Ako som prisľúbil píšem tu pár slov o problematike reedukačných centier v snahe podať aspoň niekoľko informácií pre vytvorenie objektívneho obrazu o nás.
Reedukačné centrá sú na okraji záujmu spoločnosti ktorá sem odkladá deti ktoré sa spravidla nedarí zvládnuť v domácom či školskom prostredí, ktorých správanie sa dlhodobo vymyká norme, deti ktoré už predtým opakovane dostali možnosť zmeniť svoje správanie, prešli cez pokusy rodičov, starých rodičov, učiteľov, výchovných poradcov, pedagogicko- psychologické poradne, psychológov, niektorý i psychiatrov.
Napriek krásnym slovám o humanite, právach detí sú tieto zariadenia podfinancované, umiestnené často v nevyhovujúcich objektoch, pedagógovia sú demotivovaní a nezriedka vyhorení práve vplyvom na jednej strane nízkeho ohodnotenia a na strane druhej vysokých požiadaviek na psychickú odolnosť, pedagogickú odbornosť. Dôsledkom toho je že o prácu v reedukačných centrách je malý záujem a musia byť prijímaný zamestnanci bez elementárnych pedagogických zručností a osobnostných predpokladov pre prácu s problémovými deťmi
Dlhodobo nie je centrálne riešená diferenciácia zariadení, ktorá je jednou zo základný podmienok fungovania celého systému reedukácie alebo prevýchovy, je síce uvedená v zákone no nejestvuje centrálne riadenie reedukačných centier ktoré sú v zriaďovateľskej pôsobnosti krajských školských úradov napriek tomu že deti v nich sú z celého Slovenska. Iba z centra je možné vytvoriť a riadiť efektívny systém diferencovanej starostlivosti. Preto sa deti z rôznym stupňom poškodenia ocitajú v jednom zariadení bez reálnej možnosti presunu medzi jednotlivými zariadeniami na základe svojho správania čo je jeden zo základných nedostatkov „nesystému“ ktorý demotivuje deti ale i zamestnancov v zariadeniach .
Napriek tomu všetkému sa vo všetkých reedukačných centrách s deťmi v rámci daných možností intenzívne pracuje a to že sa vyskytujú problémy je úplne prirodzené. Ak si niekto myslí že iba tým že je dieťa umiestnené do reedukačného centra sa obratom zmení tak to tak nie je . Nikto nemá čarovný prútik ktorým by deti menil, zmena je výsledkom každodennej mravčej práce, nadväzovania a rozvíjaniu vzťahu, otvárania sa dieťaťa vplyvu pedagóga a rozhodne to nie je priamočiara cesta kde na jednej strane vstúpi problémové dieťa a na druhej strane vychádza vychovaný človek. Úspešnosť je veľmi individuálna, závisí od osobnosti dieťaťa i pedagógov ale i vplyvov užšieho i širšieho sociálneho prostredia a mnohých ďalších faktorov a bohužiaľ sú i deti u ktorých sa snaženie minie účinku a zmeny v správaní, hodnotovej orientácii nenastanú. V reedukačnom centre v Hlohovci bojujeme zo všetkými už spomenutými problémami.
Snažíme sa vytvárať pozitívnu prosociálnu atmosféru, hľadáme možnosti pozitívnej motivácie pre deti, snažíme sa vytvárať a formovať vzájomné vzťahy pedagógov a detí zo zameraním na pozitívne prijatie dieťaťa pedagógom so všetkými nedostatkami a prejavmi a naopak o prijatie pedagóga dieťaťom nielen ako autority no i ako pozitívneho vzoru a opory. Samozrejme že nie vždy dieťa prijme nami ponúkané možnosti a riešenia, niekedy sa postaví do opozície, odmieta ponúkané riešenia, ide svojou cestou. Prejavuje sa to i negativizmom, pasivitou, verbálnou i fyzickou agresivitou, odmietaním a útekmi . V prípadoch kedy správanie dieťaťa napriek upozorneniam ohrozuje ostatných alebo samého seba používame opatrenia v rámci disciplinárneho poriadku /bodovanie, odňatie výhod/ a v prípade ak v tomto správaní pokračuje i umiestnenie v ochrannej miestnosti.
Snažíme sa najmä o vyvážený systém práv a povinností. Dôraz ktorý sa v súčasnosti kladie najmä na práva bez zdôraznenia povinností je jedným z deštruktívnych vplyvov ktorý deti skôr poškodzuje. Je veľmi páčivé a lacné hovoriť neustále o právach dieťaťa a je zvláštne že o nich hovoria najmä ľudia ktorí problematiku výchovy poznajú iba z akademického prostredia prípadne ju nepoznajú vôbec alebo túto problematiku využívajú v politike. Na to aby mohol niekto hodnotiť prácu v tom ktorom centre je potrebné osobne si vyskúšať prácu s deťmi v pozícii bežného pedagóga a určite by po takejto skúsenosti neboli vynášané súdy také radikálne. Vo výchove /i prevýchove/ ide vždy o interakciu medzi vychovávateľom a vychovávaným ktorá nadobúda také rôznorodé podoby aké sú rôznorodé intereagujúce osobnosti do interakcie vstupujúce. Preto v jednom prípade sa niektorá metóda osvedčí, v inom zlyhá. My sa vždy snažíme hľadať spôsob ako sa z dieťaťom zblížiť, vytvoriť vzťah a v rámci neho výchovne pôsobiť.
No ako v každej ľudskej činnosti ani tu sa nedá dosiahnuť stopercentná úspešnosť a napriek vynaloženému úsiliu dieťa neprijme ponúkané možnosti a ide si svojou, často však nesprávnou cestou. A ako v každej ľudskej činnosti i tu je stále čo zlepšovať, učiť sa , hľadať nové prístupy a metódy. Naša práca je často hodnotená tendenčne na základe faktov vytrhnutých zo súvislostí, hodnotia ju ľudia ktorý problematiku reedukačných centier nepoznajú alebo poznajú iba teoreticky. Naše snaženie je vedené vždy najmä prospechom dieťaťa a snahou o zmenu jeho postojov, správania a konania. Ak by mal niekto záujem o nejaké konkrétne informácie rád ich podám .
Super napisane, zrozumitelne, jasne
A zasluzna praca, urcite tazka, no zmysluplna a osozna.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Pre odľahčenie moja príhoda:
Od malička nás maminka strašila. "Keď nebudete poslúchať, pôjdete do polepšovne."
Keď sme boli so sestrou staršie aj sme sa spýtali, kde tá polepšovňa je. Ale nikdy sme žiadnu nevideli.
Keď som nastúpila do práce, mali sme medzi zákazníkmi niekoľko reedukačných zariadení. Asi dva roky som si myslela, že ide o zariadenie, kde chodia deti chudnúť. Aké bolo moje prekvapenie, keď sa v týchto zariadeniach nepohybovali obézne detičky. Pani riaditeľka jedného z nich nám vysvetlila aké deti to vlastne u nich bývajú.
Stále je medzi zákazníkmi niekoľko takýchto zariadení a pracujú tam zväčša veľmi milí ľudia.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
aj mne, ked som bola mala, vravievali, ze ak sa nebudem ucit a nebudem posluchat, pojdem do polepsovne (samozrejme, vraveli to s humorom a s nadsadzkou). Nuz, aj som sa ucila, aj som posluchala a predsa som skoncila v polepsovni (ale ako pracujuca
)
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
... moja suseda zvykne povedať "veď som z pomocnej". Pomáha tam občas zastupovať.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Klobúk dole pred ľuďmi s týmto povolaním
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Pekne napísané,ja študujem špec.pedagogiku,takže do tychto zariadení chodím naberat skusenosti....
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
obdivujem všetkých ktorí majú trpezlivosť na to aby mohli vykonávať túto náročnú prácu
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
je to praca, ktorou clovek zije - hovorim za seba. Nemozno ocakavat spolocenske uznanie, pripadne zavratnu karieru a uz vobec nie financne ohodnotenie. Ani vdak od deti v polepsovni. Ony to vnimaju z ineho brehu, castokrat sme my ti, voci ktorym obratia svoj hnev, zial, nahromadeny zivotom, skusenostami s dospelakmi.
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Majka má dnes 15 rokov a dali mi ju vo štvrtok z reed.centra v Zlatých Moravciach domov. Včera sme vybavovali občiansky preukaz.Dnes sme si pozerali cez počitač fotky a video dievčat zo ZM., ktoré si Maja priniesla na diskete domov. Bože, aké krásne, milé dievčatá - a nik, keď ich nepozná, ani netuší, čo všetko už tieto deti museli prežiť. Čím všetkým už prešli a čo všetko, čo by si ako každé dieťa zaslúžili, sa im nedostalo...Obdivujem ľudí, ktorí prácujú s tymito deťmi, a napriek všetkým ich problémom ich majú radi a snažia sa im pomáhať..
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
jeeej, Janka, tak drzim silno palce, nech sa Majke dari
ano, je to tak, mnohe z tychto deti zazili veci, ktore zazit nemali...
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Do reedukačného centra idú deti priamo alebo musia prejsť cez detské diagnostické centrum?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
je to individualne, su mozne obe varianty. Predtym prechadzali vsetky deti (alebo velka vacsina) diagnostickym centrom a na zaklade diagnostiky a nasledneho odporucania bolli prelozene do vhodneho reedukacneho centra. Dnes uz chodia deti do reedukacnych centier aj bez predchadzajucej diagnostiky.
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Spolupracovala som jednu dobu s diagnostickým centrom a odvtedy mám v nesmiernej úcte všetkých ľudí, ktorí túto prácu robia. V prvom rade to musí byť " zgruntu hodnej člověk", lebo robiť s detmi, kde či už zlyhala rodina alebo je dieťa "preválcované" okolím, je psychicky nesmierne náročné a vyžaduje celého človeka . Každá práca je ťažká, ked sa robí poriadne, ale tu človek často naráža na odpor. O ocenení a materiálnom vybavení ani nehovorím
Osobne si myslím, že je asi lepšie, ak idú priamo . /Kvoli detskej psychike myslím, či ?/ V tom prípade asi navrhuje detský psychiater?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
tazko povedat, co je lepsie. U niektoreho dietata postaci kratkodoby pobyt v diagnostickom centre, u niektoreho je potrebny dlhodobejsi reedukacny proces. Myslim, ze je dobre, ak dieta absolvuje najprv diagnostiku.
Predpokladam, ze psychiater nepozna vsetky typy zariadeni, ich zameranie, preto neviem, ci je schopny odhadnut, do ktoreho zariadenia ma dieta ist. Moze odporucit umiestnenie, ale najst vhodne miesto, to je uz uloha pre niekoho ineho (napr. socialneho kuratora, diagnostickeho centra, pripadne samotneho rodica - ak si o nich co - to pozistuje).
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Díky Evi, občas takéto info potrebujem poskytnúť - resp aspoň nasmerovať.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ak by si potrebovala, kludne pouzi moje tel. cislo, rada poradim.
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Dík
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
moj B je Hlohovci 2a pol mesiaca a bola to pre mna posledna moznost ako mu pomoct a vratit ho do realneho zivota s mnozstvom povinností a nielen práv. Úplne súhlasím s názorom, že sa pozabúda na zdôraznenie aj povinností detom. Hľadala som pomoc u psychologov, keď som videla že si neviem poradiť s výchovou syna, avšak obratilo sa to proti mne. Nikto mu nepovedal, že ak chce slušne žiť nesmie iba brať, ale aj dávať a nebrať všetko ako samozrejmosť. Že musí chodiť do školy a učiť sa, aby si potom mohol slušne zarobiť. Bolo to len samé musíte ho chápať je v puberte." Musia sa o teba starať , berú rodinné prídavky." "Nemáte ho dostatočne radi."
Ako môže niekto povedať, že nemám svojho syna rada ! keď mu nechcem dovoliť byť vonku do rána, keď mu vysvetľujem že sa musí učiť a vzdelávať sa, aby v živote niečo dosiahol, že mu v živote nikto nič zadarmo nedá. Viem, že to neplatí paušálne a že je kopec skvelých odborníkov , len my sme mali asi smolu. Teraz cítim , že nastáva zmena v jeho myslení aj keď je to ešte krátka doba. ale ja VERÍM, že som urobila správnu vec.Je mi ľuto, že sa zabudlo na túto inštitúciu ktorá sa snaží vrátiť zblúdené deti do reality. Potrebovali by naozaj väčšiu podporu. Videla som centrum v Hlohovci, keď som bola za synom. Akoby tam zastal čas. Prekrásne prostredie , ktoré má obrovský potenciál. Držím palce vo vašej práci a prajem pevné nervy. Naprávate to, čo sa nám rodičom nepodarilo. "B ľúbime ťa, sme tu pre teba a čakáme ťa, tak sa snaž."
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Držím palce
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
janka,
drzim palce
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
pripájam sa k tým čo pochopili význam práce s deťmi a zvlášť v takýchto zariadeniach !
Som presvedčená že je to presne tak ako všade ! Vždy je to o človeku čo tam pracuje , jeho postoju k veci o jeho ľudskej stránke a snahe pomôcť, alebo len odrobiť svoj pracovný čas.
14 rokov som vo veľmi úzkom kontakte s ľuďmi čo robia s problémovým dieťaťom na akej koľvek úrovni!
Snáť od detstva sme považovali "polepšovňu " za miesto hanby a neskor ako rodič som považovala toto miesto za poslednú šancu pre najhoršie z najhorších deti !
V dnešnej dobe je, bolo a myslím že ešte dlho bude verejnosťou veľmi zle vnímané keď rodič svoje dieťa dá do tohto zariadenia na základe vlastného rozhodnutia . Pohľad verejnosti je, ako rodičia zlyhali a keď tam dieťa skončilo !
Vnímam to ale inak a už navždy budem! Ked rodič hľadá cestu ako pomôcť dieťaťu aj po všetkom čo s nim prežil. Aj keď zlyhalo všetko čo skúsil a siahne po tomto riešení je dôkazom lásky a úcty k dieťaťu .Obrovská snaha rodiča pomôcť dať novu šancu.
Viem sama ako ťažko je urobiť tento krok pre rodiča, mala som však obrovské šťastie stretla som v takomto zariadení ľudi čo naozaj rozumeli mojej snahe dieťaťu pomoc.Som skutočne presvedčená že by mala byť verejnosť informovaná milión krát viac o tejto možnosti pomoci. Malo by prebehnúť od mýtovanie povesti týchto zariadení a hlavne pochopiť že to nieje hanba ale POMOC.Pre všetkých ,rodičom , dieťaťu, spoločnosti ..
Dnes viem to čo som vtedy nevedela a stojím si za tým.
Takéto zariadenie by nemalo byť posledným riešením!
Ked by sme toto riešenie našli a urobili prv .Predišli by sme tisícom chýb a omylom.Uľahčili by sme život sebe ale aj pracovníkom týchto zariadení!
Za seba ďakujem všetkým pracovníkom reedukačneho centra v Lietavskej Lučke !Tých som spoznala ich prácu som zažila.Tam so po prvý krát v živote mala pocit že rozumejú tomu čo robia, rozumejú detskej duši a hlavne pomáhajú !Budem si priať a veľmi silno, aby taký ľudia pracovali na ktorom koľvek mieste s deťmi.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
dakujem, Danka.
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Prepáčte prosím
uviedla som v mojom príspevku chybne info...
svoju vďaku som smerovala do diagnostického centra v Lietavskej Lúčke !
uviedla som reedukačné centrum
pardon
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
vazim si vsetkych tychto ludi,ktori pracuju v tychto centrach...je to narocne aj na psychiku...deti musia asi padnut na dno, aby mohli znovu vstat a ist dalej je to tazke a hlavne to musia chciet oni...ich vola a psychika,nepodari sa to vsetkym...nenavrhuje to len pychiater ale aj rodic,ktory sa snazi pomoct zo vsetkych sil svojmu dietatu... (brokenheart) (brokenheart)
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ďakujem za vaše komentáre, viditelne táto problematika zaujíma mnohých ľudí a som vďačný za pochopenie ktoré z nich cítim, väčšinou je o nás počuť len ak dôjde k nejakému problému a médiá z neho urobia senzáciu, potom sa zabudne na všetko dobré o čo sa snažíme a takéto čierno-biele videnie je hlboko nepravdivé, naša činnosť v farebnom vyjadrení má všetky farby ktoré sú medzi čiernou a bielou, je taká dúhová a samozrejme že sú aj čierne okamihy no tých farebných a bielych je určite viac, ešte raz ďakujem
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Dobrý deň,
píšem diplomovú prácu, v ktorej sa vyjadrujem aj k reedukačnému centru a neviem nikde nájsť na akú dobu sa zhruba deti umiestňujú do tohto zariadenia. Napr. ak ide o záškoláka? Vedeli by ste mi pomôcť a teda napísať na ako dlho je dieťa umiestnené v RC?
Za kladnú odpoveď vopred ďakujem
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
dlzka pobytu dietata v reedukacnom centre je individualna, verim, ze ak do ktorehokolvek zatelefonujete, daju vam presnejsiu odpooved.
Eva
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
dobrý deň, prosím Vás mohli by ste mi poradiť nejaké knihy? píšem diplomovú prácu na tému sociálna práca s deťmi v reedukačných centrách a zisťujem, že mám problém nájsť literatúru. za každú radu a pomoc veľmi ďakujem.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
náhodou som sa dostala k tomuto peknému článku a nedá mi nereagovať. Pracujem v jednom Reedukačnom centre pre chlapcov už 7 rokov. Za ten čas som zistila že vo viacerých prípadoch sú tam chlapci s rodín kde chýba otec. Chlapci to znášajú ťažie aj keď to nedajú na sebe znať, no a tak sa pridávajú k rôznym partiám. Ja vidím problém najmä v tom, že sa všetky deti dostávajú do týchto zariadení spolu či je to za záškoláctvo, ale aj trestnú činnosť ako je lúpežné prepadnutie. V poslednej dobe nám pribúda čoraz viac chlapcov , ktorý berú lieky. S môjho pohľadu sem tiež nepatria. ako môžu byť spolu v jednom zariadení deti ktoré len nechodili do školy, alebo sú utlmované liekmi spolu s deťmi ktoré opakovane páchajú trestnú činnosť. Ja viem že na nič nie sú peniaze , ale malo by vzniknúť zariadenie kde skončia tie deti ktoré sú už nezvládateľné, podobne ako je to v Čechách. Tieto deti vedia že už nič horšie sa im nemôže stať a podľa toho sa aj chovajú.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Toto je naozaj už celkom starý príspevok a už som sem aj písala. Nedá mi nereagovať na Tvoj názor IvetaIva - to je to, čo ja som cítila, myslela si a vyrovnávala sa s tým, už pred tromi rokmi. Vtedy bola v Reedukačnom centre v Zl.Moravciach moja dcéra- bola záškoláčka a brala psychiatrické lieky...Už som o tomto probléme tiež písala v nejakej inej diskusii. Stále sa mi javilo, že by tieto detičky mali byť "delené" podľa stupňa ich problémov. Keď by to už bolo trebárs aj v rámci jedného zariadenia, ale snáď podľa poschodí, alebo čo ja viem...skrátka nejak ich od seba oddeliť. Čo robiť, - v našom štáte to funguje takto, a ešte asi dlho sa nič nezmení...Škoda...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
vikii,
. Suhlasim s tebou (pracujem v diagnostickom centre a nasa praca je velmi podobna). Akurat by som doplnila, ze u nas a verim, ze aj u vas, je velka snaha spolupracovat v co najvacsej miere aj s rodicmi dietata.
velmi dobre
Eva