reklama

Matematika 5. ročník

aleg , 09. 01. 2012 - 19:20

reklama

Potrebovala by som poradiť asi od niekoho, kto učí matematiku na základnej škole alebo má skúsenosti v školstve.

Mám dcéru piatačku a máme problém s matematikou. Alebo je problém niekde inde?

1. blíži sa polrok a zatiaľ majú známky len 3- jedna zo vstupnej previerky, jedna zo štvrťročnej, a posledná z písomky, ktorú písali na poslednej hodine matematiky pred prázdninami. Ďalšia bude zajtra, druhý deň po prázdninách. Pritom majú 4 hodiny matematiky týždenne.
Takže sa mi zdá frekvencia získavania známok dosť zvláštna. Pretože toľko známok majú všetci žiaci, nikto neodpovedá pri tabuli.

2. učivo v učebnici nie je v celkoch, alebo skôr je zoradené v takých celkoch, ktoré spolu vytvárajú totálny chaos- hlavne v hlavách detí. A učivo preberajú totálne do písmenka z učebnice.

Mám ešte viac výhrad, ale tieto dve ma trápia najviacej.

Tak by som chcela vedieť váš názor na počet známok. Na rodičovskom sme sa učiteľovi sťažovali, že sa nám zdá málo známok a chceme, aby dával viac písomiek. Po rodičovskom písali prvú písomku po mesiaci (tú pred Vianocami)
Môžem učiteľovi kecať do toho, koľko chcem, aby malo známok moje dieťa?
A na to aká boli na prvom stupni dobrá trieda, majú teraz z matematiky len veľmi málo jednotiek + fakt, že preberajú veľmi ľahké učivo, len v ňom majú chaos.

A prosím vás, vie mi niekto povedať, kde by som našla najnovšie osnovy matematiky pre 5. ročník? Čo som našla na internete boli tuším z roku 1997.
Do akej miery môže v súčasnej dobe ovplyvniť učiteľ čo a ako bude učiť na svojom predmete?
Lebo na rodičku sme mali pol hodinový preslov o tom ako je na tom školstvo mizerne a učebnice sú zlé, všetko je horšie ako bolo niekedy....

To je naozaj také zlé s tým našim školstvom? Mlčím Alebo mám hľadať problém niekde inde? Alebo aj aj?


reklama


reklama

fantika, Po, 09. 01. 2012 - 19:43

mám tiez piatacku a popravde tiez mám totál chaos z toho uciva,hlavne ked na matiku som lavá aj ja..ale co sa týka známok tak 4 známky je velmi málo,dala som dcérke zrátat,oni majú 28 známok...ucitelka známkuje písomky,odpovede pri tabuli,plus známky aj za aktivitu...ten vás ucitel vyzerá byt celkom salámista...co to má asi v pazi..Vyplazený jazyk Chichocem sa

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 20:18

veď to, 4 známky je veľmi málo. učiteľ mal jeden "úžasný" výrok na rodičovskom, keď sme sa sťažovali na nedostatok známok: "Doteraz bolo také jednoduché učivo, že by som im ani nemal čo dať na písomku." Prekvapenie Prekvapenie Asi to bola moja reakcia, argumenty mi začali dochádzať až doma. Na tej predvianočnej písomke nachytali zlé známky a teraz som zvedavá čo bude zajtra. Ale vidím to na špeciálne rodičovské. preto by som si chcela naštudovať aj niečo o tom ako to funguje teraz v školstve.

aramana, Po, 09. 01. 2012 - 20:00

http://www.statpedu.sk/sk/Uvod.alej
Tuto prelúskaj.Malo by tam byť všetko.
Uteš sa tým že môžeš byť rada že nemáš dieťa v reformnom ročníku (v tom, ktoré reformu skúsilo ako prvé).Nové učenie bez knižiek, nič odskúšané, nič overené, čísla v dejepise - pred našim letopočtom nesedelo s učivom z matiky - čísla do mínus....a tak...

No ešte dopíšem, s tým našim školstvom je to horšie ako zlé.Aby učiteľ čo to zarobil, chodí si naháňať kredity miesto učenia.Nové knihy dostupné sú veľmi pekné ale...keď sa človek zakuká do nich - rovnaká kniha pre dieťa na gympli ako na základke - že to na základke nemusí vedieť čo je po krajoch - rozširujúce učivo - len akosi im ušlo že to je väčšinou pre tie deti najzáumavejšie...ach jo...

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 20:27

ďakujem, idem lúskať.
je mi to ľúto, že sa silou- mocou menia veci aj také, ktoré boli dobré a pritom kvalita klesá. učebnice mi pripadajú ako vytrhnuté z kontextu. príklady na sčítanie a odčítanie a zrazu slovná úloha, ktorá sa dá vypočítať ako priemer alebo jednoduchou rovnicou, ale to ich nikto nikde neučil. majú na to prísť nejakou logickou úvahou. ach jaj!

na prvom stupni mali perfektnú pani učiteľku, decká v triede sú úplne super, tešili sa do školy a teraz práve naopak Smútok

idem teda zbierať argumenty a snažiť sa porozumieť.

Tangy, Po, 09. 01. 2012 - 20:57

Nevidela som nove piatacke ucebnice, ale ak sa vyskytne sem tam priklad z inej latky, ktoru preberali davnejsie, na tom nevidim nic zle. Aspon sa deti naucia samostatne rozmyslat a nie biflit sa postup nejakeho riesenia, ktory nebudu vediet aplikovat. Aleg, nepozres sa, kto zostavoval piatacke ucebnice? Mozno budem poznat Mrkám . Dakujem.

aramana, Po, 09. 01. 2012 - 21:06

Sranda na tých knihách je, že sa tam vyskytujú príklady čo budú preberať za rok, za dva abo na strednejVáľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe

Tangy, Po, 09. 01. 2012 - 21:11

Tak to je skor Prekvapenie Prekvapenie Prekvapenie . Niet na stare dobre matematiky a zbierky uloh.

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:17

tie príklady mi nepripadajú ťažké, len sú bez súvisu, veľa spôsobov ako ich môžeš vypočítať, že si už ani nevieš vybrať. a na to aby si príklad pochopila, potrebuješ vypočítať niekoľko podobných, ale tam šup a už je zase niečo iné.

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:14

Autori: Ján Žabka, Pavol Černek

Súhlasím so samostatným rozmýšľaním, ale ak si piatak a máš v sčítaní a odčítaní jeden príklad typu: Janko má 16 pohľadníc, Marienka 32. Koľko pohľadníc má dať Marienka Jankovi, aby mali rovnako? (príklad som si vymyslela) a doteraz si nepočula o tom, že to môžeš sčítať a vydeliť 2, aby si si to uľahčila a potom už ľahko prídeš na výsledok. Ako by si to počítala? Ja neviem, či by som si to v piatej triede zapamätala po vypočítaní jedného príkladu(ja som teda našla len jeden, možno boli aj dva- hm)

A podobných príkladov ta je viac. Alebo dajú návod ako sčítava veľké čísla Janko, ako Marienka a ďalších niekoľko spôsobov. Logicky by si si mala vybrať ten, ktorý tebe najviac vyhovuje. Ale tie deti po vyskúšaní 3 spôsobov majú taký guláš, že už nevedia ani akým spôsobom by počítali oni. Priznávam sa, že aj ja som bola popletená.

Toľko moje skúsenostiSmútok

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:22

http://www.orbispictus.sk/new/anotacia.php?bid=100329

"Autori pri spracovaní učiva zvolili netradičný model vysvetľovania učiva, ktorý predpokladá aktívne zapojenie žiakov do vyučovacieho procesu pri hľadaní rôznych riešení. Takéto spracovanie vytvára predpoklady na tvorivé využitie učebnice zo strany učiteľa aj žiaka. Didaktické spracovanie učiva, štruktúra textu a motivačné prvky rešpektujú zásadu primeranosti, postupnosti a názornosti."

Vskutku netradičný model! Len ostatné vyjadrenia nezdieľam. Chichocem sa

aramana, Po, 09. 01. 2012 - 21:25

Ono by to šlo, keby sa učili na škole 3 predmety a matike venujú každý deň 3 hodiny.Áno

aramana, Po, 09. 01. 2012 - 21:21

Aj mne najviac vadí na tých knihách, že im tam dajú x spôsobov na vypočítanie, každý spôsob preberú, že aby sa naučili myslieť.No som za naučenie myslenia.Ale hádam nie je dôležité akým spôsobom to vyráta ale že to správne vyráta.Myslím že sú zbytočne zaťažované kvantom toho - ako na to.

Tangy, Po, 09. 01. 2012 - 21:34

Aleg, danych panov nepoznam. Poznam zopar panov, ktori nejake ucebnice pre ZS napisali, dokonca aj takych, co bojovali proti novym ucebniciam. Ale som uz davno zo skoly, tak som mimo diania Mrkám . Studovala som matematiku (ale nie ucitelstvo) a niekedy sme s vyucujucimi pokecali aj na ine temy ako bola preberana latka Chichocem sa.
Nepoznam momentalne ziadneho piataka, tak neviem posudit narocnost daneho prikladu. O tom by mozno vedeli povedat skor matematikari, ktori maju za sebou aj didaktiku. Snad sa tu taki najdu, som zvedava na ich nazory.

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:49

to by som aj ja bola zvedavá na názor niekoho, kto s tým aktuálne pracuje.

Tangy, Po, 09. 01. 2012 - 21:18

Ze spominas ten dejepis. My sme boli zrovna rocnik, co sa v piatej triede ucil zo starych komunistickych, v siestej boli nove ucebnice, ale nie dost a v siedmej boli nove (priblizne takto nejako to vyzeralo). Nastastie sme mali perfektneho dejepisara a ucil nas vsetko podla seba. Diktoval nam poznamky z hlavy, ucebnice nepouzitelne. Neskor sme si aspon v tych novych pozerali obrazky Mrkám .

aramana, Po, 09. 01. 2012 - 21:23

No ten dejepis nemá chybu...myslím že systém - musíš všetko vedieť ostal.Ozaj neviem načo je deťom vedieť toľko zbytočných rokov udalostí a dohromady nevedia vlastne nič.Učia sa roky na písomky a za dva dni nezapamätajú ani jeden.

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:30

som vďačná za každého takéhoto učiteľa Tlieskam kiež by boli aj patrične odmeňovaní Mlčím

Tangy, Po, 09. 01. 2012 - 20:28

Dievcata, som sklamana. Matematika je moja srdcovka, a ked Vas tu teraz citam... pokial si dobre pamatam, tak prave z matematiky sme mavali vzdy najviac znamok. Pri tabuli sme neodpovedali, ale pisali sme casto patminutovky, niekedy aj denne. Tam sa preverilo, ci sme pochopili latku a preskusali sa vsetci. Nic narocne, kto si robil domacu ulohu, nemal problem. Potom byvala stvrtrocna praca 4x do roka a dve polrocne prace.

aleg, Po, 09. 01. 2012 - 21:28

na rodičovskom sme sa všetci zhodli, že treba viac známok. ťažko posúdiš vedomosti žiaka zo 4 známok a ešte ak býva matematika 4-krát do týždňa. a ešte skôr nachyajú zlé známky,lebo je to pre nich väčší stres ako keby písali napr. raz za týždeň

lua, Ut, 10. 01. 2012 - 08:14

ja mám teiž piatačku a známok má asi 10, knihy ja radšej ani nepozerám, lebo tam nič poriadne nie je a je tam riadny chaos, z času na čas pozriem zošity, s matikou našťastie dcéra problém nemá , práve včera som pozerala čo preberali a mali príklady so zátvorkami a príklady boli kombinované na +/- , x/:, slovných úloh preberajú veľmi málo, to skôr ja, ked ma to pochytí dám jej zopár príkladov,ale to skôr takých logických, aby vedela aj rozmýšlať a nie iba automaticky rátať, že 30x5 a hotovo, a čo sa týka dejepisu tak na to, že je pol rok prebrali aké máme sviatky, aké kalendáre ľudia používali, 3 vety o písme, niečo o múzeu - jedno učivo a včera sa učila o pravekom človeku, Asi 20 viet, ako žil, ako lovil, čo používal pri práci, jáj a ešte sa učili určovať obdobia - pred nl , náš letopočet as určovať storočia, to je za pol rok všetko, dohromady asi 6 učív, a poriadne si z toho nepamätá polovicu

aleg, Ut, 10. 01. 2012 - 09:51

Moja dcéra je z matematiky tiež dobrá. Bola aj na školskom kole pytagoriády, ale známky má 2,2,3. Keď doma počítame, niektoré príklady vypočíta skorej ako ja, ale občas nerozumie slovným úlohám. Ale keď doma prepočítame niekoľko podobných, tak už to vie. Skrátka z celej matiky mám zlý dojem. som zvedavá ako dopade dnešná písomka.
Nejde mi o to, aby mala jednotku silou- mocou, ale vidím, že na to má, aj ju to baví, len tento rok je z matiky úplne znechutená.

Ten dejepis je tak ako píšeš. A keby sme začali rozoberať iné predmety... Smútok

Martina79, Ut, 10. 01. 2012 - 11:08

Myslím, že veľa závisí od učiteľa. My sme mávali 5 minútovky, štvrťročné a polročné práce. Tie boli hlavné, a z tých 5 min. rátala priemer napr. z piatich. Známok sme mávali na celú stranu žiackej knižky, aj viac.
Na strednej sme mali matikárku, ktorá nám diktovala všetko z knihy, keď to písala na tabuli, 2x sa jej stalo, že napísala = slovom (rovná sa). Bolo to v knihe. Keďže som plánovala ísť ďalej študovať, tak som musela chodiť na doučovanie.
Skúšali ste zájsť z riaditeľom?

Na gymnáziu mal brat matikára, ktorý tvrdil: " na jednotku vie Boh, na dvojku ja, na trojku tí ktorí by mali inde jednotku...."Veľký úsmev
Možno je to jeho žiak.

aleg, Ut, 10. 01. 2012 - 14:30

Za riaditeľom sme zatiaľ neboli. snažíme sa to riešiť s ním. zatiaľ bol na jednom rodičku. tváril sa veľmi ústretovo, ale stále je veľa nespokojných rodičov a detí. plánujem navrhnúť na budúci týždeň rodičko len kvôli tomu a s ním. a hlavne nám vedy dlho vysvetľoval aká je nanič kniha (čo je bohužiaľ fakt) a ako je na tom školstvo(čo je tiež fakt). možno teraz nám konečne porozpráva niečo o sebe Chichocem sa
Ak to nepomôže pôjdeme aj za riaditeľom.
Skúsim sa ho spýtať na jeho stupnicu Veľký úsmev

nohopes, Ut, 10. 01. 2012 - 14:28

aj moja dcera je v 5 triede a z matiky ma kopu znamok ale vo vseobecnosti som si vsimla ze ich vo vsetkom malo vyvolavaju skoro vsetko ma z pisomiek pred rokom to tak nebolo nechapem preco je to tak asi je pohodlnejsie ucitelom davat pisomky ako vyvolavat po jednom,mna to velmi mrzi lebo malu to odradza od ucenia vraj aj tak ju nevyvolaju tak naco sa ma ucit.je jej tazko argumentovat ze sa uci pre seba a nie pre ucitelov no aspon je na tom dobre ze jej ucenie nerobi problem.ked ich vsak vyvolavali tesila sa ze ju ucitelia pochvalia ze to dobre vedela takto je taka apaticka ked len pisu pisomky.tolko moj postreh k teme Kvietok

aleg, Ut, 10. 01. 2012 - 14:36

tiež ma to prekvapilo, že neodpovedajú pri tabuli. asi to zaberie priveľa času Mlčím
dcére tiež nerobí učenie problém, ale už je to iné ako na prvom stupni. vtedy sa do školy tešila, teraz viac frfle a hlavne ju odrádza tá matematika, čo mi je dosť ľúto.

lua, St, 11. 01. 2012 - 08:09

a píšu vaše deti diktáty? u nás iba tie povinné, minulý rok písali každý týždeň, teraz napísali za celý polrok asi 4x, občas ked si niečo dcéra píše, tak žasnem aké y/i všade dáva, normálne zabúda, teraz sa učia vzory podst. mien. - vlastne to, čo sa učili vo 4. ročníku, mám taký pocit, akoby sa tento rok zo SJ nič nové nenaučili, SJ sa vôbec doma neučí ani nepripravuje, že ved to brali minulý rok, jediné s čím sme spokojní je biologia,

Zabco, Ne, 29. 04. 2012 - 22:59

Dobrý deň. Náhodou som našiel vašu diskusiu. Som jedným z autorov uvedenej učebnice matematiky. Rád odpoviem na vaše otázky, ak to bude v mojich časových možnostiach. Zatiaľ želám všetko dobré, verím, že vaše deti zvládli matematiku aj ostatné predmety.

aramana, Po, 30. 04. 2012 - 20:12

Úsmev ja by som skutočne rada vedela, načo je dieťaťu vedieť x spôsobov počítania jedného príkladu...ja viem že každý sme jedinečný, každý rozmýšľame ináč, čo vyhovuje jednému, nevyhovuje druhému...ale za tie vyučovacie hodiny matematiky aké sú jej priradené je skutočne nemožné, aby si deti všetky spôsoby výpočtov osvojili.Prečo ich jednoducho nenaučíme dobre sčítať a odčítať jedným spôsobom a ony si už v živote vyberú aké rozmýšľanie je im bližšie.
Aj to chápem, že treba deti "naučiť rozmýšľať", len som si istá, že v našich podmienkach to možné nie je...ak by mala matematika 2 hodiny denne, OK, nech sa jej venujú do hĺbky a učia deti rozmýšľať a preberajú x spôsobov na všetko, žiaľ, teraz to vidím ako pletenie detí zbytočnosťami.A to už ani nespomínam detí s nejakou poruchou učenia - môj sa naučil jeden spôsob systémom automat a ku ostatným nedošloÚsmev

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 20:20

Trochu si protirečíte: na jednej strane hovoríte: "každý rozmýšľame ináč, čo vyhovuje jednému, nevyhovuje druhému" - to je podľa mňa úplná pravda. Na druhej strane chcete, aby: "Prečo ich jednoducho nenaučíme dobre sčítať a odčítať jedným spôsobom a ony si už v živote vyberú aké rozmýšľanie je im bližšie." - Ako si vyberú, keď nespoznajú? Najprv musia spoznať, potom si môžu vybrať.
Práve preto je učiva menej, aby sa učivo prebralo viac do hĺbky, aby bol čas pozrieť si viac postupov, aby mali čas precvičiť si ten, ktorý im najviac vyhovuje.
Cieľom matematiky skutočne nie je naučiť konkrétne výpočtové postupy - aj tak napr. na vynásobenie dvoch desatinných čísel si väčšina zoberie mobil.
Ak tvrdíte, že naučiť rozmýšľať v našich končinách nie je možné, tak to je smutné konštatovanie. Podľa mňa sa to dá aj pri tejto dotácii.
Načo je niekomu ovládať jeden spôsob ako automat - myslíte si, že na to je škola: učiť deti mechanické postupy?

aramana, Po, 30. 04. 2012 - 20:47

Ak by bolo jednému spôsobu počítania venovaný týždeň, deti si ho osvoja a vedia vypočítať.Ak za týždeň preberú x spôsobov, len tí najšikovnejší si vedia z neho vybrať a na písomke použiť.
O matike si myslím, že platí 2+2=4.Všetko ostatné o nej nech sa učí ten, čo sa ju rozhodne študovať do hĺbky.
Vôbec si nemylsím že je učiva menej o toľko, aby mali čas na venovanie sa do hĺbky.A tiež si myslím že terajšia matika nekorešponduje s inými predmetmi. Ako príklad dám záporné čísla.Ne dejepise preberali pred našim letopočtom, žiaľ dieťa nevedelo čo je to -100 .
Nie, skutočne netvrdím že nie je možné naučiť rozmýšľať v našich končinách - len prečo na matike?kde môžu byť veci jednoduché - jednoducho dané.Nech premýšľajú na predmetoch kde sa môžu o tom celú hodinu rozprávať...neviem.

Načo je niekomu ovládať jeden spôsob ako automat - myslíte si, že na to je škola: učiť deti mechanické postupy? - no a k tomuto.Dieťa so všetkými dislexiami vrátane diskalkúlie lexickej aj grafickej skutočne nemôže byť pletené rôznymi postupmi počítania.

Ešte musím dopísať - som nesmierne rada, že vôbec sa začalo niečo so školstvom a knihami diať.To áno.Len stále si nemyslím že toto je to správne.

A ešte musím dopísaťÚsmev
hovorí zo mňa kritický hlas matky dieťaťa, ktorému sa snažia pomáhať učitelia ako môžu, žiaľ ako sa blížime pomalinky k monitoru, zisťujeme že všetká snaha bola márna a tí čo tie monitory pripravujú, zmietnu dieťa s poruchami učenia pod čiernu zem.

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 20:49

Keby sa každému spôsobu venovali týždeň, potom by ich to miatlo, lebo by sa vlastne učili všetky. Podľa našich učebníc si majú prejsť na pár príkladoch (od učiva závisí, koľko je "pár") jednotlivé spôsoby a deti si intuitívne vyberú ten pre nich najlepší. A ten potom používajú, až kým si ho nezautomatizujú. Tak sme písali učebnice, čo sa s nimi deje na hodinách ja už veľmi neovplyvním. Podobne je to a s deťmi s poruchami učenia: skúsený učiteľ s podporou napr. psychológa vie, že takéto deti môžu mať rôzne problémy, preto im pri výbere správneho spôsobu môže pomôcť, prípadne ich učiť len jeden. To už je tiež na konkrétnom učiteľovi.
Učiva v učebniciach je výrazne menej, nakoľko si ho však na škole doplnili a rozšírili ho, to tiež neovplyvním - treba hovoriť s učiteľmi.
Čo sa týka rozmýšľania - to je HLAVNÝ CIEĽ matematiky, preto sa to tam má diať, aj preto sa učiva ubralo.

aramana, Po, 30. 04. 2012 - 20:56

Úsmev naozaj si myslím že tých hodín matematiky je málo.Slovenčina a matika by mala mať ten najväčší priestor.Kľudne by som upustila kus chémie a fyziky a dala všetko matike a slovenčine.Vtedy by mohol ten váš zámer - nech si každé dieťa na hodine vyberie ten svoj spôsob úžasný.
Asi naozaj som nie vhodnýá človek do diskusie o vašej knihe, pretože viem, že akonáhle sa začne rozprávať a je na hodine šum, moje dieťa skončí s rátaním a zabudne aj ako sa volá, nieto ešte pokračovať v príklade.Úsmev

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 21:07

Každá škola môže posilniť predmety, ktoré uzná za vhodné. Navrhnite to v škole.

dasa_, Po, 30. 04. 2012 - 21:14

Máme syna piataka a ja musím povedať, že spôsob, ako je robená učebnica sa mi celkom pozdáva. Ale medzi rodičmi som v menšine:)
Teda po pravde, chvíľu mi trvalo, kým som prišla na to, čo je tým myslené. Ale práve ten spôsob, keď je ukázaných viac možností, ako prísť k výsledku je výborný. Žiaľ, núti rozmýšľať, a to nie je vždy očakávané.

Mne sa páči, že aj pán učiteľ sa prispôsobil a dáva písomky, kde je priamo v zadaní - vypočítaj ľubovoľným spôsobom.

Chcem veriť že takých učebníc bude čo najviac.

aramana, Po, 30. 04. 2012 - 21:35

Tak si šťastná matka diaťať ktorému nerobí nič problémy.Úsmev Žiaľ, sú aj také dietky, ktoré nie sú schopné sa nieoč naučiť zo zošita, lebo to po sebe ani neprečítajú a vtedy vyvsvetľovať dieťaťu - nie, toto sa nemusíš učiť lebo to je pre deti čo chápu viac alebo sú múdrejšie alebo...blaa....proste sú deti na ktorých už len samotné rozhodnutie akým spôsobom bude rátať robí obrovský problém.

dasa_, Po, 30. 04. 2012 - 21:39

no, keby si vedela, ako bojujeme so slovenčinou, tak by si niečo takéto nemohla nikdy napísať Úsmev

Ja len komentujem učebnicu matematiky a chválim štýl. Presne nejak tak by som chcela, aby syn matematiku ovládal. Aby o nej rozmýšľal. A nepostupoval podľa naučených schém. Ktoré v momente, keď sa mierne zmení zadanie, tak nepomáhajú.

aramana, Po, 30. 04. 2012 - 21:15

Nie, nie, nie...to je len teória.Prax je taká, že ak chcú prebrať to čo musia aj z iných predmetov, musia aj iným predmetom dať priestor.
Každému ročníku pridali hodinu a tak majú 4+1PZM - čo sú praktické zručnosti kde rozoberajú rôzne úlohy inak alebo ťažšie úlohy.Aj to je myslím málo.Žiaľ pri toľkých predmetoch a učive nie je možné ubrať inde už.

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 21:20

Asi je to prax na škole, kam chodí vaše dieťa: na našej škole sme predmety posilnili tak, že nám to vyhovuje. Ešte je stále otázka, či preberajú učivo, ktoré musia, alebo ho rozšírili o 80 % a teraz nestíhajú..

ela1, Po, 30. 04. 2012 - 21:25

čítala som diskusiu a je veľmi zaujímavá, na jednej strane sú autori knihy ktorí si obhajujú svoj spôsob, na druhej strane sú rodičia a učitelia , ktorí musia z tých kníh učiť žiakov . Je však otázne, máme na tieto nové štýly učenia aj podmienky? Napísať , že citujem :" Tak sme písali učebnice, čo sa s nimi deje na hodinách ja už veľmi neovplyvním " si myslím, že je od Vás neprofesionálne, pretože by podľa môjho názoru ste mali mať aj spätnú väzbu, zároveň usmerniť učiteľov ako majú používať Vaše učebnice. Ja podľa toho čo čítam, tak sa "teším " keď môj syn bude v 5 triede. Pretože nie len syn sa učí na základnej škole ale zároveň aj my rodičia, keďže musíme sa aj my učiť nové metódy - nie je to tým, že by sme boli nevzdelaní , alebo hlúpi , ale na to aby sme to synovi vysvetlili , tak musíme aj my pochopiť čo tým vlastne autor myslel a poviem úprimne ,že niekedy sa zapotíme. Nemám nič proti novým metódam učenia, nemám problém sa naučiť nové postupy, ale ..... kým na to nie sú zaškolení učitelia a nepoužívajú správne učebnice , tak inovácie sú úplne zbytočné. A to neplatí len o matematike ale aj iných predmetoch , to nehovorím ako je napísaná učebnica vlastivedy v 3 ročníku.

Čiže si myslím, že aj názory učiteľov ako aj rodičov by Vás mali zaujímať a nie napísať , že čo sa deje v škole už neovplyvníte

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 21:35

Zvláštne: dobrovoľne sa prihlásim na stránku, o ktorej som včera ešte nevedel a hneď cca piaty príspevok mi vyčíta, že ma názory nezaujímajú. Prosím, prečítajte si ešte raz, čo som písal a nevkladajte mi do úst, čo som nenapísal. To, že situáciu na školách neovplyvním, je fakt, s ktorým nemám čo urobiť. To neznamená, že ma nezaujímajú názory - z čoho ste tak usúdili? Keby ma vaše názory nezaujímali, tak v tejto diskusii nie som. Podobne diskutujem na viacerých fórach - čiže ma spätná väzba zaujíma.
To, o čom píšete, mali robiť metodické centrá po zadaní od MŠ SR, nie autori učebníc.
Úplne s vami súhlasím, že učitelia majú o učebniciach čo najviac vedieť, aj preto každú učebnice začíname 2 - 4 stranovým - malým písmom písaným metodickým úvodom, kde to vysvetľujeme.
Inak, myslím si, že nemáte deti doma učiť, to majú robiť v škole. Ja rodičov prosím na rodičkách, aby matiku nechali na mňa.

ela1, Po, 30. 04. 2012 - 21:47

áno je to práca učiteľov učiť deti , my sa osobne nepoznáme a preto som reagovala na príspevok takto , pretože som si prečítala, .... že čo sa deje na hodinách neovplyvníte , nepísal ste že máte spätnú väzbu, že komunikujete s rodičmi alebo s učiteľmi , nám na združení učiteľky hovorili niečo iné, učiteľky sa sťažovali na to ako knihy vyzerajú , ja neobviňujem konkrétne Vás ale školstvo ako také, ono sa nedá len prepísať , vytvoriť nové učebnice a podobne , ale treba to konzultovať , zaškoliť učiteľov a v tomto je problém, pretože vy zavádzate nové metódy vo vašej triede učíte podľa nových postupov ale koľko je takých tried? čo sa týka toho učenia doma, pokiaľ je dieťa ktoré nepochopí učivo na prvýkrát, tak mu ho pri domácej úlohe musí vysvetliť rodič , čiže ak mu ho ja nevysvetlím, tak dostane poznámku alebo zlú známku len preto že to na prvýkrát nepochopil, ja som si vôbec nevšimla že by mali menej učiva , ale je komplikovanejšie , ako som sa napr. učila ja, vôbec mi to nevadí ,pretože je donútený rozmýšľať , ale pokiaľ nemá dobrého učiteľa alebo učiteľku , tak je to na mne ako na rodičovi aby som mu to vysvetlila a pokiaľ mi záleží na tom ako sa mi syn učí, tak ho to budem učiť. Čiže nesúhlasím úplne s tým že, rodičia by mali nechať učenie na učiteľovi . Áno diskutujeme, máme každý na to iný názor, ja ako rodič , vy ako autor. Reagujeme na to čo máme k dispozicií .

Zabco, Po, 30. 04. 2012 - 21:56

Isteže diskutujeme.. Písal som: "Podľa našich učebníc si majú prejsť na pár príkladoch jednotlivé spôsoby a deti si intuitívne vyberú ten pre nich najlepší. A ten potom používajú, až kým si ho nezautomatizujú. Tak sme písali učebnice, čo sa s nimi deje na hodinách, ja už veľmi neovplyvním." Vy ste z toho vyvodili niečo iné.. Píšete, že ma neobviňujete a v skutočnosti ste napísali: "...je od Vás neprofesionálne"...

Iste sú nové učebnice len jedna z vecí, ktoré súvisia so zmenami v školstve. Určite sa majú učitelia školiť, ale to nie je problém autorov učebníc. Ja nie som minister školstva.
Ak vaša škola funguje tak, ako píšete, treba sa asi poobzerať po inej, ak máte možnosť.

fidorka, Po, 30. 04. 2012 - 21:45

ela,keď si robí tvoj syn domáce úlohy a niečomu nerozumie,napíš učiteľke do zošitak,že to nepochopil a prosíš ju o vysvetlenie,aby syna doučila.neverím,že to neurobí.pretože ty sa môžeš snažiť neviem ako,nedokážeš mu to podať tak,ako učiteľ a okrem toho,môžeš ho to naučiť aj zle....

ela1, Ut, 01. 05. 2012 - 10:01

Každý rodič má vyskúšané ako spolupracovať s dieťaťom, každé dieťa je individuálne, osobnosť a ku každému treba pristupovať inak, ako napr. inak treba pristupovať ku dieťaťu s poruchou učenia, inak ku dieťaťu ktoré má nízke sebavedomie, ktoré sa potom odráža aj na písaní úloh , odpovedaní a podobne , inak pri dieťati, ktoré nemá problém niečo sa naučiť na hodine a podobne. Ja poznám svojho syna a viem čo na neho platí . Môj syn sa učí dobre , na vysvedčení mal 2 dvojky ostatné jednotky, ale je to vydrená práca , či už môjho syna alebo nás rodičov, alebo učiteľov . Má zdravý sedliacký rozum ako povedala jeho učiteľka, ale niektoré veci mu musíme vysvetľovať , pretože on to vypočíta po svojom, dopracuje sa ku správnemu výsledku, ale musíme mu vysvetliť aj iné spôsoby, ktoré sa učia. Ja nemám problém priznať pre synom, že aj ja sa musím niečo naučiť a nemám problém ísť s tým za učiteľkou ak niečomu nechápem, píšem učiteľke , keď sa mi niečo nezdá , chodím za ňou aj osobne . Týmto vysvetľujem svojmu synovi , prečo sa musí on učiť, že aj my sa neustále učíme,. Ale tu ide aj o to, že majú veľa učiva a nestíha učiteľka vysvetliť každému žiakovi učivo zvlášť , pretože v triede majú tiež žiakov s poruchou učenia, tak isto žiakov ktorí sa učia pomalšie. Preto som napísala , že nesúhlasím s tým, že by rodič nemal vysvetľovať svojim deťom čo sa učia, ako to správne vypočítať, ako správne napísať úlohu a že by to mal nechať na učiteľoch .Tak ako je dôležitá učiteľka , tak je dôležitý rodič.

Je to môj názor a samozrejme s ním nemusí súhlasiť ďalší rodič , prípadne učiteľ. Mne na mojom synovi záleží, preto ak nebudem rozumieť učivu , nechám si ho vysvetliť od učiteľky ja aby som nemusela synovi povedať , vieš čo? ja to neviem, veď na to je tam učiteľka ona ťa to musí naučiť, je to jej práca .

fidorka, Ut, 01. 05. 2012 - 10:28

domáce úlohy sú ale pre deti,nie pre rodičov.ako môže potom učiteľ ohodnotiť žiaka,keď domácu úlohu za neho vlastne vyrieši celá rodina?ja viem,sú deti,ktoré si naškriabu úlohy aj na schodoch,alebo stíhajú cez prestávku v škole,alebo nepíšu úlohy vôbec a nechýba im to,všetkému porozumejú oveľa rýchlejšie,ako deti,ktorým sa treba viac venovať.každý rodič ale nemá čas chodiť do školy za každým,keď sa preberá nové učivo a učiteľ tiež nemôže každému rodičovi osobitne vysvetľovať,majú svojej práce až až.....
mne je len divné,že niektorí rodičia sa nevedia zmieriť s tým,že ich dieťa nemusí mať za každú cenu jednotky a dvojky.to,že sú deti,ktoré jednoducho budú mať celý školský život problém s učením ešte neznamená,že sú menej cenné.možno sa dokážu v živote lepšie uplatniť a prebojovať,ako tí jednotkári,ktorí si nerobia úlohy vôbec Mrkám

ela1, Ut, 01. 05. 2012 - 11:27

joj ako si ma teraz pobavila Váľam sa od smiechu po podlahe

Ja sa viem s tým zmieriť ak má môj syn 5 a ak si ju zaslúži , viem sa zmieriť s tým ak dostane poznámku ak si ju zaslúži ale nikdy nepoviem svojmu synovi že niečo mu nevysvetlím, lebo na to je tam učiteľ.U nás v škole preferujú spoluprácu učiteľ žiak - žiak rodič . čiže nie je na učenie len učiteľ ale musí sa aktívne zapájať aj rodič a ja s tým súhlasím . Môj syn si píše úlohy sám, ak niečomu nerozumie, tak mu vysvetlím na inom príklade ako to je ale konkrétnu úlohu si musí písať sám .

no a aj napriek problémom ktoré musíme riešiť , aj napriek tomu čo sa dialo , aj napriek tomu aký je môj syn aj napriek tomu čím si musel prejsť som na neho hrdá že nezanevrel na školu, že sa učí dobre aj keď sa učeniu musíme venovať dlhšie ako iní žiaci .
Nie nie som z tých že by som si robila ťažkú hlavu za zlú známku. Všetci sa musíme učiť, nikto učený z neba nespadol. Pre mňa je vzdelanie dôležité a tak isto to učím svoje deti. Nie som rodič , že nechám svojho syna len tak plávať a uč sa sám.

a aj psycholodička mi radí tento postup, čiže ak má na to vzdelanie , ak je to jej práca, ak vie že konkrétne pre môjho syna je to to najlepšie , tak to robiť budem keď vidím výsledky . Čiže neposudzuj podľa jedného príspevku, že sa neviem zmieriť zo zlými výsledkami môjho syna keď nevieš podrobnosti . Neberiem ti tvoj názor , áno môže byť správny pre 10 detí , avšak nemusí byť správny pre 11 -te dieťa .

Môjho syna učíme samostatnosti, učíme ho aby sa vedel presadiť, aby si vedel povedať svoj názor, učíme ho ako sa prebojovať a už vôbec nebudem robiť paniku z toho ak na vysvedčení dostane 3 , ale budem na neho hrdá , že dokáže to čo dokáže aj napriek všetkým okolnostiam .

fidorka, Ut, 01. 05. 2012 - 12:13

to si ale protirečíš,na jednej strane si nespokojná s novými učebnicami,na druhej strane si hrdá na to,že aj ty aj tvoj syn to všetko zvládate-čo teda bez štipky irónie ťa len chválim.
podľa mňa piatacke učivo vôbec nie je komplikované,najstarší syn,ktorý má teraz 22r. sa učil v 3. a 4. ročníku to čo sa učia dnešní piataci.....to len tak mimochodom,na pobavenie Úsmev

ela1, Ut, 01. 05. 2012 - 12:26

na toto už nemám čo dodať , pretože ak si pozorne čítala moje príspevky , tak som písala že nie som proti novým metódam , ale musí sa tomu prispôsobiť aj zaškolenie učiteľov. A neprotirečím si , pretože ja aj napriek tomu že som nespokojná s určitými učebnicami , tak to nebudem vešať svojmu synovi na hlavu a nebudem mu nadávať na celý svet, ale budem sa snažiť aby sa učil z toho čo má určené .

fidorka, Ut, 01. 05. 2012 - 13:00

ela,nemusíš nič dodávať,ty si tu neprišla diskutovať,máš svoj názor a len ten jediný je správny.....tak veľa šťastia Úsmev

aleg, Ut, 01. 05. 2012 - 15:29

Dobrý deň, teším sa, že ste našli môj príspevok. Neviem, či ste čítali celú diskusiu. Moje pripomienky k vašej učebnici sú hlavne ohľadom toho, že sa mi zdá málo príkladov na precvičenie určitého spôsobu počítania. Každý príklad je zameraný na trochu iný výpočet. Možno by to vyriešila zbierka úloh alebo proste len tvorivosť učiteľa, aby si deti mohli osvojiť jeden z tých viacerých navrhnutých spôsobov počítania.
Ale pán učiteľ mojej dcéry ide príklad po príklade podľa učebnice. Niekdy mi chýbajú príklady na utvrdenie a precvičenie učiva.
Chápem vašu snahu ponúknuť viac spôsobov počítania, ale priznám sa, keď som si sama prešla niekoľko postupov príklad po príklade, na konci strany som mala z toho guláš a nie že by som si vybrala najlepší spôsob počítania. Hambím sa

Určite je to hlavne o prístupe učiteľa. Slnko

Zabco, Ut, 01. 05. 2012 - 18:40

Dobrý deň. Úloh na precvičenie sme sa snažili dať do učebnice čo najviac - koľko nám štátom určený rozsah dovolil. Podľa mňa majú učitelia žiakom pripravovať ďalšie úlohy, ľahko sa dajú nájsť aj na webe. K učebniciam existujú aj pracovné zošity, ale tie už nie sú platené štátom, žiaci si ich musia kupovať. Volajú sa Matematický trenažér - už názov hovorí, že majú ponúknuť ďalšie úlohy na objavovanie aj precvičenie učiva. Takže snaha je, ale hlavná práca je na učiteľovi.
Všetko dobré. Jano Žabka

cookerka, Ut, 01. 05. 2012 - 23:14

Dobry vecer sledujem tuto debatu a neda sa mi nezapojit...chapem vase dovody a vysvetlenia k novej ucebnici. Ale je dobre, ze tieto Matematicke trenazere nie su povinne???
Viem, ze to nie je vo vasej kompetencii, ale trochu sa zamyslim..., skoly nemaju ucebnice alebo su nepovinne, doplnujuce a rodicia si musia doplatit. Bolo by to jednoduchsie, keby boli stanovene povinne pocty ucebnic, presne kolko ktorych ucebnic treba na vzdelavanie...a aby boli na vsetkych skolach ako volakedy, nase skolstvo je jeden velky chaos...co sa odraza na nasej urovni vzdelanosti...Smútok

Zabco, St, 02. 05. 2012 - 13:37

Dobrý deň. Školy by mali dostať balík peňazí a mali by si mať možnosť vybrať učebnice a prípadne aj pracovné zošity. Existujú viac typov a prístupov k učeniu matematiky a nie je dobré, keď je nalinkované všetkým všetko rovnako - rôznym ľuďom vyhovujú rôzne prístupy. Pracovné zošity na 2. stupni sa nikdy neplatili, na 2. stupni boli pre žiakov iba učebnice - máte pravdu, je to o peniazoch. Na druhej strane: v zásade ich nepotrebujú všetky deti, takže by nebolo efektívne ich objednávať všetkým.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama