reklama

O ŠKODLIVOSTI BALENEJ VODY

Pridal/a havran dňa 21. 06. 2009 - 12:38

reklama

Davam vam do pozornosti clanok o skodlivosti a cenovej narocnosti balenej vody
v protiklade s prospesnostou a cenovou nenarocnostou vody z vodovodu,
a este dodam, ze my pouzivame stolny filter a karafu Brita ...

Voda balená kontra voda vodovodná
Autor: Marián Repa, Streda, 27. máj 2009

Spotreba balenej vody na Slovensku stále stúpa, hoci až 86 percen ľudí má doma kvalitnú pitnú vodu z vodovodu.
Tá je nielen 100-násobne lacnejšia, ale ako ukázal malý test, ktorý sme urobili v redakcii chuťové rozdiely medzi balenými vodami a tou z kohútika sú takmer zanedbateľné. Prečo sme teda ochotní kupovať vodu v plaste, ktorá sa
najprv varí na slnku, potom putuje kilometre na korbe kamiónov, stojí mesiace v sklade a nakoniec tých deväť litrov musíme vyniesť až do bytu? Prečo si nepustíme radšej čerstvú vodu z kohútika? Kde sa končí zdravý rozum a začína savplyv marketingu?

Bolo sparné leto. Môj švajčiarsky priateľ Sascha Buchbinder postavil na stôl karafu, ktorú naplnil vodou z vodovodu.
Keď som sa ho opýtal, či nemá „normálnu minerálku s bublinkami“, lebo nie som zvyknutý piť vodu z vodovodu a nechutí
mi, vytiahol z chladničky plastovú fľašu a s úsmevom povedal: „Vieš, podľa čoho hneď rozoznám ľudí z bývalého
východného bloku? Podľa toho, že všetci si pýtajú sýtenú vodu v plastovej fľaši.“
Mal pravdu. Zatiaľ čo na Západe sa ľudia vracajú k vode >> kohútika, v krajinách strednej a východnej Európy spotreba balenej >> vody v posledných rokoch stúpa. Podľa spoločnosti Canadean, ktorá >> sa zaoberá prieskumom trhu v oblasti nápojov, od roku 2001 predaj >> balenej vody v tomto regióne vzrástol o 70,8 percenta. Výnimkou >> nie je ani Slovensko. Za uplynulý rok sa u nás vypilo takmer 396 >> miliónov litrov balenej vody, čo bolo približne o 14 % viac ako >> v roku 2006. Takže každý z nás vlani vypil vyše 70 litrov tejto >> vody.

>> Bublinky

Slovensko je na minerálky bohaté. V minulosti bola za dobrú vodu považovaná tá, ktorá mala čo naviac bubliniek a minerálov. Dnes sa chute menia, aj keď len pomaly.
„Z hľadiska mineralizácie viedli aj v minulom roku minerálne vody a sýtené vody. Postupne však rastie
podiel pramenitých, stolových a dojčenských vôd, zvyšuje sa aj spotreba jemne sýtených a nesýtených vôd,“ hovorí Lucia Tomišová, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku.
No ak má niekto rád vodu s bublinkami, nemusí vláčiť domov celé >> balíky vody, stačí si kúpiť sifón.
Z našich obchodov sa síce takmer vytratil, ale v zahraničných obchodoch s elektronikou a >>
domácimi spotrebičmi ho majú bežne.

>> Zázrak marketingu

To, že sa výrobcom podarilo presvedčiť zákazníkov, aby si kupoval vodu balenú, ktorá je aj 500-násobne drahšia ako pitná voda z

>> kohútika, možno považovať za jeden zo zázrakov marketingu. Liter >> vody
>> z vodovodu totiž stojí približne tri haliere, priemerná cena >> balenej
>> vody je okolo 15 korún (0,50 eura). Napriek tomu spotrebitelia
>> uverili, že balená voda je to pravé. Vplyv na to, kde aká značka
>> momentálne letí, majú aj celebrity. Na americkom trhu je vďaka >> nim
>> momentálne „in“ Fiji, artézska voda z ostrova Fidži. Pije ju >> totiž
>> speváčka Rihanna aj Zúfalé manželky.
>> Pri presviedčaní o prednostiach balenej vody najčastejšie >> zaznievajú
>> nasledujúce tri argumenty: je zdravotne neškodná, má praktické >> balenie
>> a ľudom oveľa viac chutí. Každý z nich sa však dá veľmi ľahko >> vyvrátiť.
>>
>>
>> Zatiaľ čo na Západe sa ľudia vracajú k vode z kohútika, v >> krajinách
>> strednej a východnej Európy spotreba balenej vody v posledných >> rokoch stúpa.
>>
>>
>> Naozaj viac chutí?
>> Viacero „slepých testov“ ukázalo, že svoju obľúbenú značku, ak >> nie je
>> označená, podľa chuti takmer nikto nespozná.
>> A aj keď sa na obale často vyníma pohorie, ľadovec alebo prameň,
>> nemusí to znamenať, že voda bude rovnako panensky aj chutiť. V >> teste,
>> ktorý robila americká televízia ABC, známa voda značky Evian >> úplne
>> prepadla a obyčajná voda z vodovodu síce nezvíťazila, ale prešla
>> testom viac než so cťou.
>>
>> Zdravotne neškodná?
>> Pochybovať sa dá aj o argumente, že je zdravotne neškodná, lebo >> v
>> nejednom prípade si zákazník prinesie domov z obchodu niečo >> horšie ako
>> to, čo mu doma tečie z vodovodu. Ako príklad možno spomenúť >> trebárs
>> vodu značky Dasani, ktorej názov vybrali sami konzumenti na >> základe
>> charakteristiky, že má „znieť upokojujúco a má asociovať čistotu“.
>> Firma Coca-Cola ju z Európy stiahla, pretože sa zistilo, že >> Dasani je
>> obyčajná povrchová voda z londýnskeho predmestia Sidcup a >> obsahuje
>> bróm a karcinogénne prvky.
>> Navyše, podľa magazínu Science News sa môžu z plastových fliaš s
>> vodou uvoľňovať chemikálie podobné estrogénu. Aj preto mnohí >> ľudia
>> zostávajú verní skleneným fľašiam. Tie by však slovenský >> spotrebiteľ,
>> až na jednu výnimku, v našich obchodoch darmo hľadal. Výrobcovia >> už
>> pred viac ako desaťročím ustúpili aj od predaja sýtených nápojov >> vo
>> viacnásobne použiteľných PET fľašiach.
>> Teplo a slnko najmä pri neperlivých vodách podnecujú tvorbu a >> množenie
>> baktérií, ktoré môžu vyvolať črevné problémy. Z niektorých >> mäkších a
>> lacnejších fliaš sa pod vplyvom slnečných lúčov môže do vody >> uvoľňovať
>> malé množstvo ftalátov. Bohužiaľ, keď si vodu kupujeme, nikdy >> nevieme,
>> po akom balení sme práve siahli a či sa voda niekde na otvorenom
>> priestranstve „nepražila“ celé týždne.
>>
>> Praktické balenie?
>> V neprospech balených vôd hovorí aj ekologická stopa, ktorú za >> sebou
>> zanechávajú. Výroba PET fliaš je náročná na vodu, energiu aj >> ropu.
>> Kamióny, ktoré zabalenú vodu prevážajú často na veľké >> vzdialenosti,
>> spotrebujú ďalšiu naftu a produkujú výfukové plyny. Z použitých >> PET
>> fliaš sa napokon podarí recyklovať iba malú časť, s tou väčšou >> sa
>> príroda trápi stovky rokov.
>> No ale kto bude napriek tomu všetkému piť vodu z vodovodu, keď >> to
>> momentálne nie je in?
>>
>> Voda z vodovodu
>> Voda z kohútika je k životnému prostrediu oveľa šetrnejšia, a >> najmä je
>> oveľa lacnejšia než voda balená. Vodárenské spoločnosti jej >> kvalitu
>> pravidelne vyhodnocujú a podľa nedávnej správy pre Európsku úniu >> boli
>> výsledky na Slovensku veľmi dobré „Mikrobiologické a
>> fyzikálno-chemické ukazovatele kvality vody spĺňalo 97 až 99,5
>> percenta odobratých vzoriek,“ hovorí Karol Munka z Výskumného >> ústavu
>> vodného hospodárstva, ktorý sa venuje skúmaniu kvality a >> technológie vôd.
>> Problémy s kvalitou z miestnych zdrojov majú iba okresy Lučenec >> a
>> Veľký Krtíš na juhu Banskobystrického kraja a niekoľko
>> východoslovenských okresov. I tam sa však prostredníctvom >> vodovodov
>> privádza kvalitná voda zo zásobníkov.
>> Ľudia často namietajú, že zdroj vody môže byť v poriadku, ale >> to, čo
>> tečie z kohútika, nie je pitné. Olovené potrubia už u nás nie sú
>> žiadne a tých ostatných sa báť netreba, pretože, ako vysvetľuje >> Munka:
>> „Ak je voda stabilizovaná, teda vo vápenato-uhličitanovej >> rovnováhe,
>> dochádza k vytvoreniu ochrannej vrstvy, tzv. inkrustu, ktorý je >> dobre
>> priľnutý k povrchu a potrubie chráni. Potom nie je problém >> dopravovať
>> vodu aj na veľké vzdialenosti. Napríklad najdlhší vodovod na >> Slovensku
>> z úpravne vody v Stakčíne až do Košíc meria 130 kilometrov.“
>>
>> Chlór, ktorým sa pitná voda u nás upravuje, sa v nej nachádza >> iba v
>> nepatrnom a úplne neškodnom množstve. Ak niekomu prekáža jeho >> chuť,
>> stačí nechať vodu chvíľu odstáť alebo použiť filtre.
>> Prednosťou vody z kohútika oproti mnohým baleným vodám je aj to, >> že
>> nie je tak silno mineralizovaná a vďaka tomu menej zaťažuje >> obličky.
>> Aj keď denne by sme mali vypiť okolo dvoch litrov vody, v >> prípade
>> minerálok by to nemalo byť viac ako pol litra.
>> K propagácii pitia vody z kohútika by mali oveľa aktívnejšie
>> pristupovať aj samotné vodárenské spoločnosti. Príkladom by >> mohla byť
>> Trenčianska vodohospodárska spoločnosť, ktorá už druhý rok >> organizuje
>> podujatie pod názvom Daj si vodu z vodovodu. Prostredníctvom >> tejto
>> akcie chcú podporiť myšlienku konzumácie obyčajnej vody z >> vodovodu
>> najmä u detí, ktoré dávajú prednosť sýteným a sladeným nápojom.
>>
>> Pokusný test
>> Malý test, ako ľudia poznajú jednotlivé typy neperlivých vôd a >> ako
>> hodnotia ich chuť, urobil aj Žurnál. Ochutnávky „naslepo“ sa
>> zúčastnilo 25 ľudí, ktorí mali oznámkovať deväť rôznych vôd, >> najlepšia
>> známka bola 1 a najhoršia 9. Boli medzi nimi minerálky, >> pramenité a
>> dojčenské vody, ako aj voda z vodovodu.
>> Testujúci dokázali vo väčšej miere identifikovať iba dve značky:
>> Magnesiu a Bonaqu spoznali tí, ktorí ju pravidelne pijú. Ostatné >> vody
>> sa im javili ako veľmi podobné.
>> Ako najlepšia napokon z testu vyšla Bonaqua s výsledkom 4,36 >> bodu, na
>> druhom mieste sa umiestnila Magnesia (4,44) a tretia bola voda z
>> vodovodu (4,76). Najhoršie dopadla francúzska voda Evian (5,72).
>> Relatívne malé bodové rozdiely medzi jednotlivými vodami >> naznačujú, že
>> všetky chutia takmer rovnako a pre priemerného konzumenta sú len >> veľmi
>> ťažko identifikovateľné. Test znova potvrdil, že voda z vodovodu >> v
>> konkurencii balených vôd obstojí.
>>
>> Poradie testovaných vôd
>>
>> 1. Bonaqua 4.36
>> 2. Magnesia 4.44
>> 3. Vodovod 4.76
>> 4. Rajec 4.92
>> 5. Radenska 4.96
>> 6. Korytnica 5.16
>> 7. Mitická 5.2
>> 8. Lucka 5.2
>> 9. Evian 5.72
>>
>> Voda ako luxusný tovar
>> Aj pri predaji vody platí, že imidž je nadovšetko a vďaka tomu >> je
>> dnes v móde pitie takzvaných ultraprémiových vôd – teda tých
>> najčistejších z najčistejších, pochádzajúcich z najodľahlejších >> kútov
>> sveta a podľa možnosti z artézskeho prameňa. Každá táto voda má
>> vlastný príbeh. Dobre znie, ak sa povie, že má 10-tisíc rokov a
>> objavili ju iba nedávno v nedotknutom lone prírody. Fľaše, v >> ktorých
>> sa predáva, pripomínajú skôr flakóny luxusných parfumov než >> minerálku.
>> Luxusné balenie však dostávajú aj staré známe vody. Príkladom je
>> Evian, pre ktorú navrhol nové balenie známy francúzsky návrhár >> Jean
>> Paul Gaultier. Evian vo fľaši sofistikovaného tvaru dostať aj vo
>> vybraných pražských reštauráciách za maličkosť – 500 Kč. Svoju >> cieľovú
>> skupinu si napriek cene určite nájde. Smotánka túži po vode s >> imidžom,
>> veď za 42-cl fľaštičku vody Volcanic z Nového Zélandu je ochotná
>> zaplatiť aj 23 eur.
>> Že značka je všetko, dokázala aj dvojica komikov Penn a Teller >> vo
>> svojej dokumentárnej relácii Bullshit! V jednej časti si >> vystrelili z
>> návštevníkov nóbl reštaurácie v Kalifornii. Do všetkých fliaš od
>> luxusných značiek nabrali vodu zo záhradnej hadice, a potom ju
>> podávali zákazníkom. Tí sa tvárili, že si vychutnávajú >> „jedinečnú
>> chuť“, cítia vo vode minerály a podobne. Keď im čašník napokon
>> povedal, že všetky vody boli z vodovodu, tvárili sa veľmi >> prekvapene.
>> Bývalý londýnsky starosta Ken Livingstone minulý rok odštartoval
>> kampaň za vodu z vodovodu a jeho výzva sa stretla s veľmi >> pozitívnym
>> ohlasom. Až takým, že spotreba balenej vody vo Veľkej Británii >> klesla
>> natoľko, že jej najväčší producenti si najali externú PR firmu, >> ktorá
>> má propagovať predaj balenej vody.
>> V susednom Česku skupina nadšencov odštartovala kampaň, v ktorej
>> žiadajú, aby si v reštauráciách mohli vypýtať vodu z vodovodu, >> tak
>> ako je to úplne bežné v južných krajinách.
>>
>> Najchutnejšie vody sveta
>> Zaujímavé výsledky priniesol tzv. slepý test časopisu Decanter.
>> Špičkoví sommeliéri, skúsení znalci a degustátori vín hodnotili
>> chuťové a senzorické vlastnosti 24 vzoriek rôznych značiek vôd – >> od
>> najdrahších ultraprémiových až po najlacnejšiu priamo z vodovodu
>> (londýnska voda sa čerpá z Temže). Cenový rozdiel medzi >> najlacnejšou a
>> najdrahšou vodou bol viac ako 555-násobný.

Netvrdim, ze toto je univerzalna pravda, davam to sem kazdemu na zamyslenie a zvazenie ...
havran


reklama

reklama

Ariana, Ne, 21. 06. 2009 - 14:16

Ahojte!

Vysoko hodnotím tento príspevok. No mal by sa dostať viac do uší.
Je to až neuveriteľné, čo tie reklamy s nami robia. Kupujeme ich, aby sme boli in. Postaviť na stôl pohár s čistou vodou znamená ako by sme povedali - nemáme na to, aby sme kupovali balené vodu. Obyčajná voda z vodovodu - na pitie - neprosím.
Nie raz som šokovala hostiteľov, keď som si pre seba i deti vypýtala len obyčajnú vodu. Nechápali a niekedy sa cítili dotknutí. Čo som to za matka, keď nútim deti piť obyčajnú vodu. Hoci viac chutí, je zdravšia /nebolí z bubliniek hrdlo a ani nie je sladká/ v konkurencii s balenou vodou prehráva.

havran, Ne, 21. 06. 2009 - 14:50

dakujem za rozumnu reakciu Kvietok a zelam pekny zvysok weekendu Slnko . havran

lydusha (bez overenia), Ne, 21. 06. 2009 - 15:01

Bola som na svadbe kde bolo naozaj vsetkeho hojne. Najviac ma uputali sklenene karafy s cistou vodou ochutenou limetkou, matou a inymi bylinkami. Ta zmizla zo stolov prva. Bolo to koncom maja, vonku hic a tato voda bola maximalne pritazliva a osviezujuca. Mam rada obycajnu vodu. Niekedy mam ale chut na magnesiu...neviem ci si to len namyslam ale ked mam take tlakove bolesti hlavy, dost mi pomaha prave tato voda. Takze obcas obycajnu vodu doplnam magnesiou. Manzel cistu vodu nepije, nie je konChichocem sa ale to je zas pribeh pivaraZlomené srdce Zlomené srdce Zlomené srdce

brona, Ne, 21. 06. 2009 - 15:12

Voda ma ovela viac zahad- jej svet je carovny- ma svoje pribehy, historiu, hlbku , dynamiku- a okrem chemickej aj energeticku strukturu ktora je viditelna napr. na obrazcoch http://www.magazinluna.sk/default.aspx?p=magazinearticlepage&article=116 . Naviac velke mnozstvo ludskeho organizmu tvori voda- takze mozme viest aj filozoficke debaty o tom, nakolko sme tym, co pijeme...No ale mna na tom celom najviac oslovuje, ze krystalicke obrazce tvorene vodou je mozne zmenit aj len dobrym slovom, spevom, motlitbou...Ja mam male deti a vzdy ma fascinuju tieto ludsky prirodzene objavy-lebo- moje deti piju vodu z vodovodu-ak im pri tom vyjadruju hlboke znechutenie je to ina voda ako ked ju piju so spevom a smiechom- a to je zas na mne a moojom postoji. Ak púokracujeme dalej v tejto kacírskej uvahe a dietatu v case ked sa mu tvori telicko a organy-prepacte prerusili ma , musim ist-ja len-- ja pijem vodu z vodovodu, ale nech pijete cokolvek, nech jete cokolvek- robte to s nahlas vyjadrenou radostou. To je totiz ovela viac ako s odporom vypity aj ten najliecivejsi pramen priamo zo studnicky...Slnko

kefara, Ne, 21. 06. 2009 - 15:17

Tá téma už behá dlhšie v mailovom podaní Slnko

- a ja sa s ňou maximáálne stotožńujem.
Som povestná svojím "lúchaním" vody aj priamo z kohútika, nič kultúrne, oj, ale ako dobre mi padne Áno .

Dá sa zvyknúť na chuť čistej vody z vodovodu, ja sa v nej priam vyžívam.
Tu na severe stredu máme úžasné zdroje vody, tak si ich plnými dúškami vychutnávam.

Dobrá voda - denne doma, s touto hláškou som maximálne zžitáMrkám Slnko

mirka11, Ne, 21. 06. 2009 - 15:22

Dobrý článok, tiež si myslím o našej vode z vodovodu že je ok. Teraz už len čakať, ktorá rádoby celebrita staronovú myšlienku spropaguje a aj masovejšia časť ľudstva bude múdrejšia k prírode.

georgina, Ne, 21. 06. 2009 - 15:37

Balenú vodu (akúkoľvek) kupujeme len vtedy, keď čakáme návštevu. Inak pijeme bylinkové čaje (v sezóne z čerstvých, v zime zo sušených byliniek) a čistú vodu z vodovodu.

Ale aj medzi vodami z vodovodu sú rozdiely. Teda - aspoň ja ich cítim. U mojich rodičov a svokrovcov je úplne skvelá voda. U nás doma slušná. U sestry pri Prahe je mizerná.

sisinka, Ne, 21. 06. 2009 - 15:40

Ja mám najradšej vodu z vodovodu, len už dlhší čas rozmýšľam, že si kúpim filtračnú kanvicu, alebo si dám namontovať filtér na vodovod. Možno by ste dievčatá mohli napísať či aj vy filtrujete vodu, a ako.

Ariesa, Ne, 21. 06. 2009 - 15:50

ahoj, pouzivam filracnu kanvicu, pracujem v obchode kde predavame i filtracne zariadenia na pripojku. setria domace spotrebice a zariadenia (pracka, termostaticke kupel. baterie, obyc. baterie) a hlavne zdravie.

kanvici som najprv verit nechcela. taktiez som mala info, ze ludia, co pouzivaju kanvicu viac rokov maju v tele menej zeleza (kanvica odfiltruje primesy a nielen tie skodlive.) a bola pre mna draha. no kedze synak mal ekzem, zobrala som si kanvicu, neskutocne rycho som sa odnaucila pit vodu s pachutou z vodovodu a ducham filtrovanu co hrdlo raci. syn sa i s pomocou kanvice zbavil ekzemu(diety, liecive kuple a zabaly a cista vodaZlomené srdce na pitie)

tildie, Ne, 21. 06. 2009 - 16:03

Ja pijem tiez vodu z vodovodu, a to uz dlhe roky. V praci mam krigel na pivo (0,5 litrovy) a vzdy si ho naplnim doplna vodou z vodovodu, co vzdy vyvolava rozne poznamky kolegov. Tu v CR je tiez moda pit balenu vodu. Dufam, ze sa ujme podavanie vody z vodovodu v podnikoch, lebo zatial tu plati vyhovorka, ze z hygienickych dovodov nemozu podavat vodu z kohutika. Uz som mala na jazyku, ako je teda mozne ze su este otvoreni, ked maju zavadnu vodu (?!). No ale na tom nezarobia a kupit si trojku nejakej vo flaske za 30 Kc je dost drahe. To uz pivo je lacnejsie.
Manzel robi vo vodarenskej firme, co robi analyzy vod, co som sa pytala, tak velka vacsina vod, co maju na analyzu, je v pohode.Áno
Akurat by som si dala pozor na to, co kupujete na filtraciu vody, niektore zariadenia vam totiz vyrobia takmer destilovanu vodu bez vsetkych mineralov, ktore su vo vode dolezite, pitie takej vody je dokonca zivotu nebezpecne.

havran, Ne, 21. 06. 2009 - 16:13

to sisinka: my mame kanvicu Brita, ako som uz spominal a sme velmi spokojni, neviem posudit ine znacky.
to georgina: ano, vsade je voda rozdielna, mne najviac chuti samozrejme u nas doma, som na nu zvyknuty.
nechutila mi v BA, ani na Cypre Chichocem sa.
to ariesa: neviem posudit, nakolko a co vsetko presne odfiltruje taka kanvica, ale urcite aspon ten chlor ...
to tildie: suhlasim, rozne aqua-goldy ... neviem ci su prilis zdrave, proste odfiltrovat z tej vody skoro uplne vsetko,
o tom nie som presvedceny, ze je to najlepsie.

desina40, Ne, 21. 06. 2009 - 17:26

úplný suhlas, ja by som tiež pila vodu z vodovodu....keby sme mali. Privydala som sa do rodinneho domu, kde dlhe roky maju vlastnu studnu, ale o kvalite vody neviem nič.Vari sa z nej, ale pit ju nebudem.Takže zatial kupujeme.Ale pravdu povediac,nikdy sa neviem napit tak,aby som bola spokojna,tie balene vody mi totiž vobec nechutia. 30 rokov som žila v paneláku a mali sme vybornu vodu. Takže ak budu peniažky naviac,chcela by som pripojku na mestsku vodu.

-, Ne, 21. 06. 2009 - 18:25

my sme už niekoľko rokov vlastníkmi Brity- vlastne takmer od doby, kedy sa objavila na našom trhu. Slečinke som od malinka používala na mliečko filtrovanú vodu, ale lekár ma upozornil, aby som ju striedala najlepšie s fľaškovou, pretože Brita odfiltrováva aj minerály. A tak v dnešnej dobe pijeme ochutené neperlivé vody- máme veľmi radi bylinkové Rajce a vody im podobné. Vyhýbam sa slečinke dávať akýchkoľvek Kubíkov, Jupíkov a podobne. Občas jej pošteklím chuťové poháriky Cappy džúsom, ktorý je sladený medom.
Vodovodnú vodu nepijeme, keď mením filter na kanvici a vidím ten bordel čo zachytil, nemám moc chuť. Cez deň luchámeChichocem sa vodu prefiltrovanú a večer keď sa už nepohybujeme v kuchyniChichocem sa Chichocem sa /to viete, lenivosť/ pijeme priamo z fľašeÚsmev

eva m, Ne, 21. 06. 2009 - 18:36

coze je to ta Brita, nepoznam
Eva Slnko

eva m, Ne, 21. 06. 2009 - 18:54

naco ta ironia?
Eva Slnko

Sarlota (bez overenia), Ne, 21. 06. 2009 - 20:59

Ja minerálky kupujem a pijem len veľmi zriedka. Moje dieťa má veľmi rado vodu z vodovodu. Ja som skôr na čaje a to buď bylinkové alebo zelené. Manžel má rád minerálky, ale chodí i do lesa na vodu zo studničky. On si o tej z vodovodu myslí, že není veľmi kvalitná.

dvojcata a ja, Ne, 21. 06. 2009 - 21:09

Caute, tak s vodou sme to my vyhrali. Mame artezku studnu, teda riadne hlboku a prerazanu cez skalu. Voda je neuveritelne chutna a takmer ladova. I ked je odstata ma vybornu chut. Kto chce nech si pride nacapovat a zadarmo hi hi hi. S kvalitou sme sa vysporiadali jednoducho. Staci oslovit miestny urad hygieny, teraz maju sice iny nazov, ale je to stale len hygiena. Pridu, sterilne odoberu vzorky vody a mate vysledok. Mame kvalitnu nezavadnu vodu. No neviem, tusim ju zacnem capovat aj ja do flias a predavat hi hi hi
V piatok som bola v Rajeckej Lesnej. je tam liecivy pramen, vola sat o lurdska voda, vraj sa uz stali zazraky. tusim budem tomu verit, lebo manzel bez frflania vypratal komoru, preniesol chladnicku tam a dnes vecer urobil sam od seba zemiakove placky. No ved vravim, stal sa zazrak. Asi to bude tou vodou co som mu doniesla.
Inak detom obcas dame dzusik,ale normalne piju vodu co tecie z kohutika, teda studnicnu a s troskou domaceho bazoveho sirupu bez chemie

sonia, Po, 22. 06. 2009 - 07:57

Zeby som aj ja skočila po tú zázračnú vodu Chichocem sa ...Áno Kvietok Áno

marik, Ne, 21. 06. 2009 - 22:06

Ja som tiež zástancom vody z vodovodu.Boli sme tak naučený doma,nikdy sme nepili minerálku.A doteraz si doma do fľaše čapujem vodu z vodovodu a aj môj dvojročný syn pije,len takú.Manželovi zase nechutí.No neviem si predstaviť,keby som návšteve ponúkla vodu z vodovodu,ako by sa zatvárili.Ja zase nemám problém si vypýtať obyčajnú vodu.Proste mne mierálky veľmi nechutia.A zbožňujem u mamy vodu,priamo zo studne.Je suprová.Úsmev

svetlana (bez overenia), Ne, 21. 06. 2009 - 22:54

havran ... no len ten nadpis je trochu zavadzajuci, nemyslis ? Vyplazený jazyk

my pijeme tiez takmer vylucne vodu z vodovodu, balenu len vonku, hlavne ked doma nemam vhodne flase na prenos.
inak v CH asi dost bezi (nepoznam statistiky) dosycovanie CO2 bublinkami, nase deti si to tiez raz za cas vyzaduju, aj ked to za extra zdrave nepovazujem ... a ked kupena, tak mam 3krat zprizvukovane, ze musi byt s bublinkami Úsmev ja pijem bez.
navstevy u nas tiez v pohode dostanu vodu z vodovodu, ked chcu nieco ine, tak sa skor u nas najde nejaky dzus.

britu mam, len filter je uz asi viac asi rok preexpirovany (a teda ho nepouzivam) ... nejako som to oddignorovala ako vec, kt. sa neviem s dostatocnou pozornostou venovat Úsmev

havran, St, 24. 06. 2009 - 10:26

ahoj svetlana,
nie, vobec si nemyslim, ze by bol nadpis vzhladom na obsah zavadzajuci, a to ani trochu. Úsmev

zelam pekny den Slnko

balalajka, Po, 22. 06. 2009 - 07:35

Nečítala som komentáre - tak píšem.
Áno - vodu z vodovodu pijeme aj my. Raz za uhorský rok sa kúpia málo bublinkaté minerálky - hlavne pre návštevu.
A chodíme na "kyselky" - klasické nezávadné minerálne vody z prírody. Chutia ako minerálna voda - ibaže! trenčiansky domáci pozná ktorá voda je ktorá. Chocholanská je železitá, soblahovská mierne vajcová ( vápeatá ), zlatovská a záblacká sú tiež železité - ale každá inak.
Kyselky sa u nás pijú ale aj tak len zriedka, lebo veľa minerálov - ako že známe, škodí telu.
Taaaakže idem si dať vyprchať flor a "na zdravie!" priatelia.

brona, Po, 22. 06. 2009 - 08:11

Tak som zasa spat, chcela som pridat este par drobnosti, ale teraz to neviem najst, no mozno to dakto vygoogli...
asi pred rokom sa rozbehol projekt o vode pre afriku-ludi zo slumov. Dakto vyskumal- zistovali to vo franc. labakoch/tusim/ ze ked sa voda, ktora je bezne u nich silne znecistena a sposobuje vsetky mozne ochorenia ale nemaju co ine pit, da do flase na strechu svojej "budy" -neviem inak pomenovat tie strasidelne krabicovo plechove obydlia- po 1 dni stravenom na africkom slnku je lepsia ako prevarana... Plastve flase sa tak stali zazrakom zachranujucim zivot, pouzivaju ich aj skoly a rozbehli cely projekt nma tomto postAVENY A VRAJ M,A VELKU USPESNOST A VYRAZNE ZNIZENIE CHOROBNOSTI...ATD jA NEPISEM CO SI O TOM MYSLIM/pardon za velke pismenka, omyl, daco som stlacila../ ale v danej oblasti povazuju ludia moznost mat a nasledne vystavit flasu s vodou na slnko za zazrak zachranujuci zivot a vedci aj vysledky im to potvrdzujuPrekvapenie Prekvapenie Prekvapenie Tusim ze STV mala o tom dokument...

svetlana (bez overenia), Po, 22. 06. 2009 - 19:28

brona, super postreh, ze "zalezi" Úsmev

havran, St, 24. 06. 2009 - 10:31

Ahoj brona,

jasne ze vsetko zavisi od okolnosti ... ked to uvediem ad absurdum, tak niekdy aj smrt jedneho cloveka moze byt dobra v zmysle tom, ze zachrani zivot (alebo uchrani od velkeho utrpenia) mnohych inych ludi ... cize vsetko je relativne. Ja so sem skopiroval clanok, co chodi emailami preto, ze ho povazujem za pravdivy - TU A TERAZ. V Afrike moze byt vsetko ine ...

havran

libuška, Po, 22. 06. 2009 - 08:31

Voda z vodovodu - absolútny súhlas Áno ale treba ju vraj nechať odstáť, aby vyprchal chlór, to ma poučil nevidiaci masér, ktorý uznáva len prírodnú lekáreň. Mne osobne bublinkové vody nerobia vôbec dobre na hrdlo, je to zbytočné ale je to in Smútok a kto dnes nie je in, je trápny a ešte navyše asi žgrloš, keď pije vodu z vodovodu.

ribišška, Po, 22. 06. 2009 - 10:24

ja osobne si aj v reštike pýtam vodu z vodovodu, alebo modry nechladeny rajec v skle. vodu bez bubliniek a v sklennom pohári. čudujú sa a jeden čašník mi doniesol uplne teplu vodu. asi si myslel že si chcem ruky po jedle umyť. čo sa bubliniek týka, vydychujeme oxid uhličitý, tak si ho predsa nebudem do tela davať vo forme bubliniek. a už v roku 1988 som si kúpila DIONELU, ktorú som používala kým som bývala v dome. teraz mi ju akosi nevie nikto namontovať. to je uuužasne super pitná voda. ale posnažím sa a nema problema Slnko

bobetka, Po, 22. 06. 2009 - 11:04

Tlieskam Tlieskam Tlieskam Áno Áno Áno FAIN príspevok. Už som si myslela , že som chorá, že mi chutí len voda z vodovodu! Pred týždňom sme boli oslavovať a môj smäd sa nedal ničím uhasiť, mali sme plný stôl minerálok a iných nápojov a ja som musela ísť za čašníkom nech mi dá vodu z vodovodu , čumel na mňa jak na prízrak.
No a k tým bublinkám....môžeme za ne dakovať mužíčkovi z našej dediny a dostal za ne aj nejaké uznanie či čo...hmm..určite vtedy ešte nevedel aké je to nezdravé.

betuska10, Po, 22. 06. 2009 - 12:15

Pjeme vodu z vodovodu.A moji rodičia nosia v umelých flašiach artézku,tečie len tak roky roky v parku u nich v dedine.

lobelka, Po, 22. 06. 2009 - 12:43

Dakujem za clanok. Rada som si ho precitala Kvietok .
My doma bezne pijeme odtecenu vodu z vodovodu + kupujeme mineralky - znacky striedame. Sladke zalezitosti nekupujem, mame domace sirupy.

de-ni, Po, 22. 06. 2009 - 13:11

Keď som bola malá, tak moja mama pila len čistú vodu z vodovodu a ja ako dieťa som pila sirupovú. Nevedela som si ani predstaviť, že by som niečo také pila, ale trošku som zostarlaChichocem sa a už aj ja pijem len čistú vodu, teraz si neviem zasa predstaviť, že by som si dala sirupovú a moje deti zasa pozerajú na mňa ako to môžem piť. Ale veď aj oni časom pochopia.....Chichocem sa

ribišška, Po, 22. 06. 2009 - 14:07

ved ano. ked si len tak logicky vezmeme uplne jednoduchu vec... ked polejeme zem vodou, či nám tam niečo vyrastie a ked si polejeme zem sirupom, či nám tam niečo vyrastie. a realne, čím umývame okná? polievkou? sirupom? alebo vodou? tak je to aj s organizmom. len usta nam viac kažu... hihi... Slnko

lydusha (bez overenia), Po, 22. 06. 2009 - 16:35

My umyvame okna okenou, ribissChichocem sa Chichocem sa Chichocem sa

ribišška, Po, 22. 06. 2009 - 16:46

Chichocem sa , ja vodou umyjem a okennou vyleštííííííííííím Slnko Kvietok Mrkám

lydusha (bez overenia), Po, 22. 06. 2009 - 16:59

ahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaSlnko

ribišška, Po, 22. 06. 2009 - 17:02

Chichocem sa Váľam sa od smiechu po podlahe Veľký úsmev Váľam sa od smiechu po podlahe Veľký úsmev Váľam sa od smiechu po podlahe Vyplazený jazyk Mrkám Slnko

lydusha (bez overenia), Po, 22. 06. 2009 - 17:07

no, aj ja tak...ale so samponovou Úsmev a potom s okenouVeľký úsmev

glloria17, Po, 22. 06. 2009 - 14:07

my máme svoju studňu,voda v nej je závadná,obsahuje dusičnany,dusitany,fekálne baktérie,veľa železa a magnézia.Moji rodičia si dali dali urobiť osmózu.neviete niekto,aký je rozdiel medzi tým a filtračnou kanvicou?Lebo tá osmóza je veľmi drahá,až do päťdesiat tisíc na celý dom.Zaťil si nosíme vodu od našich v bandaskách na pitie a varenie,už asi päť rokov,ale rada by som mala dobrú vodu doma.

ribišška, Po, 22. 06. 2009 - 16:43

jeeej, nebývaš ty v cíferi? Chichocem sa tam bola taká voda o akej píšeš. osmóza vraj urobí z 8 litrov 1 liter pitnej vody a kanvica asi z jedneho litra vody 9dcl pitnej vody. ale osmozova voda je tuším ešte viac filtrovaná ako ta kanvicova. ale v podstate už pre seba dobre robíš ked piješ aj z filtračnej kanvice vodu Úsmev

glloria17, Po, 22. 06. 2009 - 17:22

ja som od Košíc,u nás má takú vodu v studni každý,dokonca jej je aj málo,niektoré ženy ešte chodia do rieky plákať bielizeň.Sranda,ako v popoluške.Chichocem sa

zuzu19, Po, 22. 06. 2009 - 20:44

no neviem aku mame vodu my ale znama sa teraz lieci na psoriazu a doktor jej kazal doniest aj vodu ktoru pije a zakazal jej ju pit,ja malej len lucku kupujem,ked uvarim obycajnu vodu,mam spinavy cely hrncekSmútok

jamama (bez overenia), Po, 22. 06. 2009 - 21:03

no vzdy som si myslela ze som 100rokov "za opicami" a nejak som sa tym nechvalila ze doma zasadne pijeme "kohutikovu"vodu.ja cistu ostatny obcas zo sirupom -zarobim vzdy rano do dzbanu.ale3x do roka(velka noc,vianoce,zabijacka)kupujem na osobu jednu flasu Fatry,je vyborna na zaludok anie sme chory ked sa aj "nevieme niecoho dozrat!"ale priznam sa ze vzdy mi bolom divne kupovat vodu a "brblave vody"kedze nas pramen patri medzi najvytatnejsia najlepsie v strednej europe.aj znamy ktory nas navstivia pytaju len cistu vodu z vodovodu pre niektorych nemusi byt ani odtecena.len a to je uz filozoficka otazka ,preco tak kvalitnou vodou splachujeme WC-nielem my ale cela oblast kde ide nas pramen.Slnko

martinaj, Ut, 23. 06. 2009 - 03:32

Vodu z vodovodu (a tým pádom vlastne zo studne, pretože u nás nie je obecný vodovod) sme pili dovtedy, dokiaľ sme si nedali urobiť jej kompletný rozbor. Naša voda je nevhodná na pitie, má príliš vysoký zákal, nadmerné množstvo dusičnanov, mikrobiologické ukazovatele tiež boli mimo normu. Nezostávalo nič iné, len kupovať dojčenskú Lucku a z nej variť a na pitie balenú vodu striedať. Zariadenie využívajúce reverznú osmózu vody využívať nemôžeme, pretože vody máme nedostatok, hlavne počas sucha. Závidím tým, ktorí majú obecný/mestský vodovod...

NIA123, St, 24. 06. 2009 - 10:38

ja som tu jedina ktorej voda z vodovodu nechuti??vypijem ju s domacim sirupom obcas alebo si varim len caje hlavne zeleny a robim 100% stavy.ale voda z vodovodu mi nejak nevonia.v pohode vypijem vodu zo studnicky,ale z tej kohutikovej cistej mi normalne obracia zaludok.

fantika, St, 24. 06. 2009 - 10:50

mne tiez...mi maame hnusnuu mestskuu vodu...samyy chlor a spina...takze tiez pijem mineraalky a najviac obluubenuu maam toma jazmiin-broskyna...Mrkám a praave preto som doteraz sem nic neprispela..ked kazdyy sa vyziiva v tej obycajnej vode naco tu budem kazit priemer..Váľam sa od smiechu po podlahe

NIA123, St, 24. 06. 2009 - 10:58

niezeby som tak zdravo zila,ze 100 % stavy a caje.jasne ze vypijem obcas aj mineralku alebo obycajny dzus,ale caje mam rada.neviem ja v tej vode citim nieco co mi nieje po chutiPohoda

havran, St, 24. 06. 2009 - 11:35

ahoj nia,

vsade je voda uplne inej chuti, mne napr. nechuti voda v BA, pokial ju neprezeniem cez Britu, alebo iny filter ...
vsetko je individualne. A samozrejme, ze ten chlor je treba nechat vyprchat ... Ja som nepisal, ze vsade je voda z kohutika
chutna ... ja som pisal, ze voda mineralna balena je predrazena a zvycajne premineralizovana a mozu v nej byt vselijake bakterie a je tam aj CO2, co (ako uz spraven ribisska poznamenala) tiez nie je najzdravsie ... proste ze viac skodi,
ako je na osoh ... moj nazor.

pekny den
havran

NIA123, St, 24. 06. 2009 - 11:41

Ok,ja tiež často také vody nepijem.Aj keď sa musím priznať,že nie preto ,že škodia,ale pretože ma z nich bolieva hrdlo.Hambím sa Nikdy som sa predtým na tým takto nezamýšľala.Hambím sa Ale veď dnes už asi nič nieje zdravé,ani to čo sa zdravo tvári.Ale o tom som nechcela.Ja som len reagovala na to,ako všetkým voda z vodovodu chutí.A že mne je z nej zle.Len toľkoVyplazený jazyk

maglev01, Ne, 26. 07. 2009 - 14:01

Musim povedat ze tento prispevok je velmi dobry a kvalitne spracovany.Tiez nechapem ludi ktory nakupuju velke mnozstva balenej kade akej vody a pritom by mohli mat kvalitnu pitnu vodu priamo doma so svojho vodovodneho kohutika.Tiez mam podobnu skusenost zo zahranicia kde sa ludia staraju viac o scvoje zdravie ako aj penazenku a maju filtrane zariadenia doma.Nechal som sa touto skusenostou inspirovat a zakupil som si jeden taky filtracny system domov a musim povedat ze som necakal ze ma presvedci tak skoro ze som spravil mozno najlepsiu kupu v zivote.Ta voda je velmi chutna a nezanasaju sa mi konvice ci pracka a ine spotrebice a ustupili my aj zdravotne problemy ktore som mal s travenim.Darmo treba si uvedomit ze voda tvori 2/3 cloveka a je preto velmi dolezite co pijeme ak nechceme za to neskor pikat v podobe zdravotnych problemov ako zanesene cievy ci rozne druhy kamenov v zlcniku.Ak mate zaujem rad Vam zodpoviem Vase otazocky ohladom skusenosti s filtrovanou vodou alebo aj inychÚsmev

lia6, Ne, 26. 07. 2009 - 14:25

Hm, a keď tá voda, ktorú majú napr.svokrovci nie je pitná, ale len úžitková??? Čo potom?
Bohužiaľ si musia vodu kupovať a to sme v 21 storočí!!!
Takže u nich funguje len v pet fľašiach, alebo tzv.PÍ voda-ktorú síce zabezpečí obec, ale bohužiaľ si ju musia kúpiť tak isto! Smutné, ale je to tak.Smútok

georgina, Ne, 26. 07. 2009 - 15:36

Lia, veď ľudia platia aj za vodu z vodovodu. Síce podstatne menej, ako za tú vo fľašiach - ale platia. Prečo sa ti teda zdá zvláštne, že si tvoji svokrovci platia za vodu, ktorú dáva voziť obec (predpokladám, že v cisternách)?

lia6, Ne, 26. 07. 2009 - 16:03

Platia za tú úžitkovú, ako by bola pitná a ešte si musia chodiť kupovať vodu na pitie.
To sa mi zdá zvláštnePrekvapenie A ešte zvláštnejšie je to, že v dnešnej dobe im tá pitná netečie z vodovodu! Ja viem, že platíme všetci za vodu.
Ja napríklad pijem u mamy z vodovodu-tá je najsam.
U svokrovcoch PÍ vodu(alebo z fliaš) a doma len bublinkovú z fliaš-z vodovodu mi nechutí, či preto, že je strááášne, ale strááášne tvrdá(podľa testov), tak to neviem.Slnko

georgina, Ne, 26. 07. 2009 - 16:33

Hm, myslela som, že úžitkovú vodu čerpajú zo studne. A prečo svokrovci platia za úžitkovú z vodovodu ako za pitnú? Prečo sa voči tomu neohradia? Prečo im netečie pitná? Čo na to hovorí okresný hygienik?

lia6, Ne, 26. 07. 2009 - 16:47

To keby som vedela-to je už dávno takto. Ja absolutne neviem, ako to tam je poriešené? Keď som sa to dozvedela pred šiestimi rokmi, tak som až hubu otvárala-ako je to možné??? Aj som sa to pok´šala zistiť, ale to vieš, oni v podstate hovoria maďarsky-tá slovenčina, tak to je horšie. A já a maďarčina, tak tá mi vôbec nejde ko kečky. Ak sleduješ TV, tak semo tamo sa to tam mihne-je to okres Veľký Krtíš. Už dávno sa tam mal budovať vodovod, ale neboli prachy. Teraz sa niečo začalo, ale ako to skončí?
To je ako s dialnicami-nie je to "priamy" ťah, tak sa nato kašle. Snáď sa to porieši, ale kedy?

georgina, Ne, 26. 07. 2009 - 17:22

Aha, už tomu rozumiem... Rieši sa, rieši - a výsledok nikde... V našej dedine takto stavajú skoro dvadsať rokov most cez Moravu... Ale - však máme kompu, tak čo, že? Mlčím

lia6, Ne, 26. 07. 2009 - 18:41

Presne, ako píšeš! Je to smutnéMlčím

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama