reklama

ŠRF - Podnikateľský zámer

Pridal/a georgina dňa 17. 08. 2012 - 17:03

reklama

Rozlišujeme tri typy podnikateľských plánov, z ktorých má každý isté špecifiká.

Zakladateľský podnikateľský plán (podnikateľský zámer)
Pripravuje sa pred začatím podnikania, keď podnikateľ ešte nemá k dispozícii údaje o predošlej činnosti firmy, o ktoré by sa mohol oprieť. Pozornosť by sa mala venovať analýze podnikateľa - v čom chce podnikať, čo chce dosiahnuť, akými prostriedkami a metódami to chce dosiahnuť a aký kapitál bude mať k dispozícii.

Strategický podnikateľský plán
Je to vnútorný dokument firmy, ktorý je zameraný na to, aký cieľ chce firma dosiahnuť a plán má pomáhať pri dosahovaní týchto cieľov. Kľúčovými časťami plánu sú analýza trhu, podnikateľské prostredie, konkurencia a ekonomické trendy v danej oblasti.
Plán zostavuje sám podnikateľ, vo väčších firmách manažment. Strategické plány sa pripravujú na obdobie 3-5 rokov, každoročne sa ešte pripravuje ročný plán.

Finančný plán
Nie je len vnútorným dokumentom pripravovaným pre potrebu firmy, ale aj pre banky, prípadne pre investorov, ak chce firma získať úver. Zaoberá sa podmienkami trhu, očakávaným rastom financií, výškou zisku a návratnosťou investícií.

Každý podnikateľský plán by však mal pokryť nasledovné okruhy:

I. Zhrnutie

Jedna, maximálne dve strany v úvode majú čitateľa oboznámiť s najdôležitejšími informáciami podnikateľského plánu. Cieľom zhrnutia má byť podanie obrazu o podnikových cieľoch a stratégii ich dosiahnutia. Pri čítaní zhrnutých informácií sa každý rozhodne, či ho zámer zaujal, a či ho bude čítať aj podrobnejšie. Napriek tomu, že je to úvodná časť celého zámeru, odporúča sa napísať zhrnutie ako posledné, po vypracovaní ostatných častí.

II. Opis firmy

V prvej kapitole sa treba zamerať na predstavenie firmy alebo samotného podnikateľa. Obsahuje históriu podniku (ak existoval) a jeho súčasný stav, kto, kedy, kde, s akým názvom a poslaním podnik založil a ako sa podnik vyvíjal.
Pri novej firme treba popísať dôvod vzniku, poslanie, právnu formu, vlastníkov firmy, jej umiestnenie, pôvod a veľkosť počiatočného kapitálu a pod.
Ak je podnikateľský plán písaný pre szčo, v tejto časti sa uvádzajú všetky známe oficiálne údaje o podnikateľovi - jeho vzdelanie, predchádzajúce pracovné a podnikateľské skúsenosti, ale aj osobné motivácie, očakávania a ciele vo vzťahu k predkladanému plánu.

III. Opis výrobku alebo služieb

Tu je potrebné čo najpresnejšie popísať predmet podnikateľskej činnosti, teda ponúkaný produkt či službu. Zdôrazniť ako a čím sú produkty alebo služby výnimočné, aké majú úžitkové vlastnosti a výhody pre zákazníkov, v čom sa odlišujú od ponuky konkurencie. Zamerať s atreba hlavne na kvalitu, ceny, nový technologický postup, široký sortiment, servis, funkcie výrobku aprednosti oproti konkurencii.
Konkurenčnou výhodou môže byť, ak sú k výrobkom (službám) k dispozícii certifikáty kvality, výsledky analýz, výskumov, odporúčania, vyjadrenie spokojnosti zákazníkov, dôkazy o súlade s požiadavkami noriem, alebo o pozitívnom vplyve na životné prostredie atď.

IV. Analýza trhu

Analýza trhu sa venuje postaveniu podniku na trhu vo vzťahu ku konkurencii. Popisuje silné a slabé stránky konkurenčnych podnikov, ako aj vlastnú konkurenčnú vyhodu. Okrem analyzy konkurentov zahŕňa aj identifikáciu cieľovej skupiny zákazníkov. Dáva odpovede na otázky:
Aký je dopyt po mojom produkte?
Aká je cieľová skupina produktu?
Ako budem produkt distribuovať mojim zákazníkom?
Aká je konkurencia v tejto oblasti?
Kto sú hlavní konkurenti?
V čom sa líšime?
V čom som lepší?
Aké sú silné a slabé stránky môjho produktu a biznisu?
Aké sú príležitosti a hrozby, ktorým budem čeliť?

V opise trhu treba špecifikovať odvetvie, v ktorom bude firma pôsobiť, aké sú trendy jeho rozvoja, tradície a pod.
Pri zákazníkoch treba rvenovať pozornosť súčasným aj potenciálnym, ich potreby, nákupné zvyklosti, kúpyschopnosť a podobne.
Treba tiež uviesť, o aké demografické skupiny ide z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, záujmov, požiadaviek, nákupného správania, územia atď.
Pri informáciach o konkurentoch v regióne (tuzemsko, zahraničie) sa uvádza, kto sú a kde sídlia, čo ponúkajú, aký je približne objem ich výkonov, ceny, kvalita. Pokiaľ sú známe, uvádzajú sa slabé a silné stránky konkurencie, ako dlho podnikáajú v oblasti, ako predávajú a propagujú svoje výrobky. Porovnávajú sa výrobky (služby) z hľadiska kvality, cien, reklamy. Uvádzajú sa pozitíva i negatíva firmy oproti konkurencii, pričom sa kladie dôraz najmä na výhody oproti konkurencii.

V. Marketing

Táto kapitola podnikateľského plánu by obsahovať stručny popis štyroch prvkov marketingového mixu, tzv. štyroch „P“:

product – vyrobok alebo služba, ich podrobný opis, aké suroviny a vstupy budete používať, kto budú vaši dodávatelia
price – cenová politika, spôsob tvorby cien (či plánujeme konkurovať nízkou cenou alebo kvalitou, veľkým objemom predaja s nízkou maržou alebo naopak exkluzívnymi produktami s vysokou maržou)
place – miesto, distribúcia produktov k zákazníkovi, opis spôsobu predaja výrobkov
promotion – propagácia vyrobkov a služieb, oboznámenie záklazníkov s ponúkaným produktom (letáky, reklama v médiách, bilboardy, podporné akcie, darčeky, zľavy...).

VI. Stratégia

Načrtnutie budúceho obrazu podnikania, plán jeho rozvoja a tzv. SWOT analýza:

S trengths - silné stránky, vlastnosti, schopnosti, ktoré napomáhajú dosiahnutiu cieľa
W eaknesses - slabé stránky, nedostatky, ktoré by mohli sťažiť dosiahnutie cieľa
O pportunites – príležitosti, vonkajšie podmienky, ktoré môžu dopomôcť k dosiahnutiu cieľa
T hreats – hrozby, možné riziká

Swot analýza prehľadne ukazuje, v čom sú prednosti podnikateľského zámeru, na čom sa dá stavať, ale rovnako pripomína nedostatky, na ktoré netreba zabúdať a v budúcnosti s nimi pracovať. Spomína tiež, aké vonkajšie príležitosti, najmä ohrozenia a riziká sa môžu pri realizácií plánu vyskytnúť. Na základe toho treba popremýšľať, ako možno tieto ohrozenia predvídať, a ako reagovať na krízové situácie.

VII. Manažment, ľudské zdroje

Budúcich investorov, prípadne banku, bude zaujímať, aké majú záruky v kvalite manažmentu. Akú kvalifikáciu, osobné predpoklady a skúsenosti vedenia má podnikateľ. Súčasne ich bude zaujímať, či možno vytýčené ciele reálne dosiahnuť, či je personálne zabezpečená realizácia zámeru (kvalifikácia a štruktúra zamestnancov). Preto je dobré načrtnúť organizačnú štruktúru firmy, počet a profil zamestnancov, spôsob ich výberu, vzdelávania, ich odmeňovanie a motiváciu.

VIII. Technicko – organizačný plán

Rozoberá všetky činnosti potrebné na realizáciu zámeru. Poskytuje budúcemu podnikateľovi podrobny prehľad postupu, ako aj časovej náročnosti plánu.V tejto časti treba preukázať, že je predpoklad opísané výrobky materiálne i technicky zabezpečiť a vyrobiť.
Obsahuje stručný opis charakteru výroby a priestorov, kde výroba bude prebiehať, materiálové zabezpečenie, technologický proces, výrobné zariadenia, zabezpečenia dodávateľsko-odberateľských vzťahov s uvedením dodávateľov a odberateľov a v prípade zamerania sa na obchodné služby miesta predaja, formy predaja, vrátane sprievodných služieb a zariadenia predajných priestorov.
Je dobré uviesť aj časovú postupnosť jednotlivých krokov, ako je časový horizont vybudovania prevádzky, kedy sa začne výroba, kedy predaj, načasovanie reklamnej kampane a pod.

IX. Finančný plán

Finančný plán je poslednou, veľmi dôležitou časťou podnikateľského zámeru, pretože premieta všetky argumenty predchádzajúcich častí do konkrétnych čísel. Mal každému podnikateľovi ukázať v číslach kedy, a či vôbec, bude jeho podnikanie rentabilné. Pozostáva z nasledovných častí:

zakladateľský rozpočet – jednoduchý prehľad toho, čo podnikateľ potrebuje na začatie svojho podnikania. Ideálne je zrhnúť všetky údaje do jednoduchej tabuľky, kde na jednej strane je všetko, čo potrebujeme kúpiť na začiatok podnikania (stroje, zariadenie, materiál) a na druhej strane zdroje, z ktorých to budeme financovať (vlastné zdroje, úver, dotácia)

výkaz cash-flow – prehľad toku hotovosti, zobrazuje plánované finančné toky najčastejšie na najbližších 3-5 rokov. Znova sa odporúča spraviť tabuľku s plánovanými príjmami a výdavkami po položkách (za čo budeme financie získavať a na čo ich použijeme) a po jednotlivých mesiacoch v nej odhadnúť, aká bude ich výška (v nasledujúcich rokoch stačí urobiť odhady po štvrťrokoch)

analýza bodu zlomu - výpočet minimálneho obratu predaja produktov alebo služieb, ktorý musí podnikateľ dosiahnúť, aby sme pokryl všetky náklady a nebol stratoví.

Pri vypracovaní finančného plánu je vhodné poradiť sa s odborníkmi na financie (účtovníkmi, audítormi a pod.), lebo tu sú žiadúce znalosti z oblasti financovania, investovania, tvorby cien, miezd, finančnej analýzy a účtovníctva, o ktorých začínajúci podnikateľ zväčša nemá presné znalosti či informácie.

Ak podnikateľ predkladá podnikateľský zámer s cieľom získať úver alebo dotáciu, väčšinou už nejde o začínajúci subjekt, ale taký, ktorý už má istú históriu. Vtedy sa do tejto časti plánu prikladajú aj výstupy z účtovníctva za predchádzajúce roky (najčastejšie za predchádzajúce 1-3 roky) s predikciou na roky nasledujúce. Ak vychádzame z jednoduchého účtovníctva, prikladá sa výkaz o príjmoch a výdavkoch a výkaz o majetku a záväzkoch. Ak vychádzame z podvojného účtovníctva, prikladá sa výkaz ziskov a strát, súvaha a výkaz cash-flow (výkaz o toku peňazí).

X. Prílohy

Do príloh je vhodné dať všetko to, čo podporí argumenty jednotlivých častí podnikateľského zámeru. Napríklad obrázky, fotografie, kópie diplomov, certifikátov, výsledky testov produktov, kópie zmlúv, najmä s dodávateľmi a odberateľmi, výsledky prieskumu trhu,články z tlače, potvrdzujúce potrebu ponúkaných výrobkov alebo služieb, návrhy letákov, reklamy, cenníky, cenové ponuky a podobne.

****

Dobre spracovaný podnikateľský plán je jedným z predpokladov úspešného štartu podnikania. Môže mať zopár, ale aj niekoľko desiatok strán, vždy záleží od účelu, pre ktorý je píšený. Ak chce podnikateľ svoj plán použiť na získanie, alebo presvedčenie potenciálnych spoločníkov, alebo na získanie finančných prostriedkov z banky, či iných zdrojov, bude plán pravdepodobne oficiálnejší, názornejší a podrobnejší, ako keby ho písal len pre vlastnú potrebu.

Odporúča sa plán písať premyslene a v pokoji, nie na poslednú chvíľu. Je dobré, ak mu predchádza určitý brainstorming (hádzanie myšlienok a nápadov na papier bez formálnej úpravy) a až nakoniec sa plán napísať podľa uvedenej štruktúry. Rovnako je dobré plán predtým, než ho oficiálne predložíte, dať niekomu objektívnemu prečítať, s cieľom získať ďalšie podnety, nápady, ale aj dobre mienenú kritiku.
V každom prípade je to váš plán, a ak ste presvedčený, že nápad na podnikanie je dobrý a originálny, nenechajte sa rozhádzať kritikou alebo nepochopením. Odvážnym šťastie praje a o úspechu vášho podnikania musíte byť presvedčený najmä vy sám.

Zdroj: www.szco.sk


reklama

reklama

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama