Po rokoch komunistického režimu k nám zavítala sloboda. Veľké problémy v rôznych oblastiach spoločenského života však spôsobuje pokrivené chápanie tohto pojmu, ktorý si mnohí zamenili za svojvoľnosť. Za možnosť robiť si čo chcem.
No a žiaľ, takéto nezrelé a nesprávne uchopenie pojmu sloboda sa veľmi negatívnym spôsobom premietlo i do celkovej atmosféry na našich školách a prejavilo sa úbytkom úcty a rešpektu k autorite učiteľa, vychovávateľa, ale i rodiča.
Pojem slobody, osobnou nezrelosťou prekrútený v svojvoľnosť a nezdravý demokratizmus má u mládeže všetkých vekových kategórií za následok vzrast neúctivosti, ba niekedy až arogancie k dospelým, ktorí by pre nich mali byť vždy určitou prirodzenou autoritou.
S dospievajúcou mládežou bývali samozrejme problémy stále, v každom spoločenskom systéme, avšak dnes, z hľadiska vyššie uvedených, negatívnych faktorov sa situácia stáva takmer neúnosnou. Prejavuje sa to tak, že vyučovanie vo vyšších ročníkoch základných škôl sa pre mnohých učiteľov stáva doslova utrpením. Rušitelia poriadku a disciplíny sú si totiž veľmi dobre vedomí svojej beztrestnosti a nepostihnuteľnosti a títo jedinci strhnú svojim zlým príkladom mnohokrát i slušných žiakov, ktorí nakoniec robia veci, aké by sami od seba nikdy nerobili. Na školách rastie agresivita, arogancia, neúctivosť a neprístojné chovanie žiakov, ktorí niekedy doslova terorizujú učiteľov. Ide o jav, ktorý pred takými dvadsiatimi, alebo tridsiatimi rokmi vôbec neexistoval. V tých časoch to bolo niečo nemysliteľné.
Žiaľ, honba rodičov i celej spoločnosti iba za peniazmi a hmotným prospechom, rôzne nevhodné modely spoločenského správania s týmto fenoménom súvisiace, ktoré deti vidia a vnímajú v každodennom živote, nevhodné vzory a celkový, prázdny, povrchný a konzumný spôsob života, ktorý je im podsúvaný vo filmoch, na internete a podobne, toto všetko spolu urobilo svoje a veľmi negatívnym spôsobom sa odrazilo na chovaní mladej generácie.
Chýbajú pozitívne vzory, chýba výchova k zodpovednosti – deťom sa až príliš hovorí o ich právach, ale už menej o ich povinnostiach, chýba výchova k prirodzenej úcte k autorite dospelého, ktorú spochybnila nezdravá demokratizácia, chýbajú vysoké hodnoty a ušľachtilé ciele, ku ktorým majú byť deti vedené, jednostranne sa kladie dôraz iba na rozvoj vzdelanosti, pričom sa zabúda na zodpovedajúci rozvoj citovo emocionálneho rozmeru osobnosti dieťaťa a tak ďalej a tak ďalej.
Aké kroky treba urobiť zlepšeniu tejto situácie? Ako na deti správnym spôsobom výchovne pôsobiť tak, aby sa stali opäť deťmi, spontánne a prirodzene cítiacim a prejavujúcimi úctu k autorite dospelého – k autorite rodiča, učiteľa a vychovávateľa?
Deti musia byť vedené a vychovávané v duchu pravej lásky! No a najväčšou časťou pravej lásky je prísnosť.
Pravá láska nedbá na to, čo sa druhému páči, čo je mu príjemné a čo mu spôsobuje radosť, ale bude sa riadiť len podľa toho, čo mu prosieva. Nezáleží, či to druhému spraví radosť, alebo nie. To je pravá láska a služba.
A ak niekto nemôže dôjsť inak k rozpoznaniu správneho od nesprávneho, treba ho aj pokarhať! Tým mu preukážeme službu. Len pri tom musí vládnuť spravodlivosť a nie svojvoľnosť, lebo pravú lásku nemožno oddeliť od spravodlivosti.
Nemiestna ústupčivosť by totiž znamenala pestovanie chýb a ďalšie klesanie po šikmej ploche. Bolo by takéto niečo naozaj láskou?
Uplatňovanie spravodlivého princípu pravej lásky, ktorá je aj prísna a aj karhá ak je to nevyhnutné, tak práve tento princíp by sa mal stať základným kameňom na ceste k zdravému a správnemu formovaniu osobností detí a to nie len na našich školách, ale samozrejme v prvom rade a predovšetkým v rodinách.
Jednoduchý vzorec pre správnu výchovu detí a mládeže teda znie: Pravá láska + pravé hodnoty = pravý človek.
Z tohto vzorca však vyplýva, že ak rodičia, učitelia a vychovávatelia s deťmi nejednajú v pravej láske a sami nevedia, aké sú pravé hodnoty, tieto hodnoty nerešpektujú a deti k nim nevedú, potom je výsledok práve taký žalostný a biedny, aký nám ukazuje chovanie dnešnej mladej generácie.
Áno, je to tak, práve v chovaní deti a mládeže môžeme ako v zrkadle uvidieť svoju vlastnú tvár. Tvár nás rodičov, učiteľov a vychovávateľov, tvár celej našej spoločnosti, ktorá nežije v skutočnej, spravodlivej láske ľudí k ľuďom, nevie čo sú pravé hodnoty, ani o ne neusiluje. Ak sa to však nezmení, bude naša mládež čoraz horšia a nezvládnuteľnejšia, pretože ona je iba obrazom a zrkadlom nás samotných.
M.Š. Slovenské občianske združenie pre posilňovanie mravov a ľudskosti
Neviem presne ako to myslel (a asi to tu ani nedozvieme, ako ho pozname), ale dalej pise: "A ak niekto nemôže dôjsť inak k rozpoznaniu správneho od nesprávneho, treba ho aj pokarhať! Tým mu preukážeme službu. Len pri tom musí vládnuť spravodlivosť a nie svojvoľnosť, lebo pravú lásku nemožno oddeliť od spravodlivosti."
Takze mozno mal na mysli len to, ze ak niekoho mame radi, nemozeme ho nechat len rast ako drevo v lese, ale treba aj usmernovat (no nie zase ako bonsai - prisne poviazat). stanovit mantinely.
ale inak ta veta zaskocila aj mna. mozno mala spravne zniet: "Pravá láska nedbá IBA na to, čo sa druhému páči, čo je mu príjemné a čo mu spôsobuje radosť, ale bude sa riadiť AJ podľa toho, čo mu prosieva."
Co ja viem. Do hlavy mu nevidim. som mu chcela prvy raz v zivote dat palec... kym som nedosla k tejto, pre mna matucej, pasazi.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ved toto, ze on to pise ako fakty, ako cosi dane a nemenne a basta fidli. A nediskutuje, takze my sa tu mozeme len dohadovat a domnievat co a ako myslel.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Naša mládež miluje prepych, je zle vychovaná, vysmieva sa predstaveným, vôbec si neváži starých ľudí. Dnešné deti sú hotoví tyrani. Nevstanú, keď do miestnosti vojde starší človek. Odvrávajú rodičom. Jednoducho povedané: sú veľmi zlé...!
Seneca ml. (asi 4 pred Kr. – 65 n.l.)
Linda, ešte raz ďakujem za vyhľadanie celého výroku
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
naozaj nemas za co, Seneca ml. vedel o com...
myslim, ze ludia sa nemenia (robia stale tie iste chyby)meni sa len doba a prostriedky na konanie dobra i zla.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
georgína,
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
geo, ale no nestras ... ved vies ako dopadli heleni a rimania.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Nestraším, čo by som strašila .
Ide len o to, že povzdychy a sťažnosti rôznej intenzity a spôsobu podania na dnešnú mládež tu boli, sú a asi aj budú. To je celé .
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
ta "dnesna" je vzdu najhorsia, lebo nam vycina pod nosom.
Napriklad ja som nebola nikdy typicka "dnesna" mladez s jej vycinmi, ale ked ti, co boli v mojej puberte styridsiatnici zaspominali na mladost, tak sa este cervenali aj po tych rokoch
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Mladez je presne taka, ako si ju vychovavame.......a vzdy nastavuje zrkadlo "starym".....ivet
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
presne
Vždy keď počujem aká je dnešná mládež, spýtam sa kto ju vychováva . Vtedy väčšina ľudí ostane ticho.
Minule som zachytila info o tom, ako sa mali možnosť študenti VŠ vyjadriť k učebným schopnostiam svojich vyučujúcich. Zo strany vyučujúcich na jednom stretnutí odznelo zhruba toto : Kto chce naučí sa, nech je pedagóg akýkoľvek. Nevidíme dôvod niečo meniť.
Nuž...
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
veru, je priepastny rozdiel medzi "nieco SA (seba) naucit (vediet to, ovladat to)" a "nieco NIEKOHO naucit".
A este je rozdiel medzi naucit niecoho niekoho, kto ma myslenie podobne svojmu ucitelovi a niekoho, kto ma myslenie uplne odlisne.
To druhe nezvladne len tak hocikto. a predsa si tolko ludi mysli, ze byt ucitelom je ta najlahsia vec na svete, ze to dokaze aj cvicena opica.
pritom prinajmensom rodicia su volky-nevolky ucitelmi svojim detom a aj na tomto dokazu smutne zlyhavat (ak ma dieta ine myslenie a chapanie ako rodic, rodic casto nehlada sposob, ako to mu to inak vysvetlit, netrapi si hlavu. bud oznaci dieta za "hlupe po tatkovi/mamke" alebo ho treba vytrieskat, aby pochopilo).
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Aj seba sa to pytas, ci ti pod vasimi oknami su nieco ine?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Mne je jasné, že niečo v ich rodine, alebo niekde inde zlyhalo. A ? To neznamená, že sa teraz všetci podriadime pár alkoholikom, narkomanom a asociálom. Nepužívam vyjadrenia všetci mladí ľudia sú feťáci, nevychovaní, a neviem akí. Sú aj takí aj onakví. Takže neviem čo si tým chcela povedať.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
"Vždy keď počujem aká je dnešná mládež, spýtam sa kto ju vychováva "
Ja by som sa nepytala, keby som pindala na nevychovanu mladez pod vlastnymi oknami.
Potom to vyznieva tak, ze ini pindat nemozu, iba ty ano.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja v tom podobnú súvislosť nevidím. Ja "nepindám" na mladých, ale na alkoholikov a feťákov a je mi lautr fuk či majú 14, alebo 106 rokov . Rozumieme sa ?
No a len podotknem, že nepindám, ale žijeme v spoločenstve, kde sú isté pravidlá a treba ich rešpektovať /minimálne tie zákonom dané/. Ak niekto poukáže na nedodržiavanie zákona, alebo VZN mesta nevidím v tom nič "pindajúce".
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja hej. Zvlast ked to trva taku dobu ako u teba. A inac- nijake stretnutia nie su nahodne- len tak na okraj.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Heeeej ? Spod okien som už vytatárila aj opitých bezďákov, ktorí nám vyhukovali pod oknami o 4tej hodine rannej. A tí nemali ani 14, ani 20, ani 30 rokov. A pritom mi nerobí problém im odniesť prebytočný čerešňový kompót. To svedčí zase o čom ? Že som zaujatá voči bezdomovcom všeobecne, alebo alkoholikom všeobecne, alebo je to nejaká kombinácia oboch spomenutých ?
Ale darmo sa baviť s niekým, kto má patent na objektívnu pravdu
PS : tieto ezoveci sú v každej tretej ezoknižke, ktorých máme doma požehnane.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
"Ale darmo sa baviť s niekým, kto má patent na objektívnu pravdu"
Presne toto by som mohla hovorit o tvojich komentaroch aj ja. A nielen v tomto blogu.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
No vidíš, ja tiež . Tak si nemáme čo vyčítať. Ako dobre, však ?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Napisala som MOHLA, nie ze to tak aj je. Povacsinou mi je to jedno co si kde kto pise. Cize nemam preco komu co "vycitat",a nemam to ani na plane do buducnosti.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
"Pravá láska nedbá na to, čo sa druhému páči, čo je mu príjemné a čo mu spôsobuje radosť, ale bude sa riadiť len podľa toho, čo mu prosieva. Nezáleží, či to druhému spraví radosť, alebo nie. To je pravá láska a služba."
AKO??????????????????????????????