reklama

Matematika taká i onaká

Pridal/a Kamila dňa 04. 05. 2016 - 12:16

reklama

V utorok ráno, ešte plná dojmov z rodičovského združenia najmladšej devy, som si prečítala článok o obrovskom probléme slovenských vysokoškolákov s matematikouHambím sa Zo strany slovenskej omladiny je veľmi nízky záujem o technické odbory, preto  mnohé vysoké školy berú všetkých prihlásených študentov. Ale trietina až polovica z nich vypadne po prvom či druhom semestri,  lebo nezvládnu vysokoškolskú matematiku.

Ako som sa dozvedela z článku, mnohým mladým ľudom chýbajú triviálne znalosti, ako je krátenie zlomkov, práca so zátvorkami a iné aj náročnejšie záležitosti a zručnosti, bez čoho sa nepohnú pri rovniciach, nerovniciach a už vôbec nie, ak majú zvládnuť vysokoškolskú matematiku. Ako dôvod vysokoškolskí pedagógovia uvádzajú, krátenie počtu hodín matematiky na stredných,  ale aj základných školách, nedostatok kvalitných učiteľov. Z matiky maturuje málo detí, dokonca aj z tých, čo sa hlásia na technické a ekonomické odbory. Nie je záujem o učiteľský odbor mametamatika

Z vlastnej skúsenosti viem, že na matematiku, logické myslenie bud danosti sú alebo nie sú. Mnohé sa však naučiť a pochopiť dá, ak je dobrý učiteľ, spôsob učenia. Naše deti sú v matike celkom šikovné, každé svojim spôsobom. Veľmi veľa spraví učiteľ. Môj starší syn, je toho žiarivým príkladom, už som to spomínala, z matiky mal snáď celý gympeľ na vysvedčení trojku, ale stále tvrdil, ze on matiku vie. Mal rád učiteľa, ktorý mu tu trojku z matiky dával, lebo ich učil spôsobom, ako sa dopracovať k vzorcom, nielen holé fakty, že je to tak  a takto to musíte vedieť. Mladší ho má tiež. Staršia dcéra zase milovala pani učiteľku, čo už dávno mala byť na dôchodku, vraj dosť kričala ale naučila ich matiku tak, že na výške bola matika úplná malina.

No a v pondelok som došla z rodičovského najmladšej devy, ktorá v štvrtom ročníku prestúpila na waldorfskú školu. Po dvoch mesiacoch som si myslela, že ani nebudem a nemusím vedieť čo sa vlastne učia. Z toho, čo rozprávala moja dcéra sa na waldorfskej škole neučia skoro nič. Domce úlohy boli len raz za čas aj to symbolické. Veľký omyl, aj jedno aj druhé. Na rodičku, som sa dozvedela, a dosť podrobne, o tom, čo sa učia. Vedľa sediaci otecko mi požičal zošit svojej dcéry. Počúvala som, čo rozprávala učiteľka o preberanom učive z matematiky , listovala zošit a skoro zabudla zavrieť ústa. Sčítanie a odčítanie veľkých čísel pod sebou, násobenie veľkých čísel pod sebou, dokonca delenie .... Práca s číslami ako takými ..., také praktické do života, že stovka sa dá rozloži na 5 dvadsiatok, štyri dvadsaťpäťky .... K tomu keď som videla ako názorne mali predvedené zlomky, nalepené kruhy, štvrtiny, tretinu z nich, to isté so štvorcami, množinou čohokoľvek ... Po takej to príprave deti úplne v pohode zvládli, sčítanie zlomkov, krátenie zlomkov a  aj ich násobenie, ani neviem či piatacke, alebo šiestacke učivo bežných škol. Dosť obdivujem moju devu, že do väčšiny toho vošla aj ona aj bez tej krásnej prípravy.

Takže tak, a čo som tým vlastne chcela povedať. Ani neviem, všetko je relatívne. Akú úlohu zohráva matematika v našom živote? Určite nie najdôležitejšiu, ale náš mozog krpatie, bez kalkulačky zrátame len máločo. Sú odvetvia, kde je nevyhnutná, otázne na akej úrovni ... Tu základnú využívame pri nakupovaní, plánovaní rodinného rozpočtu, prepočítavaní ingrediencii pri pečení, pri úlohách našich detí Hambím sa .... Aj tak asi niet nad zdravý sedliacky rozum, základné logické myslenie a dobrého učiteľa. Úsmev

Dievčatá, aký je váš pohľad na matematiku, takú i onakú? Ako sa pri nej darí vašim deťom?


reklama

reklama

dasa_, St, 04. 05. 2016 - 14:08

no presne ten istý článok som čítala aj ja včera a tiež ma prekvapilo, že vysokoškoláci neovládajú takéto základy. Priznám sa, verím tomu. Celý rok som sa totižto venovala deviatakovi a bola som zhrozená z toho, čo všetko nevie. Dnes už dúfam, že zlomky upraví bez préblému, zráta aj percentá, aj upraví výrazy. Ale ten môj šok na začiatku bol dosť veľký. A keď si predstaví, že by teraz išiel napríklad na priemyslovku a z nej potom bez prijmačiek na výšku, tak to úplne chápem, že tieto základné vedomosti už nezíska.

Netuším, kde je chyba. Možno veľa detí v triede, možno nezáujem detí o to, čo sa učia. A možno aj učiteľ, ktorý ich nedokáže zaujať. Neviem. Len tuším, že toto nie je správne.

Dzeny, St, 04. 05. 2016 - 16:06

Matika je hlavne o logickom uvažovaní. Súhlasím, že niekto k tomu má a niekto nemá vzťah, ale ak chápeš princíp, vyrátaš hocičo, možno ti to bude trvať dlho, ale nakoniec si nejako poradíš. Nemusíš vedieť vzorec, ak sa k tomu dopracuješ inak, je to v poriadku. Deti učia matiku na figu, vidím to na neteri. Nie je to o tom, že to majú pochopiť, len sa to biflia. Netvrdím, že všetci učitelia matiky to robia zle, ale mnohí to robia na prd. Ale tak je to so všetkým. Mám pocit, že úroveň školstva je fakt katastrofa. Tiež som mala neskutočne prísnu učiteľku matiky na základke, ale tá nás naučila matiku veľmi dobre. Nemôžem povedať, že by som matiku milovala, niektoré veci som počítala rada, niektoré veľmi nie, ale v zásade problém nastal až na gympli, keď sme fasli totálne nekompetentnú trúbu, čo nevedela nič vysvetliť.

Iwa, St, 04. 05. 2016 - 22:22

Radšej 5 písomiek z matiky ako 1 diktát Veľký úsmev minimálne 3 zo 4 členov rodiny by boli za zrušenie Y. U nás je skôr problém s jazykmi.  Staršieho dokonca učiteľka z matiky vychválila pred inými rodičmi a ani nevedela, že jej stojím za chrbtom - som asi 10 cm hneď podrástla.

To učivo, čo si popísala, je väčšinou piatacke, starší sa učil deliť a násobiť veľké čísla niekedy na jeseň. Bolo to prvé "náročnejšie" učivo. Problém je, že decká sa to učia mechanicky, nerozmýšľajú. Pri tom delení, som syna naviedla, aby vydelil 6-ciferné číslo 4-ciferný. "To sme sa ešte neučili." zaúpel... ale keď sa mu to podarilo, to sa cítil hrdinom! lebo pochopil princíp. Ale väčšina deciek si povie, že matika je nuda a koniec. No, majú staršiu učiteľku, ktorá vyžaduje presnosť a decká sú z toho otrávené, že im za "2+3=6" nedá aspoň pol boda, lebo sa pomýýýýlili Vyplazený jazyk Mám pocit, že školy a rodičia sú pos..té z výučby angličtiny -teda u nás sa na rodičku väčšinou rieši angličtina a raz učiteľka nič nenaučí, keď ju vymenili, nová bola až priveľmi prísna a náročná... Na väčšine predmetov sa dá učivo obkecať. Ale keď niekto netuší ako sa násobí, tak neobkecá. Dzeny spomínala logické myslenie. Skôr by som povedala, že stačí "čítanie s porozumením" - prečítať si, vytiahnuť fakty a dôležité veci a použiť ich.

Dievčatá, dnes sme bojovali s biológiou Plačem junák sa všetko učí naspamäť, ja som z toho zúfalá, ale inak sa nenaučí. Zvieratká a kvetinky ho nezaujímajú, k hmyzu má odpor... keď mu poviem, predstav si to zviera, tak netuším, či si predstavuje správne Vyplazený jazyk

Dzeny, Št, 05. 05. 2016 - 07:27

Ja som tú logiku myslela s súvislosti s matikou, že keď chápeš princíp, tak je jedno ako sa dopracuješ k výsledku. Čítanie s porozumením, to je prúser ako Brno. V tom tie deti v testoch tiež pohoreli.

Junáka zober do Slovenského národného múzea, je tam teraz výstava pavúkov a škorpiónov. Ja mám odpor k hmyzu tiež, ale chystám sa tam, aby som sa trochu s tými zvermi skamarátila:) Si tak hovorím, že hádam keď to uvidím živé a niečo viac si o tom prečítam, tak v tom objavím nejaké čaro. Nerátam s tým, že dospejem do fázy, že by som to doma chovala, len by som k tomu chcela cítiť rovnakú úctu ako k ostatným živým bytostiam:) 

dasa_, Št, 05. 05. 2016 - 08:01

Sranda je, že v aktuálnom ponímaní slovenčiny v duchu monitorov9 je aj slovenčina o logike. Polovica úspechu je v čítaní s porozumením. A nakoľko náš syn už niekoľko rokov číta výhradne manuály a návody, tak písanému slovu rozumie dokonale. i/y je problém. Ale toto zvláda bravúrne. A tak nakoniec testy zo slovenčiny urobil najlepšie z celej triedy, aj keď v celkovej známke sa to neodráža :) Lebo kto tie monitory skúšal na sebe, tak teda fakt to bolo aj o matematickej  logike.

Iwa, Št, 05. 05. 2016 - 12:47

NA tej výstave boli pred mesiacom, ale on radšej ochorel Veľký úsmev Určite pôjdeme pozrieť, to my s mladším takúto háveď môžme...

Dzeny, Št, 05. 05. 2016 - 12:58

To vážne?Váľam sa od smiechu po podlaheTak to je na tom horšie ako ja a to som si myslela, že som na tom zleVeľký úsmev

Iwa, Št, 05. 05. 2016 - 16:29

Fakt Veľký úsmev v stredu ráno, keď mali ísť, mal 38,1°C a nič ho nebolelo, tak sme si z neho srandu robili, že sa bojí pavúkov. Ale v pondelok aj tak skončili u ušného s antibiotikami.

Kamila, Št, 05. 05. 2016 - 09:14

A zlomky sa uz piataci ucili? Sikovneho mas junaka. Tka slovencina, nechapem, z diktatov deva nosila volakedy jendotky, teraz znamky nemaju, ale ked isla pisat len nejaky text pre seba, bolo tam plno chyb.

Veru to čítanie s porozumením a logické myslenie ako také, bude asi najväčší problém.

Nam na rodicku rozpravala ucitelka, co ich caka v juni z prirodovedy, uplne iny pohlad, ako to co sa ucila doteraz. Zamerany nie na rozsah, ale do hlbky, co najviac veci vyskusat, priadt k tomu nieco analogicke ...

Iwa, Št, 05. 05. 2016 - 12:53

Áno, mali aj zlomky, taký prvý náznak - pod čiarov do 10, krátenie, tuším aj sčítanie. Tiež si to vysvetľovali na kruhu. Učiteľka sa mi zdá v pohode, aj metódy, ktoré používa, ale decká k matike pristupujú zo zásady negatívne.

Ale mladšieho si mi pripomenula... ten najradšej číta encyklopédie, niekedy si aj večer donesie knihu a čítame koľko váži netopier a čo žerie a ako dlho je netopierica tehotná Chichocem sa Rozprávky alebo príbehy čítame, len keď už je veľmi unavený, zdá sa mu to málo dynamické, fascinujúce, málo faktov... Sú úplne odlišní, ale aspoň sa nenudíme.

Kamila, Št, 05. 05. 2016 - 12:57

No aspon cita, moja len svojho oblubeneho autora, ktory stiha nastastie dve knizky do roka vydat. Hambím sa

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama