reklama

Akú úlohu zohráva kolektív v triede?

Kamila , 20. 01. 2016 - 16:44

reklama

Už som tu párkrát spomínala veľkú nechuť nášho najmladšieho dieťaťa k škole. Ani starším trom sa nechcelo, ale toto je extrém. Včera som sa zhodou náhod rozprávala s učiteľkou tanečnej. Tinka k nej chodí na country a zároveň s ňou majú tretiu hodinu telesnej, tanec. Opisovala mi aká je zúfala z partie detí v jej triede. Nechuť, absolútny nezáujem ...., že Tinka je tam úplne stratená, tancovanie ju baví. Ja viem však je to len tancovanie o nič nejde, ale zároveň mi trénerka opisovala dianie v druhej triede, ten istý ročník, alebo nižších triedach. Že to sa nedá porovnať. Vládne tam úplne iná atmosféra, deti sa navzájom ťahajú, nespratníkov si samé ustriehnu. Zvládli čaču, valčík, kým v našej triede má ich trénerka problém naučiť kroky, ktoré zvládajú prváci. Je to hlavne o absolútnom nezáujme, neochote, žiadnej disciplíne väčšiny .... Rozmýšľam ako je v tom všetkom stratená moja deva, cez prestávky ...

Kamarátku ma len jednu, aj ta vie byť občas, nepríjemná ...., konkrétne problémy nepsomína, len stále je to  obrovskej nechuti k škole, pritom je celkom šikovná, nebazirujem na známkach, prípravu sa doma snažíme minimalizovať ...

Pri mladšom synovi si uvedomujem silu kolektívu, vyčnieval z davu a teraz riešime veci, ktoré by sme možno nemuseli ... Dcéru čaká na ZŠ ešte 5 rokov, ťažko ju dám na osemročné gymnázium, pri jej neochote venovať voľajaké úsilie učeniu, radšej bude tvoriť, hrať sa ... A ja rozmýšľam nad tým čo mi navrhla trénerka, skúsiť dieťa presunúť do druhej triedy od piateho ročníka. Zatiaľ len uvažujem "nahlas", Tinka bude mať tú tanečnú teraz s druhou triedou  a uvidím, ako zapadne do druhej partie či bude mať chuť na zmenu ... Zatiaľ je to len myšlienka.

Dievčatá, chcela by som sa opýtať vás. Aké boli vaše skúsenosti s kolektívom spolužiakov, menších či väčších. U nás na gympli, každý ťahal za vlastný povraz, kolektív o ničom, ale nič negatívne. Máte nejaké sprostredkované vedomosti o fungovaní kolektívu v triedach vašich detí? Ako veľmi vie kolektív v triede ovplyvniť "krehkejšie" povahy. Inak moja je bojovníčka, len škoda, že len doma, či našťastie?

 


reklama


reklama

dasa_, St, 20. 01. 2016 - 17:15

vplyv kolektívu je veľký. obrovský. len vždy sa musí niekto nájsť, kto ten kolektív zceľuje, vytvára. U syna to boli prvé roky trochu problém, potom pár problémových žiakov odišlo a hlavne sa vymenila triedna. A zrazu je ten kolektív o niečom úplne inom.

Počkaj, čo urobí presunutie do inej triedy na tanečnej. Ak sa jej bude viac pzdávať, potom by to mohla byť dobrá cesta.

Kamila, St, 20. 01. 2016 - 19:51

Jasne, musim dat tomu cas ak bude ochota od devy ci bude ochota skoly, uvidime.

anjeli, St, 20. 01. 2016 - 17:48

Ja teda plne chápem, o čom píšeš... môj ako už šiestak sa tiež dosť v škole "natrápil". Domov chodil ako telo bez duše, stále smutný, otázky o škole buď prepočul alebo zmietol zo stola jednoslovnou odpoveďou.Síce do školy nerád chodil aj predtým /veď ktoré dieťa áno, že?/, ale teraz som videla veľkú zmenu k horšiemu. Keď som sa konkrétne vyzvedala, či mu niekto fyzicky alebo psychicky neubližuje, tvrdil, že nie.  Na individuálnom rodičovskom som sa triednej pýtala, či si nevšimla nejaké trenice v kolektíve... tvrdila, že nie. Vážne sme chceli zmeniť školu, syn sa toho dožadoval. Ľady sa prelomili až začiatkom siedmeho ročníka... dievčatá sa už nechceli prizerať, ako si partia chalanov z triedy podávala 2-3 slabších a "vyzvonili" to triednej... šikana sa potvrdila. Urobili sa opatrenia, rozprávali sa na triednickej hodine, každý si pripravil projekt o šikane a ako jej predchádzať... odvtedy je to už našťastie po starom /v tom lepšom slova zmysle/. Môj syn to nevedel spracovať a ani o tom hovoriť... trápil sa sám.

Starší mal lepší kolektív, i keď aj tam sa vyskytla šikana už v druhom ročníku! A znova triedna nič nevidela a tvárila sa, že všetko je O.K: Až na spoločnom rodičovskom začala riešiť matka jednej žiačky, ktorej o tom dcérka rozprávala a pridali sa ďalšie. Po zmene školy /kvôli sťahovaniu/ sa syn v pohode zaradil do zabehnutého kolektívu, našiel si jedného-dvoch kamarátov a fungoval v pohode.

Najmenšia je zas taký "šmolko" ako ju triedna nazvala... s každým chce byť zadobre, u učiteliek obľúbená a kolektív je výborný...skoro sú ako rodina a tá atmosféra je aj pre mňa ako matku príjemnejšia.

 

Kamila, Št, 21. 01. 2016 - 09:05

Tak to ste mali ozaj neprijemnu skusenost, toto, ze nie vsetky deti to vedia spracovat ..., kym sa najde odvazny co prelomi lady ... Niekedy sa tazko z deti tahaju informacie, ked ani nevedia co je este ok a co nie, alebo na hranici ... Deti vystrajali asi aj za nasich cias, ale bolo v tom tolko zakernosti?

Inak aj pri mladsom synovi, nebol najlepsi kolektiv, v druhom rocniku rozpraval a ucitelka, ze deti medzi sebou uplne v pohoderiesili na ucitelku sekeru a zhodit ju zo skaly? A to bolo druhaci na zakladnej, viem ze tiedna nebola prave idealna, ale toto ...

dulka, Št, 21. 01. 2016 - 00:09
Kolektív je veľmi dôležitý, veď deti v ňom trávia veľa času. Ak je dieťa v kolektíve nespokojné, môže sa uzavrieť, mať k škole nechuť, alebo sa môže prispôsobiť a tak tiež všetko flákať, aby zapadlo. Silnejšie povahy si dokážu ísť vo svojich koľajách, ale neviem, či sú spokojné vo svojej samote. Verím, že je to pre Teba - mamu ťažké. Tiež by som počkala aká bude situácia v tej druhej triede. Snáď si s nimi Tinka bude rozumieť viac.
Kamila, Št, 21. 01. 2016 - 09:08

Dakujem za nazor, uvidime, co to bude az to bude.

púpavienka, Št, 21. 01. 2016 - 08:51

Čo sa týka kolektívu v tiede je veľmi dôležitý, ak je tam partia ktorá rada šikanuje aj ked v miernej forme už to nie je ono, ale zas povedzme si jedno - vždy je to o prispôsobení.

Ja sa pamätám že už ako malá školačka som nechápala čo vymyšľali chlapci, mne sa to nezdalo ani vtipné a ani zaujímavé, no boli to len také malé lotrovstva. Na druhom stupni bolo všetko ok až ked nám v siedmej triede pripudli chlapci ktorí prepadli a boli o dva roky starší. Učitelia urobili veľkú chybu že ich nechali v spoločnej triede až vtedy sme spoznali čo je to zlý kolektív. Triedny namiesto aby to riešil nám povedal že sme najhoršia trieda a učitelia nechcú chodiť k nám na hodiny. Takže ja som presvedčená že za tým aký je kolektív stojí učiteľ, on ma dozrieť aby to bolo v norme a urobiť opatrenie. Na ňom záleží či sa zcelí kolektív alebo si jedinci dovolia ešte viac.

Vezmite si čínsky kalendár a uvidíte hned podľa neho či to bude rok zvedavých a figliarských opic, alebo zatvrdzujúceho byvola, či večne o pozornosť sa vyžadujúceho kohúta. Najviac sa to prejavuje do puberty, teraz je to veľmi zmiešané ale väčšinou za sebou idú znamenia ktoré majú v sebe pocit bojovnosti voči druhéme roku a tak tie trenice môžu byť veľké.

Kamila, Št, 21. 01. 2016 - 09:16

Nieco asi triedny vie ukorigovat, nieco nie? Nasa ma zlatu triednu, ale uz na prvom stupni ich snad ani polovicu predmetov neuci, abo len tu polovicu. Jasne, ked sa vyhrocuju situacie ma riesit, musi ..., len tie take pod povrchom, to prudenie, ktore na beznych hodinach nevyskakuje tazko bude riesit ..., ma co robit aj bez toho ...

Iwa, Št, 21. 01. 2016 - 10:29

Trochu som o kolektíve písala v diskusii o 8-ročných gymnáziách. Starší tak nejako nezapadol... Prestup do vedľajšej triedy riešili dve maminy, ale to bol prestup kvôli učiteľke. Teraz sú baby spokojné a stretávajú sa aj s kamoškami z pôvodnej triedy. Tak možno by to pre Tinku bolo aj dobre, keby zmenila kolektív. S 8-ročným gym. počkaj, ako bude v 5. ročníku. Tam uvidíš, či na to má alebo nie. Do mňa mladší hučí, že by chcel ísť na 8-r. gym. (netuším prečo, možno kvôli šikane, ktorú aj sám zažil), ale tiež je to taký hrajko, hoci má jednotky momentálne by som ho nedala. Uvidím, ako to všetko bude zvládať v 5. ročníku aj s jeho mimoškolskými aktivitami (znova chce chodiť na karate). Takže uvidí sa, jemu hovorím, že to závisí ako sa bude učiť v 5. triede. Starší by zmenu kolektívu potreboval, ale nechce, lebo on nerád akékoľvek zmeny - aj keď zmenia obal na jeho obľúbenom syre, tak pár dní vymýšľa, či je to ten istý a trvá, kým ho zje.

Kamila, Št, 21. 01. 2016 - 10:45

Ta to tak miestami, ani prišiť ani zaplatať. Verim, ze si vela "radosti" uzijes s konzervativnym chlapom, len ziadna zmena, moj starsi z toho nastastie vyrastol.

Dzeny, Št, 21. 01. 2016 - 13:05

Kolektív a skupinová dynamika, to je veľká vec a zaoberajú sa tým vedci pekne dlho. Z vlastných učiteľských skúseností viem, že každá trieda je iná. Aj na vš to bolo cítiť. Jedna trieda akčná, druhá ako mechom uderená... Ono to dosť záležalo od toho, kto sa stal v triede dominantným a stiahol so sebou celú triedu. Samozrejme, že som to popísala veľmi zjednodušene. I zázraky sa diali, prerody lemravých partií na živých mladých ľudí... Keby som mala malé dieťa, ktoré sa nedokáže veľmi brániť vplyvom, možno by som naozaj skúsila zmeniť školu. Viem, že to nie je jednoduché rozhodnutie.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama