reklama
Dobrý deň, chcela by som sa opýtať, či má zamestnanec právo nazerať do osobného spisu aj po skončení pracovného pomeru. A či je zamestnávateľ povinný zamestnancovi robiť fotokópie dokumentov z osobného spisu. A ešte či dokumenty, ktoré sa nachádzajú v osobnom spise je povinný zamestnávateľ podľa nejakého právneho predpisu číslovať poradovým číslom. Ďakujem za odpoveď a prajem pekný deň.
Komentáre
reklama
reklama
Dobrý večer,
podľa Zákonníka práce má zamestnanec právo nahliadnuť do osobného spisu a robiť si z neho výpisy, odpisy a fotokópie. Domnievam sa, že v prípade, ak by sa bývalý zamestnanec po tom, ako bol odmietnutý zamestnávateľom obrátil na Inšpektorát práce, že mu zamestnávateľ neumožnil nahliadnutie do osobného spisu, Inšpektorát práce by to bral ako porušenie Zákonníka práce. Zároveň ak by zamestnanec požiadal súd, aby zaviazal zamestnávateľa, aby mu umožniť nahliadnutie do spisu, súd by jeho návrhu vyhovel. Čo sa týka číslovania dokumentov, ktoré sa nachádzajú v osobnom spise zamestnanca poradovým číslom (tzv. žurnalizácia), takáto povinnosť zamestnávateľovi nevyplýva zo žiadneho právneho predpisu. Žurnalizáciu osobného spisu si však môže zamestnávateľ upraviť interným predpisom - registratúrnym poriadkom a registratúrnym plánom. Žurnalizácia spisu, teda číslovanie dokumentov v spise poradovým číslom podľa toho, ako boli do spisu zakladané, má slúžiť ako záruka, že sa so spisom nebude v budúcnosti manipulovať. Práva a povinnosti zamestnávateľ ako pôvodcu registratúr (záznamov, ktoré vznikli z jeho činnosti) v súvislosti s evidovaním a označovaním registratúr sú upravené v zákone č. 395/2002 Z. z. o archívoch a registratúrach.
Prajem pekný večer
Mgr. Róbert Bános, advokát