Prosím Vás, ak prídete na riešenie tejto hádanky matematickej, tak mi napíšte, lebo ja som už z nej zúfalá. Syn dostal na úlohy 6 hádanok a na túto neviem dôjsť, ako má znieť odpoveď.
Jurko chodí domov zo školy okolo školského latkového plota. V pondelok sa rozhodol, že cestou zo školy bude na každú druhú latku robiť značku bielou kriedou. V utorok, stredu i štvrtok to zopakoval s každou druhou ešte neoznačenou latkou. V piatok ráno zistil, že mu ostalo už iba 7 latiek neoznačených. Koľko najmenej a koľko najviac latiek mohol mať plot školy?
Prosím Vás, pomôžte nám. Ďakujem.
A ešte som zabudla poďakovať, lebo ja už som z toho bola na nervy
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
chceš vedieť aj zadania dalších úloh? lebo doteraz som ti ich dala 3 a ešte mám takéto tri. Vieš dobre aj slovenčinu? lebo doma sa dohadujeme s takými chytáčikmi a nevedela mi na to odpovedať ani učiteľka slovenčiny.......
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ano, Annie, je to tak. Prave sme to s manzelom vyriesili (teda manzel )
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ja sa buchnem do zeme.... tak ja sa s tím mordujem skoro tretí víkend, lebo len cez víkendy je dosť času a nakoniec mi tu tak super poradíte... Vy ste ale múdre hlavičky
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Napíš mi, prosím ťa, postup, ako si na to prišla, lebo bez toho to nemôže odovzdať. Napíšem ti aj ostatné úlohy, čo mal, ale na tie sme prišli.
1.doplňte čísla do súčinovaj pyramídy. Každé číslo v tehličkách (od druhého riadku) je rovné súčinu čísel v tehličkách bezprostredne nad ním. V prvom riadku sú iba jednociferné čísla.
/ / / / 3 /
/ 14/ / /
/ / 24/
/ /
2.Janka delila lentilky sebe a sestre Danke. Sebe dala 11 lentiliek, Danke 2. Potom sebe dala 10 a Danke 4. Potom sebe 9 a Danke 6..., týmto spôsobom sebe dala vždy o 1 menej a Danke o 2 viac ako predtým. V delení pokračovala, až sa jej lintilky minuli. Na svoje a Dankino počudovanie dievčatá zistili, že majú lentiliek rovnako. Koľko bolo všetkých lentiliek?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Pupa, a prečo riešiš synovu úlohu ty?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Dobra otazka. Tiez som sa zamyslela, na co je to dobre.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja sice neviem naco je to dobré ale pamatam sa ako sa cela rodina zhrrrrkla ked sme dostali podobne ulohy - najlepsia bola matematická olympiada. V zivote som nevyriesila ani jednu úlohu
Kým som sa nadýchla, boli úlohy vyriešené
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
No, ale Pupa píše, že sa s tým trápi tretí vikend. Takže jej syn mal dosť času, aby tie úlohy vy/riešil sám...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Geo, to je ta matematicka olympiada, co sme so synom riesili vecer pred odovzdanim, ako som Ti pisala
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
pretože ich je 6, päť urobil ale šiestu nie a odovzdať musí všetky
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Musí? A keď ju nevie vyriešiť, tak mu v škole odtrhnú hlavu? Či ako?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
hlavy mohli padať za komančov, teraz by mu to zhoršilo len známky z matematiky, lebo doteraz je čistý jednotkár. A keď ho môžeš posunúť do predu, tak prečo by som ho mala brzdiť. Chcela som vedieť postup preto, lebo mu nechcem dať hotový výsledok, ale nejako ho dostať do postupu, aby na to v konečnom dôsledku prišiel sám. Nemyslíš, že dieťaťu bude lepšie a bude sa aj cítiť múdrejšie, ak mu nepovieš, že to nevie, len mu napovieš, aby našiel výsledok sám?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ak mu nechceš dať hotový výsledok, tak OK .
Len si doteraz písala tak, že to vyzeralo, že riešiš tie príklady za neho.
A preto som sa ťa na to pýtala
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Pupa ,je to úplne normálna vec,aj ja sa učím so synom pomáham mu aby to skôr pochopil,a budem to robiť dovtedy dokedy to budem považovať sa správne...Každý normálny rodič sa učí so svojím dieťaťom a pomáha mu,ale ludia sú samozrejme rôzni a je im jedno či ich dieťa nosí domov jednotky alebo štvorky...a potom to tak aj vyzerá ked si myslia že škola by ich mala všetko naučiť...a rodič má aspom pokoj,že Georgina?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja sa považujem za celkom normálneho rodiča a nikdy som sa s deťmi neučila - pomohla som, vysvetlila, ak ma o to poprosili, ale aj to takým spôsobom, že som ich navádzala indíciami tak, aby na správne riešenie prišli samé.
Baby mám už na vysokej a syn bude na rok maturovať a štvorky veru nemá a nemal nikto z nich.
Že by to bolo tým, že sú moje deti geniálne??????
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Taky tak, Adus, s Luciou som sa neucila, neskusala som ju, o rok maturuje a nie je genius
Len je to na nej, ako si ustelie, tak bude spat
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
sonia prečo zaraďuješ Georginu medzi nezodpovedných rodičov?Si snáď učiteľkou jej detí,videla si im žiacke knižky?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Lentiliek bolo 112 a tej prvej úlohe nerozumiem....je to blbý nákres, nepochopila som to, sorry
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ano, 56x2
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Dajme napríklad takýto matematický zápis (ale trval mi dlhšie ako výpočet krok po kroku
):
pri postupnosti je stredová hodnota vynásobená počtom krokov to isté, ako súčet hodnôt krokov (napr. 1+2+3+4+5 je to isté ako 3*5), čiže hľadáme, v ktorom kroku budú mať obe baby pridelený rovnaký počet lentiliek (p)
vzorec pre Janku je: 11-x=p
vzorec pre Danku: 2+2x=p
keď správne podosádzam vyjde mi p=8 a x=3 (p je stredová hodnota a x je počet krokov -1, kým k tejto hodnote obe baby došli; z toho celkový počet krokov dostanem ako 2x+1, tj lentilky si nadelili 7x)
8x7=56 má každá
spolu bolo lentiliek 56*2= 112
Jednoduchšie ma to nenapadlo .
Len aby bolo jasné, že s tou postupnosťou som netrepala:
Janka: 11,10,9,8,7,6,5 - v strede je 8, krokov je 7
Danka: 2,4,6,8,10,12,14 - v strede je 8, krokov je 7
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
tieto zadania sú z maksíka -súťaž pre deti 4.ročníkov a majú ich riešiť sami, nie?trochu mu pomôž a trocha nech sa potrápi sám, na to táto súťaž je, nie? aj náš ju rieši.a nejde o život tak sa radšej bavte.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Pupa,
ja Ti to skusim este takto vysvetlit, ked sa mi ozves, poslem Ti na mail excel, kde to je zakreslene.
Ale ide o toto:
Mas 4 dni, ktore kreslis. Kreslis na kazdu druhu latku. 4x2=8. Kedze kreslis kazdy den (nielen pondelok)na kazdu druhu a prva ostava volna, tak 8x2=16. V piatok Ti ostava 7 volnych. Cize 16x7=112. Posledna moze ostat volna, tym padom poslednych 15 nemusi byt zakreslenych, cize 112-15=97 (potom ta 97.je nezakreslena). Preto minimum je 97 a maximum je 112 latiek.
Snad zrozumitelne...g
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Tak z tohto popisu by som bola jeleň , mňa napadlo mrknúť na to najprv podielovo. Prvý deň zamaľuje polovicu, druhý štvrtinu, tretí osminu a štvrtý šestnástinu. Ak chcem dostať maximum (čiže musím ísť na to odzadu)a základ je sedem, dni boli štyri, tak ho 4x vynásobím dvomi (alebo rovno 16). 7x2x2x2x2=112 (čiže aj za poslednou latou sú všetky zamaľované). Ak za poslednou latou vymaľované nie je, tak rátam so šiestimi a pripočítam len poslednú. 6*16+1=97.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
jéj aj ja mám takéto príklady rada, tak sem sa s dalšími, ja teraz dcéru drvím ,,logické,, rozmýšlanie triedna ju vybrala na pytagoriádu, tak som si teraz počas víkendu prišla na svoje, len dcéra z toho nebola nejako nadšená ale sa tešila že pochopila kopu príkladov tak uvidíme ako dopadne
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
a to s tými tehličkami nechápem
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
uz mam tehlicky
1,7,2,2,3,1
7,14,4,6,3
98,56,24,18
5488,1344
Snad dobre,
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
No neviem. Ja som to "medzi tehličkami" pochopila tak, že v hornom riadku majú byť 4 čísla, v druhom 3, potom dve a dole jedno .
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
o to jednoduchsie )))
7,2,2,3
14,4,6
56,24
1344
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ešte by to chcelo postup , tak doplním:
1, číslo 14 môžem na dve jednociferné čísla rozdeliť jedine ako 7 a 2
2, číslo 24 potrebujem deliť na dve čísla tak, aby jedno z nich bolo ešte deliteľné číslom tri a druhé buď číslom sedem alebo dva(možnosti: 4*6; 2*12 a 8*3), sedmičkou nie je deliteľné nič, čiže viem, že v prvom riadku budem mať sled 7,2,x,3. Z možností je správna len taká, z kde jedno číslo je deliteľné 2 a druhé 3, pričom výsledok je rovnaký. (4*6; 4/2=2 6/3=2 x=2)
Prvý riadok teda je: 7,2,2,3
Druhý 14,4,6
Tretí 56,24
Štvrtý 1344
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ja som tiež myslela že vprvom riadku 4 čísla, je písanéí medzi tehličkami nie miesto tehličky
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ale potom by nesedel počet, lebo v prvom riadku by boli 4 čísla a v druhom 3
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
v treťom dva a v poslednom jedno
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ja by som na tie latky isla este inak ...
na zaciatku si nakresli 7 latiek, kt. zostali a pyta sa, kolko najmenej mohlo byt latiek den predtym ? Minimalne musel den predtym vyskrkat 6 latiek, takze minimlane ich muselo byt 13. Tu si to moze este kreslit, aby pochopil, co to vobec znamena. Rovnako si kreslinim uvedomi, kolko najviac latiek mohlo byt den predtym - 7+7 = 14. Analogicky to urobi spatne az do dna 0 a ma vysledok. Netreba preberat vsetky moznosti, staci sa vo vetve, kde spocitava na minimlany pocet latiek pytat vzdy na minimum, v maximalnej vetve na maximum.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
No tak skús rozpísať postup k tej minimálnej a maximálnej vetve a potom to aplikovať na celok a stavím sa s tebou, že ti to nevyjde. Ak počítame odzadu, tak sa nám maximum prejavuje tak, že sa číslo každý deň zdvojnásobí, minimum tak, že sa zdvojnásobí číslo-1 a tú jednu prirátame na konci. Je tam vždy len jediná minimálna vetva a to je tá s tou latou na konci plota, na ktorú to nikdy nevyjde, aby sa vyškrtla, ostatné vetvy majú vždy maximálny počet.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
7
----------------------------------
STVRTOK : 7+6=13 /// 7+7=14
----------------------------------
STREDA : 13+12=25 /// 14+14=28
----------------------------------
UTOROK: 25+24=49 /// 28+28=56
----------------------------------
PONDELOK: 49+48=97 /// 56+56=112
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ach so. Takto si tie vetvy myslela. Ja som brala jednu vetvu ako: v piatok jedna lata - v pondelok = max počet 16, minimálny 1. 7 lát - sedem vetiev.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Chcela by som vám poďakovať za to, že ste sa do toho takto zahryzli. Každé dieťa je iné, takže im aj treba aj netreba pomôcť. Pri dcére ani neviem, čo sa učia, ale matika jej nejde. Syn je zasa na matematiku, ale najlepšie a najrýchlejšie sa naučí, keď mu to predčítavam. Každé dieťa je iné. Ten najmenší do školy ešte nechodí, ale učí sa asi najviac, lebo má milion otázok. Ale ešte raz ďakujem....
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Mozem sa opytat kolko rokov ma syn, nech sa viem pripravit, kedy zacnu deti nosit taketo ulohy domov:)
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Kapka,
ak len sám nebude chcieť, tak takéto úlohy nebude nosiť nikdy - toto boli úlohy z Maxa - čo je súťaž celoslovenská - deti dostanú zadania a do určitého času musia poslať vypracované úlohy, tie niekto skontroluje a pridelí body (preto treba aj postup uviesť) a zostavuje sa rebríček riešiteľov. Toto je dobrovoľná aktivita, ba ak sa nič nezmenilo od čias, keď chodili moji na ZŠ, tak sa dokonca za to platí, dá sa to urobiť aj tak, že riešia dvaja spolu (potom si poplatok môžu rozdeliť).
Pamätám si tie časy veľmi dobre - bolo si treba zvyknúť, že úlohy v Maxovi boli zadávané úplne inak, ako klasické príklady v učebnici matematiky - a bolo to celkom dobre, lebo učili deti samostatne a hlavne tvorivo myslieť - postupy, ktoré pri riešení úloh museli aplikovať však boli presne tie, ktoré sa v danom období v škole preberajú. Úlohy v Maxovi bývali (a zdá sa mi podľa tohto, že stále sú) postavené tak, že bolo trochu treba "poturbovať" mozgové závity a občas aj konzultovať s rodičmi (no a niektorí "iniciatívne" rodičia to možno za tie deti aj kompletne vyriešili - ale to bolo zaujímavé, že tí hodnotitelia to často vedeli rozpoznať podľa toho uvedeného postupu riešenia a dokonca to tam aj zvykli napísať, napr. "Toto si asi neriešil/-a sám/a?")
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Toto, co sme tu riesili, su ulohy matematickej olympiady pre stvrty rocnik, v nasej skole nepovinne, nikto syna za to hodnotit nebude. Co sa tyka tejto konkretnej ulohy, my sme na to isli uplne inak. Syn si nakreslil kopu ciarok a farebne skrtal, pondelok modra, utorok zelena...az zistil, ze sa tam opakuje ista postupnost:1+1+1+1+1..., 1+3+1+3+1+3...., 1+7+1+7+1+7+1+7...,1+15+1+15+1+15...takto sa k tomu dopracoval pod mojim dohladom. Myslim, ze takyto postup zodpoveda schopnostiam stvrtaka.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
plot musel mať rozpätie 97 - 112 latiek
...ak ešte máš nejaké matematické hádanky, tak šup sem s nimi, ja ich mám veeeľmi rada 