Dobrý deň prajem, obraciam sa na Vás s prosbou o radu. Som živnostníčka a v poslednej dobe sa mi akosi začínajú množiť neuhradené faktúry. Aby ste tomu rozumeli, tovar vyrobím, odošlem zákazníčke s faktúrou na zaplatenie s lehotou 14 (alebo 30) dní a čakám....čakám a nič. Faktúry dávno po splatnosti, po niektorých zákazníčkach sa zľahla zem a hrajú sa na mŕtveho chrobáka. V niektorých prípadoch neide o nejaké extra veľké sumy (povedzme 5€) ale niektoré faktúry sú už v zaujímavejších sumách. Viem že je to moja vina, plne si to uvedomujem, pretože som jednoducho ku niektorým ľudom bola viac dôverčivá ako som mala byť. Už som to zmenila, celé svoje obchodné podmienky čiže vyžadujem už jedine platbu vopred a na dobierky neposielam. Moja otázka teda znie, dajú sa vôbec nejakým spôsobom od fyzických (nie živnostníkov, len zákazníkov) osôb vymôcť tieto faktúry? Ak áno, akým spôsobom a ako mám postupovať. Ešte by ma zaujímalo aká je minimálna suma na vymáhanie. Vopred ďakujem za odbornú radu. Prosím ostatných aby sa zdržali poznámok typu že som bola hlúpa a či som normálna, opakujem, plne si uvedomujem že som si na vine sama. Ešte raz ďakujem.
Komentáre
100%-ný súhlas s postupom, ktorý Vám navrhla Dasa_
žaloval som však už aj nižšie sumy ako je tých zaujímavých 100 €, cca sumy od 20 € do 100 €, ale išlo o hromadnú žalobu vo vyše 800 prípadov neplatičov...
Mgr. Róbert Bános, advokát
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ďakujem pekne za reakciu, ešte sa chcem opýtať že tých 6% z vymáhanej sumy to platím ja alebo aj to je potom súčasťou exekúcie ktorú platí dlžník?
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
na začiatku to zaplatíš ty, nakoniec sa ti to cez exekúciu vráti
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Takže čisto teoreticky keď zaplatím tých 16,50€ aj pri dlžnej sume povedzme 5€, tak pokiaľ exekúcia vymôže peniaze od dlžníka tak sa mi to vráti a dlžník platí ešte aj trovy exekúcie, áno? Len sa chcem uistiť že tomu správne rozumiem. Skôr sa chcem zamerať na tie faktúry ktoré mám vo vyšších sumách povedzme okolo 50€. Nemám s tým skúsenosti, tak aby som si doplnila vedomosti aj v tejto oblasti.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ďakujem za odpoveď, skúsim najprv tie doporučené listy s výzvou. Tiež mám skúsenosť, že proste reklamovať nechcú, vrátiť tovar nechcú, len prevziať a užívať...ale zaplatiť nie....čudné a nepochopiteľné pre mňa ako seriózneho a poctivého človeka. Svedomie by mi nedovolilo pokojne nosiť niečo na sebe, začo som nezaplatila. Nuž každý sme nejaký. Vďaka za radu Dáška.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Fúha, poradiť neviem, ale držím palce nech to dobre dopadne.
Môžem otázku? Prečo nechceš posielať veci na dobierku? Ja som tiež živnostníčka a tovar posielam buď až po pripísaní platby na účet, alebo na dobierku. Stalo sa mi asi 5 x že mi tovar na dobierku neprevzali a jedna mi dokonca napísala, keď som jej napísala, že tovar nebol prevzatý v odbernej lehote, že ona nie je povinná chodiť na poštu a pýtať sa či tam niečo má a pritom bola upovedomená, že jej tovar bol vtedy a vtedy odoslaný a vedela aj podacie číslo... pretože ja zákazníčkam pošlem s informáciou o odoslaní aj podacie číslo, aby sa v tom prípade ak do schránky nedajú žltý lístok o zásielku zaujímali na svojej pošte. Predsa ak som si niečo objednám a viem, že mi to má prísť na 2-3 deň a nič, ani oznámenka z pošty, tak sa o to zaujímam.
Napadlo mi, čo keby si na svojej stránke (predpokladám, že ju máš) zverejnila mená nezodpovedných zákazníkov. Poprípade im najprv napísať nejaký pokus o (ani neviem, či to nazvať o zmier? hmm..)
a stým, aby sumu do vtedy a vtedy uhradili a ak nie, tak že ich zverejníš na svojej stránke, alebo tam, kde predávaš...
držím palce
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
pozor, zverejnenie neplatičov na stránke si koleduje o problémy.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Na dobierku posielam len overeným a stálym zákazníkom. Ošetrila som si nových zákazníkov a keďže sa mi za posledný mesiac vrátili 3 dobierky o poplatkoch koľko ma to stálo asi nemusím hovoriť...tak novým zákazníkom nechcem ponúkať túto formu doručenia. U mňa totiž neide len o to že pošlem tovar, ja ten tovar musím vyrobiť a pre mňa je to obrovská strata ani nie materiálová ako časová a plus poštovné. Nad uverejnením "čiernej listiny" som nerozmýšľala, príde mi to také zvláštne ale svoje kolegyne - kamarátky upozorňujem na neserióznych zákazníkov a tak isto aj oni mňa.
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Presne nad týmto rozmýšľam už dlhšie. aj ja som bola dôverčivá, a teraz neviem vymôcť pár faktúr. DObierky sa mi tiež povracali, najmä pred Vianocami to bola radosť ... Pol roka som to nevedela vykryť. OD tej doby presne ako ty posielam tovar len po vyplatení na účet, a dobierky len overeným zákazníčkam. No, aspoň sme sa poučili :)
- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo zaregistrujte
Ja postupujem takto - napíšem doporučený list s výzvou na zaplatenie. Väčšina ľudí zareaguje. Ak nie, nasleduje list z právnickej kancelárie. Stalo sa mi, že neprebrali ani takyto list. v tom prípade list od právnika. Iba raz sa mi stalo, že neprvevzali ani ten a nereagovali. Potom išiel na súd návrh na vydanie platobného rozkazu. A potom exekúcia. Celá tá sranda trvala asi rok a pol a dotyčná osoba zaplatila nakoniec trojnásobnú sumu. Dodnes som nepochopila, prečo odmietala zaplatiť, nič nereklamovala, materiál spotrebovala.
návrh na vydanie platobného rozkazu sa platí 6% z vymáhanej sumy, minimálne 16,5€. Z toho jasne vyplýva, že sumy okolo 5€ sa veľmi neoplatí vyméhať - to len za papier zaplatíš viac. Ale okolo 100€ je to už zaujímave, možno aj nižšie.