Dobrý deň, Viem ze moja otázka je trošku asi iným smerom ako ostatné, no som tiež mama dvoch detí a z toho syn ma rok. Prave preto nestíham školenia a preto sa obraciam s prosbou na Vás. Mam Občianske združenie Hravé medvieďatá- pridružené k materskej škole. Pracujem s osobnými udajmy ako je meno, priezvisko, bydlisko, tel., mail., ktoré su vyplnené iba v papierovej prihláške. Máme internetovú stránku cez obec, no nezbierame žiadne udaje o prehliadačoch. Doteraz sme mali ochranu osobných údajov zabezpečenú iba odvolávkou na už teraz neplatný zákon. A preto by mi veľmi pomohlo, keby ste mi vedeli povedať, či potrebujem niečo zmeniť. Nemám žiadnych zamestnancov, berieme iba 2% z dane... Poskytovatelia sa samostatne rozhodujú či sa chcú zverejniť. Údaje od členov nespracovávam elektronicky-je to naozaj iba na prihláške. Naozaj mám z toho hlavu v smútku-nechcem niečo zanedbať-aj keď je už platnosť nového zákona. Potrebujem na to samostatnú osobu? Stačí mi informovať členov papierovou formou o zmene a dať im to podpísať? Ďakujem Vám za ochotu a za Váš čas S pozdravom Lenka
Dobrý deň,
podľa aktuálneho zákona o ochrane osobných údajov ste v postavení prevádzkovateľa, teda osobou, ktorá osobné údaje spracúva. Musíte preto zabezpečiť náležitú ochranu spracúvaných osobných údajov tak, aby boli chránené pred zneužitím, stratou, zničením a pod., napr. listiny s osobnými údajmi uschovať do uzamykateľnej skrine či miestnosti a zamedziť k nim prístup nepovolaným osobám. Ako prevádzkovateľ môžete spracúvať osobné údaje len v nevyhnutnom rozsahu a len na konkrétny účel. Napr. údaje, ktoré uvádzate môžu byť potrebné za účelom plnenia zmluvy, čo je právnym základom spracúvania osobných údajov, no napr. pokiaľ e-mailovú adresu nevyhnutne nepotrebujete, napr. nič nezasielate, tento údaj nemôžete spracúvať na tomto právnom základe. Mohli by ste ho spracúvať potom len v prípade písomne udeleného súhlasu. Ďalšou povinnosťou je zabezpečiť informovanie osôb o spracúvaní osobných údajov pri ich získaní, teda povinnosť informovať ich o napr. dobe ich uchovávania, o účele spracúvania, o práve osoby na opravu týchto údajov, o tom, komu informácie ďalej poskytujete a pod. Informáciu môžete predkladať v písomnej forme a dať ju dotknutým osobám podpísať. Ako prevádzkovateľ musíte tiež zabezpečiť také technické a organizačné opatrenia, ktoré zaručia primeranú bezpečnosť ochrany osobných údajov. Ich zabezpečenie je potom potrebné preukázať pri možnej kontrole z Úradu na ochranu osobných údajov, napr. prijatým dokumentom, v ktorom budú tieto opatrenia vymedzené. Pokiaľ Vaša webová stránka je na obecnej stránke, a pokiaľ na nej nie je kontaktný formulár, kde je možné zadať osobné údaje, informácie o spracúvaní osobných údajov by potom mala zabezpečiť obec. Samostatnú osobu na spracúvanie nepotrebujete. Uvedené je však len stručným zhrnutím Vašich povinností, ktoré Vám vyplývajú z novej legislatívy, a ktoré pre ich obsažnosť nie je možné zahrnúť na tomto mieste. Odporúčam Vám preto v tejto veci obrátiť sa na advokáta vo Vašom okolí, ktorý sa aktívne touto problematikou zaoberá, prípadne na ktorúkoľvek z našich pobočiek a vyhnúť sa tak možnej pokute zo strany Úradu na ochranu osobných údajov. Viac k uvedenému si môžete prečítať na http://www.banos.sk/sluzby/ochrana-osobnych-udajov
JUDr. Róbert Bános, advokátska kancelária v Bratislave, Galante, Trenčíne, Žiline, Dunajskej Strede, Vrábľoch, Nitre a v Poprade- Ak chcete komentovať, tak sa prihláste alebo sa zaregistrujte