha (bez overenia), Št, 24. 06. 2010 - 23:15

O tych vojakoch sme sa uz na nanicmame bavili a aj o tom, ze nie kazdy by chcel aby mu po dome chodili cudzi ludia a bez milosti vyhadzovali jeho osobne veci, ktore by poskodeny este chcel mozno aj zachranovat...
To po prve
A po druhe
je uplne super zhodit to na vojakov, kde v riti su...ale ja viem, ze pomahali tam, kde ich bolo treba...a ze ich neukazovali v telke? Mile damy, halo, prebudte sa!!!! Toto je bulvar! neukaze vam vojakov ako makaju na zaplavach, ani farara, ktory sa stara o postihnute deti- toto nie je zaujimave....ukaze vam len tu spinu, o ktoru sami prejavujete taky zaujem, ukaze vam skandaly a hole kozy, ukaze vam ktora slapka vystupuje "na ostro" z limuziny.
Toto je zivot, toto chcete vy...nie to, co je pekne a dobre, ale krimi spravy kazdu pol hodinu, neobjektivne a cim viac hyenizmu, tym lepsie. Slzy obeti a zozrateho kona...povedia vam A ale B uz zatlcu, ani za boha pravdu, ta sa nikomu nepaci.
myslim, ze len raz som zaregistrovala OTAZKU: Preco si ludia stavaju domy na geologicky neoverenych pozemkoch?
Odpoved neprisla a tak sa pytam- kolko z vas sa pozera na posraty jogurt aky ma datum spotreby? A kolki z vas si postavili domy na neoverenom pozemku?
Koho je to teda problem?
Vojakov v afganistane?
Ci v tej zemi potrestanej drogami, chudbou a hladom ich netreba?

lienka, Pi, 25. 06. 2010 - 10:56

lydusha na margo tých "neoverených pozemkov" ti možem ja od fachu povedat len tolko, že ľudia niesú ochotní zaplatiť kvalifikovanému odborníkovi za posudok,radšej zaplatia nekvalifikovanému robotníkovi, ktorý urobí základy a povie, veď to je dobre!!!, dobre to bolo x-krát!!!!tak prečo nie teraz!!!
Odborné posudky a kvalifikovaná robota-to sú pre nich len zbytočné papiere!!!= vyhodené peniaze

lydusha (bez overenia), Pi, 25. 06. 2010 - 11:11

To je blbe, pretoze si zober ake cirkusy robime okolo inych veci, ktore nie su take drahe ako dom...a ked si idem postavit dom tak dlabem na to kde stoji, ci tam bol pred tym močár alebo cintorin, hlavne ze mam dom...
(Som sa stretla s clovekom, ktory si postavil dom na mieste kde bolo kostrove nalezisko- nikde to nenahlasil, kosti opat zakopal...ale v tom dome nik nebyva- kto vie preco asi....Mrkám )

georgina, Pi, 25. 06. 2010 - 12:04

Lienka, keď sme išli prerábať náš dom, zavolali sme si statika a povedali mu: "Toto a toto chceme urobiť - je to možné?" Statik preliezol celý dom, pomeral, čo bolo treba, a na základe toho nám za nejaký týždeň priniesol posudok. Niečo schválil, niečo navrhol urobiť inak a niečo nedoporučil. Zaplatili sme, poďakovali a on na to: "Viete, keby to takto brali všetci, nemusel by som na toľkých domov vidieť praskliny a strechy nakrivo. Ale u nás platí Čo Slovák - to architekt. Veľa ľudí si povie, že tuto vybúra dvere a hentam prilepí novú kúpeľňu a basta fidli - no a potom to podľa toho aj vyzerá..."

Takže u nás stoja mnohé domy, ktoré majú nielen pochybné základy na pochybnom podklade, ale navyše sú ešte aj pochybne postavené a poprerábané...

Iste, aj na skvelom pozemku aj najlepšie naplánovaný a najlepšie postavený dom môže z nejakého dôvodu nakoniec spadnúť. Rozhodne je tam však podstatne menšia pravdepodobnosť, že sa tak stane.

No a k tomu, že si niekto nedá poistiť dom, na ktorom drel dlhé roky s odôvodnením, že je to škoda peňazí - tak na to vôbec nemám komentár. Radšej...

ivet36, Pi, 25. 06. 2010 - 17:07

Ja by som len....co Slovak- to odbornik.....na vsetko!
To plati nielen na temu statika.
ivetMrkám

Dreya, Št, 24. 06. 2010 - 23:29

Takže dievča drahé, vojaci sú v Afganistane, na Cypre, v Kosove..
a v kasárňach. Môj manžel je vojak, zavolali ho do povodňovej pohotovosti v stredu a do nedele som ho nevidela. Len počula občas v telefóne, keď som volala, či žije.
Makali celé tie dni, mm bol v Šahách, Ip. Sokolci, Hrkovciach a ešte neviem kde, keďže je útvar v LV, nebudú ich posielať do KE, nie?
Milujem takýchto ľudí, lydush, máš recht, domy síce padali ale čo s tým mohli vojaci robiť? Držať múry?
Chápem, že sú tí ľudia unavení, frustrovaní, depresívni a podobne, ale vylievať si zlosť na tých, ktorí pomáhali a neboli na TV obrazovke, je prízemné.
Teraz netreba pľuvať okolo seba síru, treba sa zomknúť a začať makať na tom, aby sa život čím skôr vrátil do bežných koľají.

Maka, Št, 24. 06. 2010 - 23:53

ja si neviem ani predstaviť ako by to v vyzeralo - do N.Myšle prídu po prvých zosuvoch pôdy vojaci - dajme tomu že by ich tam poslali 200. Začali sa zosúvať prvé domy. Tak nabehnú tam a začnú vynášať veci? Kam? Vonku prší. Nikto tie zosuvy nečakal, nikto nevie či práve susedov dom, ktorý by ponúkol priestor na uskladnenie nešiel hneď ďalší v poradí. Nechali by vojaci veci von? Na daždi?
Ak by vypratali napr. prvých 5 domov, ktorý človek by si dal vypratať dom len tak pre istotu? Kto si dá odmontovať radiátory, kotol, vanu, len tak pre istotu?
Veď takmer 70% tých ľudí čo ich zaplavilo, alebo následkom zosuvov pôdy prišli o domy nemali vlastné majetky ani poistené! Nemyslím auto, domácnosť, a pod. Dom proti živelným pohromám. Človek si myslí, že jemu sa to stať nemôže. Ale ako vidno, tak môže. Aj tí čo boli na kopci a voda len stiekla okolo ich príbytkov prišli možno o viac.

Ja úplne chápem autorku článku. Vidím sa v jej pocitoch a môžem ich prirovnať k tým ktoré som mala keď mi povedali že som práve porodila druhé postihnuté dieťa. Na vine boli všetci okolo. Všetci mohli za všetko, boli neschopní, nekompetentní.... a neviem čo ešte. Nehľadala som riešenie, hľadala som vinníka.

brona, Pi, 25. 06. 2010 - 07:06

Maka, súhlasím s Tebou, ale- CO má naozaj kompetenciu chrániť ľudí. Normálne by mohli prísť, doviezť veľké železné kontajnery /ktoré sa používajú na zber, také zvrchu kryté, zatváratelne, umiestniť ich do nerizikovej zony- geológovia sa nechali počuť, ktoré zóny sú rizikové- aj to, že u nás nie je nutný posudokl geológa na vydanie stavebného povolenia, hoci vo svete je to bežná prax.
Môj názor je, že každá republika má predsa vypracované krízové MANUáLY PRE Rôzne /pardon caps/ situácie a ten náš sa tu ukázal ako po mnohých stránkach nefunkčný.
Aj mojich rodičov /vlastne svokrovcov/ zaplavilo. Nemohla som nič robiť- my sme zrovna boli s deťmi v kúpeľoch stovky kilometrov od nich. Voda valila a postoj starostu bol- no, budeme čakať...Paradoxne sa im podarilo ešte aj horieť- dlhé vysvetľovanie. Ale fakt je, že jediní, ktorí pomáhali tu u nás, boli hasiči.No mali toho toľko, že...Klobúk dole.
Pritom sa tu stavia diaľnica- stačilo na jeden deň použiť stroje, ktoré tu sú a mohlo byť veľmi efektívne odvodnené a vyčistené od nánosov bahna.
Až keď bola naša obec v Tv, potom starosta niekde zabezpečil /na tretí deň/ vrecia a všetci brigádovali a pieskovali. Ľudia z obce.
Potom voda ešte raz /aké prekvapenie?!!!/ stúpla.
Starosta chodil so zoznamom na peniaze- celý rozčúlený, že ho má poslať...
Všetko prehrmelo. Klobúk dole pred obyčajnými ľuďmi a hasičmi, ktorí leietali po celom kraji a celé dni robili svoju časť práce a mnohé naviac.
A ostatné zložky "pomoci"? Takmer nulove- pomoz si, človeče....
Takže moja mienka o "organizovanej" pomoci? Práve ste ju prečítali.

fidorka, Št, 24. 06. 2010 - 23:58

Každému sa dobre doma mudruje,keď sedí v teple a suchu a vôbec nevie a nevidí do toho,ako to vlastne všetko je.To je ako s tými našimi futbalistami...včera o takomto čase nebolo veľa ľudí,čo by ich povzbudilo a verilo,že vyhrajú,všetci obviňovali trénera z neschopnosti,hráčov z lenivosti a dnes by ich nosili na rukách...len by som rada videla,keby sa niekto iný postavil na ihrisko miesto nich,čo by tam dokázal?Mrkám

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:19

fidorka si vedľa jak ta jedľa. A spájať nešťastie ľudí s neschopnosťou nášho futbalového tímu je slušne povedané neslušné.
Denne si pozerám stránky miest ktoré boli zaplavené - a čuduj sa svete - "personálne" požiadavky /ozaj to tak volajú/ žiadne. Zháňajú len peniaze.
Za tie si môžu objednať bagre, čistiace potreby, kúpiť stravu. Je tam kopec ponúk od firiem, ktoré im núkajú tovar s výraznými zľavami, a na to im zasa treba peniaze.
Ľudia musia najprv vedieť čo im zostalo, čo potrebujú dokúpiť, kde skloniť hlavu. Tam im armáda, Fico s Kaliňakom a ani Radičová s troma muškatiermi nepomôže. Veď N. Myšli nemali kde zložiť ani kontajnerové domy, pretože tam stále pršalo a zosúvala sa pôda. Neboli si istý kúskom dediny. Čo by tam urobila armáda.
Zo zaplavených domov museli niektorých nasilu vynášať, pretože si jedni mysleli že im sa nič predsa nestane, a tí druhí zasa nechceli opustiť domovy. Ako by reagovali ak by tam nabehla armáda a začala im vynášať majetky?

lydusha (bez overenia), Pi, 25. 06. 2010 - 00:24

Pise niekde sona, ze tam mala nabehnut armada a zacat im ratovat cokolvek?

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:27

Maka,prepáč,ale vedľa jak tá jedľa si tentokrát ty...prečítaj si to a rozmýšľaj nad tým čo som napísala

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:35

ja som v téme povodne - nechápem súvis s futbalom - a označiť -každého že doma v teple je múdry - to sa mi zdalo byť vedľa jak jedľa - pretože si nemyslím, že tu budú každý deň písať baby, "že bola som pomôcť upratovať u susedov, lebo ich voda vzala všetko" - dala som ich to a to, .... A sú tu také, lebo si s nimi píšem a som v obraze.....

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:48

ten futbal som tam spomenula obrazne,pretože ľudia často kritizujú všetko a ani len netušia o čo tam ide.Hlavne tí,koho sa to vôbec netýka.
Mne je tých ľudí veľmi ľúto,kto to nezažil,nevie si ani predstaviť,ako sú nešťastní,aj chápem,že sa cítia odstrčení,že na nich vláda zabudla a málo im pomáhajú.Veď sú už unavení,vyčerpaní,zničení,prišli o majetky,narobili sa celý život,odriekali si a teraz im to voda vzala za pár hodím a nemajú nič...
Ale je veľmi ľahké kritizovať vládu a všetkých kompetentných,keď do toho nevidíme.Keby sme sedeli na ich stoličkách,vedeli by sme to lepšie?Doma pri pive určite,ale my nevieme a ani netušíme aké je celé pozadie-toto som myslela.Na budúce to skúsim obšírnejšie,aby som to nemusela potom dodatočne vysvetľovať.

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:57

tak teraz som už v obraze v tvojich riadkoch. To bude tou neskorou nočnou hodinou, či skôr skorou rannou? Ja ešte nesmiem ísť spať, ale už sa mi riadky mihajú pred očami.

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:59

ty máš na tie rozmazané riadky ospravedlnenku Mrkám ,nič si z toho nerob Objímam Slnko

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 01:06

nie nie nie, nerozmazané ale mihajú sa - lebo ja keď vidím rozmazane tak je to z iného dôvodu ako keď sa mi mihajú Chichocem sa Chichocem sa Chichocem sa Chichocem sa - to aby si bola v obraze tyVáľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 01:12

tak vidíš,aj ja už sa mihám a mám rozmazané a neviem čítať,tak ako treba Veľký úsmev Veľký úsmev Veľký úsmev
ale mám aj ja ospravedlnenku,veľmi ťažký týždeň za mnou...ale neviem sa odlepiť zo stoličky,čítam zameškané a ani som nezbadala,že už len ja klepkám do klávesnice a všetci okolo mňa spia Hambím sa

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 01:20

neviem ako vnímaš to že všetci okolo teba spia. Ale u nás je to teraz rovnaké. A mám z toho veľmi dobrý pocit. V celom byte je taký kľud, že aj tá kopa umytého ale neodloženého riadu sa mi zdá taká kľudná že ju nechám do rána na pokoji. Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 11:16

veľmi podobne to vnímam,ja som nechala včera veľkú neožehlenú kopu šiat čakať na mňa,veď aj dnes je deň.potrebovala som si oddýchnuť a šaty tichučko sedeli a pozerali na mňa,mlčali Chichocem sa Chichocem sa Chichocem sa , robota nám neutečie,vždy si na nás počká.A dnes mám pocit,že to žehliť ani netreba,možno to len poskladám MrkámVeľký úsmev Veľký úsmev Veľký úsmev

lydusha (bez overenia), Pi, 25. 06. 2010 - 11:23

Ja som bola antizehlic ale lenka ma celkom uspesne nainfikovala, zehlim si pri telke, popri tom popijam kaficko alebo cajicek a uzivam si to...a potom sa vytesujem ako to pekne chvilu vyzera Úsmev

fidorka, Pi, 25. 06. 2010 - 11:28

ja veľmi rada žehlím,tiež si zapnem televízor a vďaka žehleniu ho vlastne aj zapínam a viem čo vysielajú Chichocem sa ,to len včera som nejako nemala náladu po celom dni a týždni,ale dnes už budem večer piglovať o dušu spasenú Vyplazený jazyk ,najlepšie mi to ide keď chalani pospia a dnes budú všetci doma,tak mi spadol balvan zo srdca Zlomené srdce
Tiež mám rada tie vyžehlené komínky,a stále to vyvoniavam-vidíš to je zase moja úchylka Veľký úsmev Veľký úsmev Veľký úsmev

syslik, So, 26. 06. 2010 - 14:36

Presne toto aj ja hovorim...Áno Áno

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 00:28

a ešte som chcela možno aj takto vyvolať diskusiu o použití finančných príspevkoch určených pre ľudí postihnutých záplavami. Kamila už aj inde písala, že sa plánuje kúpiť stravné lístky pre 18 rodín z N.Myšle.
Čo si myslíte? Dali by sa peniaze využiť inak? Účelnejšie? Zatiaľ je tam cca 800 €.
Skúste dať nejaké návrhy. Také nezáväzné. Možno prídeme spoločne na niečo originálnejšie.

Kamila, Pi, 25. 06. 2010 - 09:02

Ak navrhneš niečo originalnejsie budem rada. Zatial to vidim tak, ze vdaka listkom mozu usetrit peniaze na stravu a pouzit ich mozno na to co potrebuju. Lebo ako sa na to pozeram, stale tyto ludia potrebuju jest, den co den robit nakupy potravin a dlhodobo. Idem zistit pocty, kolko mam uz stravnych listkov, kolko sa vyzbieralo. Ja viem zrnko v piesku ...

eva m, Pi, 25. 06. 2010 - 10:11

nuz, mne sa v danej situacii zdaju tie stravne listky ako aktualna, rychla, ucinna pomoc.
Eva Slnko

Maka, Pi, 25. 06. 2010 - 12:28

len treba zistiť či si majú niekde v okolí za tie lístky čo kúpiť. Ak prišli o dom, niektorí o auto, a bývajú niekde pánu Bohu za chrbtom. Bežné dedinské obchody stravenky neberú.
Ale musím s pravdou von, prečo sa zaoberám tou myšlienkou. V spravach v telke sa vyjadroval aj jeden mne dobre známy človek. Zatopilo ich a poriadne. Lenže ten človek je vo vysokej funkcii jedného dobre prosperujúceho podniku s platom o ktorom sa mne môže len snívať a sám ma ešte jeden byt, ktorý prenajíma. Takže mne tu chýba nejaké - spravodlivejšie.
Napr. od jednej NM viem, že ich susedu vytopilo a nemajú nič. Sú od Kežmarku. Dvaja dôchodcovia so študujúcou dcérou - príjmy minimálne. Nemajú široké lakte, ani známych na úradoch aby boli prvý v zoznamoch na pomoc. Doma skromne čakajú čo im nadelia.
Joj tak by som dal všetkým všetko čo potrebujú.Objímam

Kamila, Pi, 25. 06. 2010 - 12:51

Dala by som stretnutie so starostom, s fararom v obci, mozeme prebrat situaciu rodin a podla toho zadelit. Nizna Mysla nie je daleko od Kosic, vacsina obyvatelov tu pracuje, robi velke nakupy, mnohi skoncili na vysokoskolskych internatoch v Kosiciach, kym bude kontajnerove byvanie aj to nie pre vsetkych.

lua, Pi, 25. 06. 2010 - 08:39

a kto vydal stavebné povolenia na stavanie domov v takýchto lokalitách? hm?

Dreya, Pi, 25. 06. 2010 - 08:50

Nie, poďme na to takto:
Áno, máte pravdu. Vojsko, hasiči a ostatné zložky CO nepohli počas záplav ani prstom.
Sedeli doma, pozerali zaujímavy program v TV, váľali sa hore zipsom a modlili sa, aby ich nezavolali z ich pohodlia.

lydusha (bez overenia), Pi, 25. 06. 2010 - 09:10

Kto chce psa bit, palicu si najde ....

viktory, Pi, 25. 06. 2010 - 08:56

tak tento list pochádza z BA, dostala som ho medzi prvými, tesne pred voľbami. A bol z jedného ministerstva....niečo mi to napvedá. Záplavy sú veľká tragédia, ale v tomto úplne súhlasím s Lydushou a inými, ktoré píšu o neoverených podmienkach na pozemkoch. A všimli ste si, že väčšinou boli zaplavené len NOVÉ DOMY????? O niečom to svedčí...Aj nám vyrazila spodná voda, aj iní ešte dnes čerpajú zaplavené pivnice a nie je to len Vyšná či Nižná Myšľa!!! Je mi skutočne ľúto týchto ľudí, ale posudzovať jednostranne tento problém je krátkozraké. Mám amošku v armáde, týždeň bola v kasárňach 24 hodín denne, kvôli pohotovosti. Aj v NR bola pohotovosť všetkých zodpovedných. A na televíziu sa fakt treba pozerať s rezervou, ak nemajú senzáciu, tak si ju vyrobia...kto býva v NR, časti Chrenová-celé sídlisko je postavené na močariskách. A viem, že v niektorých pivniciach bolo aj pol metra vody...

lydusha (bez overenia), Pi, 25. 06. 2010 - 09:09

V podhoranoch si ludia postavili domy vedla kanala...normalne byva suchy...ktovie preco tam je, vsak? Logicky si zistim, ci tam ten pozemok kupim alebo nie...vsetka voda z poli, zo svahov steka v dazdoch do toho kanala, ktory pri navaloch nestiha, voda sa dvihne a coby dup ju mali v dome...Budem sa spoliehat na to, ze nezaprsi? Alebo ze to hadam nejako ten kanal zvladne?
Jasne, koho v idealnom obdobi napadne dat si geologicky kontrolovat pozemok...ale zaplavy tu nie su prvy rok.

lua, Pi, 25. 06. 2010 - 09:05

aj v minulosti sa rieky vylievali, okolie riek bolo pod vodou, teraz sú tam domy, tak prečo sa tí ľudia čudujú že sú zaplavení? je mi ich ľúto, nikomu to neprajem ale rieky sa vylievali a aj sa budú preto treba zvážiť, kde si postaviť dom, a tiež by mali aj úradnici pri vydávaní stav. povoelní na to brať ohľad a informovať ľudí, nie všade je vhodné miesto na stavanie, roky sa nič také nestalo a ked príde takáto hrozná katastrofa, ľudia sa pýtajú prečo? ale tí ľudia tam nežili, nezažili to pred tým, nikto nie je informovaný a nikto s tým nerátal, tak možno si teraz ľudia začnú zvažovať kde budú stavať,

meryrous, Pi, 25. 06. 2010 - 09:16

ludkaaa a čo je na to ešte horšie, odborníci vravia, že každým rokom bude situácie už len a len horšia, bo nás čakajú silné dažde a tým hrozia ešte horšie záplavy ako teraz...

meryrous, Pi, 25. 06. 2010 - 09:13

žienky z väčšinou z vás súhlasím, myslím, že sme sa už o tom vážne bavili, jak vraví Lydushka. Načo teraz hľadať vinníka??? už je to zbytočné, zodpovedných za to čo sa deje je viac. ešte to, že nevidíme vojsko, či ľudí pomáhať a makať neznamená, že nikto nič nerobí a že si sedia doma vo svojich obývačkach na zadkoch...
Uvedomuje si niekto, že každoročné záplavy zvyčajne opakovane zasahujú stále tie isté miesta a dediny??? a prečo asi??? chcelo by to nové poriadne hrádze... no niektorým sa to zjavne zdá nepotrebné, jasné peňazí niet, však na všetko iné sa vždy nájdu... a k tomu prečo ich vystavali na nestabilných pozemkoch??? Kto to schválil???
my sme mali tiež záplavy a hnusné, ale nezosypal sa ani jeden dom!!! väčšina je v katastrofálnom stave, ale stoja... a reportáže nekomentujem, občas je realita niekde inde...

magic, Pi, 25. 06. 2010 - 09:51

regulacia tokov je osemetna vec. ked s tym raz zacnete, musite ist pekne od pramena az k ustiu. neda sa regulovat tok len na nejakom kusku a dalej zase nie. lebo velka voda teda prebehne pekne regulovana tym kuskom a dalej sa zase len rozleje. lebo tam to na taky naval uz pripravene nie je. (a nedajboze, aby sa ten regulovany kusok upchal, vytvorila sa tak docasna nechcena hradza a potom sa pretrhla. niekde na inete som citala, ze niektore dediny zazili prave takuto velku vlnu, ked sa na potokoch v horach narobili z konarov a splaveneho neporiadku hradze a tie potom povolili a vdaka tomu sa pustila povodnova vlna, takze koryto, ktore inak zvladalo aj vela vody, na toto nestacilo. )
mozeme kazdy rok regulovat kusok tu a kusok tam (lebo neverim, ze sa najdu peniaze na regulaciu celeho toku aspon jednej rieky naraz, resp. ak by sa aj nasli, tak budu ludia nadavat, ze tamtu rieku zregulovali - z penazi vsetkych danovych poplatnikov, teda aj ich - a na nas sa vy... a zase nas vytopilo, co z toho mame.) a ked sa to bude robit po kuskoch, tak zase kazdy rok si to odskacu dalsi a dalsi, ked im bude zaplavovat aj pozemky, kam by voda inak nedosiahla alebo im vyrazi spodna voda. lebo prave vdaka regulacii na vyssom useku bude zase privela vody na useku nizsom.

ale asi nam ine neostava, len to kusok po kusku lepit dokopy, aby sa o niekolko rokov podobne krizy zvladali s minimalnymi skodami.
a dovtedy sa bude musiet vzdy rozhodnut, kto sa dany rok (alebo viac rokov po sebe, nez pride na radu) bude musiet obetovat (a pretrpiet zaplaveny dom) a kto nie (kde sa usek da dopriadku).

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama