reklama

Nárok na príspevok

georgina , 03. 07. 2013 - 15:41

reklama

Dnes sa tu mladá, zdravá, vysokoškolsky vzdelaná, ale nepracujúca žena informovala, či má nárok na nejaký príspevok od štátu.
Keď som sa jej spýtala, prečo si myslí, že by mala niečo dostávať, odpovedala mi, že však štát sa musí postarať, a dostávajú rómski spoluobčania, tak prečo nie aj ona.

Odpísala som jej, že v tomto štáte sociálny systém funguje na princípe solidárnosti a na predpoklade, že značná väčšina občanov pomoc nepotrebuje. A že (akékoľvek) sociálne dávky sú vyplácané z toho, čo do štátnej kasy odvedú pracujúci.
Spýtala som sa tiež, či sa jej zdá fér, že môj manžel, ktorý pracuje vyše 26 rokov a nebol ani deň nezamestnaný, dostal minulý mesiac z hrubej mzdy na účet len polovicu peňazí - druhá šla na dane a na všetky možné odvody.

Mladá žena vzápätí svoj príspevok vymazala.
Aké prekvapenie.

Aby bolo jasno - som zastánca základného príjmu - teda idey, že svoje základné životné potreby má úplne každý právo uspokojiť na ľudsky dôstojnej úrovni.
Nikomu nechcem teda nič upierať. Mladej žene už vonkoncom nie.

Ale každá minca má dve strany.
Súčasne má práva aj môj manžel. Prečo je nutné, aby v tejto spoločnosti do štátnej kasy odviedol polovicu svojho príjmu priamo, a zo zvyšnej polovice plných dvadsať a viac percent nepriamo (cez DPH, spotrebné dane, správne a miestne poplatky, kolky za právne úkony, atď.)?
Prečo je v tejto spoločnosti takto potrestaný každý pracujúci človek?

Navyše je tento systém dlhodobo neudržateľný. Spoločnosť starne (priemerná dĺžka života sa zvyšuje), pôrodnosť klesá, práce ubúda (a bude ubúdať ešte viac), takže pomaly (ale iste) smerujeme k stavu, keď by mala pracujúca menšina živiť nepracujúcu väčšinu (starých, chorých, nezamestnaných a nezamestnateľných).
Čo je nonsens.

Riešenia pritom existujú - a dokonca sú vyskúšané v praxi a fungujú viac ako dobre.
Prečo sa teda stále držíme tohto nefunkčného a nespravodlivého súčasného systému?


reklama


reklama

jancila, St, 03. 07. 2013 - 16:38

Prečo?
Lebo žiaden politik nemá odvahu zmeniť to. Lebo nenájde podporu ani v parlamente, lebo každý jeho protivník (jedno či koalícia, či opozícia) sa zo zásady postaví proti takémuto návrhu a ešte z toho vytlčie politický kapitál. A v neposlednom rade ešte by ho ukameňovali všetci tí, ktorí z toho žijú a je ich už pomaly väčšina a tak sa ich radšej bojíme a dávame im všetko ako tí v rozprávke Múdry Maťko a blázni, čo čakali kým sa myši najedia a až potom šli jesť sami. A keď im Maťko ukázal mačku, tak ju radšej zlikvidovali, aby náhodou nezožrala aj ich....

Ale to vlastne vieš.... Tiež ma ide z toho šľak trafiť, ale vidím to tak, že až keď sa to zrúbe (zákonite sa to zrúbať musí), tak sa niečo začne riešiť....

georgina, St, 03. 07. 2013 - 16:45

Nejako mi stále uniká, čo s tým asi tak majú spoločné politici.
V tomto štáte žijú približne tri milióny ľudí v produktívnom veku. Teda tri milióny dospelých a takmer výlučne svojprávnych ľudí. A tým rozkazuje nejakých 200 panáčikov v parlamente a vo vláde.

Už som tu písala x-krát - ľudia nemusia čakať, kým za nich rozhodne nejaký politik. A už vôbec nemusia z/realizovať ich zlé rozhodnutia.

Takže sa pýtam znova - je naozaj nutné čakať, kým to všetko capne?
(A ono to capne, to je dnes už isté, otázka znie už len, kedy to bude.)

jancila, St, 03. 07. 2013 - 17:20

Naša krajina, aj keď sa krásne "zmobilizovala" v prípade Gorily a protestov v rámci nej, vôbec nie je pripravená na priamu demokraciu. Mnohí ani nevedia ČO to vlastne je (aj keď jej mali plné huby a plagáty na manifestáciách), čo to pre nich znamená a čo môžu sami urobiť. Takže presne TO s tým majú politici....

Kým sa nezmení myslenie ľudí, tak jednoducho bude tých 200 panáčikov rozhodovať. Ešte aj v prípade Gorily, kedy sa dosť ľudí z tých troch miliónov fakt naštvalo a zapojilo, to dopadlo tak, ako dopadlo. Tí, ktorí boli na námestiach mali na chvíľku dobrý pocit, že sa niečo deje a oni sú účastní, ale nakoniec aj tak nič z toho a polovica z nich dnes vôbec nevie, nesleduje, či sa aspoň niečo vyriešilo.

Fakt si myslíš, že títo občania, ktorí sú navyše často odkázaní práve na "sociálny systém", pôjdu manifestovať proti nemu?? Proti sebe?

Každopádne ak nájdeš čas, chuť, nadšenie, nasadenie a odvahu (toto všetko ja práve nemám a tak čuším a ako dvamiliónydeväťstodeväťdesiatdeväťtisíc deväťstodeväťdesiatôsma platím dane a odvody), tak URČITE PôJDEM DO ULÍC S TEBOU!!!

georgina, St, 03. 07. 2013 - 17:47

Čo furt máte s tými ulicami?
Ja sa do žiadnych ulíc nechystám, už som tu písala, že štrajky a demoštrácie sú "silové" riešenia, aby "tí hore" niečo zmenili.
Pritom si ľudia svoje problémy môžu riešiť sami, a je to jediný spôsob, ktorý považujem za naozaj účinný.

Súhlasím však s tým, že kým ľudia premýšľajú tak, ako (v drvivej väčšine) premýšľajú, tak sa nič pozitívne diať nebude - a ani nemôže diať.
Aj preto som založila tento príspevok. Nie je to prvý raz, čo sa tu niekto rozhorčuje, že štát sa nestará.
A keby len tu - čítam to kade-tade po nete, počujem všade okolo seba.

Čudujem sa, že ľuďom akosi uniká FAKT, že štát nie je nejaká rozprávková bytosť, ale že ho tvoríme my, všetci.
A že aby (v súčasnom systéme) jeden dostal peniaze "od štátu", tak ich najprv musí niekto iný zo svojho platu dať.

Čudujem sa, čo sa asi tak učí na hodinách etiky v školách, a o čom sa asi tak doma rozprávajú rodičia s deťmi.

Čudujem sa, že sa tak málo ľudí zaujíma o to, ako by sa to dalo u/robiť lepšie a spravodlivejšie a súčasne ekologickejšie a udržateľne...

jancila, St, 03. 07. 2013 - 18:10

Geo, si dosť veľký bojovník, čo sa týka osvety a posúvania informácií. Bojuj ďalej. Si jedna z mála, ktorá to ozaj robí, supluje gúgla a pokúša sa niečo aj naučiť a nielen frfle na to, že ľudia sú nemúdri.

Stiglitz je mojim obľúbencom od VŠ, jeho myšlienky sú mi blízke, ale bohužiaľ spoliehajú na vyššiu úroveň osobnosti a uvedomelosti občana. Aj preto je treba najprv masovú osvetu. Aj takými ako si Ty, preto budem za Teba kľudne hlasovať, bojovať, manifestovať... alebo ak nechceš - nebudem.

Kľudne sa môžeme hĺbať do týchto tém, mne je to blízke, ale niekedy je jednoduchšie a žiada sa mi reagovať na úrovni skupiny, v rámci zamerania a priestoru tohoto fóra. Nie je to platforma Filozofickej fakulty a tak reagujem ako reagujem. Tým samozrejme nechcem v žiadnom prípade nikoho osočovať, znevažovať, ani nič iné!! Len som plytko pomenovala súčasný stav a môj pohľad na to, na čo si sa básnicky pýtala - "prečo".

jancila, St, 03. 07. 2013 - 18:12

PS:
ešte doplním - ježia sa mi chlupy zo spoluobčanov, ktorí ČAKAJÚ čo dostanú od štátu, hlavne ak majú zdravé ruky. Možno ja mám šťastie, prácu a nikdy som nebola nezamestnaná, ale hlavne je to aj vďaka tom, že som nebola určite vychovávaná tak, že niekto mi niečo sám dá, a už vôbec nie štát.

Úplne fascinujúce je ako sa vždy vie nájsť spôsob ako niečo vydrankať - najnovšie ma úplne dostali 18-ročné "deti", ktoré sa oficiálne odsťahujú od rodičov a potom žiadajú od nich výživné, ale pozor - len do výšky 50€, aby mohli dostať od štátu štipendium!! Bohovský spôsob ako prísť k 200€/mesačne...

georgina, St, 03. 07. 2013 - 18:54

OMG...

Presne toto je spôsob uvažovania, ktorý ma neprestáva udivovať. Urvi si zo spoločného, čo len môžeš; vychcánkovstvo; kto nekradne, ten okráda svoju rodinu; z cudzieho krv netečie...

georgina, St, 03. 07. 2013 - 19:03

K vyššej úrovni osobnosti a uvedomelosti občana - to sú všetko z/meniteľné veci. Masová osveta niekde tiež musí začať. A klasicky - začať treba od seba.

Takže pre tých, ktorých táto téma zaujíma - prvých pár kapitol knihy Michaela Rowbothama Smrteľné zovretie o problematike súčasného finančného systému nájdete tu: http://www.paradigma.sk/redakcny_system/clanok.php?id=115

púpavienka, St, 03. 07. 2013 - 19:45

Ja sa len chcem opýtať a čo tí starí, ktorí celý život dreli a to sa robilo ešte aj v sobotu a teraz majú dôchodok z ktorého môže zaplatiť bud byt lebo jedlo ale nie oboje ak náhodou ostal sám a partner mu zomrel.

georgina, St, 03. 07. 2013 - 20:12

Nuž, a to môžu byť ešte radi, že vôbec nejaký dôchodok dostávajú.

Systém vyplácania dôchodkov je neudržateľný - prírastok obyvateľstva na to nestačí.
Autorom súčasného konceptu je Otto von Bismarck, vymyslel ho v 19. storočí, kedy bola priemerná dĺžka života cca 50 rokov.

Dnes sa však slovenské ženy v priemere dožívajú 78 rokov, muži zhruba o osem rokov menej, a to je medzi najhoršími výsledkami spomedzi krajín Európskej Únie.
V roku 1979 sa na Slovensku narodilo 100 240 detí, v roku 2011 iba 60 813.
Takže keď si rodiny budú zakladať málo početné populačné ročníky z deväťdesiatych rokov 20. storočia a úvodu 21. storočia, systém dôchodkov nutne zlyhá.
Viac tu: http://www.konzervativizmus.sk/upload/pdf/Budzakova_ESEJ_2010.pdf

púpavienka, St, 03. 07. 2013 - 20:20

Geo, mňa len zaujíma či to je v poriadku, že oni tiež zarobili iba na holé živobytie a robili deň čo deň, lebo musel každý pracovať.
Myslela som, že ide o to čo je správne či spravodlivé. Vtedy tiež išlo veľa pre štát z toho čo ti ľudia vyrobili a že vtedy sa skutočne vyrábalo je fakt o čom teraz radšej pomlčím. Práca je totiž len o administratíve a tak nás kopec zamestnancov stráži, aby sa nič nestratilo a ľudia vyrobili toľko aby prebujnelú správu vedeli uživiť a ešte aj sociálne slabších.

georgina, St, 03. 07. 2013 - 20:34

Pravdaže to nie je v poriadku.

Ale nesúhlasím s tým, že ľudia vyrobia len toľko, aby uživili prebujnelú administratívu a sociálne slabších.
Vyrába sa toho habakuk. Viac, ako je treba. Máme neskutočnú nadspotrebu, postavenú na myšlienke nekonečného rastu, čo je nekonečná blbosť. Máme len jednu planétu, ale pre modlu spotreby ju drancujeme a ničíme.
Pritom sa vyrába pre výrobu - výrobky sú naschvál nekvalitné a kazové, ale reklamou nás usilovne presviedčajú, že je to vlastne super, lebo treba stále kupovať niečo nové, aby sme boli "IN".
Však kto už by len kupoval, keby bol maximálne spokojný s kvalitným a plne funkčným výrobkom, ktorý má doma? Kúpila by si si nový dáždnik, keby si mala jeden perfektný? Kúpila by si si nové hrnce, keby tie, čo máš doma, boli ako nové? Pračku? Žehličku?

Administatíva JE prebujnelá. Ale je to dôsledok aj toho, že ubúda platenej práce. Vymýšľajú sa teda stále nové a nové pozície prekladačov papierov, lebo vo výrobe väčšinu práce prevzali stroje. A budú preberať ďalšiu.

Celkovo je celý sytém chorý, postavený na chybných základoch a scestných myšlienkach. Je nespravodlivý, je v ňom "zabudované", že chudobní ešte viac chudobnejú a tí veľmi bohatí ešte viac bohatnú. (Kuk na tú knihu, čo som dala link vyššie.)

Je najvyšší čas, aby sme sa konečne začali správať podľa toho, ako sme sa pyšne (a neoprávnene) nazvali - Homo sapiens sapiens.

púpavienka, St, 03. 07. 2013 - 20:51

No ja neviem ale u nás sa toho ani veľa nevyrába okrem množstva kadejakých mliečných a mäsových výrobkov.
Myslela som že vtedy sa vyrábali hodnotné a dlhoživotné veci so super normami.
Ja o nadspotrebe hovorím roky, stačí sa pozrieť niekedy do vozíkov a vidieť čo tam všetko je a koľko by museli mať žaludkov, aby to všetko pojedli.

georgina, St, 03. 07. 2013 - 21:31

Nie, ešte stále sa toho u nás vyrába dosť.
Napríklad vo výrobe áut sme svetovou jednotkou, aspoň pokiaľ ide o počet vyrobených áut na tisícku obyvateľov. Tri automobilky na Slovensku v roku 2011 vyprodukovali 640-tisíc vozidiel, čo predstavuje 118 kusov na tisíc ľudí.
A každoročne sa plánuje nárast výroby, však ako inak.

Smutno-smiešne pritom je, že na podnikových parkoviskách len ťažko nájdeš značky áut, ktoré sa v danom podniku vyrábajú. Pre zamestnancov tých závodov je to totiž veľmi drahá záležitosť, a to sú pritom v automobilovom priemysle najvyššie priemerné platy.
Pred vyše 100 rokmi Henry Ford presadzoval myšlienku lacného auta pre všetkých (a jeho zamestnanci si skutočne fordky mohli v pohode dovoliť) a tiež tvrdil, že spokojný zamestnanec toho urobí viac ako traja nespokojní.
Skús sa spýtať dnešných zamestnancov v slovenských automobilkách, či sú spokojní (jednej z nich sa vraví mlynček na ľudí a v druhých dvoch to nie je o moc lepšie).
Tomu sa vraví pokrok.

adus, Št, 04. 07. 2013 - 09:05

Ak je tu niekto, kto ešte stále pozeár správy v TV, tak sa včera o tom mohol presvedčiť - zistili, že (nielne, ale hlavne) Rómovia, čo prcujú na aktivačných vlastne nič nerobia a peniaze dostávajú. Záver - to treba zmeniť!
AKO?
Treba ich kontrolovať! Za tým účelom každá obec, ktorá má Rómov na aktivačných ustanoví miesto kontrolóra, ale keďže ten by sa s nimi event. mohol "dohodnúť", tak UPSVAR ešte ustanoví (a to doslova tak nazvali) SUPERKONTROLÓRA, ktorý bude kontrolovať obecných kontrolórov!!!!
Celý ten špás má štát stáť 8 mil. €!!! (to ale teda naviac k tým peniazom, čo sa vyplácajú za aktivačné)

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 09:34

Ďakujem, pozriem si Úsmev Kvietok Kvietok Kvietok

apple, Št, 04. 07. 2013 - 01:33

ja keď vidím, tie kreatívne stránky ako artmama a podobne-na Slovensku je toľko zručných žien... a chlapi, ktorý tiež svojpomocne dokážu všetko v domácnosti a na dome ... ako sa stala záhrada len hobby ... je mi ľúto, že sme upustili od vrodených pracovných dispozícii , len pre nejakú virtuálnu finančnú stabilitu, ktorá sa aj tak zvrhla na otrokárstvo, a preto vačšina mladých, menšín a podobne má odpor k práci-vidia ako sú poctivo pracujúci vyčerpaní, trávia menej času s rodinou, záľubami, a za mzdu z ktorej majú polovicu ako píšete ... ide o to aké informácie a skúsenosti má človek: aj nepracujúca menšina si svoje príspevky vychodila postupne zaužívanou cestičkou(na čo mali nárok tí pred nami, máme i my a ak sa podarí, tak i navyše)... a zas tí čo počúvajú o tom, ako musí byť za danú prácu vďačný, pracovať i na nadčasy, aby o ňu neprišiel, aby mal čím zaplatiť hypotéku a uživiť rodinu-nebude meniť zamestnanie, a nebude pýtať vyšší plat a vhodnejšiu pracovnú dobu... zas zamestnávatelia, ak vidia, že zamestnanec nemá "silné" požiadavky, dokáže prijímať vyššie nároky, využijú to ... "ponúkni prst a veznú ti celú ruku" - sú tí čo sa ponúkajú, a tí čo berú, osveta hýbe svetom, tak uvidíme kedy tá ruka pleskne po prstoch tím, čo si berú navyše

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 09:40

Apple, k tej polovici - minulý mesiac MM dostal k riadnej mzde a každomesačným príplatkom (zaplatené nadčasy, zaplatené odpracované sviatky a soboty, osobné ohodnotenie, jazykový príplatok) aj odmenu za hospodársky výsledok za minulý rok. Tým mu hrubá mzda poskočila riadne vyššie, ale čo z toho, keď mu tým aj riadne poskočila sadzba preddavku dane z príjmu. Dostal sa totiž až na tzv. milionársku daň, čo je skutočne irónia. MM sa vždy živil prácou svojich rúk, behá po podniku v montérkach, niečo reálne vytvára, a milionárom asi tak skoro nebude (ak vôbec).
Takže dostal síce odmenu, ale reálne nedostal nič. Ako v tej rozprávke o rybárovej dcére (dar-nedar, ani oblečená-ani nahá, ani pešo-ani na koni). Za tie peniaze sme mohli ísť na skvelú dovolenku, takto len utrieme nos.

V každom prípade - každý zamestnanec mesačne zo svojho platu odvedie do štátnej pokladnice za zdravotné poistenie 4%, za nemocenské poistenie 1,4%, za starobné poistenie 4%, za invalidné poistenie 3% a za poistenie v nezamestnanosti 1%, čo je spolu 13,4%. Plus daň, samozrejme.

Spolu s ostatnými nepriamymi daňami a poplatkami (zo všetkého, čo si kúpime, ide do štátnej kasy DPH, k tomu spotrebné dane a tak ďalej) to skutočne bežne robí cca polovicu príjmu.
Najlepšie je to vidieť na dni daňovej slobody, ktorý bol minulý rok "UŽ" 1. júna - oproti 3.júnu v roku 2011. Tento rok sme sa zase dostali na 3.jún: http://www.aktuality.sk/clanok/229908/od-dnes-pracujeme-pre-seba-je-den…

Ono, aj by to jeden nejako predýchal, keby na Slovensku z týchto "spoločných" peňazí všetko perfektne fungovalo - školstvo, zdravotníctvo, súdnictvo, infraštruktúra, verejná doprava...
A ono akosi furt nič.

K práci celkovo - naozaj sa stáva výsadou, nezamestnanosť stále stúpa.
Ale ani to nejako nie je vidieť.
Štefanka tu včera písala, že za 44 rokov, čo sa túla po svete, nikde nestretla tak neochotných úradníkov a protivné predavačky ako u nás. Za seba - už druhý raz tento týždeň som ráno nemala pripojenie na net, však čo, ľudia (ktorí providerovi mesačne platia celkom zaujímavé čiastky) počkajú, kým sa technikom uráči.
A tak, však to všetci poznáme.

margesimpson, Št, 04. 07. 2013 - 09:50

moja kamoska, ten isty pripad ako tvoj manzel. MImoriadnou odmenou dosiahla "milionarsku dan", bonusy sa jej faakt oplatili. Ze ich hanba nefackuje.

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 12:33

Tzv. "milionárska daň" je z dlhodobého hľadiska jeden z najhlúpejších nápadov našich politikov. Tí, ktorí zarábajú najviac, si totiž svoje príjmy "ošetria" tak, že idú do niektorého z daňových rajov - čiže štát z toho nemá nič.
Zvýšené sadzby dane z príjmu tak platia len obyčajní ľudia (najčastejšie zamestnanci), ktorí mali tú smolu, že prekročili určitú príjmovú hranicu, pričom tá hranica je v porovnaní s príjmami tých najbohatších vyslovene smiešna.

margesimpson, Št, 04. 07. 2013 - 09:29

za prve dva fakty o mne:
- som nadpriemerny spotrebitel
- nesuhlasim so ziadnym prispevkom pre zdravych, praceschopnych obcanov. Mame zadarmo skolstvo a zdravotnictvo, uz to je luxus, ktori akosi nevieme ocenit.

Neviem co by pomohlo, ale viem presne, ze som rovnako nasrata ako geo. Aj z dani, aj z administrativy. Tu u nas zo srandy rozpracuvame dve idey.
1. Ak uz vyplacanie prispevkov, tak adresne oboma stranami. Kazdy nezamestnany by mal prideleneho svojho zamestnaneho, od ktoreho by si chodil pytat kazdy mesiac prispevky Váľam sa od smiechu po podlahe . To by si uz ten dotycny ver tomu postrazil, ci jeho "zverenec" robi aktivacne prace Váľam sa od smiechu po podlahe
2. volebne pravo len pre tych, co do statu prispievaju. Preco sa ma akymkolvek sposobom na chode a financiach statu podielat clovek, ktory v zivote nepracoval, neodviedol do kasy ani korunu a ani nahodou netusi, ako to vyzera v praxi pracujuceho cloveka.
3. Toto je moja sukromna uvaha. KAZDEMU rodicovi, ktory da do domova svoje dieta a naopak KAZDEMU dietatu, ktore da do statneho domova svojich rodicov bude mesacne strhavane vyzivne na tychto umiestnenych ludi. Hned by tie domovy vyzerali inak, keby neboli len drzane zo statnych penazi.

púpavienka, Št, 04. 07. 2013 - 09:38

A ja ešte pridávam, že ak niekto už má 5 /2/ deti v domove, jednoznačne dočasná sterilizácia - bud by sa zmenila a vychovávala svoje deti, alebo by nepribudali dalšie

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 12:42

Jeden zo základných problémov je, že sme sa rozhodli zdaňovať PRÁCU. Čo je mimoriadne stupídny nápad, pretože tí, ktorí vykonávajú nejakú činnosť pre druhých, sú doslova potrestaní (správnejšie slovo by bolo okradnutí) za to, že vôbec pracujú.
Stupídnejšia čerešnička na tortičke je potom už len progresívna daň - čím viac zarobíš, tým viac ťa štát ošklbe.

Idea základného príjmu (link na pokec o ňom som dala pod text úplne hore) je založená na tom, že sa zdaňuje SPOTREBA, čo je rozhodne logickejšie (čím viac spotrebuješ z toho, čo sme spoločne vytvorili, tým viac za to do spoločného zaplatíš) a bez debaty spravodlivejšie (spotrebúvajú všetci, bez ohľadu na to, či pracujú pre druhých alebo nie - všetci potrebujú minimálne jesť, piť, niekde bývať a niečo si obliecť).

ja_hodka, Št, 04. 07. 2013 - 10:53

aká to je dočasná sterilizácia?

púpavienka, Št, 04. 07. 2013 - 11:00

Niekedy dávno som o tom čítala, že vlastne každé podviazanie vaječníkov je možné navratiť.
Takže áno bud sterilizácia alebo nejaká injekčná podoba ochrany.

Lenka R, Št, 04. 07. 2013 - 10:57

Ohľadne našej "ekonomiky" ma napadol jeden článok , ktorý som dávnejšie dostala do mailu - pripájam:
Kedysi dávno v jednej dedinke v Indií jeden muž oznámil dedinčanom, že kúpi opice, každú za 10 USD.
Dedinčania vedeli, že v okolí je mnoho opíc, odišli teda do lesa a začali ich chytať.
Muž kúpil tisíce opíc za sľúbenú cenu 10 USD za každú. Ako sa znížil počet opíc v prírode, dedinčania nepokračovali v ich úsilí. Na to muž oznámil, že bude kupovať opice po 20 USD. Toto znova vyburcovalo dedinčanov a opäť začali chytať opice.
Čoskoro na to sa výskyt opíc ešte znížil a ľudia sa vrátili späť na svoje farmy. Muž zvýšil ponuku na 25 USD, ale aj tak bolo veľmi ťažké chytiť opicu.
Teraz muž oznámil, že bude kupovať opice za 50 USD za kus a pretože musí odísť do mesta za väčšími obchodmi, bude ho zastupovať jeho asistent, ktorý bude v jeho mene nakupovať opice.
Keďže muž nebol prítomný, asistent povedal dedinčanom: " Pozrite na všetky tieto opice v klietke, ktoré muž kúpil. Ja vám ich predám za 40 USD za kus a keď sa muž vráti z mesta, vy mu ich môžete predať späť za 50 USD, ako včera muž sľúbil.
Dedinčania dali dokopy všetky svoje úspory, niečo si aj požičali od miestnej banky a kúpili od asistenta všetky opice.
Po tomto dedinčania už nikdy nestretli ani muža ani jeho asistenta, iba opice boli všade okolo, ako na začiatku.

Celkom trefné ohľadom úverov a zadlžovania sa.

Inak absolutne súhlasím s Geo a som rovnako naštvaná ako už snáď všetci normálni pracujúci ľudia. A taktiež posledný príspevok od margori Áno Ak sama nepracujem, neprispievam, rodím detí ako na páse, nie som schopná sa o ne postarať, čakám , že sa postará štát prostredníctvom ľudí, ktorí pracujú a dajú na to polovicu svojho príjmu - TO JE ABSOLUTNE CHORÉ !!!
A pritom ešte my, ktorí naozaj celý život platíme odvody a dane aby sme sa báli byť chorí alebo starí, aby sme nemali istotu či vôbec na naše dôchodky bude / ak sa ho vôbec dožijeme vzhľadom na zvyšovanie dôchodcovského veku/ a ak áno , či z toho dôchodku po zaplatení nájmu a energií zostane niečo aj na stravu či lieky.... je to naozaj desné .
Na jednej strane sa predlžuje hranica odchodu do dôchodku a na druhej strane mnoho absolventov škôl je nezamestnaných. To je ďalší z nezmyslov našej súčasnosti. Školy produkujú kopec študentov, ktorí sa nemajú ako uplatniť / sú o ničom, len pre to aby mal niekto titul pred menom/ a pritom chýba kopec odborníkov a remeselníkov, ktorí by si prácu našli hneď, lebo je ich akútny nedostatok. Nechcem nikoho uraziť, ale školy typu "sociálna práca" by som hneď zrušila. Mali by sa študovať odbory, ktoré sú potrebné a uplatnia sa v praxi. A nie využívať systém a mať štatút študenta , pričom mi škola okrem titulu do života vôbec nič nedá a nijako sa neuplatním na trhu práce.
Nejako som sa moc rozpísala, tých problémov je naozaj už príliš moc. Smútok

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 12:59

Úver je druhý zo základných problémov, ktoré máme. Podporuje síce rozvoj a rast, otázkou však ostáva, či by sme sa miesto toho nemali radšej dôsledne zamerať na udržateľnosť života na Zemi.
(Čítam teraz veľmi zaujímavú knihu o udržateľnej budúcnosti a rozumnejšom svete, potom pridám recenziu.)

K vláde - znie to síce paradoxne, ale pravdou je, že vláda len hrá s kartami, ktoré sú rozdané. Reálne nemôže z/meniť vôbec nič.
Reálne môžu niečo (čokoľvek) meniť len ľudia.

Háčik je v tom, že drvivá väčšina (dospelých a svojprávnych) ľudí si neuvedomuje ani to, že sú zodpovední za to, aký život žijú. (Ono je to vcelku pochopiteľné, veď je omnoho ľahšie a jednoduchšie furt sa na niečo/niekoho vyhovárať, ako pohnúť vlastným zadkom).
Potom je takmer nereálne, aby si pripustili, že sú zodpovední aj za to, v akom stave je krajina, v ktorej žijú; a aj za to, v akom spoločenskom systéme žijú.

Lenka R, Št, 04. 07. 2013 - 13:52

Geo, veľmi rada by som si s tebou pokecala. Moc ma mrzí, že v sobotu nemôžem k Adus, ale akurát odchádzame na dovolenku. Tak nabudúce Slnko
Tú knižku si rada pozriem, MM v poslednom čase čoraz častejšie načína podobné témy, myslím, že v názoroch ste si veľmi blízki Úsmev

jancila, Št, 04. 07. 2013 - 14:05

K Margori a LenkeR pridám ešte: ... a tí, čo pracujú a majú aspoň nejakú osobnostnú a vzdelanostnú úroveň, sa boja plodiť deti, ale tí, čo nepracujú a len cicajú systém si s tým vôbec nerobia stresy. Rodia ako jablone a čakajú na príspevky. O pár rokov do toho "sociálneho systému" nebude mať kto prispievať.

Ja niekedy dramatizujem a zvyknem hovoriť, že z mojich daní a odvodov žije jedna bytovka na Luníku. Ja viem, že sú aj "potřebný", ktorí sami pracovať nemôžu - pre NICH je určený solidárny sociálny systém, nie pre tých, čo to rôzne zneužívajú... Inak padli tu celkom dobré názory ako by mohli byť požiadavky riadené, alebo aspoň kontrolované Úsmev

Ja nie som masový vodca, bojovník, osvietiteľ... mojim súkromným postojom je budovanie sebestačného, udržateľného a v duchu permakultúry riadeného hospodárstva, kam sa za pár rokov uchýlim a snáď v kľude dožijem. To je môj štvrtý dôchodkový pilier. Dôležité pre mňa je dovtedy mať majetkovo vysporiadané veci, teda vyplatené dlhy a hypotéky, ktoré mi v tejto chvíli pomáhajú hospodárstvo vybudovať. Preto pracujem, tvorím HDP (možno aj nejaké hodnoty), aj za cenu toho, že X percent mojej mzdy ide štátu. Mne nevadí, že platím odvody a dane, ale vadí mi akým spôsobom sú rozdeľované.

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 14:22

Budovanie sebestačného, udržateľného a v duchu permakultúry riadeného hospodárstva je super nápad Áno

jancila, Št, 04. 07. 2013 - 14:02

Študijný odbor: Sociálna práca. Len taký paradox, ktorý minule uviedol niekto z UPSVR - Slovensko má najviac kvalifikovaných odborníkov, absolventov odboru Sociálna práca, ale zároveň máme akútny nedostatok terénnych pracovníkov v krízových oblastiach, alebo hocikde kde treba ozaj pracovať s neprispôsobivými, alebo sociálne slabšími, alebo sociálne znevýhodnenými... Proste chýbajú ľudia, ktorí by sa im venovali.

Prečo asi....

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 14:41

Prídavným menom neprispôsobiví sú zvyčajne označovaní rómovia. Súčasne sú aj sociálne slabší a sociálne znevýhodnení. (Pravdaže, netýka sa to len ich - "iba" v prevažnej miere.)

***

Malé jazykové okienko:

Slovo Róm znamená človek.
Objavilo sa mimo cigánskej komunity až v rokoch 1969 až 1973. Označenie Cigán bolo vymenené oficiálne na Kongrese Cigánov Romani Union v roku 1971 v Londýne. Vtedy tiež vznikla ich vlajka - svetlá zelená s vozovým kolesom kočovníkov v znaku.

Slovo Cigán znamená nedotknuteľný.
Je to historický názov, už v 15. storočí sa objavujú zmienky o Cigánoch v rôznych spisoch v rôznych krajinách Európy.
anglicky: Gypsy, Tzigane
poľsky: cygan
v nemecky hovoriacich krajinách: Die Zigeuner
taliansky: zingaro
rusky: цыган (fonet. cikan)
francúzsky: Tsigane (fonet. cikán)
turecky: cingene
bulharsky: acigan, cigan
srbsky: ciganin
rumunsky: tsigan
maďarsky: czigány

Pomenovanie gadžo znamená označenie osoby inej národnosti ako Cigán. V slovenčine ekvivalent nie je, nezvykneme označovať zvyšok sveta ako nie-Slováci.

***

K tomu, ako dnes Cigáni žijú - do tejto situácie sme ich dostali my sami - teda biela väčšina.
Odporúčam pozrieť si zákon č. 74/1958 Z.z. o trvalom osídlení kočujúcich a polokočujúcich osôb.

Mentalita Cigánov je čisto kočovnícka. Spôsob života, ktorý sme im doslova vnútili, ich "pretransformoval" na to, čím sú dnes.
A my sa teraz ideme pohoršovať?

Cigáni žili dobre podľa seba, spôsobom, ktorý im vyhovoval. Kočovali, pracovali, mali svoju kultúru, svoju hrdosť.
Potom sme ich my donútili usadiť sa a teraz sa veľmi čudujeme, že za nejakých 50 rokov stále neprijali náš spôsob života.
Lenže to, čo je pre nás OK, nemusí byť OK pre druhých.

http://www.diskriminacia.sk/?q=s_race/sm_history
Máloktoré etnikum na Slovensku zažilo toľko diskriminácie a útlaku ako Rómovia. V Československej republike násilné usadenie kočovných rodín, v Slovenskom štáte koncentračné tábory, v Československej socialistickej republike násilná asimilácia, nútené vysťahovávanie na prácu do českých baní, presídľovanie a odopieranie kultúrnych a národnostných práv, majúce za následok hlboký kultúrny a sociálny rozklad rómskych komunít, ktorého dôsledky v niektorých oblastiach pretrvávajú dodnes.

A ešte jeden link: http://berky.blog.sme.sk/c/189536/Dejiny-Romov.html

Životná úroveň 90% Cigánov je teda iba "produktom" nášho "upratovania" toho, čo sa nám nepáčilo.
A vytrvalo v tom pokračujeme - odstrkujeme ich, ohŕňame nad nimi nosom a hlavne im nedáme prácu. Zároveň im vykrikujeme, že žijú z našich daní.

V USA niečo veľmi podobné na náš spôsob robili s černochmi a Indiánmi. Keďže mali na to podstatne viac času ako my, časom im docvaklo, že tudy cesta nevede, lebo si takto vyrábajú viac problémov ako prospechu. A začali uvádzať do praxe rovnaký nezmysel, len z iného konca - volajú to pozitívna diskriminácia.

Máme 21. storočie, asi by už bolo na čase, aby sme konečne pochopili, že sme úplne všetci ľudia. Nič viac, nič menej, a je šum a fuk, akú má kto farbu kože, či je vysoký, nízky, tučný alebo chudý, vzdelaný alebo hlupák a tak ďalej.
Všetci majú právo žiť dôstojne a ako ľudia.

K sociálnej pomoci:
http://www.vicepremier.sk/vyhlasenie-podpredsedu-vlady-sr-pre-ludske-pr…
V Slovenskej republike sa štátna sociálna pomoc viaže výlučne na splnenie zákonných sociálno-ekonomických podmienok. Je teda prístupná všetkým občanom v rovnakej sociálnej situácii, bez ohľadu na ich etnicitu. Z tohto dôvodu sú akékoľvek pokusy o vyčísľovanie „nadštandardnej spotreby“ sociálnych benefitov zo strany Rómov zavádzajúce a motivované zjavným protirómskym rasizmom.

Chyba nebude v nejakej (akejkoľvek) skupine ľudí, ktorí len "parazitujú".
Chyba je v systéme, ktorý priam programovo a hromadne vytvára skupiny ľudí, ktoré sú odkázané na pomoc druhých.

jancila, Št, 04. 07. 2013 - 15:04

Neprispôsobiví nie sú len Cigáni. Je ich omnoho viac a sú rôzneho druhu.
Neviem nájsť jedno slovo pre všetkých tých, kto potrebuje pomoc zo sociálneho systému, tých, ktorým by sa sociálny pracovník mal venovať.

Máme študijné odbory ako napr. Sociálna práca, ktoré produkujú ročne kvantá absolventov, odborníkov, takže sme pri tom počte Magistrov sociálnej práce sme mali byť už dávno niekde inde. Ale problém je aj v tom, že vlastne títo nemajú (a nikdy nemali) záujem v odbore pôsobiť a sociálnej práci sa venovať...

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 15:26

Aj keby na jedného neprispôsobivého (a/alebo sociálne slabého, a/alebo sociálne znevýhodneného) pripadali traja fundovaní a oduševnelí sociálni pracovníci, aj tak nezmenia NIČ na tom, že Cigánovi (dlhodobo nezamestnanému, nevzdelanému, mnohodetnej matke, bezdomovcovi, drogovo závislému...) nedá prácu 99,9% zamestnávateľov.

Platenej práce nie je dosť ani pre tých vzdelaných, pracovitých a ochotných. Jednoducho jej NIE JE DOSŤ pre všetkých.
Čo je totálny prúser v systéme, kde sa na živobytie zarába prácou (ak teda necháme bokom krádeže, podvody a ďalšie nepoctivé spôsoby) a súčasne sa tá istá práca ZDAŇUJE.

Čiže pre drvivú väčšinu nepracujúcich, ktorí sú nejakým spôsobom na trhu práce (to je ale slovné spojenie, no ble) diskriminovaní, je chodiť do práce ten najšibnutejší spôsob, ako prísť k peniazom. Tak či tak by v najlepšom prípade dostali minimálnu mzdu, a ak si odrátajú dane, odvody, náklady na cestovanie/stravu/oblečenie, tak sú v konečnom dôsledku na sume, ktorú dostanú ako sociálne dávky - aj bez práce. (Alebo by mali ešte menej.)

Čiže sociálni pracovníci sú presne v tej istej pozícii, ako vláda - reálne (oni sami) daný stav nemôžu zmeniť.

margesimpson, Št, 04. 07. 2013 - 19:26

A tu sa mozeme pobavit o potencionalnych zamestnavateloch, napr.zivnostnikoch, s ktorymi zametaju ako s handrami. A jednoduchy lud plesa, lebo mame ludomilny zakonnik prace (nas novodoby otec vlasti ho predsa vlastnorucne vytvorili). Co na tom, ze vdaka nemu zamestnavatelia nechcu brat novych ludi a vdaka krkolomnym odvodom este prepustaju starych.
Nic ine nevidim, len ze ludia sa maju prebudit a sami si pomahat. Sami sebe aj navzajom. Pozriem z okna a vidim dochodcu hrabuceho sa v kontajneri. To kde uz som? V indickom slume?

georgina, Št, 04. 07. 2013 - 20:15

No veď toto - celé zle.

Pritom naozaj málokto nemôže byť nijako nápomocný iným. Ešte aj kvadruplegik môže dokázať veľmi veľa (žiarivý príklad je Stephen Hawking).
Okolo nás je množstvo práce, ktorú je možné a potrebné vykonať; je tu aj množstvo voľných ľudí, ktorí by ju mohli vykonávať. No tie práce nikto nerobí, lebo nie sú platené.
Ale motivácia robiť niečo "pre peniaze" namiesto "pre zmysluplnosť" vedie ku krízam hodnôt v spoločnosti, k plytvaniu a nezmyselným činnostiam; a následne aj ku krízam ekonomickým (čo sa už dá bez problémov odsledovať všade okolo nás).

Celé toto peklo na zemi, ktoré sme si vytvorili, je vyslovene zbytočné, lebo (ako som už napísala vyššie) riešenia existujú, sú plne funkčné, logické a zmysluplné.

nemozna (bez overenia), Pi, 05. 07. 2013 - 15:05

Tak pre toto nemám pochopenie ani ja. Koľkí z tých študentov naozaj chvíľu aspoň chvíľu opatrovali starého človeka? Chorého, veľmi chorého a ešte k tomu aj nespolupracujúceho?
Absolventov soc. práce je veľa ale za chvíľu nebude mať kto piecť chlieb.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 15:31

Také reči, že je málo remeselníkov a za chvíľu nebude mať kto piecť chlieb, počúvam od detstva.
A furt je v obchodoch chleba dosť.

Keď sme chceli vymieňať strešnú krytinu, skoro sa nám tu na dvore pobili šéfovia troch firiem o to, ktorá z nich bude zakázku robiť. Okná nám robil Pán Stolár. Prerábku domu mal kompletne na starosti Pán Murár.
Auto nám zatiaľ tiež mal kto opraviť.

Ono to s tými remeslami nebude až také horúce. Na vysoké školy sa jednak ešte furt nedostane každý, jednak ani o to nemá každý záujem.
A ak si niekto myslí, že mu diplom z (akejkoľvek) vysokej školy zabezpečí bezpracné pečené holuby do huby, tak nech si študuje. Však on sa nakoniec zobudí.

púpavienka, Pi, 05. 07. 2013 - 18:21

Geo prepáč, možno trochu od vecí, ale ja som naposledy išla autobusom z dlhšej trasy a na určitom mieste boli tie dámy, ktoré obšťastnujú mužov a ja som si nemohla pomôcť ale jednu z nich som spoznala a ostala som stať / teda sedieť/ s otvorenou pusou. Vedela som že ma ukončenú výsoku školu sociálnu prácu.
Potom mi volala dalšia priateľka a hovorí mi, neuveríš ale robia socíálnu prácu na ulici, takže sa mi to potvrdilo.
No beriem to fakt tak, že vlastne pomáhajú trpiacim chlapom, ktorí to potrebujú Chichocem sa Pohoda

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 19:02

Myslím, že podľa dvoch prípadov (desiatich, dvadsiatich....sto) sa nedá nahádzať úplne všetkých do jedného vreca.
Zhodou okolností poznám niekoľkých absolventov sociálnej práce a aký to div - pracujú v neziskovkách, v komunitných centrách, s drogovo závislými, s neprispôsobivými...
Skús kuk: http://michalsedlacek.blog.sme.sk/c/287654/Socialny-pracovnik-idealista…

púpavienka, So, 06. 07. 2013 - 08:37

ja to beriem a napísala som to skôr na odľahčenie, preto som tam napísala že je to trošku od témy.

adus, So, 06. 07. 2013 - 00:58

Anka, ale to si mala vyslovenie šťastie - my sme potrebovali natrieť strechu na chate - hooodne vysokú a hooodne strmú (to boli ešte decká malé, taže riešenie, ktoré by sme využili dnes Mrkám vtedy neprichádzalo do úvahy).
Tak zašiel MM na burzu pracovných síl (rozumej do miestnej krčmy, PLNEJ nezamestnaných chlapov) - s nejakými dvomi sa tam zjednal, že sa na druhý deň prídu na to pozrieť.
Prišli - kukli hore a ..."ta to vysoooko, tam ja nepoleeezem"... a spokojným krokom odkráčali späť do krčmy a nad pivom "zapraženým" poldecákom nadávali, že niet práce a niet peňazí ....

georgina, So, 06. 07. 2013 - 08:24

Adus, dedinskú krčmu sme skúsili aj my, keď sme potrebovali pomôcť s nekvalifikovanými prácami (vykopať kanál pre vodovodnú prípojku, zložiť pred domom fúru piesku a navoziť ju do dvora, zbúrať staré hospodárske budovy a očistiť tehly....).

Dvihli sa len Cigáni. A odmakali to.
Nezamestaní bieli zostali sedieť v krčme nad pivom a frfľať na svinský život.

adus, Ne, 07. 07. 2013 - 09:26

Áno, túto skúsenosť môžem tiež potvrdiť s tými "našimi" v SL - tam sa nám raz stalo - jeden hrabal u susedov lístie aj so ženou, dohrabali a sedeli a čakali. Po chvíli príde a hovorí - Ja som Gusto Čonka, prosím a prídu majitelia, povedzte im, že robota je hotová, mali ma prísť vyplatiť, ale ja nemám čas tu sedieť a čakať na nich, ja SI MUSÍM ÍSŤ ZHÁŇAŤ ROBOTU NA ZAJTRA!"

Gusto Čonka, pracovitý Cigán - odvtedy je u nás "legenda"

evelyn d, Pi, 05. 07. 2013 - 00:12

Milan Georgina,

Rovnaky je stav aj tu. Mne to pripada, akoby niektori ludia prestali byt hrdi na poctivu pracu. Uplne s Tebou suhlasim, ze jediny sposob ako toto zmenit je masova osvata. A treba zacat do seba. Ale to by bolo asi velmi narocne.

Co ma dokaze zaskocit najviac, je uplna drzost s akou si niektori ludia vydobijaju ich "prava" na podporu od statu. Moj manzel pracuje od svitu do mrku, hrubu mzdu ma vybornu. Ale co z toho? 40% okamzite zmyzne na podporu tych v nudzi. Bola som zhrozena, ked sa v BBC spravach (coelostatnych, nie Len lokalnych), stazovala dlhodobo nezamestnana pani na to, ze jej chcu zrusit prispevok na byvanie. Zije pri Tom sama v dvojizbovom byte, a ked sa bude musiet prestahovat do mensieho, kde si ona da vsetky jej cacky! A hned na druhy den ma zastavili na ulici, nech podpisem peticiu, aby tento prispevok nerusili. Naozaj mi to niekedy pripada, ze sme uplna stratili zdravy rozum. Takychto stazovatelov pribuda a pribuda. Oni za tym novidia nic zvlastne.

Ludia akosi stratili pocit "hanby". Tolko ludi ma zrazu zdravotne problemy suvisiace s morbidnou obezitou. Vela z nich zavisi na prispevkoch od statu. Takze sa za "nase" peniaze prejedaju, a o par rokov neskor sa dozaduju zdravotnej starostlivosti, opat na "nas" ucet. Som zastancom, ze jest by sa malo sezonne a lokalne. Ale preco by sa niektori namahali? Ved je ovela "lacnejsie" jest hovadzinu, ktora precestovala polku zemegule, a sliepky, ktore nikdy ani kridla neotvorili.

Vela rodicov chce mat vysokoskolsky vzdelanych potomkov, bez ohladu na to aku skolu to vlastne studuju. Vysokoskolsky poplatok tu je niekolko tisic libier (zavisi to od skoly, niektore si pytaju aj 9 tisic). Takze, je tu vela vysokoskolsky vzdelanych ludi, ktori promuju s diplomom "na nic konkretne" a dlhom cez 20 tisic libier. A pritom je nudza o fyzikov, matematikov, vedcov, a zaroven vymieraju remesla.

Myslim, ze tento problem je globalny. A bude sa to Len zhorsovat. Mam pocit, ze tyto spoluobcania poznaju svoje prava (a aj si ich vyzaduju), ale nemaju ani sajnu ake su ich povinnosti. Je im dovolene sa takto spravat, tak preco nie? Mali by sme sa starat o ludi, ktori to naozaj potrebuju. Mali by sme dozicit dochodcom dozitie na urovni, a ludom s postihnutim sancu na plnohodnotny zivot. Ale mi si radsej vyberieme podporovat tych lenivych, pohodlnych a vvybabranych.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 09:10

Evelyn, ono to bude aj tým, že tí ľudia (tu, v Anglicku, Nemecku, Rakúsku, Francúzsku, USA... atd.) zrejme nemajú potuchy o druhej strane mince. (Alebo aj nejakú potuchu majú, ale nechce sa im o tom dumať.)

Takže treba (minimálne) o tom hovoriť. Konkrétne s tými ľuďmi, ktorí nepremýšľajú, ako si pomôcť sami, a len čakajú, kým sa o nich postarajú druhí.

ja_hodka, Pi, 05. 07. 2013 - 08:47

dobre, súhlasím aj ja a čo ďalej? Skôr než bude možné aplikovať riešenie, bolo by treba otočiť mentalitu národa, dosiahnuť nejakým zázrakom, že ľudia si začnú budovať nejaké politické a ekonomické povedomie, aby vôbec porozumeli tomu, ako to funguje teraz a ako inak by to mohlo fungovať. Podľa výsledkov volieb, je náš národ v tomto smere pomerne tupý, zrelý akurát tak na populistov. To je základný problém. Masová osveta. Fajn. Kto začne a ako? Písať na web podľa mňa nestačí a nikdy stačiť nebude. Iba určité, síce dosť veľké, percento populácie má prístup k internetu, ale iba ďalšie (podľa mňa mizivé) percento z toho percenta venuje čas informáciám tohto typu. Možno iba ľudia, ktorí sa UŽ o tematiku zaujímajú. Zvyšok také články ignoruje. Efektívne by snáď bolo asi len chodenie od domu k domu, mať človeka pred sebou a informovať, vysvetľovať. Kto sa hlási? Mrkám

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 09:30

Ja_hodka, písať na web tiež podľa mňa nie je márne. (Keby som si to myslela, tak sem nedám ani mäkčeň). Verím tomu, že aspoň jeden človek, ktorý o tejto téme doteraz nepremýšľal (alebo len čiastočne, alebo mal málo informácií) si rozklikol aspoň jeden z linkov, ktoré som sem dala, prečítal si to a (minimálne) sa zarazil.

Myslím si, že tá mladá žena, o ktorej píšem v úvode, tiež doteraz na to pozerala len zo svojho uhla. Až kým som jej nenapísala svoj pohľad. Včera večer sa tu ďalšia mladá mamička dožadovala vyššieho rodinného príspevku - aj tej som napísala. (Asi tiež svoj príspevok nakoniec vymaže - ale aj to je nejaká reakcia.)

Zrejme sa aj naštvali a urazili.
Ale tak zvyčajne začína "posun" v myslení (sú na to dokonca psychologické výskumy, prečo takto reagujeme, a prečo to dosť dobre dlho nejde inak - možno niekedy o tom napíšem).

Ako príklad - môj mladší brat.
Cestovali sme (pred rokom) spolu z východu Slovenska autom, nejakých 400 km (šoféroval druhý brat), takže nemal kde "uniknúť". Musel len sedieť a počúvať moje "blbé reči" (ako to vtedy okomentoval), jedovať sa, namietať a zas a znova sa pokúšať prekrútť fakty.
Úprimne - chvíľu som si myslela, že ho trafí šľak (a to je tridsiatnik). Ešte nikdy som ho nevidela takého rozčúleného.

Ale po niekoľkých týždňoch mi zavolal a povedal: "Prečítal som si kopec vecí a už to vidím inak. Máš pravdu, nič tu nie je v poriadku, treba s tým niečo robiť."

Môj brat má dve vysoké školy, rozhodne nie je blbý, ale proste mu dovtedy nikdy nenapadlo, že veci môžu byť trochu inak, ako sme zvyknutí ich vnímať, a ako sú zvyčajne (a oficiálne) prezentované.

A čo sa mňa týka (začať treba od seba), nemienim zostať len pri rozhovoroch a písaní na web.
Mám rozpracovaný projekt - keď ho dokončím, chcem s tým ísť za našim starostom. Ak ma nevyhodí (a verím, že nie, je to rozumný chlap), skúsime to rozbehnúť v našej malebnej vieske na konci Slovenska o 1 500 dušiach (z toho cca tretina Cigánov).
Niekde treba začať a aj tá najväčšia stavba je poskladaná z malých tehál.

Ariesa, Pi, 05. 07. 2013 - 10:20

penazi je dost .... su vyhadzovane na nezmysly. teraz nejdem chrlit siru na tendre, ale uz len riesenia nezamestnanosti. nemala som problem najst si pracu v odbore, ktory ma bavi ako slobodna matka. prisla kriza, bolo to tazke, ale po chvilke hladania (a bez nezamestnaneckej, bez davok v hmotnej nudzi, nemala som na ne narok) som vzdy nasla a zapracovala sa. ziadny problem na pohovoroch. este som tu radila maminam, ze to ide povzbudzovala som, ako som vedela. ale narazila kosa na kamen: prispevok pre zamestnavatela za zamestnanie mladeho cloveka do 29 rokov uz netromfnem. som odkazana i ked na minimalny, ale na pravidelny prijem, preto mam obavy podnikat. skusam. prace mam sice dost, ale to je akurat to nadsenie, rozne projekty, kopec prace, marerialu, skusenosti a casu - ktore budu mozno pravidelne zarabat neskor, zivit detucha a mna uz treba vsak teraz.

niet debilnejsieho riesenia, ako DOTACIE. kamen urazu celej EU. likviduju polnohosp. aj kedysi udrzatelne pracovne miesta v inych odvetviach ... a nase riesenia? vladny special a odskodne pre rodiny horolezcov, ktori maju kvalitne poistenie(suma je len mala kvapocka v mori, no horolezci vedeli kam idu, statny pohreb a medializacia je pochopitelna, ale ked sa par ludi z vlady zviditelnuje takymto populistickym sposobom ...)? velmi ocenujem projekty pre neprisposobivych, ktore funguju. kolko ich je? ako su kontrolovane? ked ani nevedia zratat peniaze vyplatene na aktivacnych pracach ...

to je to, o co islo ucitelom. PENIAZE na skolstvo SU. ideme ich nastrkat do futbalovych stadionov. je mi len najviac luto, ze ucitelia nie su tak zabezpeceni, aby vydrzali strajkovat kym sa to ozaj nezacne riesit.

v prvom rade: zamestnanost, skolstvo, sudy, zdravotnictvo.
keby bolo toto vyriesene, tak som ochotna riest dalsie veci: podpora rodiny, byvanie, kultura, sport...

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 10:30

Ariesa, vláda nevyrieši ani školstvo, ani zdravotníctvo, ani zamestnanosť, ani podporu rodiny, ani kultúru, ani nič. Aj keby na to mali miliardy.
Vládne špeciály a štadióny zvládajú.
A to asi tak všetko.

Moc niečo (čkoľvek) zmeniť majú len ľudia. Čo vie akokoľvek dobrý premiér (a my nemáme ani dosť dobrého) o Janovi Malom z Hornej Dolnej? Ničové nič, dokonca ani netuší, že nejaký Jano Malý existuje. Ale v Hornej Dolej Jana Malého poznajú všetci. Vedia, čo je to za človeka, čo ne/vie robiť, ako sa mu vodí.

To je celé - jednať treba lokálne, v jednotlivých komunitách. Nečakať, že niekto (a už vôbec nie vláda) šibne čarovným prútikom a budeme sa mať razom všetci ako prasce v žite.

margesimpson, Pi, 05. 07. 2013 - 12:46

Jeziis, dotacie! Z duse mi hovoris, to je cisty mor. V akejkolvek forme. Ci EU dotacie v ramci polnohospodarstva, ci dotacia zvana srotovne. No humus. Ale mohli by si s niminzadok vytriet, keby ludia neboli sprosti. Radsej idu do polska nakupit 2kg lacneho humusu - akoze maso, akoby si namiesto toho mali kupit 1kg normalneho masa od lokalneho masiara. Moji rodicia to robia nonstop. A furt do nich hudiem a nic. Pomalinky po milimetroch sa posuvame dopredu, aby si aspon trosku strazili kvalitu a lokalpatriotizmus. Pricom je na smiech, ze su to presne ti "madarobijci" z Oravy, co hulakaju cudzie nechceme, svoje si nedame a vecne to bola len SNS, HZDS a teraz SMER ideologia Úsmev.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 15:00

Dotácie sú vlastne obmena pozitívnej diskriminácie, čiže sprostosť na entú.
Je to snaha detským kýbličkom vyliať vodu z lode, do ktorej tečie cez spústu obrovských dier.

nemozna (bez overenia), Pi, 05. 07. 2013 - 14:33

Nečítala som to, ale prečítam celé a určite sa zapojím do tejto diskusie.

manny, Pi, 05. 07. 2013 - 14:35

Georgina,tvoj projekt ma veľmi zaujíma

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 14:55

Ja o ňom podrobne napíšem, až bude hotový a (ideálne) aj rozbehnutý. Zatiaľ len toľko - prečítaj si v mojom príspevku o systéme, v ktorom žijeme (alebo kdekoľvek inde) o lokálnych menách.

Zatiaľ k tvojim námietkam, ktoré si napísala v príspevku nespokojnej mladej mamičky:
Slová ,slová. Georgina,my nie sme schopní spraviť nič. Nie naša genrácia. Bola schopná tá pred nami a bude možno tá po nás. Ale my sme generácia,ktorá sa rada "zvezie". Ale sama nespraví nič,okrem pár nasrdených blogov a článkov. Patrím k nim aj ja. A hanbím sa za seba. Nie som schopná spraviť ničo,čo by tieto situácie zmenilo. Nie sama.

Nepodceňuj sa. Dokážeš všeličo, len si si to ešte asi neuvedomila.
(Znova) za seba - tri roky som tu viedla Školu rodinných financií. Podľa metodiky som šla len prvý ročník, ďalšie dva som si všetko vyhľadala a naštudovala sama. A verím tomu, že to, čo som tu o tom popísala, bolo aspoň jednému človeku užitočné.

K tomu, čo si napísala o nevyhnutnom capnutí systému:
Presne. Capne to,keď to niekto iný spraví. Možno.Ale my to nebudeme a preto sa budeme len rozčulovať. Tu,či niekde v krčme máme kopec rečí o tom,ako platíme a podobne. A Čakáme....

Systém je neudržateľný, on capne samovoľne - je to len otázka času.
Druhá otázka je, ako capne. Sú štyri možnosti (rozpíšem v recencii, ktorú som slúbila vyššie), z toho sú tri katastrofické.
Realizácia tej pozitívnej švrtej je v našej moci. Nás, obyčajných ľudí. Ak si náhodou ešte niekto nevšimol - zastupiteľská demokracia nefunguje. Už z princípu nemôže fungovať.
Ak budeme len čakať, kedy nás niekto príde spasiť, tak sa dočkáme. Jednej z troch katastrofálnych budúcností.

Vždy sa dá niečo robiť. Každý môže zmeniť svet, má to len maličký háčik - treba začať od seba.

nicebosorka, Pi, 05. 07. 2013 - 15:59

k systému a všetko čo si o ňom písala môžem len súhlasiť Áno Tlieskam

na Slobodnom vysielači v Informačnej vojne sa preberajú aj takéto témy (kto chce, nájde relácie v archíve Informačnej vojny)

mimo tému poznáš mesačník Zem a Vek? Mrkám
http://www.zemavek.sk/

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 16:20

Veru nepoznám, teraz som urobila kuk - a zistila som, že to nebude jediný kuk Úsmev Mrkám

nicebosorka, Pi, 05. 07. 2013 - 16:36

Mrkám akurát včera vyšlo 3-tie číslo ...mne sa fakt páči, škoda, že som ti nedala vedieť skôr, ale tuším sa dá doobjednať Mrkám ak nezoženieš, tak ti viem požičať na prečítanie Mrkám (ale vrátiť Vyplazený jazyk chcem si ich odkladať Mrkám ) po cca 3 rokoch opäť niečo pravidelne kupujem Veľký úsmev lebo som prestala kupovať tie ženské "vymývacie" časopisy plné reklám ...mimo tému dnes je mesiac čo nefajčím Mrkám bola som na takom prístroji Mrkám (teraz rýchlo neviem ako sa mu nadáva)

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 16:42

Paráda Tlieskam Tlieskam Tlieskam
Ozvem sa ti mailom, vďaka za tip Úsmev Slnko Slnko Slnko

manny, Pi, 05. 07. 2013 - 20:56

Geo,vieš,že ja kvitujem tvoje názory. Skutočne. Ale najradšej by som sa stretla a pokecala osobne. Zajtra sa mi tak ďaleko nedá,tak snáď v októbri. Budem rada,ak si vymeníme pár názorov. Áno

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 21:00

Dohodnuté - najneskoršie v októbri Úsmev Áno Áno Áno

nemozna (bez overenia), Pi, 05. 07. 2013 - 15:13

No tak ja pridám len takú malú perličku:
Keďže pracujem v obchode, ktorého sme aj majiteľmi, tak dostávam často otázku: A bez DPH to nejde? A ja poviem: nejde. A viete prečo, kua tak to robme takto všetci. Ja viem, aj to všetci robia, ale ja nie.
Jeden pán sa ma raz spýtal: čo teda tento štát urobil pre Vás? No dalo by sa povedať aj nič. S dvomi deťmi som bola na MD dokopy 3 roky. Vždy som pracovala, nie som chorá a v podstate som furt v robote. Ale a to si nikto neuvedomuje, školu mám zadarmo, moje deti tiež a to je nič?
Áno začnime všetci od seba. A ešte niečo prestaňme si myslieť, že si všetko najlepšie urobíme samy, dajme prácu aj druhým ľudom. Obkladačom, murárom, kaderníčkam, stolárom, lebo naša hlava slovenská, ja si to urobím sám a lacnejšie, lenže darmo potom kukám z okna a čakám zákazníka, aj ten si urobil sám.
Presne tak treba začať od seba.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 15:42

Nevidím nič zlé na tom, ak si niekto čokoľvek urobí sám. Pokiaľ je to kvalitné, funkčné a ešte aj pekné - nech sa páči. Čo najväčšiu samostatnosť a sebestačnosť nám treba. Spoliehať sa v prvom rade na seba.

Všetko si však nikdy nikto nezvládne zabezpečiť sám. Nie je v silách a danostiach jedného človeka vypestovať si a dochovať niečo pod zub, vykovať si pritom motyky a rýle, ušiť si šaty, topánky, postaviť dom, vyrobiť do neho nábytok, vytočiť na hrnčiarskom kruhu hrnce a taniere, a potom ešte nejako na kolene zbúchať elektrospotrebiče.

Preto ľudia vymysleli špecializácie. Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc.

nemozna (bez overenia), So, 06. 07. 2013 - 20:38

Preto ľudia vymysleli špecializácie. Ten dělá to a ten zas tohle a všichni dohromady udělají moc.

Tlieskam Tlieskam Tlieskam Tlieskam Tlieskam Áno tak to má byť.

nemozna (bez overenia), Pi, 05. 07. 2013 - 15:25

A ešte niečo: nie som si istá či my vôbec vieme čo je to demokracia. Príliš sme poznačený predošlým systémom a zrazu bum demokracia a mnohí ani nevieme čo s tým. O.K. vymení sa generácia možno aj dve aj tri a naše deti, neskapú od hladu? Prečo sa tu hovorí len o automobilkách? Kde je poľnohospodárstvo? Kde sú závody na výrobu odevov, pekných a kvalitných. Kde sme to všetko dali? Hanbím sa za seba, čo sme do riti robili? Nemysleli sme na zajtra?

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 15:46

Však tu smelo napíš o poľnohospodároch či krajčírkach.
Pokiaľ viem, nikto nijako nikomu nebráni, aby obrábal polia alebo šil šaty.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 16:25

A trošku som zapátrala v pamäti - napríklad mladí ľudia, ktorí žijú a pracujú na ekologickom statku a ešte majú aj perfektne spravenú webovku: http://conovehonakopci.cz/

Jasne, to je v Čechách, ale aj na Slovensku je takých samostatne a súčasne ekologicky hospodáriacich ľudí už pomerne dosť: http://aktualne.atlas.sk/zdielaju-spolocne-hodnoty-opustaju-mainstream-…

Ku krajčírkam - spomenula som si na jednu šikulku, ktorá sa živí šitím nádherných historických kostýmov, ale teraz akosi neviem nájsť jej webovku.
Ale našla som inú, zrejme ich tiež nebude až tak málo: http://evkatkacka.sk/

Všetko sa dá - len treba hľadať spôsoby.

púpavienka, Pi, 05. 07. 2013 - 18:26

Geo aj poznám takých a tiež ale poznám aj ten fakt, že nevyplácajú mzdy a robia všetko, aby prežili, ale to sa nepíše.
A tiež aj to bio treba vyrobiť a je kopa veci, ktoré nefunguje aj ked sa pos...e, takže si aj takíto ľudia pomôžu ako vedia.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 19:07

Margori, neviem, aké mzdy nevyplácajú v ekohospodárstvach - zamestnávajú a živia tam samých seba. Jedia, čo dopestujú a dochovajú, prebytky predajú.
Nežijú v luxuse, to je pravda - ale tým ľuďom ide práve o jednoduchý a spôsob života v súlade s prírodou. Väčšina z nich je maximálne pokojná a spokojná.

Čo sa týka rôznych remeselníkov - môže byť, že mnohí žijú z ruky do huby. Ale je to stále lepšie riešenie ako žiť zo sociálnych dávok (tiež z ruky do huby), navyše ich práca baví a teší, čo nemôže povedať každý jeden pracujúci.

Okrem toho - každý máme v každom okamihu života možnosť voľby minimálne z dvoch možností. V tomto prípade - budem to robiť, alebo nebudem?

púpavienka, So, 06. 07. 2013 - 08:54

Geo som z gazdovskej rodiny a družstvo u nás založili, ked ja som už pár rokov bola vydatá, môj otec bol dobrý gazda, lenže sú veci ktoré neurobiš a tak musíš poprosiť kováča, stolára, veterinára a mnoho iných a tých treba zaplatiť.
No a ked niekto povie teraz nemáme nič ani len mäso alebo syry a potom ide v sobotu predávať .
No a ked sa o pár mesiacov pripomenul, že už snád majú tak znovu, vyplatia ho mäsom ked budú zabijať.
Ver že nikdy ten muž, ktorý tam dosť dlho každý deň robil a opravoval čo sa dalo, nejedol mäso alebo mlieko či syr z tejto úžasnej domácej malej farmičky.
Takže, chcem tým len povedať že darmo pôjdeme týmto smerom ak v nás neostala nejaká dobrá časť, ktorá sa podelí s inými a bude strádať ak to bude potrebné a bude sa radovať ak sa jej začne dariť, no podelí sa o to s tým, ktorí sú v jej blízkosti.
Ta malosť v tomto smere je najväčšou brzdou vo všetkom.

georgina, So, 06. 07. 2013 - 09:33

Margori, prepáč, budem za hnusnú - ale mal ten muž, čo tam chodil pracovať, riadnu pracovnú zmluvu?

Lebo je na mrte takých, čo chodia pracovať na čierno (aby nemuseli platiť dane a odvody ani oni, ani zamestnávatelia). A na mrte je takých, ktorý potom nedostanú zaplatené, a môžu sa ísť sťažovať na lampáreň.
Miesto toho tam idú pracovať znova, však nikto ti nemôže dať toľko, koľko ti ja môžem sľúbiť. Však ak už zamestnávateľ nezaplatí raz, tak tam viac nepôjdem, a ešte všade poviem, ako som pochodil/a, aby tam nešli zadarmo pracovať ani druhí.

A toto nie je len u nás - kp tu písala o svojich skúsenostiach z Nemecka, kde je takých zadarmo drúcich tiež hoooodne.

púpavienka, So, 06. 07. 2013 - 11:06

áno, išiel tam pracovať na zmluvu a mal byť vyplatený, po prázdných sľuboch nechal rozrobenú robotu a odišiel a povedal to každému.
Všetci vedia ako ten človek robí s ľuďmi a napriek tomu sa mu zrejme darí v malej rodinej farmičke vraj eko.

georgina, So, 06. 07. 2013 - 11:13

Máme Inšpektorát práce, máme políciu.
Ja viem, že je to na dlho, viem, že to je o spúste energie a času, ktoré do toho treba investovať, ale kde nie je žalobcu, nie je ani sudcu.

Margori, ja viem, že sa dejú aj zlé veci a nie je ich práve málo. Ale nepomôže, ak sa budeme rezignovane prizerať a ofrfľávať, ako sa nič nedarí, nič nejde a všetko je na h... milú rozmilú.

nemozna (bez overenia), So, 06. 07. 2013 - 20:39

Nie nebráni. Ale kde sme dali to čo bolo vybudované a fungovalo?
Prehajdákali !!!!

georgina, So, 06. 07. 2013 - 22:41

Dobre, a čo sa s tým dá u/robiť teraz?

Rypkať sa dokolečka v starých krivdách a chybách nie je dobré na nič. Treba si zobrať ponaučenie, ísť ďalej a skúšať to u/robiť inak - ideálne lepšie.
(Kto sa nepoučí z histórie, je nútený si ju zopakovať.)

nemozna (bez overenia), Ne, 07. 07. 2013 - 20:48

No a Ty si myslíš, že to teda treba nechať tak?
Tak O.K. nechajme ľudí, ktorí zničili jednu fabriku nech si zakladajú ďalšie s.r.očky a okrádajú ďalej.
Fajn, je to teda asi v poriadku.
Lenže kým si nevyčistíme veci, tak nikdy jasné nebudú.

georgina, Ne, 07. 07. 2013 - 21:10

Ak máš dôvodné podozrenie, že prišlo k nejakému trestnému činu (alebo priestupku), choď na políciu a podaj trestné oznámenie. Potom už je to na nich, je to ich práca.
Ak dôvodné podozrenie nemáš (alebo ak danú vecu už polícia rieši), načo sa v tom rýpeš?

O tom som písala - ak je to tvoj problém, vyrieš ho, pouč sa a choď ďalej.
Ak to nie je tvoj problém, pouč sa a choď ďalej.

akalenkak67, Ne, 07. 07. 2013 - 23:52

A kde sú policajti ktorých zaujíma právo a pravda?Ja mám s nimi skúsenosti kto má peniaze má právo a pravdu.Aj z toho dôvodu sa ani s právničkou už 5 rok nemôžeme pohnúť z miesta.Niekedy je naozaj nad ludské sily niečoho sa dovolať.

georgina, Po, 08. 07. 2013 - 08:43

Akalenka, ale nielen u nás, ale po celom svete behá dosť ľudí, ktorí pracujú len z vonkajšej motivácie (MUSÍM si zarobiť na živobytie) a nie z vnútornej (CHCEM toto robiť).
A to je hooodne na figu.

S dovolaním sa spravodlivosti mám tiež bohaté skúsenosti. Chodili sme s MM od čerta k diablovi vyše šesť rokov, a aj tak to stále vyzeralo, že sa pravdy nedovoláme.
Nakoniec to dopadlo dobre.

Ono, nie nadarmo sa vraví, že božie mlyny melú pomaly, ale iste. Všetko má svoje príčiny (o ktorých zvyčajne nevieme alebo nechceme vedieť) a všetko má potom aj svoje dôsledky.

Choď si za svojim, ak si v práve, nakoniec bude dobre Objímam Objímam Objímam

nemozna (bez overenia), Po, 08. 07. 2013 - 11:45

Ak chceš ísť na políciu, musíš mať na to dôkaz, najlepšie viac dôkazov a musíš mať advokáta. Žiadny advokát Ti do takýchto vecí nepôjde, jedine ak mu za to zaplatíš, t.j. bude z toho niečo mať. Ja len poznám ľudí ktorí prišli zadarmo k fabrike a takých je veľa, dodnes sú dlžní FNM a tú dotyčnú fabriku rozkradli a založili si ďalšiu s.r.o. cez ktorú okrádajú ďalej. Možno o tom aj štátni úradníci aj vedia, ale ak aj ony z toho niečo majú?
Tento problém - JA - nevyriešim nikdy !!! Muselo by nás byť viac, ktorým to vadí a hlavne museli by sme chcieť. Vieš tak si myslím, že aj rýpať treba, len na správnych miestach a nie tu.
Som zvedavá čo urobíš Ty.

georgina, Po, 08. 07. 2013 - 12:11

Získavanie dôkazov má v kompetencii polícia. Občanovi stačí mať podozrenie a na polícii podať oznámenie o podozrení zo spáchania trestného činu.

Pomerne dosť právnikov radí ľuďom (a aj ich zastupuje pri súdnych konaniach) pro bono - teda zadarmo. Jedného z nich máme aj na NM - pána Bánosa. Je to veľmi ochotný a veľmi profesionálne zdatný právnik.
Okrem toho je možné požiadať o právnu pomoc a právne zastupovanie v centre bezplatnej právnej pomoci.

georgina, Pi, 05. 07. 2013 - 15:48

Komunisti boli v tejto krajine pri moci od februára 1948 do novembra 1989, čo je necelých 42 rokov.
Údajnú demokraciu tu máme vyše 23 rokov. Celkom by ma zaujímalo, dokedy sa ešte mienime vyhovárať na minulý režim.

Problém nie je v histórii. Problém je v súčasnosti, v tom, že stále dokola preberáme, prečo toto a hento nejde, a usilovne ukazujeme prstíkom na toho, kto nerobí, alebo robí niečo, čo sa nám nepáči.

Vlastným zadkom pohnúť, vážení, v prvom rade (a druhom a treťom a štvrtom....rade) vlastným zadkom!

nemozna (bez overenia), Po, 08. 07. 2013 - 11:48

O.K. Pozrieme sa na Tvoj vlastný zadok o koľko sa pohol.

georgina, Po, 08. 07. 2013 - 12:21

V tejto diskusii som spomenula tri z mojich mnohých (minulých aj súčasných) aktivít (v prevažnej miere dobrovoľníckych).
Ľudia, ktorí ma poznajú osobne a niekoľko rokov (medzi nimi je aj veľa naničmám) veľmi dobre vedia, čo všetko robím pre druhých a pre spoločný prospech.

reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama