Dobrý deň, mám dcéru, ktorá chodí do 6 ročníka. Náš problém spočíva v tom, že trieda do ktorej chodí je prospechovo slabšia a ona tam dosť vytŕča, kedže má skoro samé jednotky. Deti sa jej smejú, že je bifľoška, pričom doma sa vôbec neučí, akurát keď si spraví nejaké úlohy, ktoré nestihla spraviť v škole alebo nejaký projekt. Stále keď dostane nejakú jednotku, tak je stredobodom pozornosti a hlúpych urážok. Dcéra nemá takú povahu, že by sa nevedela brániť, ale už ju to nebaví stále to počúvať. Ešte na začiatku školského roka sme boli s manželom za triednou, lebo dcéra sa chodila skrývať cez prestávky na WC alebo vyplakať sa. Učiteľka to riešila tak, že dala predsedovi triedy za úlohu, nech sa porozpráva s dotyčnými chlapcami a nech spraví poriadok. Nakoniec predseda vytkol dcére, že prečo chodí za učiteľkou a on musí riešiť jej problémy. takže keď som sa jej potom stále pýtala, ako to je v škole povedala radšej že je to lepšie, len aby sme do školy znova nešli ( to som sa dozvedela iba nedávno). Ďalším problémom je, že jej najlepšia kamoška sa tiež pridala na stranu tých posmeškárov (podľa Dominiky zo závisti, lebo ona si zhoršila dosť známky), čo ju najviac zranilo. Došlo to až k tomu, že manžel našiel list, ktorý si písala len tak pre seba, v ktorom píše o samovražde. Hneď som bola za psychologičkou, s ktorou sme mali včera prvé stretnutie. Keď som ju včera bola čakať v škole pred tým stretnutím, tak zo školy odchádzal jej spolužiak, ktorý najviac otvára ústa na dcéru. Tak som si ho zobrala nabok a veľmi dôrazne som mu povedala, aby dal Dominike pokoj. Neviem či to bolo správne, ale moje srdce mi vravelo pomôcť dcére aj za cenu, že si tým možno sama spôsobím problémy (možno to chlapec povie rodičom a tí sa pustia do mňa, že čo si dovoľujem...) Inak psychologička jej robila zatiaľ iba testy, ďalšie stretko mám o týždeň a deň predtým rodičko, tak neviem čo robiť. Mám povedať triednej na rodičku, kam dospeli dcérine myšlienky alebo to riešiť iba na poradni? Najväčší problém je na matematike, ktorú ju učí jeden mladý učiteľ, tam Dominika dostáva najviac jednotiek a mám pocit, že učiteľ ju dosť vyzdvihuje nad ostatnými žiakmi. Mám ísť za ním a porozprávať sa aj s ním, nech sa radšej venuje slabším žiakom a nevenuje práve jej toľko pozornosti? Ďakujem za odpoveď.
Dobrý deň,
Vaša dcéra sa nachádza v citlivom období puberty, kedy je pre ňu mimoriadne dôležité hodnotenie rovesníkmi. Jej výborné školské výsledky z nej robia člena skupiny, ktorý vyčnieva z priemeru a to nemusí byť v skupine žiadúce. V niektorých prípadoch sa negatívne správanie rovesníckej skupiny voči jednotlivcovi vyvinie a prehĺby natoľko, že má charakter šikany. Tá môže vážne ohroziť psychické zdravie a vývin dieťaťa.
Situácia Vašej dcéry v triednom kolektíve je preto vážna. Ukrývanie sa na WC počas prestávok, utajovanie problémov so spolužiakmi pred rodičmi, a najmä samovražedné myšlienky sú naozaj vážnymi príznakmi, ktoré môžu poukazovať na rozvíjajúcu sa šikanu v triede voči Vašej dcére. V takomto prípade by bolo vhodné, aby sa problému venoval školský psychológ alebo odborníci z pedagogicko-psychologickej poradne. Je potrebné overiť prítomnosť šikany a následne zahájiť vhodné opatrenia. Verím, že bude vedenie školy, ako aj triedna učiteľka, brať problém v triede vážne a budú tiež ochotní spolupracovať na jeho skorom riešení. V prípade, že by tomu tak nebolo, Vám odporúčam zvážiť prestup dcéry do inej školy.
Z môjho pohľadu ste preto postupovali správne, keď ste vyhľadali pomoc psychológa. Predpokladám, že ten bude tiež spolupracovať so školou, triednou učiteľkou. Verím tiež, že Vám bude vedieť poradiť ako postupovať ďalej.
Čo sa týka komunikácie s pedagógmi, triedna učiteľka má určitú zodpovednosť za dianie v triednom kolektíve. Je naozaj otázne, či ju informovať o zistených samovražedných myšlienkach Vašej dcéry. Z môjho pohľadu to závisí od Vašej dôvery k nej, že s touto informáciou bude zachádzať opatrne a využije ju pre dobro Vašej dcéry. Argument prečo by to mala vedieť je, že ide o vážny varovný príznak, ktorý môže poukazovať na šikanovanie spolužiakmi. Neodporúčam Vám vstupovať do vyučovacích postupov učiteľa matematiky, no môžete sa s ním porozprávať o prežívaní Vašej dcéry, ako vnímate vzťah medzi jej školským hodnotením a nevhodným správaním sa spolužiakov. Tým, že bude na neho upozornený, môže byť potom k takémuto správaniu viac vnímavý a pokúšať sa ho eliminovať.
Z Vašej otázky vnímam veľkú lásku a záujem o dcéru. Odporúčam Vám naliehať na riešenie situácie a hájiť záujmy svojej dcéry, ktorá môže byť pod vplyvom okolností naozaj bezmocná. Skúste s ňou často komunikovať, dávať jej priestor hovoriť o čomkoľvek a počúvať ju bez hodnotenia.
Prajem Vám veľa sily a spolupracujúce okolie!
Zuzana Šiserová Yakhyaev
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo sa zaregistrujte