reklama

Jazykové okienko aneb jazykový o/blog

Pridal/a aramana dňa 08. 04. 2011 - 08:48

reklama

Každý raz prestrelí abo prepískne abo prepísne...aj ja...veď sme ľudia...niekedy to však šklbe oko...

Povedal mi - mi , mne, ako jednému sa píše mi
My sme prišli - my , my, ako viacerí sa píše my
Ako si to zapamätám? - jednoducho - mi - i má jednu paličku - jeden človek
- my - y má dve paličky - najmenej dvaja ľudia - viacerí

malý, hlúpy, tučný, chudý, úžasný, dokonalý - jeden človek
malí, hlúpi, tuční, chudí, úžasní, dokonalí - ľudia
s malými, s hlúpymi, s tučnými,...- koncovka mi/ami je dvždy i

našli, prišli, kričali, písali, smiali sa, hnevali - slovesá - i

byť - Chcem byť veľa krásna.
biť - Budem ťa biť do rána.

by - Aj by som si ešte šupla kávičku.
bi - Fero povedal - Bi ho!

ryža - tvrdá, neuvarená - tvrdé y
rizoto - uvarené - mäkké -i

vydať - vydať sa
vídať - vídam vás tu aj o polnoci

...toľko na pobavenie...
A tak mi napadlo, smele pridajte ďalšie aj s asociáciami.

(upravila som nadpis bo pral očiChichocem sa )


reklama

reklama

kefara, Pi, 08. 04. 2011 - 12:31

Veľký úsmev Veľký úsmev
Tuším sa vám pletie erotika s gramatikou Váľam sa od smiechu po podlahe Mrkám Mrkám Slnko

Katka0202, Pi, 08. 04. 2011 - 16:59

no, mne tu tiez vybehlo to, co mam v nose, ze co to??? na treti raz som precitala spravne...

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 10:22

Ja zas nechápem keď niekto napíše máme ťa rady, máme ťa radi.Kedy je i/y?Prekvapenie

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 10:26

Radi majú iba muži, alebo ženy a muži (teda všetci). Rady majú iba ženy, a/alebo deti.
Rovnako oni/ony.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 10:34

Ale škaredo sa to vyslovuje.Úsmev

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 10:36

Sranda je, že vo výslovnosti by (tuším - neviem isto, predsa len som tvrdo hovoriaca kopaničiarka) nemal byť rozdiel Úsmev.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 10:38

Je rozdiel isto.V správach abo Mullerová v dámskom magazíne tak rozpráva.

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 10:50

No, v správach už dávno počuť hlavne novodobú bratyslafčinu, takže podľa toho by som sa veľmi neriadila. Minule som skoro spadla zo stoličky, keď som si vypočula: "... a auto zabáčalo..." Mlčím.

Kde sú časy nádhernej slovenčiny v Nedeľných chvíľkach poézie...

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 11:04

ja rada používam niektoré slová, ani neviem kam ich zaradiť, ale sú mi srdcu blízke - bo, abo, aneb, sťa, veľa múdra...Chichocem sa Chichocem sa Chichocem sa

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 11:06

Bo, abo, sťa sú rýdzo slovenské, ale už archaické výrazy. Aneb je čechizmus. Veľa múdra je nespisovne - ale znie to pekne Úsmev Mrkám.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 11:10

úplne som zabudla na slovko - porád (stále) milujem ho Úsmev

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 11:21

A to je tiež čechizmus Úsmev Mrkám.

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 11:50

A keď už je reč o čechizmoch - tými sú aj krajka a prádlo (správne je čipka a bielizeň). Oči mi vypadávajú a uši mi krúti, ak to nájdem niekde, kde by človek čakal spisovnú reč (noviny, časopisy, reklamy, moderátori... atď.)

adus, Pi, 08. 04. 2011 - 12:15

nahrala si mi na smeč - keď sme pri čechizmoch, nedá mi opäť nepripomenúť všetkým, že v našej ľubozvučnej slovenčine je správne škatuľa a krabica je bohapustý čechizmus, rovnako ako my na SK máme pokoj a nie kľud.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 12:21

Prekvapenie Prekvapenie Prekvapenie to som ani netušila

Takže ani - kľudne tam choď ?
len sa pýtam, ja by som aj tak použila - smele tam choď Chichocem sa

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 12:23

myslim ze smele je zle a smelo je dobre Úsmev
linda©

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 12:28

Ale povedz si to nahlas - smele - neznie to úžasne? Úsmev

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 14:11

ani nie, je to také...šmatlavé Mrkám
ale niektoré nespisovné roztomilosti mám rada
linda©

carly, Pi, 08. 04. 2011 - 10:43

Geo, myslíš to tak, že píšeš rady, ale vyslovuješ radi?

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 10:48

Píšem gramaticky tak, ako to má byť - tvrdo vyslovujem všetko Hambím sa.

carly, Pi, 08. 04. 2011 - 10:58

tak ako to napíšeš, tak by si to mala aj vysloviť, ale holt, naučený zvyk častokrát nepustí Úsmev

carly, Pi, 08. 04. 2011 - 10:27

my ženy alebo aj deti ťa máme rady,
ale my všetci ťa máme radi

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 10:28

Nechápem to a nerozumiem tomu.
Nie naopak.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 10:52

Katkin, Zuzkin, mamkin / privlastňujeme s i

zlí psi, zlé psy

jedenkrát, dvakrát, trikrát - píšeme spolu
Stokrát som ti vravela, nejedz ten žltý sneh!
dva razy, štyri razy, sto ráz - píšeme oddelene

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 12:01

precíteným hlasom do stratena: "žltý sneh, žltý sneh..." Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe
super Mrkám
linda©

Katka0202, Pi, 08. 04. 2011 - 17:07

Aramana - smejem sa a este sa dlho smiat budem!

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 11:43

Tiež sa prihováram za aspoň základné používanie čiarok. Hej, je okolo nich celá veda, ale ak ich niekto úplne ignoruje, tak si musím často text prečítať aj trikrát, kým prídem na to, čo chcel autor vlastne povedať.

Najjednoduchšia pomôcka na správne umiestnenie - prečítať si text nahlas, a tam, kde sa človek nadychuje, patrí čiarka.
"Pikošky" sú na dlho, takže nič Úsmev Mrkám.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 11:51

Ja som vedela čiarky používať na základke.Keď som si nedávno robila gymnázium, nestačili sme všetci huby otvárať.Neskutočne to zmenili a skomplikovali.Ale pokúsim sa ich dávať.Niekde ich už len šupnem Chichocem sa .

Lenka R, Po, 11. 04. 2011 - 13:37

Pamätám si ako môj tatino , keď som raz dostala horšiu známku z diktátu a vyhovárala sa, že tie chyby boli samé čiarky vravel príbeh, že zlá čiarka môže stáť nikoho život. Vraj kráľ chcel dať milosť odsúdenému a do listu poslovi namiesto:
" oslobodiť, nemožno obesiť !" napísal :
"oslobodiť nemožno , obesiť !"
Tatino mal veľa takých hlášok, doteraz ma mnohé napadajú. Alebo diktát , už neviem v ktorej triede základky : víly v lese vence vili a psi na ne z vily vyli .

aramana, Po, 11. 04. 2011 - 18:25

Neskutočne dobrý príklad!Áno
Hneď odpisujem a dávam do povedomia synkovi.Úsmev

carly, Pi, 08. 04. 2011 - 11:58

Za tie základné čiarky by som sa prihovárala aj ja, mám presne tem istý problém pri čítaní ako ty Úsmev

Čo mne ešte dosť trhá uši, hlavne pri hovorenom prejave, je vykanie. Veľa ľudí vyká a tyká zároveň. Povedia napr.: "Podala by ste mi tú knihu?" a správne má byť podali.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 12:14

To naozaj málokto vie.Áno

adus, Pi, 08. 04. 2011 - 12:16

Na to je tiež básnička - nepamätám si jej druhú polovičku, ale snáď sa nájde niekto, kto ju doplní. To podstatné je:

....pane, vy ste bol - tak vyká iba vôl ....

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 18:43

Nevykajte nikdy, pane, kde ste bol,
kto tak vyká, ten je vôl.
Ten, kto chodil do slovenskej školy,
vyká pekne, pane, kde ste boli?

Autor Martin Rázus

Tangy, Pi, 08. 04. 2011 - 17:31

Toto doslova neznasam, usi mi to trha (vid. dnes vecer Sefka ala pani Mojsejova). A ktosi tu spominal pani Sonu Mullerovu (ak spravne pisem). Spomenula som si ako v Damskom magazine hovorila puncosky namiesto pancusky.

Chobotnička, Pi, 08. 04. 2011 - 12:06

Tlieskam Ďakujem za jazykové okienko. Tlieskam Padlo mi to celkom dobre si takto zopakovať gramatiku, a aj vybrané slová. To už som niektoré aj pozabúdala. Hambím sa Chichocem sa

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 12:12

brat - braček, nie braTček Úsmev
linda©

eva m, Pi, 08. 04. 2011 - 12:32

podobne ako sucasne - nie sucasTneMrkám
Eva Slnko

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 14:12

tiež úžasný, nie úžasTný Úsmev

linda©

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 12:16

A dáme si diktátik : céra, srce, ocovi, stebov, somnov, domou

Kto má správne? Veľký úsmev

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 12:25

dcéra, srdce, otcovi, s tebou, so mnou, domov Úsmev
moja kamoska zasadne pise "domu" (domov)
linda©

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 12:22

Dievčatá, idem teda kopírovať - na cca hodinu tento blog "vypnem", dobre? Za ten čas ho na stránke nebudete vidieť.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 12:30

to fakt mám ísť variť???Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe Váľam sa od smiechu po podlahe

dulka, Pi, 08. 04. 2011 - 12:36

a tak tiež čosi pridám:

šofér trúbi (čo robí?)
šofér trúby (koho? čoho?)

takže jedno písmeno, ktoré úplne zmení zmysel vety Chichocem sa

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 12:43

Takže včul nasledujú skopírované komentáre odtiaľto: http://www.nanicmama.sk/ja-zena/anulacia-manzelstva
Trošku to "škrípe", lebo som vypitvala len to, čo sa týkalo gramatických "záležitostí". Nesedia tiež dátumy a časy odoslania komentárov.

Na odlíšenie skopírovaných komentárov som použila kurzívu.

magic, Pi, 08. 04. 2011 - 12:45

casto sa stretavam s tym, ze z malickosti sa skladaju velke veci. a vsetko so vsetkym suvisi. priamo aj nepriamo.
kedysi vediet pisat gramaticky a stylisticky spravne bolo prejavom vzdelanosti. vediet sa vyjadrit (ked to vies pisomne, casto nemas problem ani ustne) tak, aby aj ini pochopili, co chces. okrem toho to bol prejav ucty voci tomu, komu si to adresovala, lebo si si dala zalezat co a ako mu napises (alebo aspon prejav sebaucty, lebo si sa nechcela zosmiesnit svojim pisomnym prejavom pred druhymi).
ano, postupne sa to zacalo povazovat za bagatel. hlupost. kto sa kedy bude zaoberat nejakym i-y (bodaj ho aj s Hatalom. Mnohi mylne hovoria so Sturom).
A kolkokrat budes v zivote potrebovat pisat uradny list? Iba co ta tym ucitelky v skole buzeruju.
To bolo platne mozno kedysi, doba sa zmenila. Ale pretrva to nadalej. No niektori zrazu pisu motivacne listy, zivotopisy a vsetko ostatne aj desat kusov do mesiaca. Lebo su bez prace. Najlepsie je pisat motivacny list sity priamo na mieru firme (vacsia sanca, ze neskonci v kosi, ale zaujme). Mnohi su ale v tomto hotovi stylisticki analfabeti. Kopiruju z netu, niekedy aj s vetami, ktore tam nemaju co robit. Ten isty list vseobecne napisany vsetkym firmam bez rozdielu. Pohodlnost, neznalost. Plataju diery vzdelania.
A spat k tym malickostiam. Zacne to zbytocnym i-y, nespravodlivymi diktatmi, kde vam strhnu bod za chybajuci makcen ("vsak na nete sa pise bez diakritiky! kto to potrebuje?"), zbytocnymi slohovymi pracami ("jezis, to co je za tema?!!!"). potom sa zrazu nasa komunikacia sklzne k prilis hovorovemu a zjednodusenemu prejavu (vyzera to navonok tak prirodzene a normalne), a ked sa pokusame byt oficialni alebo sa vyjadrit co najpresnejsie (ked to situacia vyzaduje), sme smiesni a v koncoch (ponadavame si, ze naco take nafukane oficialitky, vsak sa bavme ako nam zobak narastol). a trebars po troch rokoch manzelstva manzelka riesi, ze to manzelove pouzivanie polovulgarnych slov ju uz znechucuje. nehovoriac o tom, ze navyk na ne mu nerobi problem ich zacat pouzivat aj na jej adresu. nic ho nezarazi, ked ich vypusti z ust, lebo ich bezne hovori.
a ina riesi to, ze ich komunikacia viazne (vztah sa rozpada, on mi nerozumie, nepocuva ma), lebo za nic na svete nie je schopna presne trefnym slovom pomenovat to, co ju stve (slovna zasoba obmedzena, vyjadrovacia schopnost zakrpatena - holt, hovorovy jazyk). a manzel nie je z tych, co budu pocuvat polhodinovy prejav na temu "co som to vlasne chcela", nez sa dostane k pointe.
dalsia vetva dopadu - znevazujes jazyk, znevazujes si tak aj identitu. jazyk zbytocny, ludia blbi, co sa rodnej zeme tyka, hotovy trapas - a zrazu zistujes, ze si vo svete vlastne narodny bezdomovec. slovakov nechces, inde nepatris. ako ked sa hanbis za rodicov, za rodinu a nahle zistujes, ze si na svete z vlastneho rozhodnutia sam.
a je toho dost, kam este moze viest podcenovanie malickosti, ked na to nie je skutocny dovod.

takze, uplne pochopim, ked sem pise nejaka zena v stave zufalstva - manzel u milenky, totalny nezaujem o rodinu, ona s dlhmi na krku, nevie kam sa obratit. ci prv riesit strechu nad hlavou, hladne deti alebo zlomene srdce a podkopanu sebauctu. tam pochopim, ze gramatika ide bokom.
ale toto skutocne nie je nastojcivy pripad, pod tlakom emocii a zufalstva.

treba zachovavat mieru, zlatu strednu cestu. a tak ked neviem, nie som si ista, ako sa nieco pise, vetu jednoducho preformulujem. vsak slovencina je moj rodny jazyk, som slovenka, ocakava sa, ze ho ovladam tak dokonale, ze s nim nemam problem.

eva m, Pi, 08. 04. 2011 - 12:51

magic,
Tlieskam Tlieskam Tlieskam Tlieskam Tlieskam Tlieskam !!!!!!
Áno Áno Áno Áno Áno Áno !!!!!!
skvele!
Eva
Slnko

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 12:53

magic,
absolutny suhlas, perfektne vystihnute!
Áno Áno Áno

linda©

Tangy, Pi, 08. 04. 2011 - 12:55

Magic, vcelku suhlasim.

aretta, Pi, 08. 04. 2011 - 12:58

Tlieskam Tlieskam Tlieskam
Taktiež mám občas chuť zobrať červenú fixku a opravovať hrúbky na monitore Chichocem sa Myslím, že správne používanie gramatiky hovorí o inteligencií človeka. Občas mám chuť zvriesknuť: "Baby, radšej si zoberte knihu a čítajte ako surfujete po stránkach a hráte mahjong..."

lydusha (bez overenia), Pi, 08. 04. 2011 - 13:00

Podla mna gramatika a inteligencia su dve rozne veci, ale nevadi. okrem toho sem pisu aj baby, ktore dlhorocne ziju v zahranici alebo dokonca zahranicne baby, ktore sa slovensky ucia. Nehovorim uz o roznych poruchach... ja toto tu beriem ako rozhovor a pri rozhovore tiez neriesim ypsilony a gramatiku. nech si kazdy pise ako vie, zalezi na inych hodnotach ako gramatika, ak si niekto na tom potrpi, tak nech si potrpi na svojej uprave a nestrapnuje tych, ktori na to nemaju z roznych dovodov.

mandy, Pi, 08. 04. 2011 - 13:02

Suhlasim s Lydushou. To, ze niekto neovlada gramatiku este neznamena, ze nie je inteligentny. Moj synovec gramatiku neovlada. Ma svoje dys - problemy. Ale studuje na Vysokej skole a pri stretnuti s nim by nikto nezistil, ze ma nejaky problem.

aramana, Pi, 08. 04. 2011 - 17:33

K tomuto by som vedela niečo povedať...
Moje dieťa so všetkými dyskami/diskami gramatiku ovláda.To sa dokáže naučiť úplne každý.Odrecituje ti vybrané slová, povie ti kde sa píše mi/my.Ale akonáhle to má napísať abo použiť vo vete, je v prdeli.
Takže deti s poruchami učenia gramatiku/pravopis ovládajú - musia , ale nevedia aplikovať, to čo vedia.

margesimpson, Pi, 08. 04. 2011 - 13:04

Zaujimave. Moja najblizsia kamoska je bulharka a vzdy trvala aj trva na tom, aby sme ju vsetci opravovali, nech sa to rychlejsie nauci. Lebo si dobre uvedomuje jednu vec, pisanie vobec nie je rozhovor. Praveze pisany text je castokrat to jedine co vies o danom cloveku (CV, rozne ziadosti, komunikacia s uradmi a s klientami). A napriklad zla gramatika je u nas napriklad prve kriterium na vyradenie CV.

sonia, Pi, 08. 04. 2011 - 13:06

Margesimpson Áno Áno Áno,v dnešnej dobe je správny pravopis pomaly nutnosť ...a určite aj vizitka človeka.Dalšia vec "milujem" ked napr. tu na naničmame niekto dáva super múdre rady druhým a pomaly v každej vete hrubka Prekvapenie -tak mna týmto určite nepresvedčí o svojej inteligencii a vzdelanosti,môže dávať neviem aké premúdrelé rady...a ak sa nato niekto urazí ked ho druhý upozorní na nejaké chybičky tak to je predsa jeho problém-každý vidí predsa to čo chce vidieť,ked chce vidieť poučovanie tak ho vidí a ked to berie ako "pomoc" tak to tak aj berie - v dobrom.... Mrkám Úsmev

dulka, Pi, 08. 04. 2011 - 13:07

Sonia, správny pravopis nie je len nutnosť dnešnej doby, bola to nutnosť aj pred tým. Len si myslím, že keď neboli sms-ky, maily, kde sa píše kadejako bez diakritiky a je jedno aké "i" (ja osobne píšem aj maily s diakritikou), tak čím ďalej tým menej ľudí gramatiku ovláda - bohužiaľ a asi aj preto sa o tom viac rozpráva. Inak súhlasím s tým, čo si napísala Áno

lydusha (bez overenia), Pi, 08. 04. 2011 - 13:10

margesimpson, toto ale nie je nijaky konkurz do zamestnania a uz pomaly kazdy word ma opravu, ked si niekto posiela gramaticky napisanu ziadost, nie je to ziadne pravidlo, ze tu gramatiku aj vie. Ked sikovny predavac v elektre nedostane sancu lebo nevie kam s i/y, tak to nie je len jeho skoda, ale obchod prichadza o kvalitneho predajcu. Pokial je to asistentka kohokolvek, ok, ta sa prezentuje aj pisanim, no bazirovat pri niektorych povolaniach na gramatiku je prinajmensom smiesne.
Tvoja kamoska bulharka vsak netovri celu populaciu zijucu v zahranici a nie kazdy je zatazeny na gramatiku ako ty ci ona.

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 13:12

suhlasim s Lydushou v tom, ze ludia sa pri opravovani nemaju strapnovat navzajom.
Ten, kto pise velmi zle, sa podla mna strapni aj sam, ale aj to je vec pohladu, ze u koho.
Ale myslim, ze baby, co sa ucia slovencinu su za slusnu opravu vdacne.
Tie, co vedeli pravopis pred odchodom do zahranicia, ho vedia aj teraz a nepomylia si byť a biť - poznam takych ludi vela a stale pisu spravne.
To, ze pouziju inu stylistiku alebo vpletu cudzi vyraz, je normalne, ked roky komunikuju v cudzom jazyku.
Napriklad Katka (kp) - nevsimla som si, ze by mala hrubku vo svojich clankoch.

linda©

dulka, Pi, 08. 04. 2011 - 13:15

Ja tu neriešim opravovanie gramatických chýb, aj keď mi to hneď udrie do očí. Nesúhlasím však s tým, že niekto robí chyby preto, lebo dlhodobo žije v zahraničí. Buď niekto gramatiku ovláda, alebo nie (nedá sa podľa mňa zabudnúť) Podľa mňa ovládať gramatiku by mal každý (nehovorím o tých, ktorí majú nejaké poruchy - dys), patrí to k všeobecnej inteligencii človeka.

magic, Pi, 08. 04. 2011 - 13:17

(odkaslanie, vazna tvar): ehm.ehm.
lydusha, myslim, ze chapes, ze ak niekomu napisem, ze by mal viac podbat na gramatiku a stylistiku a on odpise, ze nemoze zato, ze ma take a ine dys... (kludne aj nastvanym tonom, ze co si to dovolujem do neho rypat, ked nemam ponatia, s cim on pri pisani bojuje) tak nie je problem sa mu slusne ospravedlnit za omyl.
casto je lepsie sa radsej ozvat a dozvediet, ako predpokladat, ze... . z predpokladov casto vznika najviac nedorozumeni.

a tiez verim, ze chapes, ze som pisala vseobecne a predovsetkym o ludoch, ktori skutocne povazuju stylistiku (kludne mozeme postavit gramatiku na druhe miesto, to sa skor vstreba) za najnepotrebnejsiu vec. a pritom nejde len o krasnu upravu textu, nepouzivanie vypchavok a neopakovanie tej istej spojky vo vete sestkrat. skor o schopnost vyjadrit sa na prvy sup jasne a zrozumitelne.
a nie je to o tom, ze niekto si teraz dvakrat premysli, co chce povedat, nez to pusti z ust, lebo to by fakt komunikacia uviazla. ide o to, ze spociatku ano, ak by sa chcel naucit dobre vyjadrovat, zrejme by musel dvakrat premyslat, nez by raz hovoril. ale "cvik robi majstra". casom by ani moc nepremyslal. slo by to same. mal by to zakotvene v mysleni. a preto by bolo fajn, keby ludia toto uz od skoly nepovazovali za dalsi onakvejsi vynalez ucitelov ako mucit studenta, ale prikladali tomu istu dolezitost.

keby som chcela v tom texte hore podchytit zaroven vsetky vynimky, ktore maju "pravo" na svoje jazykove chyby (a urcite ani o jednu z tych dys... nestali), ani sa nedopisem.

ak toto vyznieva ako dalsia kritika, ci ironia, tak sa vopred ospravedlnujem. myslim to sice vazne, ale nie urazlivo.

lydusha (bez overenia), Pi, 08. 04. 2011 - 13:19

Mna zaujima, co ta opravnuje k tomu, aby si dopelych ludi na cokolvek upozornovala? Pytal sa niekto, ziadal niekto- opravuj mi chyby? Pripada mi to presne tak, ako ked ma akoze kamoska stretne v meste zacne mi kritizovat uces, okuliare, obliekanie blablabla. Co je koho do toho? Je to moja vizitka a pukntunkbasta. Ked sa ma niekto nepyta, nehrniem sa do kritiky rozhodne neriesim nieciu inteligenciu ci uroven na zaklade popisaneho. Tiez neriesim, ked s niekym idem na pracovny obed a neovlada zakladne pravidla stolovania, ked zje komplet menu lyzicou- pohoda, jeho zivot, nie moj, kto sme my, aby sme sudili ostatnych?

magic, Pi, 08. 04. 2011 - 13:20

ja som mala zleho tusaka, ze to budes brat takto. nech.
ty moc dobre vies, ze zivot je taky mnohouholnik, ze to nedokazes ziadnou grectinou pomenovat.
ze zrovna nemas chut pozerat z toho uhla co ja, nevadi.
ja zase chapem, co chces povedat ty, ale tiez sa mi momentalne nechce tymto tvojim uhlom zapodievat. momentalne mam pocit, ze je treba stat v opozicii proti volnosti a prava na vlastnu blbost. urcite v tomto. a to robim.

a neopravnuje ma nic - ja mozem, ty mozes. proste sa mi chce a tak to robim. chce sa mi povedat im, aby na gramatiku, stylistiku a ostatne jazykove veci dbali a prestali hovorit, ze je to zbytocnost. lebo nie je. je to dolezite.
a otazku - kto som ja, aby som...? mozeme vynechat. keby som ju priviedla k absolutnemu zaveru a keby to tu urobili vsetci, nikto sem nikdy (z ucty a pochopenia k druhym) nenapise ani ciarku odporu.

jedna ploska - uhol pohladu - z miliard plosok toho mnohouholnika zvanho zivot. mozeme sa hadat do staroby a do zblbnutia. alebo pockat, az sa tej druhej bude chciet pozerat na danu vec zase z ineho uhla pohladu.

púpavienka, Pi, 08. 04. 2011 - 13:22

Magic skús sa na to pozrieť z iného uhla aj ty. Príklad: prišla za mnou taká 40-ička a prosila ma o pomoc kvôli internetu. Nechápala som, že prečo to chce odo mňa, doma maju internet. No napokon mi povedala, že ona má také veľké problémy s gramatikou a potom vraj to už n ie je iba gramatika, ale že začne robiť také chyby a dokonca nevie formulovať slová, no a presne tak. Raz sa jej vysmiali na nejakej stránke a ona už nemá odvahu riskovať. Nikdy by som si o nej nepomyslela, že môže mať také problémy, rozhovor s ňou bol veľmi príjemný, vie sa vyjadrovať, vie o čom hovorí a dalo sa s ňou o všetkom pokecať. Áno, zrejme ma aj ona nejakú dys, len to nikto neriešil a ona sa veľmi kvôli tomu trápi. Ja som jej odporučila psychologa, nie nenaučí ju spisovnú gramatiku, ale brániť sa voči tomu.
Vieš, tí čo s tým nemajú problém to vidia inač, ako niekto kto vôbec nemá vypísanú ruku, kto nečíta, ale preto ešte nie je horší a ak má problém treba zrejme riešiť ten problém a nie pravopis. Aj mne to udrelo ako prvé a predsa som to prehltla, lebo som si uvedomila, že teraz ju trápi niečo iné.
Ked mala moja dcéra 8 rokov, ešte sme nevedeli že je dys... a tak si začala dopisovať so sesternicou, teda sestrinou dcérou a odrazu mi sestra volá .. vieš koľko chýb urobila tvoja dcéra v dopise, ukázala to aj v škole. Bolo mi do plaču, moja dcéra napísala štvorstránkový dopis, ja som bola šťastná, že začne takto komunikovať a nakoniec som jej to zakázala a povedala, že človek si ma nájsť takého priateľa na dopisovanie, ktorý ju bude brať takú aká je. Tu gramatiku sme sa učili, ba až mučili dennodenne. Teraz už nemá také veľké problémy, ale aké kvantum kníh prečítala. Nikdy nemôžme súdiť, lebo nevieme čo sa môže pritrafiť nám.
Slnko

magic, Pi, 08. 04. 2011 - 13:24

margori. chapem.
uz sa tu x-krat riesilo, ze niekto utrapanej zene napise - namiesto stazovania sa, pozri, kde si narobila chyby ty! a ona sa utiahne a viac nenapise, lebo...
ten tvoj uvedeny priklad je podobny.

moj syn ma zrejme tiez dys. ale este nie je v skole, tak uvidime co z toho vylezie. neriesime dopredu. kazdopadne, aspon skusim ho naucit, ako brat v takomto pripade posmech. snad mu to pomoze. uvidim za pochodu. neriesim sekeru v trame, ked este ani svadba nebola.
ja vsak neriesim ludi s dys... ale tych druhych. preto, lebo to chcem povedat a nahlas. ak mi niekto napise - mam dys, nemozem zato, nenavazaj sa do mna, ospravedlnim sa mu. normalne a slusne. bud to prijme, alebo nie.
ak to vezme osobne a utecie, ani nic nepovie, zial, stava sa. rovnako, ako tym zenam, ktore namiesto macika a srdiecka dostanu radu raznejsim sposobom. je len jeden na svete, co ma moc spasit vsetkych jedinym objatim. my sme len ludia, koname ako ludia, niekedy zle odhadujeme a robime chyby. a nie vzdy sa nam dostane sance ich napravit. preto je tu vzdy skupina ludi, ktora vie, ze mas dobre srdce a druha, ktora je presvedcena, ze si zly clovek, co sa na dobraka len hra. preto sa to neoplati riesit v detailoch.

Preco ste namieto toho, aby ste sesternici povedali, ze to viete a riesite, a teda, ze by vasej dcere mohla dat zatial priestor, kde si tu gramatiku moze trenovat, radsej zakazali dcere listy pisat? alebo sa to nedalo, sesternica to napriek vysvetleniam vobec nechapala a dalej ju zosmiesnovala?

vyvyka, Pi, 08. 04. 2011 - 13:28

Mne vadí aj keď sa píše bez diakritiky, keď slovenčina, tak poriadne. Mrkám Vyplazený jazyk

eniXelka, Pi, 08. 04. 2011 - 13:30

Ked sa na to vykasleme o par mesiacov ani nebudes vediet citat po inych, pretoze budu pisat s chybami a po svojom.
A ked niekto upozorni na tvrdku, tak to nie je koniec sveta.
Za seba hovorim, opravujte ma za vsetky gramaticke chyby.

Lusky, Pi, 08. 04. 2011 - 13:33

Minule sa mi dostal do ruky email, že zomrel zdravý rozum, všade sú hlášky, načo písať gramaticky, to je jedno, môžem si písať ako chcem, čo chcem a komu chcem. To je jasné, avšak náš rodný jazyk si treba vážiť. A pokiaľ ma niekto upozorní na nejakú hrubku, (určite to nebol výsmech, ani som to nemala v úmysle), budem sa snažiť na sebe pracovať a nehaniť slovenčinu, tým že poviem, mne je to jedno ako sa to píše, nechápem tento postoj v dnešnej dobe. Upozorňujem, že pokiaľ niekto trpí poruchou písania, treba to tiež napísať. A dá sa to ospravedlniť. Ale väčšina tých, čo sem prispievajú touto poruchou netrpí, takže si myslím, že tu nie je čo riešiť. Akurát ma veľmi prekvapujú hlášky typu, ja si môžem písať čo chcem a ako chcem. Ja si svoj rodný jazyk vážim a budem sa snažiť prispievať bez gramatických chýb a odovzdávať to budem aj svojim deťom. Slnko Slnko Slnko

carly, Pi, 08. 04. 2011 - 13:35

Myslím, že Magic to vysvetlila jasne, zrozumiteľne a jemne, prečo je gramatiku a štylistiku dobré a vhodné dodržiavať alebo sa aspoň o to pokúšať. Podľa mňa sú niektoré základné veci, ktoré by mal ovládať každý (nehovorím o rôznych poruchách, o dys...).
Slovenčina a matematika sú dva základné predmety od ZŠ až po maturitu. Pri matike sa nikto nezamýšľa nad tým či 2+2=4, je to tak, každý sa to naučí a tak isto aj v gramatike sú dané isté presné veci, ktoré sa nemenia a ktoré by mal každý ovládať, aspoň tie najzákladnejšie.
Myslím, že rôzne slangové výrazy tu nikto nerieši, tie dokonca oživujú bežnú komunikáciu, i tu na týchto stránkach.

staronova (bez overenia), Pi, 08. 04. 2011 - 13:38

Ja som tiež za správnu gramatiku. Tak načo to toľké roky do nás vtľkali? Vytáča ma neslušné správanie ako také a nehovorím o hrubkách v texte.Jedna sa dá prepáčiť.
Úplne súhlasím s príspevkom magic.

Plamienka., Pi, 08. 04. 2011 - 14:47

mne tiež gramatické chyby udierajú do očíVyplazený jazyk
niektorí však neriešia ani to aby sa slovensky vyjadrili, čo už potom taký pravopis?!Mlčím
neprekážajú mi ani nárečové slová, a ani čechizmy mi tak nerežú oči a uši, ako všetky tie nové slová a výrazy, ktoré používajú moderátori v TVSmútok ako sa spomína aj v tej reklame na naše slovenské pivoMrkám
zapla som si v TV minule Zmenáreň ...no a tam: "kým "hérstajlista" bude robiť vlasy, my ideme "robiť šoping""
DO PERUNA!!! kde sa podel kaderník a nakupovanie???!!
( smajlík vybuchujúci od zlosti)

aleg, Pi, 08. 04. 2011 - 14:54

Čo nie si "in"? Veď to je "trendy"Veľký úsmev
Tiež nemám rada, podobné nahrádzanie slovenských slov.

loulou, Pi, 08. 04. 2011 - 20:04

Súhlasím. Ani ja nepoužívam cudzie slová, ak existuje slovenský výraz. Také ako comp, style, in, cool a podobné. Keď hovorím po slovensky, používam slovenčinu. Keď po anglicky, tak tam tiež nepchám írečité slovenské frázy Úsmev

Inak veľmi dobrý blog, ďakujem, veľa vecí som si zopakovala.

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 14:56

Snažím sa neriešiť, ak niekto píše s hrubkami - ale všímam si to. Nie cielene - proste mi to vyrazí oči.

Myslím si, že ak sa nejedná vyslovene o nejakú poruchu, tak naučiť sa vo svojom rodnom jazyku písať gramaticky správne, je základ vzdelania. Iste, občas sa nejaká chyba pritrafí každému. Preklepy dokonca vedia byť aj zábavné.

Ale keď niekto napíše/povie, že je mu to jedno...
No, veď aj tak sa dá...

sonia, So, 09. 04. 2011 - 00:15

Georgina Áno Áno Áno..."Myslím si,že ak sa nejedná vyslovene o nejakú poruchu,tak naučiť sa vo svojom rodnom jazyku písať gramaticky správne,je základ vzdelania.Iste,občas sa nejaká chyba pritrafí každému.Preklepy dokonca vedia byť aj zábavné."....super,nenapísala by som to lepšie Tlieskam ...

magic, Pi, 08. 04. 2011 - 15:09

damy, kaslite na pravidla. beztak si ich do hlavy vsetky nenatlacite. najjednoduchsi zaklad je citat, citat, citat. najlepsie starsie vydania. v tych novych neviem koho maju za koretktora, ale nachadzam im tam obcas chyby.
citanim sa podoba, forma slova ulozi do pamate. potom pri pisani vas zachvati divny pocit, ked tam napisete ine pismeno. asi ako ked mama pride domov a hned zmerci, ze vankusom na gauci niekto odvcera pohol!

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 15:15

Tiež mi to tak vychádza, že ľudia, ktorí majú veľa načítaného, gramatiku ovládajú. A často bez toho, aby poznali to správne pravidlo, podľa ktorého má niekde byť i/y... a tak podobne.

Plamienka., Pi, 08. 04. 2011 - 15:17

"najjednoduchsi zaklad je citat, citat, citat" Áno
áno ja som mala aj v škole problem vysvetliť prečo sa píše niečo tak ako sa píše ,a vybrané slová nepamätám ani zďaleka všetky...mám to ale v hlave "načítané"..Pohoda

margesimpson, Pi, 08. 04. 2011 - 15:27

uplny suhlas! Pri citani si to slovo "nafotis" a potom uz len v pripade potreby vytiahnes dakde zo sedej kory mozgovej Chichocem sa
Áno Áno Áno

linda999, Pi, 08. 04. 2011 - 18:04

to je ten spravny vyraz - ano, mam nafotene!
Tiez si uz nepamatam kopu pravidiel, ale "nafotene" sa len tak nestrati Úsmev
linda©

margesimpson, Pi, 08. 04. 2011 - 15:23

toto je velmi dobry blog Áno. Tu si toho vela pocitam. Mimochodom mne idu bulvy vypadnut pri nasledujucich situaciach
- tvrde y v pridavnom mene mnozne cislo - Mily chlapci
- mi, my a dalsie "zakladnosti". Raz som citala zhruba takuto perlu na fore: Som vidata s manzelom a mi zijeme so svokrovcami. Manzel ma chce opustit a my to vadi ze neviem preco.
- a nesmiem zabudnut na vidiet, visiet... a ich caste podanie vydel som, zavyselo to od okolnosti

georgina, Pi, 08. 04. 2011 - 15:46

Ach, a ešte také veci, ako "zjednodušenie" písania. Napríklad zámena x za ch - musím čítať približne o polovicu pomalšie ako zvyčajne, lebo si jednotlivé slová najprv "prekladám" do správnej podoby.

Tangy, Pi, 08. 04. 2011 - 17:40

Kedysi sa tu riesilo siedmi/siedmy. Chcela som to tu pekne vysvetlit, ale nasla som super link o cislovkach, tak pozrite:
http://slovencina.vselico.com/cislovky.html
A ak budete mat cas, popozerajte celu stranku, ja ju mam ulozenu v pc medzi oblubenymi.
Geo, neviem, ci som to sem mohla dat, ak nie, prosim, vymaz moj komentar. Dakujem.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama