Podla mna nema a keby nutila moju Lucu asi by nepochodila ani u nej ani u mna.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Podla mna nema a keby nutila moju Lucu asi by nepochodila ani u nej ani u mna.
... no ako poznam dceru, tak predpokladam, ze prejav si pripravi, ale nebude ochotna predniest ho na kameru. Ja ju presviedcat nemienim... len som bola zvedava, co si o tom myslia ini - mna to dost zaskocilo, odkladanie a prezentacia slohovych cviceni je podla mna predsa len nieco ine ako video zaznam...
No, Elin, ani podľa mňa nemá právo na tom trvať.
Ale myslím si, že nápad s natáčaním ako taký nie je zlý. Naozaj človek sám seba nevidí (postoj, gestá, mimika), kým ho niekto nenatočí. Takže ako nástroj výuky správneho prednesu prejavu to má opodstatnenie. Niekde som čítala, že takto sa dokonca pripravujú aj politici a štátnici.
Ale!
Myslím si, že pani profesorka mohla ísť na to úplne inak. Mohla to študentom navrhnúť ako spôsob zlepšenia ich schopností a diskutovať s nimi o tom. Ak by to podala správne, študenti to mohli zobrať ako výborný spôsob spestrenia nudného školského dňa.
Ďalej - ak už mala k dispozícii ukážky z minulého školského roka, rozhodne by bolo viac ako vhodné komentáre veľmi citlivo zvažovať. Puberťáci a postpuberťáci sú totiž na kritiku (či dokonca výsmech) zväčša veľmi alergickí.
Ak by trebárs väčšina triedy bola za, tak aj natáčať. Ak by väčšina bola proti - od natáčania upustiť. A rozhodne nikoho do toho nenútiť.
... ved prave, "rozhodne nikoho do toho nenutit" - chapala by som, ak by mali moznost si to vyskusat ti, ktori chcu, a mali by za to napr. jednotku navyse, ale nariadit to? a archivovat a pouzivat v nasledujucich rokoch?
Čo sa týka archivácie a použitia v nasledujúcich rokoch - to by mala pani profesorka tiež robiť len s výslovným dobrovoľným súhlasom nafilmovaného. Stredoškoláci síce ešte nie sú občania so všetkými občianskymi právami, ale zároveň už to nie sú deti. Myslím si, že aj takouto formou sa môžu učiť rozhodovať o sebe. Teda aspoň mne sa to tak vidííí...
podla mna je to o pristupe. ak to chce skusit so stvrtakmi, ktori uz by mali byt vyrovnani so svojim zovnajskom i vnutrom, poda to ako dobru studijnu pomocku, nemal by v tom byt problem. mne by to kedysi tiez bolo neprijemne, taketo hodnotenie, kontrolovanie ... (a bolo by mi to len na osoh, hned na vyske sme mali kazdy semester jednu ci dve obhajoby pred komisiou)
ale co to znamena trvat na tom? 5-torka nie je riesenie. moze sa ucitel ohanat neospravedlnenou hodinou ak student nespolupracuje z nejakeho dovodu ... ale jedna neospravedlnena hodina sa da prezit. vyucujuci ma pravo naliehat a trvat na tom, aby student splnil ulohu z prejavu pred publikom(do verejneho prejavu patria i media typu tv alebo audio nahravky) - tak isto ako ma student pravo neurobit to ak s tym nesuhlasi. ale je treba si uvedomit, ze zivotne situacie nas ucia, na com je doleite trvat, a v com sa treba len trosku zapriet a chciet.
ariesa,
ako myslis to: do verejneho prejavu patria i media typu tv alebo audio nahravky? chapem, ze doba sa meni, ale...
nam profesorka/teda vlastne stredoskolsky pedagog vysvetlila, ze budeme mat 5-minutovy prejav na volnu temu, pred triedou. ak by sme mali zaujem, moze sa to spravit pred celym rocnikom, pripadne par najlepsich by to mohlo aspon skusit. ale vtedy boli kamery len na pasky, bolo to treba potom vyvolavat v labaku alebo prepisovat na cd-cka hovorila nam o dolezitosti prezentovania sa, ze na slovenskych skolach sa to neuci a to je len nam na skodu. a to bola stara dievka, nie uplne moderna, skor taky skvely typek
, ktora ucila slovencinu uz moju mamu
vdaka bratovi som trochu pricuchla k mladym divadelnikom, stretavam sa s nimi sporadicky uz asi 12 rokov. toto leto som bola na detskom divadelnom sustredeni. viem, ze divadelnikov nemozno porovnavat s ostatnymi deckami. predsa len su navyknuty byt stredobodom diania. ale je to tiez len o vychove a skusenostiach. tiez mavaju tremu a pred kamerami ci divakmi sa osivaju a cervenaju. prave na dielni zvanej "rec" bola aj kamera. neskor bola kamera pritomna na vsetkych dielnach, postupne sa deti trhali o to aby nahliadli, co robili cez den a ako to spolu vylepsit. ponukam par videi. odporucam najma dielnu "tanec" tam je zapojenych najviac vekovych kategorii, v "zonglovani" su skor ti starsi.
tanec - podotykam nie su to tanecnici a predsa sa osmelili zatancovat i v turistickej lokalite (zda sa ze tam je malo ludi, to len na natacani im odklanali trasu )
na zaciatku sa tiez deti zduvali a odmietali robit cokolvek. no clovek je taky, ze sa chce zlepsovat, chce skusit nieco nove, i ked sa citil predtym zaskoceny a nepripustal to vobec. ale je to o pristupe pedagoga, skupiny a jedinca. na tabore boli deti od 7 rokov az do 23.
Ariesa, vdaka za tie linky, ukazem dcere
Asi sa opakujem, ale velmi sa mi pacia tie videa a mozes odkazat organizatorom, ze podla mna pre tie detska robia viac, ako trebars ich ucitelia mozno aj za cely rok "v klasickej skole".
Chapem aj Elin, nakoniec ja by som urcite na tom bola v 4r na gympli rovnako, ak nie este dnes - nastatsie ma dnes nik "nenuti" davat sa natacat.
Ono zvladnut stat pred kamerou chapem ako uzasnu osobnu slobodu, bolo by zrejme veeeelmi prospesne, keby sa to ucilo na skolach, lenze sa to nerobi a potom to nahradit nanutenim jedneho natacania zrejme nestaci.
Nasa dcera je tiez z tych hamblivejsich, aj ked som na nu nesmierne hrda, lebo v poslednom case sa to velmi zlepsilo. Aj sa rozpravame o tychto temach, ale snad dolezite sa mi zda aj to, ako ona mna vidi reagovat na inych ludi - ako som odvazna, ako viem oslovit anonymnych ludi, ako som spontanna ....
Trochu sa hambim , no ale .... tu mate jedno nase domacke video natacane kamerou na notebooku Hula hop.
svetlana, to je sikovnica mala
, ta urcite pri prejave problemy mat nebude
(a jasne, ze chapem elin. nieze chapem, dokonca suhlasim. no neda mi nepoukazat i na iny pohlad, neberte to prosim ako rypanie.)
ja by som sa totizto v situacii studentky zatala a ziaden prejav by sa pred kamerou nekonal. nechcela som sa ani dat odfotit, to bolo u mna krute nasilie. a viete, zo zrkadlovky ked sa vyvola z fimu jeden zaber a este takyyy nepodareny a neda sa to vymazat
lenze beriem to tak, ze kamery boli vtedy na skole rarita. kolko deti si spravi s kamaratmi domacich videi fotakom ci mobilom? a decka sa na tom bavia. a ked ide o pracu je to ine? aj spontannosti a sebavedomiu sa niektori ludia musia naucit.
kedysi sa ludia bali dat si nakreslit portret alebo fotit, aby im to nezobralo dusu. mne bolo trapne ocitnut sa pred kamerou, ktoru som videla 2 ci 3x v zivote. viem, ze pubertak ma cely kopec inych starosti, ako to, ze mu to pomoze do buducna zlepsit sa
No myslím si že vyučujúca na toto nemá právo.A určite nemá právo ukážky neskôr predvádzať ďalším študentom...To mi trošku niečím "smrdí"...Ešte by som možno pochopila že to natočí s konkrétnym študentom preberie jeho neverbálny prejav, ale ak študent vyjadrí nesúhlas jeho prejav uchovávať a používať ďalej ako učebnú pomôcku tak by to mala rešpektovať, pretože inak už narúša podľa mňa dosť hlboko osobnú slobodu...Ja osobne by som si niečo takéto nepriala a nesúhlasila by som s tým....
dievcata,
dakujem za vsetky komentare...
asi ostanem nadalej presvedcena, ze toto nie je zrovna najvhodnejsia forma, ako pomoct mladym ludom naucit sa prezentovat vlastne nazory. Cokolvek, (nech by to bolo ako dobre myslene), cim nasilu nutim niekoho robit veci, len preto, ze si myslim, ze mu to pomoze, nie je pomocou, ale nasilim...
Ako si to vyriesi dcera, neviem, je to na nej - je uz dost velka, vie sa rozhodnut, kedy spravi nieco, do coho sa jej nechce, lebo je to jednoduchsie a kedy sa vzoprie a vyrovna sa s nasledkami svojho rozhodnutia.
To len ja som sa nad tym pozastavila a premyslala vlastne cely den...
... nemam teraz na mysli hromadne zavadzanie kameroveho systemu (co sa mi z duse protivi),
ale hodiny slovenskeho jazyka na gymnaziu. V ramci slohovych prac si maju studenti pripravit recnicky prejav (tema lubovolna), mozu (a nemusia) pouzit aj hudbu, prip. obrazky... potialto je to fajn. Ale dalej: vyucujuca trva na tom, ze si prejav natoci, aby potom mohli rozoberat neverbalnu stranku prejavu (postoj, mimika, gestikulacia...). Ukazky z minuleho sk. r. uz predviedla aj s komentarmi...
Myslite si, ze ma pravo trvat na tom natacani (ak nie, mas za 5)?