Všetci sme spotrebitelia. Nakupujeme, čo potrebujeme – potraviny, oblečenie a obuv, elektroniku, iný spotrebný tovar, dovolenky, autá, byty a domy... Niekto nakupuje veľa, niekto menej, niekto len to najnutnejšie.
Každý spotrebiteľ však má pri svojich nákupoch:
- právo na ochranu zdravia a bezpečnosti
- právo na ochranu hospodárskych záujmov
- právo na náhradu utrpených škôd
- právo na informovanosť a osvetu
- právo na kolektívne zastupovanie záujmov, súvisiacich s ochranou spotrebiteľa
20. júla 2004 vydala Európska Komisia – Generálne riaditeľstvo zdravia a ochrany spotrebiteľa desať základných princípov, ako právo Európskej únie chráni spotrebiteľa, bez ohľadu z ktorej krajiny EÚ pochádza.
V tomto dokumente je minimálna úroveň ochrany, ktoré majú mať všetky krajiny EÚ, a ktoré by mali podľa európskych zákonov dať spotrebiteľom.
Desať základných práv spotrebiteľov v európskej únii
1. Kúp si čo chceš, kde chceš
Či už nakupujete v inom meste, alebo v inom štáte EÚ, všade máte ako spotrebiteľ rovnaké práva. Platí to aj pri nákupe cez internet, poštou, alebo telefonicky.
2. Ak to nefunguje, vráť to späť
A kúpený tovar nevyhovuje zmluve, ktorú kupujúci uzavrel s predajcom v čase nákupu, kupujúci ju môže zrušiť. Je možné, aby predajca dal tovar opraviť, alebo ponúknuť iný na výmenu. Kupujúci však môže žiadať o zníženie ceny a zľavu, alebo o úplné vrátenie peňazí. Toto platí počas dvoch rokov po dodaní tovaru. Počas prvých šiestich mesiacoch po doručení je bremeno dôkazu, že predaný produkt bol zhodný s predajnou zmluvou, je na predajcovi, nie na spotrebiteľovi.
3. Vysoké štandardy bezpečnosti pre potraviny a iné spotrebiteľské tovary
Európske zákony o bezpečnosti pre potraviny a iné spotrebiteľské tovary požadujú, že všetky produkty predané v Európskej únii musia byť bezpečné. Ak firma zistí, že umiestnila nebezpečné tovary na trh, má zákonnú povinnosť informovať úrady postihnutých krajín. Ak tovar predstavuje závažné nebezpečenstvo, spoločnosť musí zorganizovať vrátenie tovaru.
4. Poznaj to, čo ješ
Všetky detaily prísad použitých na výrobu potravinového výrobku musia byť uvedené na etikete, spolu s uvedením použitých farbív, konzervačných látok, sladidiel a iných chemických prísad. Ak je prísada taká, na ktorú by mohli niektorí spotrebitelia byť alergickí, musí to byť vyznačené na etikete, aj keby použité množstvá boli veľmi malé.
Ak je potravina geneticky modifikovaná (GM) alebo obsahuje geneticky modifikované prísady, musí byť na etikete tak aj označená.
5. Zmluvy majú byť spravodlivé pre spotrebiteľov
Európske právo zakazuje neférové zmluvné podmienky, pričom nezáleží na type zmluvy, ani na krajine EÚ, kde bola zmluva uzavretá.
6. Spotrebitelia môžu zmeniť svoje rozhodnutie
Pri nakupe prostredníctvom pošty, internetu, alebo teleshopingových firiem, iných „predajcov na diaľku“ a pri podomovom predaji (t.j. mimo stálej prevádzkarne) môže spotrebiteľ zrušiť kúpnu zmluvu bez uvedenia dôvodov do siedmich dní.
7. Jednoduchšie porovnávanie cien
Zákony Európskej únie vyžadujú od obchodníkov, aby uvádzali jednotkovú cenu tovarov (t.j. koľko stojí jedno kilo alebo jeden liter). Firmy, poskytujúce finančné služby, musia podávať klientom informácie v štandardizovanej forme (napr. ročná úroková miera).
8. Spotrebiteľ nesmie byť klamaný
Reklama, ktoré zavádza alebo klame spotrebiteľov je zakázaná právom Európskej Únie. Predajca musí podať úplné informácie o tom, kto sú, čo predávajú, koľko to stojí (zahŕňajúc dane a napr. doručovacie poplatky) a ako dlho bude (prípadne) trvať dodanie.
Úverové a kreditné spoločnosti ti musia dať úplné informácie pri podpísaní akejkoľvek úverovej zmluvy, aké sú vysoké úroky, ako dlho bude zmluva platiť a ako je možné ju zrušiť.
9. Ochrana počas dovolenky
Spotrebiteľ je chránený pred krachom zájazdovej kancelárie, neposkytnutím objednaných služieb, aj zmenou ceny, či miesta pobytu bez súhlasu spotrebiteľa.
10. Efektívna náhrada pri cezhraničných sporoch
Európska únia sponzoruje množstvo sietí, ktoré môžu poskytnúť spotrebiteľom rady a podporu pri podávaní sťažností proti obchodníkom v iných krajinách Európskej únie.
V každom členskom štáte EÚ môžu občania dostať radu v príslušnom národnom jazyku zavolaním informačnej služby “Europe Direct“ zadarmo na číslo : 00 800 67 89 10 11.
Od roku 1997 pôsobí v EÚ európska mimosúdna sieť (EEJ-Net, European Extra-Judicial Network). Patria do nej kontaktné spotrebiteľské centrá všetkých členských krajín plus Nórska a Islandu. Sieť nahradila pri spotrebiteľských sporoch klasické súdne procesy a skrátila ich na minimum. Spotrebiteľ, často málo zbehlý v zákonoch, nezostane odkázaný sám na seba, lebo pracovníci siete prevezmú jeho reklamáciu takpovediac na seba a v spore ho zastupujú. A to aj voči výrobcom či poskytovateľom služby z iného štátu. Zákazník teda nemusí mať traumu z neznalosti jazyka, ani z toho, že nepozná rozdiely v zákonoch inej krajiny.
Univerzálny formulár európskej spotrebiteľskej sťažnosti je spracovaný v úradných jazykoch EÚ a každý záujemca ho môže nájsť na stránke: http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/accej….
Pri akýchkoľvek nezrovnalostiach pomáha spotrebiteľom v únii aj Európske spotrebiteľské centrum prostredníctvom webovej adresy: http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/euroguichets/index_en.html.
Zdroje:
http://www.pravaspotrebitela.sk/
http://www.euroinfo.gov.sk/ochrana-spotrebitela-4a7.html
Jajaaaaaaj pekne napisane, no paragrafy pokrutene, vykrutit sa da takmer zo vsetkeho. Hlavne tu u nas.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
No, veď práve preto bude pokračovanie
.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
zatiaľ to znie všetko také "ideálne"
počkám si na pokračovanie
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Snáď sa k tomu čoskoro dostanem
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Jé Geo, pekne napísané...len akosik som ešči z cesty mrtev-akurát sme dorazili z dovči...ale nedá mi-doma nás čakalo prekvapkanie vyúčtovanie za minulý rok-že 300 evry sme ušetrili
ja som eščik v šoku...tak sa oplatilo "šetriť"...moje "zlepšováky" zabrali
tešííím
toto si určite ešte raz prečítam-no momentálne už nevidím
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Lia, ušetrených 300 €? Supeeeeer
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Geo, naozaj tristo!...veď stále nemchápem
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja by som sa s niekym o bode číslo 9 rada pobaviť.Vie niekto o cestovke ktorá nemá už v zmluve že môže zmeniť hotel?Viem, že jedna cestovka, pri zmene hotela, garantuje vrátenie peňazí za ubytovanie ale za letenku zapýtajú 500 eur takže je to bezpredmetné.hm?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ešte takto
.
Geo, tvoja ŠRF v Smokovci na stretku bola úžasná. (a to som si myslela že viem toho dosť...
)Jedinkú chybičku to malo - nedokázala si natiahnuť deň na 50 hodín bo som aj so žienkami od tortičiek chcela byť.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Aramana, ďakujem
Umenie natiahnuť deň stále nezvládam. A veru, tiež by sa mi to veeeeľmi hodilo .
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
konečne som si našla čas a poctivo čítam, keďže sa už pomaličky odvažujem nakupovať i cez net
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
cakam pokracko
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Dievčatá, šedá je teória, zelený je strom života - takže o tom, ako to často vyzerá v praxi, bude reč v ďalšej časti Školy rodinných financií.