Otázka používateľa
Atka123
Dobrý deň pán doktor,
chcela by som Vás touto cestou poprosiť o radu. Spotrebiteľský úver z banky, ktorý som dlhodobo platila, som z dôvodu náhlej nepriaznivej životnej situácie nemohla v poslednej dobe načas splácať. Svoj záväzok však akceptujem a chcem to časom samozrejme dohradiť. Banka mi ale zaslala list s oznámením celkového zosplatnenia úveru (zosplatnenie ku dňu 5.2.2018, list som dostala 8.2.), na čo majú podľa zákona po 3 mesiacoch právo. Ale v zákone sa aj uvádza, že súčasne ma musia min. 15 dní predtým na túto možnosť upozorniť. To sa ale nestalo. Ak to teda chápem správne, môžem protiargumentovať banke tým, že ich zosplatnenie je v rozpore s postupom uvedeným v zákone a teda je neplatné? Je v tomto prípade vylúčená retroaktivita (ak už mi raz poslali ,,nesprávne" zosplatnenie, nemôžu mi poslať opäť ,,správne" aj s tým upozornením)? Rada sa s nimi dohodnem na náhradnom riešení v nových splátkach, ale zosplatnenie celej sumy naraz určite nie.
Vopred ďakujem za odpoveď!
Dobrý deň, v zmysle ustanovenia § 53 ods. 9 Občianskeho zákonníka platí, že : "Ak ide o plnenie zo spotrebiteľskej zmluvy, ktoré sa má vykonať v splátkach, môže dodávateľ uplatniť právo podľa § 565 najskôr po uplynutí troch mesiacov od omeškania so zaplatením splátky a keď súčasne upozornil spotrebiteľa v lehote nie kratšej ako 15 dní na uplatnenie tohto práva." čo je predpokladám ustanovenie, ktoré spomínate. Nakoľko však nemám k nahliadnutiu Vašu zmluvu o poskytnutí spotrebiteľského úveru, môžem sa bohužiaľ k Vášmu problému vyjadriť iba všeobecne. Podľa ustanovenia § 565 Občianskeho zákonníka platí, že: Ak ide o plnenie v splátkach, môže veriteľ žiadať o zaplatenie celej pohľadávky pre nesplnenie niektorej splátky, len ak to bolo dohodnuté alebo v rozhodnutí určené. Toto právo však môže veriteľ použiť najneskôr do splatnosti najbližšie nasledujúcej splátky. K tomuto je ale potrebné dodať, že zosplatneniu úveru predchádza zvyčajne zasielanie niekoľkých upomienok, na základe ktorých banka dlžníka upozorňuje na skutočnosť, že dlžník je v omeškaní a zároveň udáva sankcie, ktoré z tejto situácie následne vyplývajú. Pokiaľ ste nebola v súlade s vyššie citovaným paragrafom upozornená v lehote 15 dní pred zosplatnením na uvedenú skutočnosť (lehota 15 dní začína plynúť nasledujúci deň po tom, čo veriteľovi vzniklo právo podľa § 565 OZ, t. j. po uplynutí troch mesiacov od omeškania so zaplatením splátky. Účinnosť uplatnenia práva podľa § 565 OZ je teda podmienená tým, že veriteľ v uvedenej lehote pred uplatnením tohto práva upozornil spotrebiteľa na to, že toto právo využije. Bez takéhoto včasného upozornenia je uplatnenie neúčinné), t. j. na zosplatnenie úveru podľa § 565 OZ a banka Vás len vyzvala na splatenie celého zosplatneného úveru, v žiadnom prípade sa však nejedá o upozornenie v lehote 15 dní pred samotným zosplatnením na zosplatnenie úveru, takéto zosplatnenie odporuje zákonu a jedná sa o neplatný právny úkon podľa § 39 OZ. Taktiež neuvádzate, či ste požiadali o dočasný odklad splátok v dôsledku Vašej nepriaznivej finančnej situácie. Je pomerne náročné jednostranne konštatovať pochybenie banky iba na základe Vami poskytnutých informácii, v každom prípade by som Vám odporúčal prejsť si Vašu úverovú zmluvu i priamo s odborníkom - advokátom, Centrom právnej pomoci a pod., nakoľko táto môže obsahovať neprijateľné zmluvné podmienky, čo by pre Vás znamenalo podstatne silnejšiu východiskovú pozíciu by ochrane svojich práv. JUDr. Róbert Bános,
advokátska kancelária v Bratislave, Galante, Trenčíne, Žiline, Dunajskej Strede, Vrábľoch, Nitre a v Poprade