reklama

Dieťa ako rukojemník

Pridal/a Natinka dňa 19. 01. 2009 - 17:21

reklama

„S každým príchodom dieťaťa na svet, zažíva rodina chvíle radosti a šťastia. Dieťa je vyvrcholením lásky dvoch ľudí, ktorí sa milovali, vzali sa a splodili ho....“
....a takto podobne sa to uvádza v knihách a časopisoch o rodine. Nie je tomu vždy tak. Deti bývajú často nie len plodom lásky dvoch rodičov, deti bývajú často aj prostriedkom ako dosiahnuť u partnera nejakého cieľa.
Viem, nám matkách milujúcim svoje dieťa sa to nepáči. Zamýšľame sa donekonečna nad tým ako to môže byť tak. Ale tie ženy a muži, ktorí majú dieťa a používajú ho ako rukojemníka, sa nad týmto nepozastavujú.
Pozrime sa na zopár situácii, kde sa dieťa ako rukojemník použiť dá. Ako prvá situácia ma napadá – vzťah ženy, ktorá sa chce vydávať a mať rodinu a muža, ktorý na to ešte pripravený nie je. Myslím, že sme počuli veľakrát, čítali, alebo dokonca spravili to, že sme bez spoločného rozhodnutia s partnerom vysadili antikoncepciu. Dieťa ako jeden z prostriedkov ako donútiť muža, aby sa s nami oženil, prípadne, aby s nami zostal. Situácie sú rôzne. Nepodarené manželstvo – dieťa ako „záchrana“ vzťahu. Nemyslím si, že zamýšľať sa nad týmto je nutné. Evidentne niečo, čo je nasilu budúcnosť nemá. Netuším ako sa po takom príchode na svet pozerá matka dieťaťu do očí, ale zrejme to ide, pretože tento spôsob veľa žien používa.
Ďalší spôsob – dieťa ako zárobková činnosť. Nebudem tu rozoberať isté etnikum, ktoré má deti ako spôsob ako zohnať peniaze na alkohol, cigarety a drogy... Ide mi to skupinu žien, ktorá deti zneužíva na to, aby z partnera vytiahli peniaze. „Je to tvoje dieťa, tak plať!“ Iste – ak je partner ochotný sa o dieťa starať, spolupodieľať sa na výchove, sprevádzať ho dospievaním – nech sa podieľa - nie je to však dôvod na to, aby žena dieťa používala na zárobok. Je na dohode rodičov, čo, kto a kedy bude platiť veci spojené s výchovou a jeho budúcnosťou. Typy žien, ktoré radi na diskotéky, s novým partnerom po krčmách, tie, ktoré sa o dieťa nestarajú a pri tom z partnera peniaze ťahajú, sú podľa mňa istým druhom podvodníkov. A nie je ich málo.
Ďalšou a veľmi špecifickou skupinou žien sú ženy týrané. Je to veľmi nepríjemné posudzovanie vzhľadom na to, že sama žena je obeťou. Ale nedostatok sily, psychického alebo fyzického zdravia môže zapríčiniť, že žena zostáva s partnerom, ktorý týra ju i dieťa, pri čom je dieťa práve tým dôvodom, prečo s partnerom zostáva. Dieťa ako zámienka na to, aby zostala žiť s tyranom je pre mňa jedna z najmenej pochopiteľných. Matka je človek, ktorý dal dieťaťu život, ale tým to nekončí. Matky majú povinnosť chrániť svoje deti, starať sa a zabezpečiť im spokojný domov a detstvo. Ak to sama nezvládne, sú spôsoby a inštitúcie, ktoré sú ochotné a schopné pomôcť. Nedovoľme, aby nám pred očami týrali naše deti...!!
Je veľa situácii, keď sme použili deti ako štít, aby sme sa chránili. Je veľa situácii, keď používame dieťa na deptanie a trápenie toho druhého, pri čom nepozeráme na pocity dieťaťa, ale na vlastné blaho. Prečo ak dieťa svojho ocka miluje, my bránime stretávaniu s ním? Prečo používame dieťa ako rukojemníka, aby sme dosiahli to, čo si zaumienime? Každá , ktorá sa tu aspoň trošku našla, určite svoje dôvody má. Ale – nie je čas ich prehodnotiť? Neskúsiť inú cestu? Nepozrieť sa na to z iného uhla?
Stretla som viac matiek, ktoré tieto veci robili. Poznám ich dokonca osobne zopár. Ťažko súdiť...bla bla..ja viem...ale zas neznamená, že keď som človek tolerantný, že s tým súhlasím. Nie nesúhlasím – dieťa má byť krásne zavŕšenie vzťahu a nie rukojemník.
Deje sa to aj vo vašom okolí? Ako na to reagujete?


reklama

reklama

ja_hodka (bez overenia), Po, 19. 01. 2009 - 18:04

Poznam aj ja take pripady.Ked narodeniu babatka predchadza iny motiv nez by mal. Napriek tomu, aj z takych vztahov a za takych okolnosti, sa rodia skvele deti. V prirode sa proste najde kadeco. Matky take aj onake. Dolezite je, aby prislo, co prist ma. Niekde som citala, ze deti, ktore maju byt napriklad odvrhnute matkou, toto rozpolozenie vycitia a uz v prenatalnom stave si buduju dispozicie tak, aby prezili.Chcem tym len povedat, ze mozno nebyt tych nespravnych pohnutok, tak sa mozno niektore deti vobec nenarodia a mozno by to bola skoda. Proste..nie je to take jednoznacne. A ked uz je dieta na svete, tak, samozrejme, pouzivat, alebo skor zneuzivat dieta ako stit, alebo ako zamienku je krute. V tom do bodky suhlasim. Ale to robia aj navonok uplne v pohode mamicky...Poznam ich zopar.

Natinka, Po, 19. 01. 2009 - 19:20

ale samozrejme, tak som to nemyslela, ze deti, ktore boli nechcene alebo narodene z vypocitavosti, nie su skvelymi ludmi a osobnostami. Bola to kritika na nas na dospelych, ktori ich zneuzivame, ak to mozem tak nazvat...

eva m, Po, 19. 01. 2009 - 19:02

Natinka,
krasne a zial, vystizne. Pri tom vsetkom, co opisujes, sa sklonuje slovo laska a jej pravy vyznam sa tym dehonestuje...
Eva Slnko

Natinka, Po, 19. 01. 2009 - 21:30

skvele si to zhodnotila, jednou vetou a tak trefne Áno

adus, Po, 19. 01. 2009 - 19:40

Súhlasím so všetkým čo si napísala, tiež sme niečo podobné zažívali s našou Luckou, keď jej mama "robila fóry" zakaždým, keď ju mala pustiť na weekend k nám (t.j. k otcovi) a vždy to podmieňovala rôznymi nárokmi, napriek tomu, že bolo vydané právoplatné rozhodnutie súdu o styku s dieťaťom a čo bolo najhoršie, neriešila to s otcom, ale práve cez svoju dcéru štýlom, povedz otcovi, že ak ne....(-urobí, -kúpi, -zariadi) toto a toto, tak ťa k nemu už nikdy nepustím! Lucia potom musela zobrať telefón a tieto mamine požiadavky tlmočiť otcovi! Samozrejme v záplave sĺz.(brokenheart)

bigmama, Po, 19. 01. 2009 - 20:13

taketo spravanie nikdy nepochopim, vzdy hovorim, ze cokolvek by sa medzi mno a muzom stalo, nikdy nebudem detom branit, aby sa s nim stretavali! lebo jediny komu by som ublizovala, takymto nezmyselnym zakazom a podmienkami, by boli deti!!!! ze si to tie "matky" nevedia uvedomit!?

adus, Po, 19. 01. 2009 - 21:06

bohuzial, deti prave preto, ze su male a bezbranne su idealnym prostriedkom na riesenie mindrakov svojich rodicov, su po ruke, zvacsa sa ani velmi nebrania, lebo nevedia, ze by sa eventuelne mohli - ake sikovne a pohodlne. A ludia v krajnych situaciach byvaju ako ten zdochynajuci kon - kopu okolo seba bez ohladu na to, ze by mohli niekoho zranit.

Natinka, Po, 19. 01. 2009 - 21:29

nepochopim ako to mohlo tu zenu bavit, ako sa mohla divat na slzy svojej dcery. To musela mat srdce z kamena, nie?
Ja som nikdy nebranila detom a nie vzdy sa mi tazko uvedomovalo, ze odchadzaju tak lahko a ani sa za mnou neobratia. Ale vzdy sa domov radi vracali a tesili sa a preto ma srdce prebolelo velmi rychlo. Teraz mam radost, ked vidim, ze nestratili otca, nech je akykolvek. Ved kto by im bol vzorom, aj ked mam k niektorym povahovym crtam svojho ex vyhrady.

balalajka, Ut, 20. 01. 2009 - 07:18

Zlomené srdce
Neviem, ale mám dojem, že matka ktorá po prerušení väzieb sa partnerom - otcom dieťaťa - používa dieťa ako štít, musela dieťa ako rukojemníka používať aj predtým.
Ako hovoríš, musí mať srdce z kameňa...

magic, Ut, 20. 01. 2009 - 08:52

ak mam byt maximalne uprimna, prve co by ma pri rozvode napadlo, by bolo uz nikdy nedovolit detom stretnut sa s tym, co mi tak ublizil. pretoze by som sa citila zradena, ublizena, atd, atp... a ich uprimnu lasku k otcovi by som povazovala za krutu zradu mna samej od nich. jednoducho by za tym bola ista forma ziarlivosti a s nou spojene spravanie ziarliacej matky. takze by som sa zaradila do sikov matiek, pre ktore je dieta zbran.
ale kedze som aj vdaka tejto stranke pochopila, ze taketo spravanie je len prejav mojej neschopnosti a blbosti, neurobila by som to uz. bolo by to tazke, spociatku urcite strasne tazke, ale volit si pre svoje pocity cestu lahsieho odporu na ukor deti... a mat pritom zo seba pocit, ze som milujuca matka, co pre deti prve aj posledne... ironia.

Natinka, Ut, 20. 01. 2009 - 09:09

takze by si uprednostnila svoje pocity, svoje ego pred pocitmi dietata, ktore stratilo otca a ktoremu chyba? Neobmakcili by ta slzy dietata, ktore by plakalo za otcom?

magic, Ut, 20. 01. 2009 - 09:42

skus si to precitat este raz. hlavne predposledne riadky.
ale k tvojej otazke: spociatku urcite. prve fazy hnevu po zlom rozchode s partnerom, nez to clovek spracuje, sa u vacsiny ludi prejavia silnym egoizmom. (slzy dietata zabolia, no tiez pridaju na pocite zrady od najblizsich). stiahnu sa do ulity a dutnaju ako sud pusneho prachu, ktoremu dohara snura a zaroven sa lutuju. potom pride vytriezvenie a hoci to este ani zdaleka neprebolelo, zacnu jednat rozumne. dlzka casu, ked jednaju len ciste sebecky, zavisi od vysky EQ.
proste, po zlom rozchode musi najprv prist faza katarzie. ako dlho bude trvat a co vsetko pritom okolo seba znici, zavisi od EQ.

Natinka, Ut, 20. 01. 2009 - 09:56

v tom pripade som asi divna, lebo toto u mna nenastalo. Nikdy som sa nemstila cez deti cloveku, ktory mi ublizil, lebo som mala na mysli v prvom rade ich a nie seba.
Pochopila som co si napisala, otazka patrila k prvej casti tvojho prispevku, samozrejme..Mrkám

magic, Ut, 20. 01. 2009 - 10:31

za mna mozem povedat iba, ze klobuk dolu pred matkami, ktore vedia od zaciatku oddelit svoje negativne pocity od deti. osobne si vsak myslim, ze vela z nich zazije aspon kratke obdobie, ked bolest ovladne vsetko. no spamataju sa hodne rychlo, kde je sever.
vela zalezi aj na dovodoch a forme rozchodu. a samozrejme na povahe a sile osobnosti cloveka. niekto prejde s rozumnym jednanim aj to najhorsie, iny sa zlozi a len tazko zbiera pri prvom vaznejsom probleme.

a co sa tyka dalsich aspektov tvojho clanku: riesenia pochramanych vztahov tehotenstvom, ci financnej situacie cez deti... a pritom maju tie zeny zo seba casto pocit, ze nerobia nic zle... no comment.

Natinka, Ut, 20. 01. 2009 - 16:28

ano to je pravda, zavisi od dovodu, preco sa par rozisiel. Ak je otec nasilnik, nie je o com diskutovat, jednoznacne treba dieta chranit. Ale ak sa par rozide na zaklade toho, ze si nerozumeju, ze maju ine zivotne postoje, ze nebodaj ten druhy ma ineho partnera, tak to spravne nie je. Treba vediet rozlisit priciny a dosledky.

adus, Ut, 20. 01. 2009 - 21:39

No, to je pripad, ze ten co ublizil, je muz - aj by som to mozno dokazala chapat, ved ak ho ja vnimam ako hnusaka, vsivaka, preco by som takemu niekomu mala co i len na chvilu zverit SVOJE dieta. Ak si potom taka zena uvedomi, to je predsa NASE dieta, mozno to dokaze zmenit.
V nasom pripade ale bolo zaujimave, ze ten kto ublizil, bola vlastne ona, ona odisla za druhym, viac menej by sa dalo povedat, ze "uniesla" dieta (odchod zrealizovala cez jarne prazdniny, dieta dala akoze k babke na dedinu, ale po prazdninach sa uz do spolocnej domacnosti nevratili a otec nevedel, kde ma dceru).
Situacia sa neskor ukludnila, asi nie kvoli tomu, ze si ona uvedomila, ze ublizuje svojej dcere, ale preto, ze zistila ze cim viac dceru proti otcovi stve, cim viac jej ho odopiera, tym viac ju ona straca.
Dnes sme "kamosky" - inak sa neda, sme babky jedneho a toho isteho vnucata, ked idu moje deti navstivit svoju sestru do USA, tak s nimi velmi priatelsky komunikuje, idu spolu niekde von, pozve ich k sebe na navstevu.... - proste, v nasom pripade to cas vyriesil -chvala panu bohu.
Ale traumy zostali - napriklad, ked sme mali svadbu (schvalne sme ju naplanovali na weekend, kedy mala byt Lucka u nas), tak samozrejme ze ju nepustila s tym, ze je chora. 20 rokov neskor Lucia donutila svojho snubenca cakat tri roky, kym nepripadla sobota na ten isty datum, kedy sme mali svadbu my dvaja - a potom nemilujte ju ako vlastnu krvZlomené srdce

Natinka, St, 21. 01. 2009 - 07:34

to je jeden z tych krasnych pribehov, ktore zivot lieci casom. Len ked si niekedy clovek uvedomi, ze to nemuselo byt, keby ludia trosku rozmyslali.. smutne ako niekto druhy ovplyvnuje vedome zivot druheho a ak to mozem tak nazvat mari mu jeho stastie ako v tvojom pripade. Dakujem za tvoj pribeh, je naozaj na zamyslenie a ako to mam rada so stastnym koncom Mrkám

mischel, Ne, 15. 02. 2009 - 16:03

Mne sa zda akoby vsetky rozvedne matky boli rovnake.aj ked rozchod prebehol uz veelmi davo uz nikdy nezabudnu chlapovi ze ich nechal same s detmi.a ked si ten chlap najde novu zenu a vyborne si rozumeju aj deti s nou a ta matka to tym detom neustale vycita tak to je normalna tragedia.co si tie deti asi musia vytrpiet?a ked pride moment stretnutia s otcom musia mat hrozne zmiesane pocity.radi stravia cas s otcom aj jeho novou rodinou ale ked si predstavia co za peklo im zas pripravi ich matka ked sa vratia musi ich aj chut prejst.a to im este k tomu tak akoze matka vyvolava na mobil kazdu pol hodinu aby sa pytala ci sa rozpravaju s novou manzelkou a aby im to patricne zakazala.no to je moj zazitok a tych deti mi je neuveritelne luto.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama