Kam a ako ľahko až môže zájsť „poslušnosť“ dospelých ľudí, ukázal Milgramov experiment.
http://sk.wikipedia.org/wiki/Milgramov_experiment
Milgramov experiment (Štúdia podriadenia sa autorite) je známy vedecký pokus zo sociálnej psychológie. Mal za úlohu zmerať ochotu účastníka poslúchať autoritu, ktorá káže účastníkovi robiť niečo, čo môže byť v rozpore s účastníkovým osobným svedomím..
Pokusy začali v júli 1961. Na pokus boli subjekty získavané inzerátmi v novinách a priamymi listami, aby sa zúčastnili štúdie na Yale. Účastníkmi boli muži vo veku od 20 až 50, každého stupňa vzdelania, od nedokončenej základnej školy po doktorský titul..
Samotné experimenty sa odohrávali v dvoch miestnostiach. Účastníkovi a spoločníkovi experimentátora (ktorý bol hercom predstierajúcim, že je iný účastník) bolo experimentátorom povedané, že sa budú podieľať na pokuse, ktorý testuje účinok trestu na spôsob učenia..
Jeden kúsok papiera bol daný účastníkovi a druhý spojencovi. Účastník bol presvedčený, že jeden papierik určoval „žiak“ a druhý „učiteľ“ a že papieriky sa rozdávajú náhodne. V skutočnosti na oboch kúskoch bolo „učiteľ“ ale herec predstieral, že na papieriku číta „žiak“; tak bolo zaručené, že účastník bude vždy „učiteľ“. V tomto bode, „učiteľ“ a „žiak“ boli rozdelení do rôznych miestností, kde mohli medzi sebou hovoriť, ale nemohli sa vidieť. V jednej verzii experimentu spojenec spomenul, že má choré srdce..
„Učiteľovi“ bol daný 45-voltový elektrický šok z generátora elektrošokov ako ukážka, akú môže „žiak“ dostať počas experimentu. „Učiteľ“ dostal zoznam dvojíc slov, ktoré mal žiaka učiť. Učiteľ začal čítaním zoznamu párov slov žiakovi. Učiteľ potom čítal prvé slovo z každej dvojice a štyri možné odpovede. Žiak stláčal gombík, aby vyjadril svoju odpoveď. Ak bola odpoveď nesprávna, žiak dostal šok, s napätím rastúcim s každou nesprávnou odpoveďou o 15 voltov. Ak bola správna, učiteľ čítal nasledujúcu dvojicu slov..
Subjekty boli presvedčené, že za každú nesprávnu odpoveď žiak dostával ozajstný šok. V skutočnosti tam žiadne šoky neboli. Po tom, čo bol spojenec oddelený od subjektu, spojenec spustil magnetofón spojený s generátorom elektrošokov, ktorý prehrával nahrané zvuky pre každú úroveň šoku. Po určitom počte zvýšení úrovne napätia herec začal búchať do steny, ktorá ho delila od subjektu. Po viacerých úderoch na stenu a sťažovaní sa na jeho srdcovú chorobu, žiak nedával ďalšie odpovede na otázky a nepodával žiadne ďalšie sťažnosti..
V tomto bode veľa ľudí vyjadrovalo žiadosť zastaviť experiment a overiť, či sa žiakovi nič nestalo. Mnoho testovaných subjektov zastavilo na 135 voltoch a začalo sa pýtať na účel pokusu. Niektorí pokračovali po uistení, že nebudú braní na zodpovednosť. Niektoré subjekty sa začali silno smiať po prvom výkriku bolesti prichádzajúcom od žiaka..
Ak v niektorom čase subjekt naznačoval žiadosť skončiť experiment, dostal sériu slovných povzbudení v nasledovnom poradí:
1. Prosím vás, pokračujte.
2. Experiment vyžaduje, aby ste pokračovali, prosím vytrvajte.
3. Je nevyhnutné, aby ste pokračovali.
4. Nemáte na výber, musíte pokračovať..
Ak subjekt žiadal ukončiť po všetkých štyroch postupných slovných nabádaniach, experiment bol zastavený. Inak bol zastavený až po tom, čo subjekt dal maximálny 450-voltový šok 3-krát po sebe..
Pred realizáciou experimentu Milgram urobil prieskum medzi kolegami psychológmi o tom, aké budú výsledky. Jednohlasne verili, že len zopár sadistov bude pripravených udrieť maximálnym napätím.
V prvej Milgramovej sade pokusov 65 % (27 zo 40) z experimentálnych účastníkov vykonalo pokusný záverečný 450-voltový šok, hoci mnoho z nich to robilo s dosť nepríjemými pocitmi; pri nejakom bode každý zastal a pochyboval o experimente, niektorí dokonca vraveli, že vrátia šek, ktorým im bolo zaplatené. Žiadny účastník vytrvalo neodmietol v dávaní šokov pred 300-voltovou úrovňou. Obmeny experimentu boli robené samotným Milgramom a inými psychológmi po celom svete s podobnými výsledkami.
Koľkokrát sme si vypočuli túto vetu ako dieťa od našich rodičov? Keď nás ráno nechávali v škôlke, alebo cez prázdniny u babičky, alebo keď sme nastupovali do autobusu na školský výlet...
A koľkokrát sme to automaticky povedali my vašim deťom? Bez toho, aby sme sa zamysleli nad tým, čo vlastne takto naše deti učíme?
Mnohí dospelí sa voči deťom stavajú do pozície autority len z hľadiska sily: „Ja som starší a väčší, ja tomu rozumiem a nemienim ti to vysvetľovať. Ako poviem, tak to bude. Bez otázok, bez diskusie!" Takýmto prístupom však vlastne deťom hovoríme: „Nemysli! Rob, čo ti kážu! Zaraď sa! Drž hubu a krok!“
Mnoho rodičov považuje vyslovene za škodlivé a drzé, ak má dieťa na čokoľvek vlastný názor. Chcú po ňom len to, aby okamžite poslúchlo. Takto sa však dieťa učí bez premýšľania podriaďovať sa akejkoľvek autorite - a to nie je OK. Premýšľať treba vždy. Akákoľvek autorita totiž nezaručuje, že príkazy od nej sú v poriadku.
Samozrejme, sú situácie, kedy poslúchať treba. Bez dohôd, ktoré by dodržiavala drvivá väčšina ľudí, by sa naša spoločnosť zmenila na chaos a anarchiu. Takže napríklad pravidlá cestnej premávky je treba deťom nielen vysvetľovať, ale aj trvať na tom, aby ich dodržiavali vždy a za každých okolností. Príkladov nutnej poslušnosti je, pravdaže, viac.
Treba však dôsledne selektovať, kedy je poslušnosť potrebná, a kedy je už na škodu veci. Deti treba učiť, aby vedeli slušne hovoriť o svojom názore, svojom videní sveta, aby vedeli argumentovať, asertívne seba aj svoj názor presadzovať... Dieťa má právo namietať, diskutovať, pýtať sa. Učme deti, aby zdôvodnili svoje konanie, premýšľali o svojich pohnútkach – a hovorme pritom s nimi ako s partnermi.
Trvanie na bezvýhradnej poslušnosti totiž síce vyzerá na prvý pohľad nevinne až prospešne - ale koľko škody to vie napáchať... Deti sú veľmi tvárne a dlhodobým a dôsledným pôsobením sa takýto prístup do nich vtlačí tak výrazne, že v dospelosti ich ani len nenapadne, aby sa riadili vlastnou hlavou a vlastným srdcom. Automaticky potom podliehajú aj rôznym pseudoautoritám (bulvár, reklama, verejná mienka... atď.) a na určitej úrovni svojich osobností zostávajú vlastne večnými poslušnými deťmi.
To ich však nezbavuje zodpovednosti za vlastné konanie. Ospravedlniť ich nepomôžu ani rôzne výhovorky, ktoré tiež mnohí ľudia používajú bez toho, aby sa nad nimi zamysleli čo len na pár sekúnd. Je totiž tak jednoduché a pohodlné ukázať prstom: „On/ona/ono môže za to, že som niečo ne/urobila!“
Omnoho ťažšie je však prijať zodpovednosť za vlastné ne/konanie a dôsledky, ktoré z akejkoľvek ne/činnosti vyplývajú.
Ak sa na niektorej z úrovní svojho ne/vedomia rozhodnem, že niečo neurobím, môže do mňa ktokoľvek hučať dňom i nocou, vyhrážať sa, manipulovať, citovo vydierať a skúšať rôzne „hry“ – aj tak mu nevyhoviem.
Ak sa však na niektorej z úrovní svojho ne/vedomia rozhodnem, že niečo urobím, nemusí ma nikto ani len poprosiť – a urobím to.
Samozrejme, ak sa niekto chce „hrať“ na „uľahčenie si“ života nejakú „hru“ – nikto mu v tom nijako nezabráni.
Na uvážení všetkých ostatných však je, či na túto „hru“ dotyčného pristúpia a budú k nemu (v súlade s "hrou") pristupovať ako k nesvojprávnemu dieťaťu.
Alebo ho budú (napriek "pravidlám" "hry") brať ako dospelého a zodpovedného za jeho správanie sa.
Čo sa mňa týka - zásadne volím tú druhú možnosť.